*نظارت مستقیم فشار هوا
گفتنی است که برخی از خودروسازان این حسگرها را در قسمت بیرونی تایر نصب میکنند.
اطلاعات دریافت شده توسط حسگرها معمولا به صورت امواج رادیویی به قسمت مورد نظر فرستاده میشوند. همچنین این حسگرها در صورت برخورد لاستیک با جدول خیابان یا هر چیز شبیه به این، ممکن است آسیب ببینند.
این حسگرها هرکدام دارای یک باتری هستند که عمر مفید آنها نزدیک به ۱۰ سال است.
*نظارت غیر مستقیم فشار هوا
این سیستم به دلیل نداشتن سنسورها در چرخ خودرو، به صورت غیر مستقیم فشار تایرها را اندازه میگیرد و نام گذاری آن هم به همین علت است.
به طور کلی این آپشن در خودروها با نام “TPMS” نام گذاری میشود.منبع:کخودرکار
بهترین زمان برای تنظیم باد لاستیک خودرو
بی شک تنظیم باد لاستیک ماشین یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در جهت کارکرد بهینه اتومبیل و عمر لاستیک است. تنظیم باد لاستیک هر ۳۰ روز یک بار و یا با هر بار بنزین زدن اتومبیل دریک ماه در عین حال با تغییر درجه حرارت به میزان ۱۰ درجه سانتیگراد و بیشتر به رانندگان توصیه می شود.
باید دقت شود که باد لاستیک خودروها را باید هنگامی بررسی و تنظیم کرد که برای مدت حداقل ۳ ساعت بدون حرکت بوده یا مسافت بیش از ۲ کیلومتر را طی نشده باشد.
بنابر این اگر لاستیک ماشین بر اثر پیمایش مسافتی هرچند کوتاه گرم شده باشد، برای جبران کاهش فشار باد در هنگام تنظیم، بهتر است ان را ۳ تا ۵ PSI بیش از میزان توصیه شده در حالت سرد، باد کرد.
تنظیم باد لاســــتیک خودرو می تواند در کاهش مصرف سوخت و سواری و همچنین سالم ماندن جلوبندی بسیار موثر باشد. از تنوع زیاد انواع مختلف پمپ تنظیم باد نترسید و فشار باد لاســــتیک را که یکی از مهم ترین موارد در نگهداری خودرو محسوب می شود حتماً چک کنید ، بر کسی پوشیده نیست که چقدر درست بودن فشار باد لاســــتیک مهم اســــت. خودرویی که باد لاســــتیک هایش تنظیم باشد نه تنها راحت تر و مطمئن تر می چرخد، می ایستد و سرعت می گیرد، بلکه مصرف سوختش هم بهینه اســــت و برای همین چک کردن باد لاســــتیک باید در صدر کارهایی قرار بگیرد که به صورت هفتگی برای مراقبت از خودتان انجام می دهید.
برخی راننده ها شاید با دیدن انواع و اقسام بسیار زیاد پمپ تنظیم باد گیج شوند، اما چک و تنظیم کردن باد لاســــتیک کار سختی نیست.راحت ترین راه حل اســــتفاده از سیستم های اتوماتیک اســــت که روز به روز هم رایج تر می شوند. در این سیستم شما فقط کافی اســــت فشار باد مورد نظرتان را وارد و بعد شلنگ را وصل کنید.
فشار باد صحیح را روی پلاکارد لاســــتیکتان می توانید پیدا کنید که در داخل چهارچوب در، پشت در باک قرار دارد. یا می-توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. معمولاً جدولی خواهید دید که چند نوع فشار باد مناسب را معرفی کرده اســــت و در نتیجه اگر خودرویتان پر از مسافر و وسیله باشد هم می توانید فشار مناسب را انتخاب کنید. در مورد فشار باد در سایزهای مختلف لاســــتیک که اســــتاندارد خودرو اســــت هم می توانید اطلاعاتی کسب کنید. دیواره ی لاســــتیک را چک کنید و اطلاعات درج شده را با جدول پلاکارد مطابقت بدهید تا فشار مورد نظر را پیدا کنید.
فشار یا به صورت نمودار نمایش داده می شود یا با واحد PSI (پوند بر اینچ مربع) که کافی اســــت عدد مورد نظر را روی پمپ با فشار یک دکمه انتخاب کنید. شاید لازم باشد دکمه ی بالا یا پایین را چند بار فشار دهید تا به عدد مطلوب برسید. بعد درپوش سوپاپ را بردارید و شلنگ باد را وصل کنید. برای این کار باید اهرم قفل سر فینتیل را محکم نگه دارید و زمانی که سر شلنگ جا افتاد آن را رها کنید. اگر قفل سر فینتیل درست کار کند، دیگر لازم نیست آن را با دستتان سر جایش نگه دارید.
احتیاجی نیست صفحه ی نمایش پمپ را چک کنید اما بد نیست قبل از تنظیم باد، ببینید لاســــتیک هایتان خوب باد نگه می دارند یا نه. اگر یکی از لاســــتیک هایتان زودتر از لاســــتیک های دیگر باد خالی می کند شاید نشتی یا پنچری داشته باشد. هنگامی که صدای بوق دستگاه پمپ به گوش رسید یعنی باد تنظیم شده اســــت. در سوپاپ را در جایش قرار بدهید و محکم ببندید و کار تمام اســــت. در برخی نمونه های قدیمی تر سیستم نظارت بر فشار باد، لازم اســــت که بعد از تنظیم باد سیستم را ریست کنید.
اگر پمپ باد اتوماتیک در دسترس نیست و پمپ باد دستی با فشارسنج سنتی دارید، کارتان یک ذره پیچیده تر می شود.
فقط کافی اســــت شلنگ را به همان روشی که گفتیم وصل کنید وعقربه ی فشارسنج را نگاه کنید که روی چه عددی می ایستد. اگر اهرم پمپ را تا ته فشار بدهید هوا وارد لاســــتیک می شود، اما اگر اشتباهی زیاد باد زده باشید، با کمی رها کردن اهرم باز هوا از آن خارج می شود. برخی نمونه ها یک دکمه ی کوچک جداگانه برای خارج کردن باد اضافی دارند.
میزان فشار باد انواع لاستیک خودرو
توجه داشته باشید که در خودروهای دوگانه سوز و یا خودروهایی که معمولا در صندوق عقب آن ها بار اضافی حمل می شود، میزان فشار باد لاســــتیک های عقب آن ها باید به میزان ۲ الی ۳ واحد psi نسبت به حالت اســــتاندارد بیشتر باشد. همچنین اگر قصد دارید در جاده های بین شهری تردد داشته باشید باید میزان فشار باد لاســــتیک های خودرو خود را به میزان ۱ الی ۲ واحد psi افزایش داشته باشد. همچنین این مقدار می تواند هنگامی که از گاز نیتروژن در لاســــتیک ها اســــتفاده می کنید نیز متفاوت باشد.
فشار باد دورن لاســــتیک ها معمولا با یکای psi سنجیده می شود و در آپاراتی ها نیز معمولا دستگاه فشار سنج با همین یکا کار می کند. اما برخی از خودروها ممکن اســــت میزان اســــتاندارد آن ها با یکای بار یا کیلو پاسکال نمایش داده شده باشد. هر یک کیلو پاسکال که با یکای Kpa نمایش داده می شود برابر با psi 0.145038 و هر یک بار که با نماد Bar نمایش داده می شود برابر با ۱۴.۵۰۳۸ psi می باشد.
شهرام
تاریخ : ۱۸ - اردیبهشت - ۱۴۰۰
عالی بود ممنون