خواص معجزه آسای سرکه بالزامیک برای لاغری و سلامتی

خواص معجزه آسای سرکه بالزامیک برای لاغری و سلامتی

از سرکه بالزامیک معمولا برای تهیه غذاها به خصوص سس سالاد استفاده می‌شود.

سرکه بالزامیک نوعی سرکه با رنگ قهوه‌ای تیره است که از آب انگور تخمیر نشده تولید می‌شود. همه با طعم متفاوت این سرکه آشنا هستید که بعد از چشیدن مزه ترشی دارد.سرکه بالزامیک و لاغری ارتباط مستقیمی با یگدیگر دارند، اما تمام خواص آن به کاهش وزن خلاصه نمی‌شود.این سرکه دارای خوص بسیاری است که در ادامه این مطلب به تمام آنها اشاره می کنیم.

بالزامیک چیست؟

سرکه بالزامیک از فرآیند تولید سرکه ایتالیایی که قدمت آن به قرون وسطی باز می‌گردد، به دست می‌آید. سرکه بالزامیک اصل، نزدیک به هزار سال است که در زادگاهش، شهر مودنا، در منطقه شمالی امیلیا رومانیا، ایتالیا و اطراف آن تولید می‌شود. سرکه بالزامیک سنتی فقط با یک ماده تهیه می‌شود: ” انگور” (به ایتالیایی “mosto”)

برای تهیه این سرکه آب انگور شیرین تازه، باید فشرده شده تا غلیظ ، تخمیر و اسیدی شود و برای ۱۲ تا ۲۵ سال در بشکه‌های چوبی نگهداری شود تا به عمل بیاید. این سرکه ترش و شیرین، تیره و گران است. اصل این سرکه را فقط در یک فروشگاه تخصصی یا آنلاین پیدا خواهید کرد.

خواص بالزامیک

حالا ببینیم این سرکه خوش طعم چه فوایدی دارد که آن را به یک چاشنی باارزش و مغذی تبدیل کرده است:

رفع گرفتگی بینی 

بعضی از افراد استفاده از سرکه بالزامیک را برای رفع گرفتگی بینی مؤثر می‌دانند. برای این کار، می‌توانید چند قطره سرکه به آب جوش اضافه کرده و بخار آن را تنفس کنید.

کاهش کلسترول

سرکه بالزامیک به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. تحقیقات زیادی اثر سرکه بالزامیک بر روی چربی خون را بررسی کرده‌اند. نتایج نشان داد‌ه‌اند که سرکه بالزامیک انتخاب مناسب برای کسانی است که می‌خواهند سطح کلسترول خود را ثابت نگه دارند و یا آن را کاهش دهند.

آنتی اکسیدان موجود در سرکه بالزامیک، سلول‌های رادیکال آزاد را که برای بدن سمی و بالابرنده سطح کلسترول خون (LDL ) هستند را از بین می‌برد. با مصرف سرکه بالزامیک در سس یا غذاهای دیگر از گرفتگی رگ‌های بدن جلوگیری کنید.

یکی از خواص سرکه بالزامیک، این است که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

کمک به هضم غذا

این سرکه به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک، ترکیبی فعال و دارای پروبیوتیک است. این پروبیوتیک‌ها به هضم غذا کمک می‌کنند و سلامت روده را افزایش می‌دهند.همچنین تاثیر مثبتی روی سیستم ایمنی دارد. ترکیبات پروبیوتیک سرکه بالزامیک در برخی از افراد سبب احساس سیری می‌شود.

بهبود گردش خون و تقویت قلب

از دیگر خواص سرکه بالزامیک این است که به بهبود جریان خون کمک می‌کند. این سرکه دارای پلی فنل‌هایی است که به سیستم قلبی_عروقی  کمک می‌کنند.

سرکه بالزامیک چون از انگور درست شده، از بیماری قلبی و جمع شدن پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند. به همین دلیل سال‌هاست که فرهنگ‌های مدیترانه‌ای از سرکه بالزامیک به عنوان ماده‌ای «تسکین بخش» و «ضد پیری» استفاده می‌کنند.

کاهش وزن

سرکه بالزامیک به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. انواع سرکه‌ها به خاطر شاخص ضد چاقی معروف هستند و سرکه بالزامیک نیز از این قاعده مستثنا نیست.

ترکیبات پروبیوتیک سرکه بالزامیک کمک می‌کنند فرد برای طولانی مدت احساس سیری داشته باشد. این سرکه برخلاف دیگر طعم دهنده‌ها مانند کره و مایونز، بدون چربی است. این سرکه اکسیر جادویی کاهش وزن نیست اما کمک می‌کند سریع‌تر به کاهش وزن برسید.

کنترل قند خون 

وقتی سرکه بالزامیک به‌عنوان چاشنی در کنار سایر غذاها مصرف می‌شود، می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که این سرکه اثر ضدگلیسمی دارد، به این معنی که از افزایش شدید قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می‌کند و می‌تواند تا پنج ساعت قند خون را ثابت نگه دارد.

دقیقا مشخص نیست که سرکه بالزامیک با چه مکانیسمی روی قند خون تأثیر می‌گذارد، با این حال در صورت ابتلا به دیابت می‌توانید بعد از مشورت با پزشک آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خواص سرکه بالزامیک

کاهش فشار خون

یک مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که افزودن سرکه بالزامیک به غذا به‌مرور زمان باعث کاهش فشار خون می‌شود. این ادعا زمانی درست است که فرد چربی‌های ناسالم مثل کره و سس را با سرکه جایگزین کند و درنتیجه چربی دریافتی خود را در طول روز کاهش دهد. با استفاده از یک تا دو  قاشق چای‌خوری سرکه بالزامیک به‌عنوان سس یا ماریناد، هم غذای خود را خوشمزه‌تر می‌کنید و هم به حفظ سلامت قلب‌تان کمک می‌کنید.

 

کمک به سلامت پوست و مو

یکی ازمهم‌تریم خواص سرکه بالزامیک بهبود سلامت پوست است. انواع سرکه مانند سرکه سیب و بالزامیک برای درمان آکنه و جوش‌های عفونی به صورت موضعی موثر است.

ممکن است رنگ تیره این سرکه روی پوست اثر بگذارد؛ به همین خاطر بالزامیک را مستقیما روی پوست امتحان نکنید. سرکه بالزامیک دارای اسید استیک، ترکیبات ضدمیکروبی و آنتی اکسیدان است.

مصرف سرکه بالزامیک به عنوان بخشی از رژیم غذایی، پوست را شفاف و روشن تر می‌کند. بیشتر سرکه‌ها دارای مقادیر بالایی از ویتامین A ،B ،C و اسید استیک هستند. این موارد بسیار برای پوست کف سر مفیدند.

تنها کافیست بالزامیک را روی پوست کف سر بمالید تا احساس بهتری کنید. اسید بالزامیک سبب درخشان شدن موی سر می‌شود.

مفید برای دوران بارداری

سرکه بالزامیک برای دوران بارداری مفید است. شاید در ابتدا این سوال به ذهن‌تان بیاید که آیا می‌شود در دوره بارداری سرکه بالزامیک استفاده کرد یا خیر؟ سرکه بالزامیک در لیست غذاهای محدود شده دوره بارداری نیست بنابراین به مقدار متعادل مصرف کنید.

مزایای مصرف سرکه در طول بارداری

  • بهبود دادن حالت تهوع: خانم‌های باردار با اضافه کردن یک قطره سرکه به بعضی از غذاها در هنگام صبح به راحتی از شر حالت تهوع راحت می‌شوند.
  • یک طعم دهنده عالی بدون سدیم اضافی: در طول بارداری خیلی باید مواظب مقدار سدیم دریافتی باشید که بیشتر از حد مجاز یعنی ۲.۳۰۰ میلی گرم نشود. برای پیشگیری از آسیب رسیدن به خودتان و کودک، از سرکه به عنوان طعم دهنده استفاده کنید.

کمک به بهبود زخم

سرکه بالزامیک سال‌هاست که به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. تحقیقات نشان دادند سرکه بالزامیک خاصیت ضدقارچی، ویروسی و باکتریایی دارد. با این حال تاثیر سرکه بالزامیک روی ترمیم سریع‌تر زخم‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

غنی از آنتی اکسیدان

از دیگر خواص سرکه بالزامیک آنتی اکسیدان فروان آن است. این سرکه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که در دوره بارداری بسیار مفید هستند. آنتی اکسیدان موجود در سرکه سلول‌های بدن مادران باردار را از آسیب رادیکال‌های آزاد محفوظ نگه می‌دارد.

دریافت آنتی اکسیدان اضافی از شما و فرزندتان در برابر آسیب‌های استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

سرکه بالزامیک، سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که در دوره بارداری بسیار مفید هستند.

تقویت استخوان‌ها

سرکه بالزامیک به قوی‌تر کردن استخوان‌ها کمک می‌کند. اسید استیک سرکه بالزامیک جذب برخی از مواد معدنی در بدن را افزایش می‌دهد. این مواد معدنی همان مواردی هستند که به قوی‌تر شدن استخوان‌ها کمک می‌کنند.

خواص سرکه بالزامیک

تقویت سیستم ایمنی بدن

سرکه بالزامیک سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف است. این آنتی اکسیدان‌ها با آسیب‌های سلولی مقابله می‌کنند در نتیجه سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود. همچنین این آنتی اکسیدان‌ها روند پیری را آهسته می کنند.

سرکه بالزامیک چه تاثیری بر روی کاهش وزن دارد؟

کاهش وزن موثر مستلزم خوردن کالری کمتری نسبت به کالری است که روزانه می‌سوزانید. در حالی که برخی از غذاها می‌توانند از کاهش وزن جلوگیری کنند، سرکه ممکن است به کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک کند.

با این حال، سرکه بالزامیک تنها در صورتی به کاهش وزن کمک می‌کند که به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی کم کالری استفاده شود.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، مصرف سرکه به کاهش وزن بدن، چربی و سطح تری گلیسیرید در مردان چاق کمک می‌کند.

افراد مورد مطالعه که وزن کم کردند، روزانه به مدت ۱۲ هفته ۱۵ تا ۳۰ میلی لیتر – معادل حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری و ۱۴ تا ۲۸ کالری – سرکه مصرف کردند. آزمایش‌دهندگانی که سرکه می‌خوردند، چربی احشایی و دور کمر کمتری نسبت به افراد مورد مطالعه که سرکه مصرف نمی‌کردند، داشتند.

سرکه بالزامیک تنها در صورتی به کاهش وزن کمک می‌کند که به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی کم کالری استفاده شود.

کالری موجود در سرکه بالزامیک

در حالی که سرکه بالزامیک یک غذای نسبتا کم کالری است، کالری موجود در آن عمدتا از شکر است. خبر خوب این است که یک قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک حاوی تنها ۱۴ کالری است که می‌تواند به شما کمک کند در صورت استفاده به جای سس‌های سالاد پرکالری مانند سس‌های ایتالیایی، رنچ، فرانسوی یا هزار جزیره، میزان کالری دریافتی خود را کنترل کنید.

به عنوان مثال، ۱ قاشق غذاخوری سس فرانسوی حدود ۷۳ کالری و یک قاشق غذاخوری از سس رنچ حاوی ۶۳ کالری است.

سیرکننده است و به چربی‌سوزی کمک می‌کند
سرکه بالزامیک به دلیل این که از انگور تولید می‌شود، دارای فیبر است. همان‌طور که می‌دانید فیبر، هضم غذا را کند کرده و موجب کاهش اشتها کمک می‌کند.

همچنین تحقیقات علمی بین‌المللی نشان داده است که اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک مودنا تولید آنزیم‌هایی را تحریک می‌کند که از اکسیداسیون اسیدهای چرب در خون حمایت می‌کنند.

این واکنش همچنین باعث تسریع قابل توجه متابولیسم می‌شود. به علاوه، اسید استیک، هضم کربوهیدرات‌ها را کند می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

جایگزینی برای نمک و چاشنی‌های چرب است

به اشتباه تصور می‌شود که سرکه بالزامیک سرشار از کالری است. در مقابل، ۱۰۰ گرم از این محصول معادل ۸۸ کیلو کالری است که معادل کمتر از ۹ کیلو کالری در هر قاشق است. به همین دلیل است که از نظر تغذیه، جایگزین مناسبی برای نمک و سایر چاشنی‌های پر کالری مانند روغن، کره یا گوشت خوک است.

مطالب مرتبط

فواید بی نظیر خواب ظهر برای سلامتی که نمی دانستید!

بعد از مسمومیت غذایی چی باید بخوریم؟

عوارض خوابیدن با چراغ روشن که تاکنون نمی دانستید!

نظرات