نفرین چیست ؟ نظر قرآن و مراجع تقلید درباره نفرین
نفرین به معنی دعای بد یا آرزو کردن وقوع حوادث ناگوار برای یک شخص یا چیز است.
برخلاف دعا درخواست عذاب و ناراحتی برای کسی به صورت نفرین مطرح میگردد در قرآن کریم مواردی از نفرین وجود دارد که در زیر به بخشی از آنها اشاره میگردد:
۱-ویل للذین کفروا۳۷مریم
۲-ویل لکل همزه لمزه ۱همزه
۳-ویل لکل افاک اثیم۷جاثیه
۴-ویل للمصلین ۱مطففین
لعن و نفرین نوعی عکس العمل در برابر ظالم به شمار میرود که فرد مظلوم زبان به شکوه باز کرده و از خدا میخواهد تا رحمت دنیوی خود را از ظالم قطع کرده و او را با مرگی هر چند زود به کام جهنم بکشاند.
پاسخ سوالات کلی شما در مورد نفرین کردن
دین اسلام یکی از ادیان های الهی و کاملترین دین الهی است. دین اسلام و قرآن کریم همواره به مسلمانان توصیه می کند که از نفرین و انتقام دوری کنند. مسلمانان باید خیرخواه دیگران بوده و آرزوی شکست و نفرین برای دیگران نداشته باشند و اگر از دیگران دلخور و ناراحت شدند، عفو و بخشش داشته باشند.
نفرین کردن از نظر اسلام و قرآن
در متون دینی ما سفارش ویژه ای شده است که همیشه عفو و بخشش بهتر از نفرین و انتقام گرفتن است. پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) از پروردگار متعال حکایت می کند:… و از کسی که بر تو ستم کرده در گذر، و آن کسی را که تو را محروم کرده است بخشش کن، و کسی را که به تو بدی کرده است نیکی و خوبی کن.
خداوند متعال می فرماید:آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند، آیا دوست نمی دارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است! [نور، ۲۲]
طبق آموزه های پیامبر (صلی الله و علیه وآله) و ائمه (علیهم السلام) انسان مومن باید تجلیگاه صفات الهی باشد و یکی از صفات خدای متعال بخشندگی و گذشت است، آن جا که او را صدا می زنیم “یا غفار” ، “یا رحیم” و … کسی که در مواقع مختلف از خداوند می خواهد که از گناهان و اشتباهات من در گذر، باید از خطاهای دیگران چشم پوشی کند تا خود مورد مغفرت و عفو الهی قرار گیرد.
چه نوع نفرین کردن مستجاب می شود؟
قرآن کریم می فرماید: و اگر تعجیل کند خدا از برای مردم در مستجاب کردن دعاهای شر ایشان و نفرین کردنشان در حق یکدیگر، مثل تعجیل کردن در استجابت دعای خیر ایشان،- و چنانچه خداوند دعاهای خیر مردم را به زودی مستجاب می کند، اگر نفرین های ایشان را هم که در حق یکدیگر می کنند به زودی مستجاب می نمود- حکم شده بود بر ایشان به مردن و هلاک شدن … [یونس، ۱۱]
مواقع جایز بودن نفرین کردن در قرآن
در ثانی در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام مواقعی که نفرین کردن جایز است را مشخص کرده اند:
شراب خواران و تولید کنندگان مشروبات الکلی. [همان، ج ۶، ص ۴۲۹]
کسانی که حقایق را کتمان می کنند. [بقره، ۱۵۹]
بنی اسرائیلی که از زبان حضرت داوود و عیسی (علیه السلام) نفرین شدند. [مائده، ۷۸]
رباخواران. [شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج ۳، ص ۲۷۴]
کسانی که در حال کفر از دنیا بروند. [بقره، ۱۶۱]
ابولهب: [مسد، ۱]
آدم کشان. [همان، ج ۱۳، ص ۱۷۳]
مردانی که خود را به صورت زنان در می آورند و بالعکس. [برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج ۱، ص ۱۱۳]
زناکاران و افرادی که واسطه زنا می شوند. [همان]
ظلم به دیگران از جمله حقوق الناس است
ظلم به دیگران از حقوق الناس است که خداوند بخشش و یا احقاقش را به خود مردم سپرده است. اگر انسانی که مورد ظلم قرار گرفته از حق خود بگذرد، خداوند نیز می گذرد، اما اگر مظلوم از ظلمی که بر او رفته عفو نکند، بی گمان خداوند در پی احقاق آن است:”وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما یُوَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصار”؛ [ابراهیم، ۴۲] گمان مبر که خدا، از آنچه ظالمان انجام می دهند، غافل است! (نه، بلکه کیفر) آنها را برای روزی تأخیر انداخته است که چشم ها در آن (به خاطر ترس و وحشت) از حرکت باز می ایستد.
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
۱. نفرین کردن فی نفسه کار خوبی نیست، ولی نفرین بر دشمنان اسلام، اشکال ندارد.
۲. در فرض مذکور کار شایستهای نیست، و بهتر است برای هدایت دیگران دعا کنید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
چنین دعایی عقوق والدین است و حرام است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
نفرین فرد، اهانت و بیاحترامی به اوست لذا در مورد والدین جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
دعا به نحوی که در سؤال آمده صحیح نیست و همیشه برای دیگران از خداوند متعال خیر و عافیت و هدایت و ارشاد و رفع مشکلات بخواهید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
هرگز نفرین به کسی نکنید و به همه دعای خیر کنید.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
سزاوار است دعا به خیر باشد.
۲۳:۰۰-۲۲ بهمن ۱۳۹۸
۷۲۴۳۷۲۲
نظر دادن
اشتراک گذاری
دانلود PDF
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی
نفرین و دعا برای مرگ کسی، چه حکمی دارد؟
نفرین تنها یک واکنش بی تأثیر و حرف مفت نیست، بلکه واکنشی است با آثار و تبعات سخت و شدید که شخص باید مواظب باشد گرفتار آن نشود.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برای آن دسته از دشمنان اسلام که هیچ امید برای هدایت آنان نیست، میتوان لعن و نفرین فرستاد، اما در غیر این موارد، بویژه در ارتباط با درگیریها و دلگیریهای شخصی نفرین و آرزوی مرگ کار شایستهای نیست، به خصوص نفرین علیه والدین که حق بزرگی بر گردن فرزند دارند، بلکه برخی مراجع این کار را نوعی عاق والدین و بیاحترامی به آنان شمرده و آنرا جایز نمیدانند.
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
۱. نفرین کردن فی نفسه کار خوبی نیست، ولی نفرین بر دشمنان اسلام، اشکال ندارد.
۲. در فرض مذکور کار شایستهای نیست، و بهتر است برای هدایت دیگران دعا کنید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
چنین دعایی عقوق والدین است و حرام است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
نفرین فرد، اهانت و بیاحترامی به اوست لذا در مورد والدین جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
دعا به نحوی که در سؤال آمده صحیح نیست و همیشه برای دیگران از خداوند متعال خیر و عافیت و هدایت و ارشاد و رفع مشکلات بخواهید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
هرگز نفرین به کسی نکنید و به همه دعای خیر کنید.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
سزاوار است دعا به خیر باشد.
نفرین و آثار آن
نفرین تنها یک واکنش بی تأثیر و حرف مفت نیست، بلکه واکنشی است با آثار و تبعات سخت و شدید که شخص باید مواظب باشد گرفتار آن نشود.
خداوند در آیات ۸۸ تا ۹۰ سوره یونس و نیز ۷۱ تا ۷۲ سوره دخان، تباهی اموال و بهره نبردن از آنها را از پیامدهای نفرین میشمارد و در این آیات گزارش میکند که چگونه نفرین حضرت موسی (ع) موجب شد تا فرعون و فرعونیان نتوانند از همه نعمتها و مواهبی که در اختیار داشتند بهره ببرند و خود و اموالشان تباه شود.
سرگردانی انسانها نیز از آثار نفرین است. اگر انسان کاری کند که نفرین حقی او را بگیرد، ممکن است در زندگی گرفتار سرگردانی شود، چنان که دعای بد و نفرین حضرت موسی (ع) موجب سرگردانی یهودیان به مدت چهل سال شد. (مدثر، آیات ۴۲ تا ۶۲)
قساوت قلب و سنگدلی نیز از آثار و پیامدهای نفرین است. (یونس، آیات ۸۸ تا ۰۹) همچنین هلاکت و نیستی (مومنون، آیات ۳۲ تا ۷۲ و قمر، آیات ۹ تا ۶۱) از دیگر آثار نفرین حق و اهل حق است.
توجه به چند نکته:
۱- به طور کلی نفرین نمودن نسبت به دوستان و اطرافیان کار پسندیدهای نیست. انبیا و اولیا الهی جز در موارد نادری که مجبور میشدند، قوم خویش را نفرین نمینمودند. ایشان در اغلب موارد حتی نسبت به کسانی که به ایشان ستم روا میداشتند و از پذیرش هدایت روی بر میتافتند، دعا مینمودند و از خدای متعال برای آنها هدایت و مغفرت میخواستند.
۲- نفرین در حقیقت نوعی انتقام گیری از کسی است که ستمی از او به ما رسیده است. در فرهنگ اسلام عفو و بخشش و رحمت بر خشم و غصب و انتقام خصوصا نسبت به مؤمنین و نزدیکان ترجیح داده شده است. در عفو لذتی است که در انتقام نیست، همان گونه که رحمت الهی برغضبش سبقت دارد (سبقت رحمته غضبه).
۳- نفرین نوعی دعا است، ولی دعا برای دور شدن کسی از خیر و رحمت و سعادت است و اگر شرایط دعا در آن جمع باشد و نفرین به جا و به مورد باشد این دعا نیز با خواست خداوند اجابت میگردد.
۴-کسى که ظلم مى کند چه بسا در همین دنیا کیفر آن را ببیند. اما اولاً؛ همه کسانى که ظلم کرده اند کیفر آن را در این دنیا نمى بینند و به عللى از جمله به جهت کارهاى خوبشان، کیفر ظلم آنان به تأخیر مى افتد و احیاناً در عوالم پس از مرگ کیفر آن را خواهند دید. ثانیاً؛ دیدن کیفر و جزاى بعضى از گناهان در این دنیا، ممکن نیست. مثلاً کسانى که افراد زیادى را در جنگها و یا بمبارانهاى اتمى و شیمیایى کشته اند، چگونه مى توان آنان را به کیفر واقعى اعمالشان رساند.