نگران همه‌گیری بیماری ویروسی آبله میمونی در ایران باشیم؟

نگران همه‌گیری بیماری ویروسی آبله میمونی در ایران باشیم؟

با توجه به رشد صعودی تشخیص آبله میمونی در کشورهای مختلف جهان و البته کشور همسایه (پاکستان) آیا نیاز است در ایران هم نگران بروز این بیماری باشیم؟

اول فارس: سازمان جهانی بهداشت (WHO) در خصوص بیماری «آبله میمون» وضعیت قرمز اعلام کرده است؛ به رغم اینکه شیوع بیماری در کشوری مثل سوئد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، مشاهده رد پای آن در همسایگی ما یعنی کشور پاکستان این سوال را ایجاد کرده که آیا باید نگران یک همه‌گیری ویروسی دیگر در ایران، اما این بار از نوع میمونی آن باشیم؟

با توجه به رشد صعودی تشخیص آبله میمونی در کشورهای مختلف جهان و البته کشور همسایه (پاکستان) آیا نیاز است در ایران هم نگران بروز این بیماری باشیم؟
دکتر محمدرضا شیرزادی  رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت  گفت: بیماری آبله میمونی بیماری نوپدیدی است که متاسفانه طی ۲ – ۳ سال اخیر، به طور گسترده‌ای در حال گسترش جهانی است. از آنجا که بیماری آبله در سال ۱۹۸۰ ریشه‌کن شده است، آن دسته از افرادی که واکسن آبله را پیش از این زمان دریافت کرده‌اند،  ایمنی نسبی نسبت به این بیماری دارند اما آنهایی که بعد از سال ۱۹۸۰ میلادی متولد شده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و ممکن است تظاهرات بالینی بیماری در میان این افراد جدی‌تر است به خصوص اگر فرد مبتلا کودک باشد چراکه علائم بالینی شدیدتری را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی بدن مثل افراد مبتلا به بیماری HIV، سرطان و نارسایی کلیوی نیز به علائم شدید این بیماری دچار می‌شوند بنابراین باید پذیرفت که آبله میمونی موضوعی بسیار جدی است.

«اوایل شیوع بیماری آبله میمونی که در جهان به Monkeypox شناخته می‌شود، ۲ سوش یا گونه این بیماری در آفریقای غربی  و مرکزی بروز کرد، اما متاسفانه طی ۲ سال اخیر، این بیماری در سطح جهان گسترش چشمگیری پیدا کرده است.»

این مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان با اشاره به این نکته افزود: متاسفانه از ژانویه ۲۰۰۳ تاکنون در دنیا بالغ بر ۹۹ هزار و ۵۱۸  نفر به آبله میمونی مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۰۷ فرد، فوت شده‌اند. نکته نگران‌کننده‌تر اینکه آمار مطرح شده به ۱۲۲ کشور جهان مربوط می‌شود که از این تعداد، ۷ کشور آفریقایی است که در سال‌های قبل این بیماری را تجربه کرده‌اند و ۱۱۵ کشور باقیمانده آنهایی هستند که در ۲ سال اخیر تشخیص مثبت بیماری آبله میمونی در آنها گزارش شده است و این نشان از گسترش قابل توجه بیماری در سطح جهان دارد.

علاوه بر این در ۷ کشور آفریقایی که بالاتر  به آنها اشاره شد تنها حدود ۴ هزار  و ۳۰۰ مورد آبله میمونی تشخیص داده شده است در حالی که ۹۵ هزار و ۱۹۶ مورد دیگر در ۱۱۵ کشور باقیمانده گزارش شده که ۱۷۶ مورد از آنها به مرگ منجر شده است.

بیماری ویروسی آبله میمونی در ایران

دکتر شیرزادی با ابراز نگرانی از افزایش شیوع بیماری آبله میمونی در سطح جهان خاطرنشان کرد: متاسفانه مواردی از بروز این بیماری در کشورهای همسایه مثل پاکستان و کشورهای جنوب خلیج فارس گزارش شده که همین موضوع لزوم ارائه هشدارهای بهداشتی به هموطنانی را که قصد سفر به این کشورها دارند دوچندان می‌کند.

راه‌های انتقال بیماری آبله میمونی

بیماری آبله میمونی هم از طریق حیوان به انسان و هم از طریق انسان به انسان قابل سرایت است بنابراین ممانعت از تماس با افراد دارای تب و جوندگانی مثل موش، همستر، سنجاب و میمون مهم‌ترین توصیه‌ای است که برای مصون ماندن از آبله میمونی به افراد توصیه می‌شود.

دکتر محمدرضا شیرزادی با تایید این توصیه‌ها یادآور شد: افرادی که به کشورهای همسایه و جنوب خلیج فارس مسافرت می‌کنند باید توجه داشته باشند از تماس با میمون و جوندگانی که بالاتر به آنها اشاره شد پرهیز کنند تا به هیچ عنوان مورد گزش و یا خراشیدگی از سوی این حیوانات قرار نگیرند. هعلاوه بر این از تماس با حیوانات مرده خودداری کنند. مصرف گوشت خام و یا گوشت‌های ناقص پخته شده هم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

از آنجا که ممکن است با  ادامه روند شیوع بیماری آبله میمونی، حیوانات دیگری هم به گروه جوندگان و میمون‌های خطرآفرین اضافه شوند، توصیه میشود افراد تا حد امکان با حیوانات تماس نزدیک نداشته باشند.

در مورد سرایت بیماری از طریق انسان به انسان هم باید گفت ویروس آلوده «ام‌پاکس MPOX  » به صورت هوایی و از راه تنفس، مخاط و پوست آلوده به انسان ‌ها منتقل می‌شود به همین دلیل لازم است از ارتباط و تماس با افراد تب‌دار پرهیز شود تا احتمال سرایت ویروس به حداقل برسد.نکته قابل ذکر دیگر امکان انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی است، اما این موضوع که ویروس در ترشحات جنسی وجود داشته باشد همچنان برای متخصصان و صاحبنظران جای سوال دارد و بیشتر حدس می‌زنند بیماری از طریق تماس منتقل می‌شود.

انتقال ویروس آبله میمونی از طریق وسایل هم احتمالی است که مطرح شده به این معنا که امکان دارد وسایل شخصی و ملحفه فرد بیمار که با ضایعات پوستی روی بدن او آلوده شده باشد، این ویروس را منتقل کند.

علائم آبله میمونی

دوره کمون یا نهفتگی این بیماری کمتر از ۱ ماه است به این معنا که مدت‌زمان ورود عامل بیماری‌زا به بدن تا ظهور نشانهٔ و علائم آن  تا ۲۱ روز ادامه خواهد داشت.

دکتر شیرازدی با اشاره به این نکته مهم تصریح کرد: اولین علامت آبله میمونی تب است ، بعد از آن ضایعات پوستی مانند بثورات بیماری سرخک بروز می‌کند و بعد از ۲ تا ۳ روز این بثورات به شکل ضایعات پوستی بیماری آبله مرغان با تجمع مایعی درون آنها تغییر شکل می‌دهند.

این ضایعات معمولا در ناحیه سر و صورت بروز دیده می‌شود. البته پیش‌تر این تصور وجود داشت که بثورات و ضایعات پوستی آبله میمونی تمام بدن فرد مبتلا را در بر می‌گیرد درحالی که این اواخر مشخص شده که ممکن است برخی از مبتلایان فقط ۲ تا ۳ ضایعه روی صورت یا تعداد محدودی از این بثورات را در محدوده سر مشاهده کنند که البته چندان واضح هم نباشد و گسترش پیدا نکند.

به اعتقاد دکتر شیرزادی اینکه برخی افراد علائم شدیدی از این بیماری را بروز ندهند و یا تعداد محدودی از ضایعات پوستی نشانگر آبله میمونی را داشته باشند به سطح ایمنی بدن این افراد بستگی دارد با این وجود خارج کردن مایع داخل این ضایعات پوستی بسیار نگران‌کننده است چراکه در صورت تماس با این مایع آلوده، امکان گسترش بیماری افزایش پیدا خواهد کرد.

راه‌های انتقال بیماری آبله میمونی
میزان مرگ و میر

مرگ و میر ناشی از این بیماری زیر ۲۰ درصد عنوان شده است. رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت بای بیان این نکته اضافه کرد: علاوه بر اینکه ممکن است این ویروس باعث درگیری مغز و چشمی شود، عفونت‌های ثانویه ناشی از آلوده شدن زخم‌های پوستی با باکتری هم ممکن باعث مرگ  افراد مبتلا به آبله میمونی شود که این موضوع مهم، فرآیند بیماری را پیچیده‌تر خواهد کرد.

بنابراین افرد دچار ضعف سیستم ایمنی بدن، کودکان زیر ۶ سال، زنان باردار و یا شیرده که در صورت ابتلا علائم شدیدتری از بیماری را بروز می‌دهند باید توجه و مراقبت بیشتری داشته باشند.

هزینه و روش‌های درمان

اصلی‌ترین شیوه درمان بیماری آبله میمونی درمان حمایتی است. به این ترتیب برای درمان سرفه‌های ناشی از بیماری داروی ضد سرفه، برای درمان تب داروهای کاهنده تب و برای از بین بردن علائم گوارشی داروی مناسب این نوع عارضه تجویز می‌شود. البته استفاده به مدت ۲ هفته از داروهای ضد ویروسی هم موثر واقع می‌شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت در ادامه ابراز امیدواری کرد و گفت: خوشبختانه در کشور ما امکانات تشخیصی بیماری آبله میمونی به صورت رایگان وجود دارد و در ضصورت تشخیص پزشک و تماس با مراکز بهداشت نمونه‌گیری از افراد مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به صورت رایگان انجام می‌شود.

بیماری آبله میمونی 3

قرنطینه شوید

دکتر شیرزادی ضمن اعلام هشدار نسبت به افراد با تشخیص مثبت، متذکر شد: به طور معمول از هنگام بروز علائم آبله میمونی تا بازه مسری بودن بیماری، بین ۱۰ روز تا ۲ هفته زمان می‌برد که تاکید میکنم در طول این مدت فرد بیمار باید در قرنطینه کامل به سر برد.

از آنجا که این بیماری مانند سایر بیماری‌های ویروسی عمل می‌کند و همان مراقبت‌ها در مورد این بیماری ویروسی هم کمک‌کننده است، بنابراین می‌توان به سلامت و با آسودگی خاطر از دوره قرنطینه عبور کرد.

ابتلا در ایران

خوشبختانه در ایران تنها یک مورد تشخیص ابتلا به آبله میمونی به ثبت رسیده است. دکتر شیرازدی با بیان این موضوع، زمان این تشخیص را ۳ سال گذشته اعلام و تشریح کرد: ۳ سال قبل فردی که به خارج از کشور سفر کرده بود، با علائم آبله میمونی شناسایی شد، اما خوشبختانه در حال حاضر نگرانی از بابت وجود فرد مبتلا در کشور نداریم با این وجود به همه مسافران هشدار میدهم در طول سفر، توصیه‌های مطرح شده را جدی بگیرند، از ماسک و دستکش استفاده کنند و نتا یک ماه پس از بازگشت، در صورت ظهور کوچکترین علامت؛حتی یک تب ساده به سرعت توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرا بگیرند تا تحت هیچ شرایطی خود و اطرافیان‌شان را دچار بیماری و نگرانی نکنند.

واکسن آبله میمونی

واکسن آبله میمونی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، افرادی که واکسن آبله را دریافت کرده‌اند تا حدودی نسبت به این بیماری ایمن هستند با این حال در بعضی کشورها به گروه‌های خاصی از افراد تزریق واکسن آبله میمونی توصیه می‌شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران هم برای دریافت این واکسن مکاتباتی با سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تعداد محدودی از این واکسن برای هموطنان دارای ضعف سیتم ایمنی بدن تهیه خواهد شد.

بیماری آبله میمونی 5

هشدا ر به زائران اربعین

ماسک در مصون ماندن از بیماری آبله میمونی بسیار کمک‌کننده است از این‌رو دکتر محمدرضا شیرزادی به زائرانی که در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند توصیه کرد علاوه بر مداومت در استفاده از ماسک، تاحد امکان دستکش را هم به عنوان یک وسیله محافظتی جدی بگیرند.

دکتر شیرزادی ضمن اشاره به  بسیاری از بیماری‌‎ها مثل مننژیت، گرفتاری‌های مغزی و یا آبله میمونی  که در اثر باکتری و ویروس آلوده ایجاد می‌شود به شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین خاطرنشان کرد: نه فقط برای مصون ماندن از آبله میمونی که برای در امان ماندن از بیماری‌های دیگری که میزان کشندگی آنها از آبله میمونی هم بالاتر است تاکید می‌کنم در طول مسیر مدام دست‌های خود را بشویید، در غیر اینصورت از دستکش استفاده کنید، ماسک بزنید، از موکب‌های مطمئن مواد غذایی تهیه کنید و از آنجا که احتمال انتقال ویروس آبله میمونی و سایر ویروس‌ها از طریق وسایل آلوده هم مطرح شده است، فقط و فقط از ملحفه و وسایل شخصی استفاده کنید. مولتی‌ویتامین‌ها را نیز نه فقط در طول سفر اربعین که همواره در طول زندگی برای بالا نگه داشتن سطح ایمنی بدن خود مصرف کنید.

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد زائران پس از بازگشت، در صورتی که دچار تب شدند در اسرع وقت به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا مورد درمان قرار بگیرند.منبع:ایران آنلاین

خبری بد برای عاشقان انواع نوشابه‌ های گازدار: تا بازش کردید باید سر بکشید

مطالب مرتبط

شیوع بیماری‌ کشنده« ام پاکس» / علائم ام‌پاکس چیست؟

 اولین تصاویر از ضایعه پوستی بیمار مبتلا به آبله میمونی در ایران

اگر میخواهید آبله میمونی نگیرید فورا بخوانید

نظرات