رانندگان پایه ۱ کامیون و تریلی دیگر چرا دارند از ایران می روند ؟

درآمد ماهیانه یک راننده که مالک نیست در ایران بسته به نوع ماشین (خاور، تریلی، برون مرزی، درون مرزی، …) متغییر است، اما درآمد متوسط رانندگان در کشور ما نهایتاً ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان است. به گزارش اول فارس ،آفتاب نیوز در مطلبی با عنوان : موج مهاجرت راننده کامیون‌ها | حقوق راننده […]

درآمد ماهیانه یک راننده که مالک نیست در ایران بسته به نوع ماشین (خاور، تریلی، برون مرزی، درون مرزی، …) متغییر است، اما درآمد متوسط رانندگان در کشور ما نهایتاً ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان است.
رانندگان پایه 1 کامیون و تریلی دیگر چرا دارند از ایران می روند ؟
به گزارش اول فارس ،آفتاب نیوز در مطلبی با عنوان : موج مهاجرت راننده کامیون‌ها | حقوق راننده کامیون در آمریکا تا ۵۰ برابر بیشتر از ایران است نوشت :

موج  مهاجرت با توجه به وضعیت بغرنج اقتصادی هر روز همه‌گیر‌تر می‌شود. علاوه بر مشاغل تخصصی مانند پزشکی و مهندسی، این موج به کشاورزان، قنادان و آشپز‌ها نیز رسیده است. اخیراً نیز در فضای مجازی ده‌ها صفحه برای جذب رانندگان پایه یک ایجاد شده است. رانندگانی که موفق به مهاجرت شده‌اند، معمولاً تجربیات روزانه خود از جمله مقایسه کامیون‌های پیشرفته و پر امکانات کشور مقصد با کامیون‌های فرسوده ایران، حقوق و مزایا و نظایر این را با همکاران خود در ایران به اشتراک می‌گذارند، این‌گونه پست‌ها از جمله محتوا‌های بسیار پربازدید محسوب می‌شود، رضا یکی از این رانندگان است که در سن ۴۸ سالگی به هیوستون تگزاس مهاجرت کرده است، او با بغض از همکاران راننده‌اش در ایران می‌خواست که: «به زن و بچه‌شان رحم کنند و هر چه زودتر حتماً مهاجرت کنند!».

رانندگان کامیون در این کشور همچنین از مزایای مانند حقوق بازنشستگی مکفی برخوردار هستند

یکی از شرکت‌های آموزش نحوه مهاجرت به رانندگان به این رسانه اعلام کرد که همه کلاس‌ها پر شده است و تنها می‌تواند برای ۲ ماه آینده جهت ثبت‌نام وقت تعیین نمایید.

سایت آماری indeed میانگین حقوق یک راننده حرفه‌ای پایه یک کامیون در آمریکا برای یک هفته در سال ۲۰۲۳ را ۱۸۸۲ دلار اعلام کرده است، این مقدار بسته به سابقه راننده، طولانی بودن مسیرها، سختی کار و شرایط دیگر در هفته تا ۳۶۹۲ دلار نیز قابل افزایش است. در واقع ماهیانه میانگین راننده حرفه‌ای پایه یک از ۷۵۲۸ دلار تا ۱۴ هزار و ۷۶۸ دلار در نوسان است. برابر ریالی این مبلغ ۳۸۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان است.

البته این وب‌سایت اشاره کرده است که حقوق رانندگان با کار سهل‌تر، سوابق کمتر و شرایط حرفه‌ای نازل‌تر می‌تواند کمتر از این و در کمترین حد خود تا هفته‌ای ۹۶۰ دلار نیز تنزل داشته باشد. رانندگان کامیون در این کشور همچنین از مزایای مانند حقوق بازنشستگی مکفی برخوردار هستند و در صورت از کار افتادگی در اثر کار یا ابتلاء به بیماری‌های مانند کمر درد مزمن خسارت قابل توجه‌ای دریافت می‌کنند. در این کشور اتحادیه‌های کامیون قدرتمندی وجود دارد که در انتخابات نقشی تعیین‌کننده دارند، این اتحادیه‌ها در دعوای بین کارگران و کارفرما برای رانندگان کامیون، وکیل و دیگر خدمات مشاوره ارائه می‌کنند و هر از گاهی نیز برای افزایش سطح دستمزد اعتصابات یا مذاکرات سراسری ترتیب می‌دهند که معمولاً نیز موفقیت‌آمیز هستند.

فیروز خدایی رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور،  رشد اشتیاق رانندگان به مهاجرت را به شرایط معیشتی آنان مرتبط دانست و در این‌باره گفت: ده‌ها عامل از جمله درآمد ناچیز رانندگان، وضعیت جاده‌های فرسوده، کامیون‌های ناایمن و حقوق بازنشستگی ناکافی در این امر دخیل است. درآمد راننده در ایران و یک راننده در اروپا اختلاف فاحشی دارد. به دلیل همین درآمد بهتر، افرادی که شرایط مهاجرت را پیدا می‌کنند، قطعاً این کار را انجام می‌دهند. درآمد ماهیانه یک راننده که مالک نیست در ایران بسته به نوع ماشین (خاور، تریلی، برون مرزی، درون مرزی، …) متغییر است، اما درآمد متوسط یک راننده در کشور ما نهایتاً ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان است. این حقوق هم با در نظر گرفتن این مسئله است که برخی رانندگان گاهاً یک ماه هم به منزل خود نمی‌روند یا در لب مرز یک هفته خواب و انتظار ماشین وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از سر ناچاری هنوز به این شغل اشتغال دارند، وضعیت مالکان ماشین هم چندان بهتر نیست، رشد قیمت لاستیک، روغن، تعمیرات، … از سود کاسته است و با توجه به سرمایه‌ای که در این کار خوابانده‌اند، سود معقولی دریافت نمی‌کنند.

نظر بدهید

چالش مرگبار تردد خودروهای سنگین با رانندگان کودک و نوجوان در جاده‌های ایران

تصاویر دیده نشده راننده کامیونی که محبوبترین دبیر فیزیک شیراز شد

مطالب مرتبط

الزام رانندگان ناوگان عمومی مسافری بین شهری به نصب اپلیکیشن « استعلام»/ درخواست مهلت رانندگان و ۲ مشکل بزرگ

گلایه و اعتراض رانندگان کامیون نسبت به بومی گرایی گسترده‌ در حمل و نقل جاده ای

ضبط گواهینامه رانندگان متخلف در صور داشتن ۳۰ نمره منفی+جدول تخلفات حادثه‌ساز

نظرات

  • peyman taghizadeh

    تاریخ : ۱۰ - بهمن - ۱۴۰۲

    ما سالهاست تو امریکا راننده پایه یک هستیم, راننده های امریکا سندیکا یا یونیون ندارند و این حق بخاطر اعتصابات در دهه ۱۹۸۰ از انها سلب شده. مقدار درامد راننده در امریکا این مقدار نیست و تمام این تبلیغات در اینستا و یو تیوب در مورد درامد راننده های امریکا بیشتر دروغ جهت جذب فالویر و درامد از یوتیوب و گاهی نقشه برای کلاه برداری هست. درامد بیشتر از ایران هست ولی به همان نسبت خرج هم بالاتر هست. البته شرایط کمی از ایران بهتر هست. درامد راننده در امریکا ماهانه شاید تا هشت هزار دلار هم باشه ولی به همان نسبت هم خرج بالاست. در ضمن امریکا به راننده ایرانی ویزای کار نمیده و فقط هندی ها از این طریق به واسطه قرارداد بین این دو کشور ویزای کار میگیرند.مواظب باشید گیر شیادها نیفتید دوستان.


  • راننده گرفتار

    تاریخ : ۱۰ - بهمن - ۱۴۰۲

    باز خدا پدر خانهای قدیم را بیامرزد کمی انصاف داشتند این بار بری ها که دزد سرگردنه هستند و مسئولین پایانه هم خودشون رو زدند به بی خیالی و با گرفتن این پولهای یامفت از رانندگان بدبخت نمیدونیم چطور این پولها رو به خورد بچه هاشون میدند و اینا چی از آب در میان .با این کمیسیون های اضافه از راننده میگیرند خدا لعنتتون کنه


  • محمد رضا پناهی

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    بنده راننده کامیون سنگین هستم بمدت ۱۰ سال هست که سنگین کار می کنم هرروز بااین استهلاک طاقت فرسا و دوری از خانواده نبود امنیت کاری وبازنشستگی که بالای ۶۰ سال اعلام کردنند هروز از خدا آرزوی مرگ می کنم


  • احمد

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    بعد راننده با پایه یک و تخصصش این حقوقشه اخه ؟ ۲۰ تومن پولی نیس


  • مزدک

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    خوب بمونن که تمام درامدشون رو بدن به مالیات


  • علی

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    سلام ازسال۷۶راننده تریلی هستم چندسالی راننده شرکت ساعی ران والباقی شخصی چرا تا حالا نتونستم خودم صاحب ماشین بشم چون بااین حقوق‌ها مخارج زندگی جواب گو نیست ولی مجبوریم چون چاره ای نداریم توراخدابفکرراننده ها باشید ای مسولین


  • شهریار

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    خداییش هر کی باشه مهاجرت میکنه. شما ی دو دوتا چهارتا کن. ۲۰ میلیون کجا و ۷۵۰ میلیون کجا


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    تنها مورد مکفی درایران بعداز دوره بازنشستگی مجدد شاغل شدن با درآمد کمتر از حقوق بازنشستگی حمالی بالاتر ……زندگی فقط فقط از برای انگل زاده ها


  • هیچکس

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    همه تو فضا مجازی زبونم چهارمتره اما رودرو جرات نداریم بحرفیم من خودمم راننده ام پس هه الکی اینترنتمون خراب نکنید وسلام همینا که الان دارن گله میکنن فردا اگه بشه اولین دزدکی میرن بار میبرن


  • ناشناس

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    من نزدیک ۲۰ساله راننده ام ولی هنوز نتونستم صاحب خانه شوم اگر این خبر واقعیت داره لطفا منو هم راهنمایی کنید تا بیشتر از این شرمنده خانواده ام نشوم دیگه زندگی توی ایران معنا نداره


  • رضا

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    سلام بنده ۱۵ساله دارم رانندگی تریلی میکنم ،هرچی ما دویدیم که پولی پس انداز کنیم و یه دنگ ماشین شریک بشیم تو این مملکت نشد،حقوق راننده مخصوصاً تو منطقه ما خیلی پایینه ،به مالک هم می گی حقوق بیشتر میگه نه یکی راننده زیاده دوم برای مالک هم با این اوضاع گرانی لاستیک و لوازم چیزی نمی مونه به نسبت سرمایه که گذاشته ،اینه که هر چه زودتر باید از این مملکت رفت ،منم تا امروز خیلی جاها مشاوره گرفت ام متاسفانه برای رفتن هم لااقل یک میلیارد تومن پول میخواد هزینه کنی اینه که هنوز نرفتیم و اولین فرصت ایران عزیز رو ترک می کنیم تا دزدان و اختلاس گران عزیز با خیال راحت تر به غارت ادامه بدهند


  • علی ایلام

    تاریخ : ۹ - بهمن - ۱۴۰۲

    به ولا اگه کسی بتونه پشتوانم باشه میرم نصف حقوقم بهش میدم هجده ساله عمر خودمو اینجاتلف کردم


  • یعقوب علیزاده

    تاریخ : ۸ - بهمن - ۱۴۰۲

    من ۴۹ سالمه پایه یک دارم ویژه دامپتراک دارم چطوری برم امریکا


  • ناشناس

    تاریخ : ۸ - بهمن - ۱۴۰۲

    اخه شما با این درامد با این خطر تو این جادها منتقی است؟


  • امید

    تاریخ : ۸ - بهمن - ۱۴۰۲

    منم پایه یک میخوام بگیرم چطوربرم نمیدونم


  • ناشناس

    تاریخ : ۸ - بهمن - ۱۴۰۲

    سلام وقت بخیر
    کسی آدرس یا سایت آنها را داره


  • برهان صادقی بازنشسته ی فرهنگی

    تاریخ : ۸ - بهمن - ۱۴۰۲

    اگه اینطور حقوق و امکانات می دهند همه رانندگان پایه یکم بروند دو سال کار در خارج از کشور میلیاردی بر می گردن یا اصلا نمی آن زن وبچه هاشون هم می برند ما رفتیم دنبال معلمی اگه گواهینامه پایه یکم گرفته بودیم وشاگرد شوفر هم بودیم از معلمی بهتر بود حالا می رفتیم اروپا ۶ ماه کار تو خارج حقوقش اندازه ۳۰سال حقوق معلمی در ایران است و حالا که بازنشسته شدیم داریم زجر می کشیم و دستمون به جایی بند نیست


  • علی سبیل.

    تاریخ : ۸ - بهمن - ۱۴۰۲

    سلام خدمت هم وطنانم راننده های عزیز.من هم ۱۸ساله که پایه یک دارم ولی در کل جمع کنی رو هم رفته ۸سال رانندگی و بیابانگردی کردم .تو ایران ما راننده زیاد قدرشو نمیدونن که سخت ترین شغل تو دنیاست نه ایران .آقای احمدی نژاد اگه یادتون باشه میگفت رانندگی یه تفریحه تو را خدا این تفریحه چقدر پشت فرمون خوابتون گرفته سیلی زدی به خودتون صورتتونو با آب شستین فریاد کشیدین تا خوابتون نبره چقدر از خط وسط خارج شدین یهو بیدار شدی دوهفته خونوادتو ندیدی ۲۰ساعت رانندگی کردی بچه هات مریض بوده پدر مادر زنت نتونستی پیششون باشی چقدر راننده با گاز خفه شده داخل کامیونش وخیلی چیزهای دیگه .این تفریحه .هیچ چیزمون اصلولی نیست .تو اروپا قدر راننده را میدونن ۸ساعت رانندگی ۴ساعت استراحت ۴ساعت خواب ورسیدگی و بازدید کامیونت .بنظر من راننده با ۲۰سال سابقه کار و ۵۰سال سن باید بازنشسته میشد و یه حقوق درست و حسابی بهش میدادن .خدا همه راننده ها را حفظ و سلامت کنه و باتنی سالم به آغوش خونوادها شون برسونه .آمین .پس مسئولین محترم ازتون تمنا میکنم به فکر رانندهامون باشید .خدا نگهدار همتون


  • مسعود

    تاریخ : ۸ - بهمن - ۱۴۰۲

    اگر دولت ارزش پول ملی را بالا ببرد،،قدرت خرید بالا می‌رود،،،چهل سال همش گرانی درآمد باخرج جور نمیشود،،اینخوب نیست،،بین دولتی ها و مردم عادی فاصله بسیار زیاد است،،باوجود اینکه همه در یک مملکت زندگی می کنیم،،یکی تامین کار باپشته بانه و دیگری آینده روشنی ندارد،،،بهتر است اخبار روز مره امید چیزی درست نمیشه باید آگاهانه ،،،


  • ناشناس

    تاریخ : ۸ - بهمن - ۱۴۰۲

    سلام م حاضرم نصف حقوق خاج کار کنم بدم ب کسی ک فراهم کنه ویزای رفتنم اگر هزار سال در قربت بمانم رنگ ایران نبینم
    ۲۰ سال شوفری ی روز هوشمند قطع میکنن ی روز وصل میکنن اخ ه خارج رفتن چرا ترجیح ندم حیف رانندگانی ک بیست سال ب ی حیوان نزدن مهارت استاد اما درمد خرج بر دخل