امروزه شاهد تردد خودروهای سنگین با رانندگان زیر سن قانونی در جادههای ایران هستیم؛ موضوعی که به یکی از چالشها تبدیل شده است.
دیجیاتو : اگر اهل جستجو و گردش در شبکههای اجتماعی باشید، حتماً با محتواهای مختلف در حوزه رانندگی مواجه شدهاید که طی آن یک راننده نوجوان یا کودک، اقدام به راندن یک خودرو میکند. در کمال تأسف، بسیاری از هموطنان ما این اقدامات را نشانه بلوغ عقلی یا شجاعت قلمداد میکنند. البته بهنظر میرسد که برخورد شدیدی با این افراد صورت نمیگیرد. در نتیجه این جریان بیفرهنگی در رانندگی، اکنون شاهد تردد خودروهای سنگین با رانندگان زیر سن قانونی در جادههای ایران هستیم. این موضوع به یکی از چالشهای فعلی حملونقل تبدیل شده است.
براساس اعلام «محمد گلستانی»، دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه در استان یزد، طی ۷۲ ساعت ، چهار دستگاه خودروی سنگین با رانندگان زیر ۱۵ سال در این شهرستان توقیف شدهاند. به گفته دادستان ابرکوه، یکی از این خودروها خلاف جهت جاده درحال حرکت بوده است؛ موضوعی که بهشدت حادثهآفرین است. پیشازاین نیز پلیس راه استان یزد در آذرماه سال جاری، پنج خودروی سنگین را با رانندگان زیر سن قانونی توقیف کرده بود. سن رانندگان این خودروها به نقل از خبرگزاری ایرنا، بین ۱۱ الی ۱۶ سال عنوان شده است.
ابعاد وسیعتر بحران رانندگان زیر سن قانونی
توجه به این نکته ضروری است که استان یزد تنها یکی از استانهایی است که بر سر مسیر عبورومرور کالا قرار دارند. استانهای هرمزگان، فارس، کرمان، اصفهان، تهران و سه استان منطقه خراسان نیز همواره میزبان خودروهای سنگین هستند؛ بنابراین کافی است تصور کنید که در هر استان و بهطور ماهانه حداقل پنج خودروی سنگین با رانندگان زیر سن قانونی توقیف میشوند. خودروهای سنگین بهدلیل وزن زیاد و همچنین نیروی پیشران قابلتوجه، بهراحتی میتوانند خودروهای سواری را به نابودی بکشانند. همچنین بسیاری از خودروهای سنگین در ایران فاقد محافظ جلو هستند و پس از برخورد با خودروهای سواری، آنها را بهراحتی له میکنند. حال تصور کنید که این خودروهای مرگبار در دست رانندگانی با سن ۱۱ الی ۱۶ سال قرار داشته باشند!
برای مقابله با این موضوع، به دو جریان حرکتی همزمان نیاز است.
نخست آنکه پلیس راهور و همچنین دستگاههای نظارتی، بایستی برخورد شدید و خشن با این نوع اقدامات داشته باشند. توقیف خودرو برای طولانیمدت، انجام کامل فرایندهای قضایی رسیدگی به این اقدام و همچنین جریمههای سنگین باید قانونشکنان را از تداوم این حرکت بازدارد.
در گام دوم این وظیفه افکار عمومی است که چنین رفتارهایی را کنترل کنند. افکار عمومی نباید این رفتار قانونشکنان را تأیید کنند. متأسفانه در بین رانندگان، مالکان و همچنین علاقهمندان به خودروهای سنگین، این رفتار خطرآفرین نشانه شجاعت و دانایی است.
بایستی این رویه از سوی افکار عمومی اصلاح شود، چرا که حضور یک راننده خردسال پشت فرمان خودروی سنگین یا حتی خودروی سبک، جان همه افراد را به خطر میاندازد.
شما هم نظر بدهید
نظرات