نحوه کاشت و پرورش کلم بروکلی در گلدان

کلم بروکلی (Brassica oleracea) از نظر گیاه شناسی با کلم، کلم قمری و گل کلم در یک خانواده قرار می‌گیرد.

بروکلی یکی از مواد غذایی محسوب می شود که ارزش غذایی اش بالا است و سرشار از ویتامین و مواد معدنی و منابع خوبی از ویتامین آ، پتاسیم، فولیک اسید، آهن و فیبر است به همین دلیل استفاده از آن بسیار توصیه می شود و این یعنی شما مرتب باید آن را خریداری کرده و در سبد غذایی خود داشته باشید.در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه کاشت و نگهداری بروکلی در گلدان را به شما آموزش دهیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چه زمانی بروکلی بکاریم؟

بروکلی همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم؛ از فصل هایی که کمی هوا خنک تر باشد، بیشتر لذت می برد. پس بهتر است یا اواخر زمستان یا اوایل فصل بهار این گیاه را بکارید. اگر آن را وسط تابستان بکارید، قطعاً با شکست مواجه می شوید، زیرا دمای گرم باعث می شود که بروکلی عملکرد خوبی نداشته باشد.

خاک گیاه بروکلی باید در دمای کمتر از ۴۰ درجه فارنهایت یا چهار درجه سانتیگراد باشد. اگر کمی خاکی گرم تر باشد، فرایند رشد سرعت پیدا می کند. در فصل بهار می توانید بروکلی را داخل یا بیرون از منزل بکارید.

کاشت کلم بروکلی در گلدان

نحوه کاشت کلم بروکلی در گلدان

کاشت کلم بروکلی را می‌توانید هم از طریق بذر و هم از طریق کاشت نشا در گلدان انجام دهید. مراحل کاشت بذر کلم بروکلی در گلدان به شرح زیر است:

مرحله اول

بذر کلم بروکلی را مراکز فروش تجهیزات کشاورزی و گل و گیاه تهیه کنید. تعداد ۲ عدد بذر را در داخل گلدان بزرگی حاوی خاک حاصلخیز با زهکش کافی بکارید.
بذر را در عمق سه سانتی‌متری خاک کاشته و روی آن را با لایه‌ای از خاک به ضخامت ۶ تا ۱۰ میلی‌متر بپوشانید.

مرحله دوم

بستر کاشت را به طور کامل آبیاری کنید به طوریکه آب از زهکش کف گلدان خارج شود، گلدان را در محلی گرم و مرطوب با دمای ۲۳ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
در صورت شرایط مناسب محیطی ۱۰ روز بعد از کاشت کلم بروکلی در گلدان، بذر‌ها جوانه می‌زنند. برای داشتن یک شرایط گلخانه‌ای مناسب برای جوانه زدن بذر‌ها می‌توانید سطح گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید و چند سوراخ برای تهویه بهتر هوا در آن ایجاد کنید.
بعد از جوانه زدن دانه‌ها، گلدان را در جایی که نور آفتاب یا نور مصنوعی لامپ به آن بخورد، قرار دهید و دما را بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگه دارید.
بهترین مکان برای قرار دادن گلدان کلم بروکلی، پنجره‌های جنوبی آپارتمان است. روزانه گیاهتان را آبیاری کنید. لازم است سطح خاک گلدان همواره نمدار و نخ خیس باشد.

مرحله سوم

هنگامی که کلم بروکلی به اندازه‌ای بزرگ شد که قابل برداشت است، کلم را درست از زیر جایی که ساقه‌ها شروع به جدا شدن می‌کنند، ببُرید. وقتی سر اصلی بروکلی را برداشت کردید، گلچه‌های ترد جانبی دیگری شروع به رشد می‌کنند. به برداشت ادامه دهید تا گیاه‌تان به تولید گلچه ادامه دهد.
توجه داشته باشید بروکلی‌های خود را باید قبل از زرد شدن برداشت کنید.

کاشت کلم بروکلی در گلدان

مراقبت از گیاه بروکلی

سه هفته بعد از اینکه گیاه بروکلی را کاشتید، به آن کود بدهید. دمای محیط اطرافش باید بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد باشد. کودی که به آن می دهید، باید نیتروژن کمی داشته باشد.

رطوبت خاک را با آب دادن های منظم حفظ کنید؛ مخصوصا اگر در مناطق خشک زندگی می کنید.

هنگامی که به گیاه آب می دهید، مراقب باشید تا سر بروکلی خیس نشود. در غیر این صورت خیلی زود پوسیده خواهد شد.

ریشه های بروکلی خیلی کم عمق هستند بنابراین نباید آن ها را خیلی پخش کنید.

می توانید مقداری کود گیاهی اطراف بروکلی بریزید که باعث می شود دمای خاک و حالت قلیایی اش متعادل شود.

برای جلوگیری از ورود حشرات می توانید از پوشش محافظ استفاده کنید.

بعد از این که اولین دوره از گیاه را برداشت کردید و خواستید که رشد آن را سرعت ببخشید، می توانید یک برنامه آبدهی و کوددهی فعال و منظم برای گیاه داشته باشید.

بیماری ها و آفت ها

فر شدن برگ های این گیاه به معنای این است که در معرض حشرات قرار گرفته است. می توانید از آب و صابون روی کناره های برگ گیاه هنگام مشاهده حشرات استفاده کنید.

ایجاد سوراخ و منافذی کوچک روی برگ گیاه ممکن است اتفاق بیفتد که باید روی آن کاور و پوشش ایجاد کنید.

پلاسیدگی و پژمردگی گیاه ممکن است به خاطر وجود قارچ در خاک رخ داده باشد. اگر ریشه ها حالت و شکل طبیعی خود را از دست داده اند، باید سریعاً گیاه را بردارید تا قارچ بیش از حد داخل خاک تولید نشود. سعی کنید حالت قلیایی را به عدد ۷.۲ برسانید و همچنین خاک را استرلیزه کنید.

وجود لکه های زرد رنگ روی برگ بروکلی هم معمولاً به خاطر آب و هوای خیلی مرطوب رخ می دهد. پس سعی کنید برگ ها را در هوای آزاد و خشک نگه دارید.

زیر برگ ها نیز ممکن است حالت زرد پیدا کند که به دلیل کمبود نیتروژن است؛ بهتر است کمی کود حاوی نیتروژن خریداری کنید.

 

مطالب مرتبط

روش درست پوست کندن کلم قمری + نحوه نگهداری در یخچال و فریزر

طرز تهیه دست پیچ کلم لبنانی با گوشت چرخ کرده

چگونه دلمه کلم برگ سفید مجلسی و خوشمزه درست کنیم؟

نظرات