۶ علامتی که ناشی از کمبود ویتامین A در بدن هستند

۶ علامتی که ناشی از کمبود ویتامین A در بدن هستند

ویتامین A نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کند و به همین دلیل کمبود آن با مشکلات و بیماری‌های گوناگونی همراه است.

شما با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین A یا مکمل‌های این ویتامین می‌توانید نیاز خود را برطرف کرده و سلامتی‌تان را همیشه حفظ کنید.در ادامه ۶ نشانه‌ی کمبود این ویتامین را آورده‌ایم.با ما همراه باشید تا این نشانه‌ها را بررسی کنیم.

این ۶ نشانه ناشی از کمبود ویتامین A در بدن هستند

۱- خشکی چشم‌ها

خشکی چشم‌ها می‌تواند یکی از نخستین نشانه‌های کمبود ویتامین A در بدن باشد. چشم‌های انسان در لایه‌ای به نام لایه‌ی اشک قرار دارند که به محافظت از چشم و نرم و روان کردن آن کمک می‌کند و همچنین منجر به شفاف شدن چشم‌ها می‌شود. این لایه برای سلامت چشم‌ها و بینایی ضروری است و اگر دچار اختلال شود منجر به پراکندگی نور در چشم و کاهش دید می‌شود. کمبود این ویتامین می‌تواند روی این لایه و خشکی چشم‌ها تأثیر بگذارد. در صورتی که ویتامین A کافی دریافت نکنید، لکه‌های سفید و کوچکی روی قرنیه به وجود می‌آیند و چشم را خشک و بینایی را ضعیف می‌کنند.

۲-مشکل در باروری

اگر مشکلی در بارور شدن دارید، ممکن است کمبود ویتامین A دلیل آن باشد. سیستم باروری هم مردان و هم زنان زمانی بهترین عملکرد خود را دارد که ویتامین A به اندازه کافی مصرف شود. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین A می‌تواند قدرت باروری‌تان را افزایش بدهد. ضمناً، زنان باردار نیز باید به اندازه کافی ویتامین A در رژیم غذایی خود مصرف کنند، زیرا مشکلات بارداری نیز می‌توانند با کمبود ویتامین A مرتبط باشند.

۳-شب‌کوری یا کاهش دید در شب

شب‌کوری هم یکی دیگر از نشانه‌های اولیه‌ی کمبود این ویتامین است. ویتامین A روی تجزیه‌ی نور در شبکیه‌ی چشم تأثیر می‌گذارد و کمبود آن منجر به کاهش دید در شب می‌شود.

۴-افزایش عفونت‌های سینه، گلو و تنفسی

کمبود ویتامین A ممکن است با عفونت‌های گلو، قفسه‌ی سینه و مجاری تنفسی هم همراه باشد. البته برای تأیید قطعی این موضوع به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. ولی کارشناسان بر این باورند که تأثیر ویتامین A روی عوامل بیماری‌زا و کاهش سرماخوردگی و عفونت می‌تواند به حفظ سلامت دستگاه تنفسی و گلو و قفسه‌ی سینه کمک کند.

۵-خوب التیام نیافتن زخم

بدن معمولی باید بتواند در عرض مدت کوتاهی زخم را ترمیم کند و این را مدیون تولید کلاژن در بدن هستیم. کلاژن، پروتئینی هست که در ارگانیسم‌های سالم وجود دارد تا پوست و خون بتواند سالم بماند. ویتامین A به تولید کلاژن کمک می‌کند. بنابراین اگر متوجه شدید زخمتان به خوبی التیام نمی‌یابد، باید بررسی کنید که آیا به اندازه کافی غذای دارای ویتامین A مصرف می‌کنید یا نه، مانند هویج، پرتقال، شیر و گوشت قرمز.

۶-خشکی پوست

خشکی پوست می‌تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد که یکی از آن‌ها کمبود ویتامین A است. رتینول ماده‌ای است که در بیشتر محصولات مراقبت از پوست پیدا می‌شود و حاوی ویتامین A است. این ماده فواید زیادی برای پوست دارد و به کاهش چین و چروک، صاف و شفاف کردن پوست و… کمک می‌کند. با در نظر داشتن این موضوع پی می‌بریم کمبود این ویتامین روی سلامت پوست تأثیر منفی می‌گذارد. دریافت ویتامین A کافی منجر به ساخت سلول‌های جدید پوستی، کاهش التهاب و همچنین جلوگیری از خشکی پوست می‌شود. بنابراین، در صورتی که این ماده را دریافت نکنید و با کمبود آن مواجه شوید پوستتان خشک و آسیب‌پذیر خواهد شد.

چه غذاهایی ویتامین A دارند؟

  • تخم‌مرغ: یک تخم‌مرغ پخته حاوی ۸ درصد از ویتامین A مورد نیاز روزانه است.
  • سالمون: هر ۱۰۰ گرم ماهی سالمون دارای ۱۴۹ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A است.
  • اسفناج: یک فنجان اسفناج پخته دارای ۱۰۵ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A است.
  • سیب زمینی شیرین: سیب زمینی شیرین یکی از بهترین منابع ویتامین A است زیرا یک فنجان از آن دارای ۱۲۲ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A است.
  • هویج: یک فنجان هویج دارای ۱۴۸ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A است.
  • برگه زردآلو: برگه زرد آلود هم اسنک سالم و طبیعی است و هم ویتامین A، آهن و ویتامین B6 و منیزیم دارد.
  • طالبی: طالبی نیز دارای ویتامین A قابل توجهی است.
مطالب مرتبط

خواب زیادی علامت کمبود کدام ویتامین در بدن است؟

کمبود این ویتامین ها باعث لاغری شما می شود

بهترین زمان مصرف هر ویتامین چه موقع از روز است؟

نظرات