۶ نکته برای تمیز و نو نگه داشتن قابلمه و ماهیتابه

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که قابلمه‌های نو و شیکتان تنها پس از یکبار استفاده، دچار لک و سوختگی‌هایی شوند که به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند.

در ادامه نکاتی را با هم مرور می کنیم تا با توجه به آن‌ها از کثیف و لک‌شدن قابلمه‌ها و تابه‌ها جلوگیری کنید.

۱-قبل از پخت، قابلمه و تابه را به‌خوبی گرم کنید

برای آن‌که مواد غذایی به کف ظرف نچسبند، پیش از ریختن غذا درون آن، ظرف را به‌خوبی گرم کنید. به این ترتیب ظرف مانند یک ظرف نچسب عمل می‌کند.

۲-ظروف را بلافاصله پس از اتمام پخت تمیز کنید

جداکردن مواد غذایی که برای مدتی طولانی روی ظرف مانده، بسیار سخت‌ است و تمیز کردن پشت قابلمه را دشوار‌ می‌کند؛ اما اگر پس از اتمام پخت و خنک‌شدن ظرف، با استفاده از ماده شوینده آن را تمیز کنید، کار خیلی آسان‌تر خواهد شد. توجه داشته باشید که پیش از خنک‌شدن قابلمه یا تابه، این کار را انجام ندهید؛ زیرا شوک حرارتی‌ می‌تواند باعث تغییر شکل ظروف و آسیب‌رسیدن به آن‌ها شود.

۳-اجاق گاز خود را تمیز نگه دارید

اجاق گاز، محلی است که همیشه در معرض کثیف‌شدن و تجمع چربی‌ها و مواد غذایی است. به همین دلیل بهتر است پیش از قراردادن قابلمه و ماهیتابه روی گاز، آن را تمیز کنید. برای آسان‌تر تمیز شدن گاز، بهتر است پس از هر بار پخت غذا و پس از خنک‌شدن گاز، آن را با استفاده از یک پاک‌کننده گاز مناسب تمیز کنید.

۴-قابلمه یا ماهیتابه را در محلی تمیز و خشک نگهداری کنید

یکی از دلایلی که باعث دشوارشدن تمیز کردن پشت قابلمه‌ می‌شود، چربی‌ها و کثیفی‌هایی است که در محل نگهداری از ظروف وجود دارند. توجه کنید که قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های تمیز را در مکانی تمیز و خشک قرار‌ ‌دهید. همچنین گذاشتن قابلمه روی گاز،‌ می‌تواند باعث ریختن و پاشیدن مواد غذایی و انتقال چربی‌ها به سطح آن شود.

۵-قابلمه یا ماهیتابه را پس از شستشو خشک کنید

خشک‌کردن قابلمه یا ماهیتابه، از باقی‌ماندن لک آب روی آن‌ها جلوگیری‌ می‌کند. لک آب گاهی به‌سختی پاک‌ می‌شود. همچنین این کار، از زنگ‌زدگی ظروف جلوگیری‌ می‌کند؛ بنابراین بهتر است پس از شستشو، قابلمه یا ماهیتابه را با استفاده از یک حوله یا دستمال کاغذی به‌خوبی خشک کنید.

۶-هنگام پخت به دمای گاز توجه کنید

برای آن‌که مجبور به تمیزکردن پشت قابلمه سوخته نشوید، بهتر است از همان ابتدا حواستان به شعله گاز باشد. اگر شعله خیلی زیاد باشد، باعث پاشیدن مواد غذایی به بیرون ظرف و در مرحله بعد سوختن این مواد‌ می‌شود. همچنین بهتر است هر چند وقت یکبار، غذا را هم بزنید تا از چسبیدن مواد غذایی به کف قابلمه جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

علت سیاه شدن و نحوه سفید کردن ظروف روحی

۶ نکته مهم و حیاتی که باید برای سلامتی خود در تابستان بدانید

۱۸ نکته مهم مراقبتی در مورد لوله های منزل که باید بدانید

نظرات