خبرهای جدید از پیشرفت خطوط ۲ و ۳ مترو برای ساکنین کلبه سعدی و شهرک گلستان شیراز

با شروع سال تحصیلی جدید پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۲۰ هزار نفر مسافر در خط یک و دو با ۱۳ رام قطار در خط یک و ۱ رام قطار در خط ۲ جابه‌جا شوند.

به گزارش اول فارس ؛ علی کلانتری در  نشست خبری با خبرنگاران بابیان اینکه کلیات فاز یک خط ۲ مترو شیراز به بهره‌برداری رسیده، اما با کمبود واگن برای بهره‌برداری پایدار مواجه هستیم، اظهار داشت: در تلاشیم از طریق ساز و کار‌های دولتی این مهم برطرف شود.

کلانتری ادامه داد: از فاز نخست خط ۲ مترو شیراز تنها ایستگاه استقلال باقی‌مانده که تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: پیرو نیازی که از میدان آزادی تا میدان گلستان (کلبه سعدی) ایجاد شد، پروژه دیگری تعریف و به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)  واگذار که تاکنون ۱۶۰۰ متر از این پروژه حفاری‌شده و تا پایان امسال خروج دستگاه یک حفاری در ایستگاه سعدی را خواهیم داشت.

کلانتری با تصریح بر این نکته که رکورد ساخت مترو کشور برای اولین بار در شیراز و آن‌هم در خط ۲ شکسته شد، نشان از مدیریت فوق‌العاده بود، گفت: ۸ کیلومتر از خط ۲ مترو شیراز در دو سال به ظرفیت حمل‌ونقلی مترو شیراز اضافه شد.

او همچنین بابیان اینکه در حال حاضر فاز دو این خط به طول ۵ کیلومتر از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی متشکل از ۴ ایستگاه در دست اجرا قرار دارد، عنوان کرد: برنامه ریزی در خصوص اتصال خط ۲ مترو شیراز به خط یک یا شهرک‌های اقماری این کلان‌شهر نیز در دست بررسی است.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اقدامات انجام‌شده در خط ۳ مترو این کلان‌شهر نیز گفت: ۴۵۰ متر حفاری در خط ۳ انجام و ایستگاه‌ها از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.

کلانتری اضافه کرد: دو ایستگاه آرین و صنایع که مجوز واگذاری به شرکت شمس عمران از شورای اسلامی شهر شیراز گرفته‌شده و به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شوند.

او به اتصال خط یک به ۴ مترو در قالب دسترسی مترو به حرم های مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: ۲۷۰۰ مترمربع تونل در این خط با استفاده از ظرفیت اتوبوس برقی پیش‌بینی‌شده و برای نخستین بار در کشور در شیراز از ظرفیت تراز بلیت‌فروشی ایستگاه‌های مترو برای تخلیه ناوگان اتوبوسی استفاده می‌کنیم که عملیات اجرایی آن دریکی دو هفته آینده آغاز خواهد شد.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز، افزود: خط ۴ مترو از بلوار رازی تا ایستگاه استقلال خط ۲ در خیابان انقلاب اسلامی  به طول ۵ کیلومتر و ۴ ایستگاه تعریف‌شده است.

کلانتری هزینه ساخت هر یک کیلومتر خط مترو را ۶۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این میزان هزینه شهرداری شیراز را به سمت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مالی برد که در این راستا یک کنسرسیوم بین شهرداری و شهر آتیه منعقدشده که امید است با تعیین پیمانکار قبل از پایان امسال در دستور کار قرار گیرد.

استقبال بالا از مترو شیراز با شروع سال تحصیلی

وی عنوان کرد: با شروع سال تحصیلی جدید پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۲۰ هزار نفر مسافر در خط یک و دو با ۱۳ رام قطار در خط یک و ۱ رام قطار در خط ۲ جابه‌جا شوند.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز به توان مهندسی داخلی مترو این کلان‌شهر هم اشاره و تصریح کرد: قرارداد تجهیزاتی در شهر‌های مختلف به ازای هر یک کیلومتر خط مترو نزدیک به ۱۶ میلیون یورو است، اما در شیراز با استفاده از توان مهندسی بومی این عدد به ۷ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است.

کلانتری اضافه کرد: بالغ‌بر ۱۵ شرکت دانش‌بنیان نیاز‌های بهره‌برداری ما را با داخلی سازی قطعات موردنیاز تأمین می‌کنند.

او همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر کمبود واگن خط ۲ گفت: تامین زیر ساخت مترو وظیفه سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز است تامین واگن بر عهده دولت است و ما نمی‌توانیم معطل تامین واگن از سوی دولت بمانیم، چراکه هرسالی که بابت ساخت خطوط تأخیر کنیم، هزینه‌های ما تصاعدی رشد می‌کند، از طرفی وقتی زیرساخت وجود داشته باشد، امکان مطالبه ناوگان از دولت وجود دارد، لذا برگ برنده ما میزان ساخت خط‌ها است.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز این را هم اضافه کرد: که تنها تأمین‌کننده ناوگان مترو در کشور دولت است و از سال ۹۶ به بعد وزارت صمت واردات ناوگان مترویی را ممنوع و کار را به تولیدکنندگان داخلی واگذار کرد.

کلانتری ادامه داد: با توجه به این رویکرد، قراردادی منعقد شد در قالب تأمین ۶۳ رام و با تقسیم ظرفیت‌ها مقرر شد ۱۰ رام یعنی ۵۰ واگن به مترو شیراز اختصاص یابد.

او خاطرنشان کرد: بر اساس پیشرفت فیزیکی اکنون ما ۷۰ درصد رام قطار را تحویل گرفتیم، اما آنچه که جای تأسف دارد این است که در حال حاضر ۳۴ کیلومتر مترو بهره‌برداری داریم که بیش از کلان‌شهرهای دیگر است.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: در تلاش هستیم در گام اول دو تا سه رام قطار را تحویل بگیریم. با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده استاندار، شهردار و نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تا پایان سال دو رام دیگر اضافه خواهد شد.

کلانتری در خصوص میزان استفاده از اوراق مشارکت برای مترو شیراز گفت: از سال ۹۲ تاکنون به میزان ۶ هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کردیم که ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد دولت برای بازپرداخت آن‌ها است. امسال ۴ هزار میلیارد تومان از دولت معادل ۸۰ درصد کل دوره اوراق مشارکت درخواست کرده‌ایم.

او همچنین در رابطه به اتصال شهر جدید صدرا به مترو نیز گفت: جلسه‌ای با شرکت عمران شهر جدید صدرا، شورا و شهرداری این شهر و نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره برگزار شد. سامانه بی آر تی برای آن‌ها پیش‌بینی‌شده است که مکاتباتی هم انجام و مقرر شد جلسات مستمری برگزار شود. اگر نتیجه‌ای در این خصوص حاصل شود، آمادگی راه‌اندازی خط مترو و یا اتصال خطوط مترو شیراز به این شهر راداریم.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده مترو هم گفت: اگرچه سرمایه‌گذاری جذاب در مترو با بهره‌برداری کامل رقم می‌خورد، اما درعین‌حال قرارداد سرمایه‌گذاری فعلی طی ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد و قرارداد جدید با مجموعه سرمایه‌گذاری جدید منعقد خواهد شد.

۸ اشتباه رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی که باعث خرابی آن می شود

مطالب مرتبط

ایجاد ایستگاه مترو شیراز در نزدیکی آرامگاه حافظ بدون استعلام از میراث فرهنگی

آسیب متروی شیراز به حافظیه پررنگ شد تا از تخت جمشید و پاسارگاد غفلت شود/مسائل مهم‌تری در مورد میراث فرهنگی فارس مطرح است

لرزه مترو بر اندام میراث ۱۰۰۰ ساله شیراز در بیخبری آقای میراث‌فرهنگی

نظرات

  • سید اسماعیل سبحانی

    تاریخ : ۲۱ - شهریور - ۱۴۰۳

    چه اصراری است که مسئولین در طراحی و استفاده از مترو دارند با این هزینه اعلام شده ، بخشهایی از نظام حمل و نقل را میتوان مثلاً در مسیر صدرا تا شهرک گلستان بصورت ترکیبی اعمال کرد از جمله منوریل ، تراموا و اتوبوس