پوشیدن کفش پاشنه بلند چه بلایی بر سرمان می آورد؟

تازه ترین تحقیقات دانشمندان در رابطه با عوارض و خطرات استفاده از کفش پاشنه بلند ثابت کرد که زنان علاقه مند و طرفدار کفش های پاشنه بلند برای خوش تیپ شدن بخشی از مهمترین عضو بدنشان را نابود می کنند.

در ادامه این بخش عواقب پوشیدن کفش پاشنه بلند را می فهمید و متوجه عوارضی که پوشیدن این کفش ها دارد می شوید.

عوارض جدی پوشیدن کفش پاشنه بلند 

عضلات ساق پا را کوتاه می کنند 

اگرچه طول پا یکی از نقطه نظرات کفش پاشنه بلند است، اما به نظر می رسد که در طول زمان اثر متفاوتی روی بدن ایجاد می کند. یکی از عوارض جانبی نه چندان زیاد پاشنه بلند،کوتاه کردن عضلات ساق پا است.

این یک واکنش زنجیره ای است راه رفتن با کفش پاشنه بلند، تاندون آشیل را می کشد ، که عضلات ماهیچه را به پاشنه ها وصل می کند. بنابراین، هنگامی که آشیل تنگ می شود، آنها عضلات ساق پا را به هم پیوند می دهند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به شدت گرگرفتگی ساق پا و کاهش کلی ساق پا شود.

واریس

یکی دیگر از مضرات کفش‌های پاشنه بلند، ابتلا به واریس است. در اثر ابتلا به واریس، با کاهش جریان خون از سمت پا به قلب، رگ‌های پا متورم شده و از زیر پوست قابل مشاهده است. این عمل نه تنها خون رسانی به بافت‌های بدن را دچار اختلال میکند، بلکه ظاهر پا را نیز نازیبا جلوه می‌دهد. استفاده از جوراب‌های واریس یکی از راه‌های پیشگیری و درمان واریس است که عروق خونی را تحت فشار قرار داده  وباعث افزایش گردش خون می‌شوند.

آنها ممکن است منجر به آماس مفصلی شود 

آماس مفصلی نوعی از بیماری مفصلی است و هنگامی ایجاد می شود که غضروف در اطراف مفاصل فرسوده شود ایجاد می شود که باعث ساییده شدن استخوان زیر آن می گردد. این باعث آماس مفصل و سفت و دردناک می شوند و دامنه حرکت آنها را کاهش دهد.

پوشیدن کفش پاشنه بلند در بلند مدت می تواند به طور غیر مستقیم باعث ایجاد آماس مفصل در تعدادی از مفاصل بدن می شود. زانوها مخصوصا حساس هستند. پوشیدن کفش های پاشنه بلند مکرر باعث ایجاد فشار بیشتری در مفاصل می شود که باعث سست و پاره شدن آنها می شود. این سایش و پارگی شما را در معرض آماس مفصل قرار می دهد.

درد و اسپاسم‌های عضلانی

با پوشیدن کفش‌های پاشنه ۳ سانتی و یا بالاتر، تاندون آشیل و ماهیچه‌های ساق پا می‌توانند دچار تغییرات شوند. همزمان با پوشیدن کفش پاشنه بلند و بالارفتن پاشنه پا نسبت به بدن، تاندون آشیل و عضلات ساق پا با فشار بیشتری مواجه می‌شوند. تاندون ممکن است کوتاه، ماهیچه‌ها سفت و تغییر شکل دهند که در نهایت می‌تواند باعث ایجاد درد و اسپاسم‌های عضلانی در اندام‌های تحتانی بدن شوند.

عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند

می توانند به ستون فقرات آسیب بزنند 

با توجه به موسسه سلامت ستون فقرات، جابجایی مهره ها و کمر درد تنها پیامدهای طولانی پوشیدن کفش پاشنه بلند نیست. وضعیت عصبی مزمن ستون فقرات به نام تنگی مجرا وجود دارد که بعضی از آن ها با کفش پاشنه بلند رشد می کنند.

مجرای نخاعی در ستون فقرات، گود در ستون فقرات قرار دارد که اعصاب از آن عبور می کنند. حفظ شکل قوس دار آن ها مهم است زیرا بدون آن اعصاب که از میان آن ها عبور می کند می تواند فشرده و آسیب دیده شود.

وضعیت لازم در راه رفتن با کفش پاشنه بلند، همراه با نیرو و فشار موجود بدن می تواند باعث فشار و آسیب عصبی شود. این آسیب می تواند در کل نشانه ای از علائم ناخوشایند و دردناک ایجاد کند، مانند درد، بی حسی، سوزن شدن، ضعف عضلانی، اسپاسم، گرفتگی .

آسیب به ناخن‌های پا یا فرو رفتن ناخن در گوشت

براساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، کفش‌های پاشنه دار علت اصلی رشد و فرو رفتن ناخن در انگشتان پا هستند. برطبق این تحقیق انگشتان پا در کفش‌های پاشنه دار به یکدیگر فشرده شده و باعث رشد ناخن‌های انگشت شست پا به سمت داخل می‌شود که عفونت و قارچ را به همراه دارند.

مفاصل زانو را تنگ می کنند 

مفصل زانو بزرگترین مفصل در بدن هستند و ساخته شده است تا نیروی زیادی را جذب کند. تیمی از محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که پوشیدن کفش پاشنه بلند می تواند نیروی زیادی را روی زانو ایجاد کند که از قبل موعد آنها را پیر می کند .

این یک تمرین نیست. پاشنه های واقعا بلند زانو را به جلو حرکت می دهند . این افزایش خم شدن به جلو می تواند باعث آماس مفاصل زودرس در افراد شود و باعث شکستگی های شدید و گرفتگی اعصاب در پاها شود.

آنها می توانند اختلالات پا مانند خار پاشنه را ایجاد کنند 

خار پاشنه اختلال پا است که باعث درد در پاشنه و کف پا می شود. این بخش از پا که در آن رباط به استخوان متصل می شود، تحت تاثیر قرار می دهد و با پارگی های های ریز در رباط، شکستگی کلاژن و زخم مشخص می شود.

اغلب با پیاده روی طولانی مدت ارتباط دارد ، همچنین می تواند با راه رفتن با کفش پاشنه بلند ایجاد شود. کفش پاشنه بلند باعث فشار تاندون آشیل می شود (که می تواند ساق پا را کوتاه کند)، که مشکلات پا مانند خار پاشنه را تشدید می کند.

عوارض پوشیدن کفش پاشنه بلند

قوزک پا را ضعیف می کنند 

محققان دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت اخیرا در مورد کفش پاشنه بلند به نتیجه رسیده اند که ممکن است شما را شگفت زده کند:در طول زمان، قوزک پا را تضعیف می کند. اگر کفش های پاشنه بلند دارید، ممکن است به نظر غیرقابل انعطاف باشد زیرا به نظر می رسد بسیاری از پایداری مچ پا را به سمت راست نگه می دارد.

در اینجا این چیزی است:ابتدا کفش پاشنه بلند باعث تقویت عضلات مچ پا میشود. اما پس از یک نقطه خاص، تقویت متوقف می شود. فشار قوزک پا برای انطباق با یک موقعیت به طور طبیعی ناپایدار مانند پوشیدن کفش پاشنه بلند می تواند باعث آسیب های کوتاه مدت مانند رگ به رگ شدن مچ پا شود. با این حال، در بلند مدت، آسیب می تواند بسیار شدید باشد، ایجاد رباط و آسیب عصبی .

 افزایش درد کمر، لگن و زانو

در هنگام ایستادن و یا راه رفتن وزن باید به صورت یکسان برروی پاها توزیع گردد. با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند باعث افزایش وزن برروی مفاصل زانو و پاشنه پا می‌شود. فشار برروی مفاصل زانو ولگن ، باعث شکستگی و درگیری اعصاب می‌شود که درد زانو و لگن و کمر را افزایش می‌دهد.

راه رفتن طبیعی را تغییر می دهند 

پوشیدن کفش های پاشنه بلند، طرز راه رفتن را تغییر می دهد. صدای پای طبیعی شما، یا “راه رفتن”، با توجه به تغییر در مرکز ثقل شما، به صورت منقطع تری تبدیل می شود. هر بار که یک قدم بردارید، در حال افتادن هستید.

زمانی که روی پا هستید، “سریع تر” سقوط می کنید، به این معنی که به قدم های کوتاه و سریع تر نیاز دارید تا تعادل لازم را حفظ کنید. چیزی که در مورد راه رفتن تغییر می کند این است که در طول زمان می تواند منجر به آسیب استخوان و اعصاب در مناطق مختلف بدن شود.

باعث ایجاد شست چمبری می شوند 

وضعیتی است که در آن یکی از انگشتان خم یا قوس به سمت پایین را ایجاد می کند که یکی از عواقب کفش پاشنه بلند به شمار می رود. این می تواند باعث درد و ناراحتی هنگام راه رفتن شود. اگر چه بعضی از مردم با شست چمبری متولد می شوند، اما در بسیاری پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تنگ آن را تشدید می کند.

مطالب مرتبط

این کارها روی محصولات کشاورزی مشمول پرداخت مالیات است

خطرات و عوارض قرص جوشان که باید از آنها آگاه باشید!

عوارض و خطرات آرایش کردن مداوم که لازم است خانم ها بدانند

نظرات