• 12 شهریور 1403
  • دسته‌بندی: آشپزی
  • شناسه خبر : 153355

دلیل شیرین شدن رب گوجه خانگی چیست؟

عوامل مختلفی در شیرین شدن رب گوجه خانگی نقش دارند. یکی از ابتدایی‌ترین عوامل موثر در شیرینی رب گوجه‌فرنگی، گوجه مورد استفاده در پخت آن است.

در ادامه با ما باشید تا با تمام عوامل موثر در شیرین شدن رب گوجه آشنا شوید.

انتخاب گوجه کال 

هر چقدر گوجه‌های انتخابی کال‌تر و به نوعی سبزتر باشند، احتمال ترش یا شیرین شدن رب گوجه افزایش می‌یابد. بنابراین سعی کنید گوجه‌فرنگی‌هایی را برای تهیه رب انتخاب نمایید که کاملا رسیده باشند.

فراموش نکنید که گوجه‌های گندیده نیز می‌توانند منجر به ترشیدگی و تلخ شدن رب شوند. بنابراین بهتر است گوجه‌های رسیده و سالم را برای تهیه رب، خریداری نمایید.

نحوه پخت رب

عامل دیگر در شیرین شدن رب گوجه خانگی نحوه پخت رب گوجه‌فرنگی است. بسیاری از افراد زمانی که گوجه را خریداری می‌نمایند، بلافاصله پس از شستشو آن را می‌پزند. این موضوع می‌تواند در شیرین شدن رب موثر باشد.

استفاده نکردن از نمک

همچنین برخی از افراد هنگام پخت رب گوجه‌فرنگی از نمک استفاده نمی‌کنند. عدم استفاده از نمک هنگام پخت رب گوجه‌فرنگی نیز می‌تواند دلیل دیگری برای شیرین شدن آن باشد.

مدت زمان پخت

از طرفی مدت زمان پخت رب و میزان سفتی آن در طعم رب بی‌تاثیر نخواهد بود. هر چقدر زمان پخت کمتری برای گوجه ها در نظر گرفته شود، احتمال شیرینی آن نیز افزایش می‌یابد.

علت شیرین شدن رب گوجه

پیشگیری از شیرین شدن رب گوجه خانگی

برای پیشگیری از شیرین شدن رب گوجه خانگی بهتر است با اصول تهیه رب گوجه در خانه آشنایی پیدا کنید. قرار دادن گوجه‌ها در زیر آفتاب یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین تکنیک‌هایی که برای تهیه رب گوجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کسانی که در پخت رب ماهر هستند، پس از تهیه گوجه‌فرنگی مناسب و شستن آن، گوجه‌ها را حدود ۷ روز زیر آفتاب قرار می‌دادند. این کار موجب ترش شدن گوجه‌ها و همچنین سهولت در کندن پوست آن‌ها می‌شود. بنابراین از شیرین شدن رب گوجه‌فرنگی نیز جلوگیری می‌نماید.

زمان پخت رب از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند از شیرین شدن رب گوجه خانگی جلوگیری کند. هر چقدر زمان پخت بیشتر و به طور دائم رب هم‌زده شود احتمال تلخ یا شیرین شدن آن کاهش می‌یابد. همچنین استفاده از نمک در رب گوجه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از شیرینی آن داشته باشد. به همین دلیل بهتر است هنگام پخت رب مقداری نمک به آن اضافه کنید. این کار می‌تواند علاوه بر رفع شیرینی، طعم بهتری به رب گوجه بدهد. عامل دیگری که می‌تواند از شیرین شدن رب گوجه پیشگیری نماید، گوجه مورد استفاده است. زمانی که گوجه‌ها به خوبی رسیده و طعم مناسبی داشته باشند، احتمال شیرین شدن رب نیز کاهش پیدا می‌کند.

نکات قابل توجه هنگام تهیه رب گوجه فرنگی

برای پیشگیری از ترش، تلخ یا شیرین شدن رب گوجه خانگی، انتخاب گوجه‌فرنگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین اگر می‌خواهید رب خوش‌طعم و با کیفیتی تهیه نمایید،

  • بهتر است گوجه‌های رسیده، گوشتی، قرمز و دارای پوست نازک تهیه کنید.
  • یکی از مشکلات رایج رب‌های خانگی احتمال کپک‌زدگی آن‌ها است. به همین دلیل بهتر است از گوجه‌های سالم و تازه استفاده نمایید. زیرا گوجه‌های پلاسیده و گندیده می‌تواند منجر به کپک زدن رب شود.
  • فراموش نکنید که اضافه نمودن نمک به رب گوجه، علاوه بر پیشگیری از شیرین شدن رب گوجه خانگی می‌تواند از کپک زدن آن نیز جلوگیری نماید.
  • در نظر داشته باشید که عبور تخمه گوجه از صافی، می‌تواند احتمال کپک‌زدگی رب گوجه را افزایش دهد. به همین دلیل بهتر است پس از عبور آب گوجه از آبکش، مجدد آن را از صافی عبور دهید. تا در صورت وجود تخمه، بتوانید آن‌ها را کاملا از آب گوجه جدا کنید.
  • اگر می‌خواهید رب گوجه‌فرنگی را به میزان زیادی تهیه و داخل فریزر نگهداری نمایید، به آن روغن اضافه کنید. مقداری روغن می‌تواند از یخ‌زدگی رب گوجه داخل فریزر پیشگیری کند.
  • نگهداری از رب گوجه خانگی داخل یخچال می‌تواند منجر به ترش شدن آن شود. بنابراین اگر رب شما شیرین شد، می‌توانید برای کاهش میزان شیرینی آن را داخل یخچال نگهداری نمایید. البته فراموش نکنید که پس از هر بار استفاده رب درب آن را محکم ببندید تا کپک نزند.
مطالب مرتبط

۶ نکته طلایی برای قرمز و خوش رنگ تر شدن رب گوجه خانگی

رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ + روش های جلوگیری از کپک زدن

مرد بندرعباسی با رب گوجه و چند راننده به چه ثروتی رسید !

نظرات