چاپ      کد خبر: 149315
27 تیر 1403

بهترین راه های خانگی برای از بین بردن و پاکسازی منافذ باز پوست بینی

منافذی که روی بینی مشاهده می شوند در واقع منافذ فولیکول‌های مو هستند که امکان دارد یش از حد گسترش یافته و ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهند. اما باید گفت که خوشبختانه، با راهکارهای خانگی قادر به کوچکتر کردن این منافذ هستید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید به‌سراغ روش‌های پزشکی بروید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با بهترین راه‌های از بین بردن منافذ باز بینی آشنا شوید.

از بین بردن منافذ باز بینی

علت باز شدن منافذ روی پوست بینی

منافذ روی بینی بخش مهمی از پوست هستند و نقش بسزایی در حفظ سلامت آن دارند. ژنتیک در تعیین اندازه‌ی این منافذ موثر است. با این حال، محرک‌های مختلف می‌توانند آن‌ها را بزرگتر کنند. رایج‌ترین محرک‌ها را در ادامه می‌خوانید.

۱-افزایش سن

با بالا رفتن سن، تولید پروتئین‌های مهم از جمله کلاژن و الاستین در پوست کاهش می‌یابد. این اتفاق که با افتادگی پوست همراه است باعث کشیده شدن منافذ و بزرگتر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود.

۲-چرب یا خشک بودن بیش از حد پوست

پوست چرب همان‌طور که از نام آن مشخص است با تولید بیش از حد چربی در منافذ پوست مشخص می‌شود. چربی اضافی منافذ را می‌بندد و باعث بزرگتر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود. پوست خشک هم روی منافذ روی بینی تاثیر منفی دارد. چون بدن سعی می‌کند با افزایش تولید چربی به خشک بودن پوست واکنش نشان دهد.

۳-گرما و رطوبت

محیط‌های گرم و مرطوب ممکن است منافذ را بیشتر از محیط‌های سرد و خشک‌ باز کنند. درنتیجه، منافذ روی بینی نمایان‌تر می‌شوند.

۴-قرارگیری در معرض نور خورشید

بینی شما در جلوی صورت قرار دارد و به‌سرعت توسط نور خورشید آسیب می‌بیند. تماس بیش از حد با نور خورشید به کلاژن آسیب می‌رساند و روی استحکام پوست تاثیر می‌گذارد که این به‌نوبه‌ی خود اندازه‌ی منافذ بینی را افزایش می‌دهد.

۵-مراقبت نکردن از پوست

کسانی که از پوست‌شان به‌خوبی مراقبت نمی‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض تجمع چربی، باکتری یا سلول‌های مرده در منافذ پوست خود هستند.

۶- عدم لایه‌برداری پوست

سلول‌های مرده به بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست رانده می‌شوند. اگر پوست خود را در فواصل زمانی منظم لایه‌برداری نکنید، این سلول‌ها همراه با چربی و آلودگی روی سطح پوست شما تجمع می‌یابند و منافذ آن را مسدود می‌کنند. درنتیجه، باعث می‌شوند منافذ بزرگتر شوند.

۷- بزرگ بودن فولیکول‌های مو

همان‌طور که گفته شد، منافذ بینی همان دهانه‌ی فولیکول‌های مو هستند. بنابراین وجود موهای ضخیم‌ و فولیکول‌های بزرگ به‌طور طبیعی باعث افزایش اندازه‌ی این منافذ می‌شود.

۸-جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ بینی با آلودگی، چربی اضافی و باکتری‌ها مسدود شوند. اگر جوش‌های سرسیاه را فشار دهید، ممکن است الیاف الاستیک اطراف منافذ آسیب ببینند. این امر به بزرگ شدن دائمی منافذ بینی منجر می‌شود.

۹- عدم تعادل هورمون‌ها

گاهی‌اوقات برهم خوردن تعادل هورمون‌ها دلیل اصلی بزرگ شدن منافذ بینی است. به‌عنوان مثال، بالا رفتن هورمون‌ها در طول دوره‌های قاعدگی می‌تواند تولید چربی را افزایش دهد و حتی به آکنه‌‌ی شدید منجر شود که همگی این اتفاقات ممکن است اندازه‌ی منافذ پوست را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهند.

از بین بردن منافذ باز بینی

مراحل پاکسازی منافذ باز پوست بینی

مرحله ۱: شستشوی پوست

در ابتدا باید پوست صورت، به خصوص ناحیه بینی را تمیز کنید. اگر از مواد آرایشی یا کرم ضدآفتاب استفاده می‌‌کنید، با پد یا پنبه آغشته به میسلارواتر، صورت خود را پاک کنید؛ سپس باید یک شوینده ملایم، صورت خود را بشویید. شستشو با آب ولرم و یک شوینده مناسب پوست باعث از بین رفتن هرگونه چربی اضافی، آلودگی، گرد و خاک از روی پوست می‌‌شود.

مرحله ۲: استفاده از بخور گرم جهت پاکسازی منافذ پوست بینی

کار اصلی بخور باز کردن منافذ پوست است. بخور سبب می‌‌شود تا باکتری‌‌ها، سلول‌‌های مرده، آلودگی‌‌ها و چربی‌‌های اضافی دیگر، از منافذ پوست به راحتی خارج شوند. همچنین، قابلیت نفوذ‌پذیری پوست را افزایش می‌‌دهد. پس چنانچه مایل باشید از محصولات مراقبت پوست استفاده کنید، بعد از بخور، بهترین زمان برای جذب محصولات تولید شده برای مراقبت از پوست و اثرگذاری آن‌‌ها روی پوست است.  بخور، گردش خون پوست را افزایش می‌‌دهد و به دنبال آن کلاژن و الاستین بیشتری در پوست تولید می‌‌شود. به همین دلیل است که بعد از بخور، ظاهر پوستتان جوان‌‌تر، سفت‌‌تر و شاداب‌‌تر به نظر می رسد.

برای بخور گرم نیازی به ابزار خاصی ندارید، یک ظرف آب جوش و چند قطره عصاره اکالیپتوس، روغن درخت چای یا…  نیاز دارید. صورت را در فاصله ۳۰-۴۰ سانتی‌‌متر از ظرف قرار دهید و اجازه دهید منافذ باز به خوبی در معرض بخار گرم قرار بگیرند. بخور گرم منافذ را بازتر می‌کند و پوست را برای پاکسازی، آماده می‌‌شود.دقت کنید با این‌‌کار پوست صورت خود را نسوزانید.

مرحله ۳: استفاده از یک اسکراب یا ماسک مناسب جهت پاکسازی منافذ پوست بینی

اسکراب به شما کمک می‌‌کند تا سلول‌‌های مرده روی پوست بینی را به راحتی بردارید. شما می‌‌توانید با استفاده از مواد موجود در منزل، از اسکراب‌‌های طبیعی برای پیلینگ پوست بینی استفاده کنید. در ادامه تعدادی از این ماسک‌‌های لایه‌‌بردار طبیعی را برای آموزش می‌‌دهیم:

۳-۱. پاکسازی منافذ باز بینی با آب لیمو ترش

کافی است تا لایه نازکی از لیموترش را بریده و آن را روی پوست بینی خود بکشید. لیمو ترش با داشتن «اسید سیتریک طبیعی» به باز شدن منافذ بسته پوست بینی کمک می‌‌کند. توجه کنید، شاید پوست شما به اسید سیتریک واکنش و حساسیت نشان دهد؛ در این صورت، بلافاصله آن ناحیه را با استفاده از آب بشویید.

۳-۲. پاکسازی منافذ باز بینی با ماسک سفیده تخم مرغ

ابتدا سفید تخم مرغ را از زرده آن جدا کنید، سپس سفیده تخم مرغ را با چنگال خوب هم بزنید. با استفاده از یک پد یا پنبه، مقداری از سفیده تخم مرغ را برداشته و بر روی پوست بینی که قبلا آن را با آب و شوینده مناسب شسته‌‌اید- قرار دهید. کمی صبر کنید تا سفیده روی پوست خشک شود. سپس با استفاده از آب ولرم آن را بشویید. سفیده تخم مرغ سبوم اضافه پوست را پاک کرده و با پاکسازی منافذ، اندازه آن‌‌ها را کوچک‌تر می‌کند. از گذشته سفیده تخم مرغ به عنوان یک اسکراب طبیعی جهت کوچک کردن منافذ باز پوست صورت استفاده می‌‌شود.

۳-۳. پاکسازی منافذ باز بینی با ماسک آرد جو دوسر

جو دوسر را در آب داغ حل کنید و اجازه دهید حالت خمیری پیدا کند. استفاده از این ماسک، برای از بین بردن لک و جای جوش بسیار موثر است. ماسک جو دو سر با خاصیت لایه‌‌برداری، سلول‌های مرده را از سطح پوست حذف می‌‌کند و موجب پاکسازی منافذ بینی می‌‌شود؛ علاوه بر این در تعادل pH پوست موثر است.این ماسک را در حدود  ۲ تا ۳ دقیقه روی پوست قرار دهید، سپس آن را آبکشی کنید. پاکسازی منافذ پوست بینی با استفاده از آرد جو دوسر، سبب لایه‌برداری ملایم پوست از هرگونه آلودگی و چربی اضافه می‌‌شده و درعین حال یک ماسک مغذی برای آن به شمار می رود.

۳-۴. پاکسازی منافذ باز بینی با استفاده از زغال فعال

از خاصیت مهم زغال فعال برای پاکسازی پوست، نفوذ آن به عمق منافذ پوست است. این ماسک باعث می‌‌شود پوست در کوتاهترین زمان ممکن، از هر گونه چربی اضافی و جوش سرسیاه پاکسازی شود. این ماسک یک لایه‌‌بردار قوی محسوب می‌‌شود و می‌‌تواند با از بین بردن کامل سلول‌‌های مرده پوست، ظاهری شفاف و زیبا به شما هدیه بدهد.

۳-۵. پاکسازی منافذ باز بینی با استفاده از ماسک خاک رس

ماسک خاک رس نیز خاصیت لایه‌‌برداری، حذف چربی‌‌ها و آلودگی‌‌ها دارد و می‌‌تواند در کمترین زمان پوست صورت، به خصوص در نواحی بینی را، عاری از هرگونه جوش سرسیاه کند.

مرحله چهارم: استفاده از تونر

پس از استفاده از اسکراب یا ماسک خانگی، پوست را بشویید. حالا نوبت استفاده از تونر است. تونر با داشتن ترکیبات موثر به سرعت در پوست نفوذ کرده، pH پوست را تنظیم و پوست را رطوبت رسانی می‌کند. تونر سینره یک تونر کاملا طبیعی است که خاصیت ضدالتهاب، التیام بخش و تسکین دهنده پوست را دارد و به کوچک شدن منافذ باز پوست کمک می‌کند.

برای اثرگذاری بهتر روی کوچک شدن منافذ، پد یا پنبه‌ی آغشته به تونر را  روی صورت و گردن بکشید.

مرحله پنجم: استفاده از مرطوب کننده

پس از اسکراب پوست بینی، نوبت به استفاده از مرطوب‌‌کننده می رسد. بسیاری از افراد تصور می‌‌کنند مرطوب کننده‌‌ها عامل افزایش چربی پوست هستند؛ در صورتی که این فکر کاملا اشتباه است. خشک بودن بیش از اندازه پوست یک علت اصلی برای تحریک غدد سبابه ، جهت ترشح بیش از اندازه چربی است. افرادی که پوست چرب دارند، استفاده از کرم های مرطوب کننده پوست چرب سینره می‌‌توانند تعادل مناسب رطوبت و چربی را برای پوست فراهم کنند.

مرحله ششم: استفاده از ضد آفتاب

پس از اتمام عملیات پاکسازی، ضد آفتاب را فراموش نکنید. بهتر است پاکسازی منافذ پوست بینی با روش‌‌های خانگی را هفته‌‌ای دو بار انجام دهید؛ تا به هرچه زیباتر شدن پوست خود کمک کنید. این روزها تکنیک‌‌های زیادی برای اسکراب و پاکسازی پوست وجود دارد که ساده‌‌ترین آن‌‌ها، استفاده از روش‌‌های خانگی است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار