تخریب دیوار جنوبی مسجد و محرابِ مسجد کازرونی به‌وسیلۀ لودر

تخریب دیوار جنوبی مسجد و محرابِ مسجد کازرونی به‌وسیلۀ لودر

صبح امروز هیئت‌ امنای مسجد کازرونی بدون حضور کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان و علی‌رغم مجوز مکتوب برای تعمیرات و نه تخریب، دیوار جنوبی در شبستان داخلی مسجد کازرونی را به‌وسیلۀ لودر تخریب کردند.

اول فارس: یکی از اهالی محلۀ عباس‌آباد ضمن اعلام این خبر به ایسنا گفت: امروز صبح ساعت ۷.۵ یک دستگاه لودر از قسمت جنوبی مسجد یعنی از سمت مادی نیاصرم و درست از سمت زمین مقابل این مسجد که به گفتۀ هیئت‌امنا جزئی از مایملک مسجد شده است، شروع به تخریب دیوار شبستان داخلی مسجد کرد که با اطلاع‌رسانی اهالی مسجد به اداره میراث فرهنگی و شهرداری، فعلاً این عملیات متوقف شده هرچند که دیوار جنوبی مسجد و محرابِ آن تخریب شده است.

این خبرگزاری دراین باره تلاش کرد تا با مسئولان مربوط تماس بگیرد؛ اما امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در پاسخ به خبرنگار مبنی بر اینکه «قرار بود هرگونه اقدامی دربارۀ این مسجد با حضور کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود، آیا کارشناسی ازسوی این اداره در زمان تخریب مسجد حضور داشته است؟» این‌گونه توضیح داد: «این در حوزۀ شهرستان است، شما به مدیرکل استان زنگ می‌زنید کار شهرستان را پیگیری می‌کنید! من ۲۹ شهرستان دارم، نمایندۀ ما در آنجا آقای موسوی موحد است و به او حکم زدیم، زحمت بکشید برای کارهای شهرستان به آقای سیدالعسگری زنگ بزنید و از ایشان بپرسید، من الآن تهران هستم و در مأموریتم. اطلاع ندارم، نیستم، نمی‌دانم چه کردند.»

اما خبرنگار تلاش کرد تا موضوع را از روح‌الله سیدالعسگری، رئیس ادارۀ میراث فرهنگی شهرستان اصفهان جویا شود که وی تلفن را پاسخ نداد.

درنهایت شهرام امیری، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان  در پاسخ به این پرسشِ که «قرار بود طبق گفتۀ مدیرکل میراث فرهنگی استان هرگونه دخل و تصرف در مسجد حتی تخریب شبستان با حضور کارشناسان این اداره کل انجام شود، آیا امروز موقع تخریب، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان در مسجد حضور داشتند؟» چنین توضیح داد: «اطلاعی ندارم، برخی از دوستانِ شما تماس گرفتند و این موضوع را خبر دادند و من هم سریع به آقای موسوی موحد زنگ زدم و گفتم به مسجد سری بزن و مدیریتی بکن و به ما هم اطلاع بده، که بنده خدا قرار شد برود و ببیند که احتمالاً از آن قسمت پایشان را فراتر نگذاشته باشند. قرار شد که بعدازظهر به من خبر بدهند.»

خبرنگار در نهایت ضمن تماس با سیدمهدی موسوی موحد که به گفتۀ مدیرکل نمایندۀ امور مسجد کازرونی است موضوع را از وی جویا شد که موسوی موحد پاسخ داد: «بله بدون هماهنگی این کار را کرده بودند و می‌گویند آمدیم اداره نبودی! بله من بیمار بودم و چندروزه نتوانستم سرِ کار بروم؛ اما به هیچ عنوان نباید بدون هماهنگی این کار را می‌کردند. من زنگ زدم و این کار را متوقف کردم.»

 

مطالب مرتبط

آغاز ثبت نام دوره‌های آموزشی رایگان صنایع‌دستی برای زنان سرپرست خانوار در استان فارس

اسامی ۱۴ اثر تاریخی و طبیعی جدید استان فارس که در فهرست ملی قرار گرفت

مشارکت ۲۱ میلیارد تومانی میراث فرهنگی استان فارس در پروژه‌های حرم شاه‌چراغ (ع)

نظرات