میمون‌ها همدیگر را نام‌گذاری می‌کنند و با اسم صدا می‌زنند

میمون‌ها همدیگر را نام‌گذاری می‌کنند و با اسم صدا می‌زنند

به باور دانشمندان این الگوی رفتاری سطحی از توانایی شناختی بالا را در میان این میمون‌های زیر جثه نشان می‌دهد که پیشتر تنها در میان انسان‌ها، دلفین‌ها و فیل‌ها مشاهده شده بود.

یک مطالعه جدید نشان داد که گونه‌ای از میمون‌های ریزجثه می‌توانند یکدیگر را با نام خطاب کنند و زمانی هم که با اسم مورد خطاب قرار می‌گیرند، متوجه می‌شوند.

دیوید اومر، نویسنده اصلی و استادیار مرکز علوم مغز سافرا (ELSC)، به سی‌ان‌ان گفت: «این اولین بار است که ما چنین چیزی را در پستانداران غیرانسان مشاهده می‌کنیم.»

تیم تحت رهبری اومر، مکالمات طبیعی بین یک جفت مارموست و همچنین تعاملات بین آنها را با یک سیستم رایانه‌ای ضبط کردند. بررسی این مکالمات نشان داد که مارموست‌ها یکدیگر را با نام مورد خطاب قرار می‌دهند. علاوه بر این، این حیوان قادر است که تشخیص دهد، چه زمانی صدا می‌شود و در مواردی که با اسم خطاب می‌شود با دقت بیشتری پاسخ می‌دهد.

به باور دانشمندان این الگوی رفتاری سطحی از توانایی شناختی بالا را در میان این میمون‌های ریز جثه نشان می‌دهد که پیشتر تنها در میان انسان‌ها، دلفین‌ها و فیل‌ها مشاهده شده بود.

مطالعه جدید دانشمندان اسرائیلی نشان داد که مارموست‌ها صداهای خاصی را برای برقراری ارتباط از خود تولید می‌کنند که درواقع همانند نوعی نامگذاری متفاوت برای خطاب قرار دادن یکدیگر است. این در حالی است که پیشتر تصور می‌شد که زبان انسان یک پدیده منحصربفرد در جهان است و این توانایی صرفا مختص انسان است.

اوایل سال جاری میلادی، محققان آمریکایی در دانشگاه کرنل واقع در نیویورک هم از احتمال استفاده فیل‌ها از شیوه شبیه نامگذاری یکدیگر برای برقراری ارتباط خبر داده بودند.

این کشف که توسط تیمی از دانشگاه عبریِ اسرائیل انجام شده، پنجشنبه گذشته در نشریه Science منتشر شد.منبع:یورونیوز

مطالب مرتبط

دلیل علاقه عجیب ایرانی‌ها برای خرید و نگهداری بچه میمون‌ها

غذادهی به حیوانات چه بر سر حیات وحشی ایران می آورد؟

میمون سرگردان در ده زیارت سرچهان زنده گیری شد+عکس

نظرات