حجت‌الاسلام  سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق هیئت دولت چهاردهم با آمام راحل:

سید حسن خمینی : اگر به عهدت عمل نکنی، با سر به زمین میخوری!

سید حسن خمینی : اگر به عهدت عمل نکنی، با سر به زمین میخوری!

سید حسن خمینی در تجدید میثاق هیئت دولت چهاردهم با حضرت امام خمینی(س) گفت: بشریت در تاریخ فهمیده که اگر به عهدت عمل نکنی با سر زمین میخوری. عهد که بستی نباید بر سر آن مصلحت‌سنجی کنی، نباید توجیه کنی، توجیه کردن سرآغاز سقوط است

به گزارش اول فارس، حجت الاسلام سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق هیأت دولت چهاردهم با امام خمینی(س) ضمن تسلیت اربعین حسینی(ع)، گفت: هفته دولت و به خصوص تشکیل دولت آقای دکتر پزشکیان را تبریک می‌گویم. جا دارد از نمایندگان مجلس هم تشکر کنیم که با رأی خوبی که به همه کابینه دادند، یک گام دیگری در جهت وفاق ملی برداشتند.

یادگار امام اظهار داشت: رسم نمادینی که نامش را «تجدید میثاق» گذاشته‌اند، با این روزهایی که همه به کربلا نظر دارند و اربعین حسینی(ع) یک اشتراک خاص دارد. عهدی که با سیدالشهدا(ع) در اربعین تجدید می‌کنیم این است که راه آن بزرگوار و مسیری که از کربلا می‌گذرد را ادامه بدهیم. امروز هم اعضای دولت عهد خودشان را با امام تجدید کردند.

وی در این زمینه به بیان خاطره ای پرداخت و افزود: خدا رحمت کند مرحوم ظهیرنژاد را که از فرماندهان خوب دفاع مقدس بود. ایشان روزی فرماندهان نظامی را برای ملاقات با امام آورده بودند و فکر می‌کنم فرمانده نیروی هوایی شعری در خدمت ایشان خوانده بود که مضمون شیرینی دارد؛ «ما بسته تو هستیم، لازم به بستنی نیست/ عهدی که با تو بستیم، هرگز شکستنی نیست». این مضمون در ادبیات فارسی در این بیت ادبیات فارسی که «عهد نابستن از آن به که ببندی و نپایی» ریشه دارد.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه «عهد» یک مقوله با اهمیت بسیار مهم در میان بشریت است، اظهار داشت: یک ویژگی آقای دکتر پزشکیان این است که استشهاد فراوانی به نهج‌البلاغه دارند. در عهدنامه مالک، حضرت تعبیری راجع به عهد دارند که جزء شاهکارهای نهج‌البلاغه است. ایشان به مالک می‌فرمایند، «اگر بین خودت و دشمنانت یک پیوندی برقرار کردی، دورش را با وفا محکم کن». در این بخش ایشان تعبیر بسیار مهمی دارند، مبنی بر اینکه اگر عهدی ببندید و امانتداری نکنید، خیانت کرده‌اید.

وی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید وقتی نوبت پیمانی که بسته‌ای رسید، اگر لازم شد نفس خودت را هم فدا کن، یادآور شد: امروز در امر تزاحم بین ارزش‌های اخلاقی، یک بحث جدی این است که می‌گویند وفا به عهد بالاترین درجه اهمین را در میان تمام اصول اخلاقی دارد. امیرالمؤمنین(ع) تعبیری دارند که می فرمایند، «جدای از مسلمانان، مشرکین هم به این وفای به عهد ملزم هستند.» چرا که بشریت به تجربه دریافته اگر به عهدش وفا نکند، ضرر می‌کند.  خیانت در وعده و عهد ممکن است در کوتاه مدت یک نشاطی داشته باشد، اما به منافع یکی دو روز نباید نگاه کرد.

یادگار امام یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) می‌گوید، «مراقب باش عهدی نبندی که ابهام داشته باشد و هر طور که خواستی بتوانی آن را تفسیر کنی». ایشان می‌گویند، «مراقب باش جوری حرف نزنی که بعد نگویی من این طور نگفتم»؛  بلکه جوری عهد ببند که مردم می‌فهمند و همان که می‌فهمند را عمل کن؛ و بدان که بشریت در تاریخ به این درک رسیده که اگر به عهدت عمل نکنی و خیانت کنی، با سر زمین می‌خوری. خداوند آیت الله موسوی بجنوردی را رحمت کند که می‌گفت، در روایات هست که اکثر اهل جنت ساده‌دل هستند؛ زیرا کسانی که درس خوانده‌اند، بلد هستند اشکالات خودشان را توجیه کنند و گرفتاری آنها از همین نقطه شروع می‌شود.

وی گفت: در مضمون فرمایشان حضرت علی(ع) این معنا وجود دارد که مراقب باش نگویی تحقق این وعده مشکل است، فلان مصلحت وجود دارد، دیگران نمی‌گذارند و… . ایشان به صراحت می‌گوید عهدی که می‌بندی، حق نداری در آن مصلحت‌سنجی کنی؛ بلکه محکم روی آن ایستادگی کن. نباید عمل نکردن به عده را توجیه کرد؛ چون توجیه سرآغاز سقوط است.

سید حسن خمینی در ادامه سخنان خود با تأکید بر وفاداری دولت به وعده های خود، گفت: بحمدالله در طول این سه، چهار ماه آنچه که مردم در سیمای رئیس جمهور دیده اند، «صداقت» و «پایمردی بر عهد» است؛ و آنچه هم که بیش از همه انتظار دارند همین «صداقت» و «پایمردی و ایستادگی بر عهد» است. بر عهدی که از انقلاب اسلامی سال ۵۷ بسته شد؛ و اصول آن پایبند باشیم.

وی در پایان یادآور شد: در مدت اخیر امیدی ایجاد شد؛ این امید سرمایه بزرگ و اساسی یک دولت است. دولت‌هایی که مردم به آنها امید داشتند، سرافراز آمدند و سرافراز رفتند. جاهایی که احیانا امیدها شکست، خود اعضای دولت هم از اینکه سر کار هستند، بعضا پشیمان بودند. پس پیوند عمیقی بین عهد و امید وجود دارد.

مطالب مرتبط

بیانیه سید حسن خمینی درباره حوادث اخیر در کشور

دیدار محسن مهرعلیزاده با سیدحسن خمینی +عکس

روحانی : به عنوان رئیس جمهور اعلام می کنم تحریم‌ها شکسته شده است

نظرات