چاپ کد خبر: 52965
16 اردیبهشت 1400

انچه باید در باره فشار باد لاستیک خودروها بدانیم

سنجش اتومات باد تایرها
خودروهایی که در سال ۲۰۰۷ به بعد ساخته شده باشند معمولا دارای سیستم اندازه‌گیری فشار باد درون تایر هستند. حال سوال این جا است که این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند؟
به گزارش اول فارس، فشار هوای درون تایرها معمولا به دو روش انجام می‌شود: “سیستم نظارت مستقیم فشار هوا” و “سیستم نظارت غیر مستقیم فشار هوا”

*نظارت مستقیم فشار هوا

در این سیستم که به DTPM با (Direct Tire Pressure Monitoring) نیز معروف است، در داخل هر تایر تعدادی حسگر وجود دارد که لحظه به لحظه وضعیت را به کامپیوتر مرکزی منتقل می‌کند. این حسگر‌ها فشار هوا و در برخی خودروها دما را اندازه می‌گیرند. این حسگرها راننده را انداره فشار هوای درون تایر‌ها مطلع می‌کنند.

گفتنی است که برخی از خودروسازان این حسگرها را در قسمت بیرونی تایر نصب می‌کنند.

اطلاعات دریافت شده توسط حسگرها معمولا به صورت امواج رادیویی به قسمت مورد نظر فرستاده می‌شوند. همچنین این حسگر‌ها در صورت برخورد لاستیک با جدول خیابان یا هر چیز شبیه به این، ممکن است آسیب ببینند.

این حسگر‌ها هرکدام دارای یک باتری هستند که عمر مفید آن‌ها نزدیک به ۱۰ سال است.

*نظارت غیر مستقیم فشار هوا

این سیستم که ITPM یا (Indirect Tire Pressure Monitoring) از هیچ سنسوری استفاده نمی‌کند. کارکرد این سیستم توسط حسگر اندازه گیری سرعت چرخ‌ها کار می‌کند. این سیستم‌ با توجه به میزان استاندارد چرخش لاستیک در هر سرعت، میزان چرخ حقیقی آن را انداره می‌گیرد سپس توسط محاسبات پیچیده به این نتیجه می‌رسد که آیا میزان هوای موجود در تایر مناسب است یا خیر.

این سیستم  به دلیل نداشتن سنسور‌ها در چرخ خودرو، به صورت غیر مستقیم فشار تایرها را اندازه می‌گیرد و نام گذاری آن هم به همین علت است.

به طور کلی این آپشن در خودروها با نام “TPMS” نام گذاری می‌شود.منبع:کخودرکار

بهترین زمان برای تنظیم باد لاستیک خودرو

تنظیم به موقع باد لاستیک خودرو در کاهش مصرف سوخت و نگهداری بهتر از لاستیک و سالم تر ماندن جلوبندی خودرو نقش مهمی دارد. پس سعی کنید به موقع باد لاستیک خودرو را تنظیم کنید تا خودرو کم استهلاک تری را داشته باشید. تنظیم باد لاستیک اتومبیل یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در جهت کارکرد بهینه اتومبیل و عمر لاستیک است.

 بی شک تنظیم باد لاستیک ماشین یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در جهت کارکرد بهینه اتومبیل و عمر لاستیک است. تنظیم باد لاستیک هر ۳۰ روز یک بار و یا با هر بار بنزین زدن اتومبیل دریک ماه در عین حال با تغییر درجه حرارت به میزان ۱۰ درجه سانتیگراد و بیشتر به رانندگان توصیه می شود.

باید دقت شود که باد لاستیک خودروها را باید هنگامی بررسی و تنظیم کرد که برای مدت حداقل ۳ ساعت بدون حرکت بوده یا مسافت بیش از ۲ کیلومتر را طی نشده باشد.

بنابر این اگر لاستیک ماشین بر اثر پیمایش مسافتی هرچند کوتاه گرم شده باشد، برای جبران کاهش فشار باد در هنگام تنظیم، بهتر است ان را ۳ تا ۵ PSI بیش از میزان توصیه شده در حالت سرد، باد کرد.

تنظیم باد لاســــتیک خودرو می تواند در کاهش مصرف سوخت و سواری و همچنین سالم ماندن جلوبندی بسیار موثر باشد. از تنوع زیاد انواع مختلف پمپ تنظیم باد نترسید و فشار باد لاســــتیک را که یکی از مهم ترین موارد در نگهداری خودرو محسوب می شود حتماً چک کنید ، بر کسی پوشیده نیست که چقدر درست بودن فشار باد لاســــتیک مهم اســــت. خودرویی که باد لاســــتیک هایش تنظیم باشد نه تنها راحت تر و مطمئن تر می چرخد، می ایستد و سرعت می گیرد، بلکه مصرف سوختش هم بهینه اســــت و برای همین چک کردن باد لاســــتیک باید در صدر کارهایی قرار بگیرد که به صورت هفتگی برای مراقبت از خودتان انجام می دهید.

برخی راننده ها شاید با دیدن انواع و اقسام بسیار زیاد پمپ تنظیم باد گیج شوند، اما چک و تنظیم کردن باد لاســــتیک کار سختی نیست.راحت ترین راه حل اســــتفاده از سیستم های اتوماتیک اســــت که روز به روز هم رایج تر می شوند. در این سیستم شما فقط کافی اســــت فشار باد مورد نظرتان را وارد و بعد شلنگ را وصل کنید.

فشار باد صحیح را روی پلاکارد لاســــتیکتان می توانید پیدا کنید که در داخل چهارچوب در، پشت در باک قرار دارد. یا می-توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. معمولاً جدولی خواهید دید که چند نوع فشار باد مناسب را معرفی کرده اســــت و در نتیجه اگر خودرویتان پر از مسافر و وسیله باشد هم می توانید فشار مناسب را انتخاب کنید. در مورد فشار باد در سایزهای مختلف لاســــتیک که اســــتاندارد خودرو اســــت هم می توانید اطلاعاتی کسب کنید. دیواره ی لاســــتیک را چک کنید و اطلاعات درج شده را با جدول پلاکارد مطابقت بدهید تا فشار مورد نظر را پیدا کنید.

فشار یا به صورت نمودار نمایش داده می شود یا با واحد PSI (پوند بر اینچ مربع) که کافی اســــت عدد مورد نظر را روی پمپ با فشار یک دکمه انتخاب کنید. شاید لازم باشد دکمه ی بالا یا پایین را چند بار فشار دهید تا به عدد مطلوب برسید. بعد درپوش سوپاپ را بردارید و شلنگ باد را وصل کنید. برای این کار باید اهرم قفل سر فینتیل را محکم نگه دارید و زمانی که سر شلنگ جا افتاد آن را رها کنید. اگر قفل سر فینتیل درست کار کند، دیگر لازم نیست آن را با دستتان سر جایش نگه دارید.

احتیاجی نیست صفحه ی نمایش پمپ را چک کنید اما بد نیست قبل از تنظیم باد، ببینید لاســــتیک هایتان خوب باد نگه می دارند یا نه. اگر یکی از لاســــتیک هایتان زودتر از لاســــتیک های دیگر باد خالی می کند شاید نشتی یا پنچری داشته باشد. هنگامی که صدای بوق دستگاه پمپ به گوش رسید یعنی باد تنظیم شده اســــت. در سوپاپ را در جایش قرار بدهید و محکم ببندید و کار تمام اســــت. در برخی نمونه های قدیمی تر سیستم نظارت بر فشار باد، لازم اســــت که بعد از تنظیم باد سیستم را ریست کنید.

اگر پمپ باد اتوماتیک در دسترس نیست و پمپ باد دستی با فشارسنج سنتی دارید، کارتان یک ذره پیچیده تر می شود.

فقط کافی اســــت شلنگ را به همان روشی که گفتیم وصل کنید وعقربه ی فشارسنج را نگاه کنید که روی چه عددی می ایستد. اگر اهرم پمپ را تا ته فشار بدهید هوا وارد لاســــتیک می شود، اما اگر اشتباهی زیاد باد زده باشید، با کمی رها کردن اهرم باز هوا از آن خارج می شود. برخی نمونه ها یک دکمه ی کوچک جداگانه برای خارج کردن باد اضافی دارند.

925099292 talab org e1620270954495

میزان فشار باد انواع لاستیک خودرو

درجه باد لاستیک پراید ؛ میزان باد لاستیک سمند ؛ میزان باد لاستیک سانتافه ؛ جدول تنظیم باد لاستیک ؛ میزان باد لاستیک ال ۹۰ ،میزان باد لاستیک ۲۰۶ ،میزان باد لاستیک تیبا ؛ فشارسنج باد لاستیک ؛ میزان باد لاستیک در زمستان ؛ میزان باد لاستیک ۱۷۵ پراید ،میزان باد لاستیک پژو ۴۰۵ لازم بذکر است, بروی جداره لاستیک عددی تحت عنوان حداکثر فشار باد لاستیک قید شده است , به عنوان مثال ممکن است که شماره ۳۵ PSI به عنوان حداکثر فشار باد لاستیک درنظر گرفته شده باشد, که این شماره در اصل بیانگر حداکثر فشار باد لاستیک بمنظور تحمل حداکثر وزن قابل تحمل لاستیک می‌باشد. چه زمانی باد لاستیک های‌ خودرا تنظیم کنیم؟
در زمان های‌ زیر همواره به رانندگان توصیه می شود که میزان باد لاستیک خودرو های خودرا تنظیم کنند:
۱. هر ۳۰ روز یک‌بار و یا با هر بار بنزین زدن اتومبیل دریک ماه
۲. تغییر درجه حرارت به میزان ۱۰ درجه سانتیگراد و بیشتر
حداکثر میزان باد لاستیک پراید بین ۳۰ تا ۳۲ درجه نرمالشه ۱۸۰ :
میزان باد ۳۴ الی ۳۵ فابریک ۱۶۰ 
میزان باد ۳۲ اسپورت بارینگ
میزان باد ۲۹ ال ۳۰ حتماً به فشار استاندارد ارائه شده توسط کارخانه سازنده اتومبیل توجه کنید.
میزان فشار باد توصیه شده برچسب داخل درب صندوق عقب، روی ستون در یا روی رکاب نوشته شده است. « مطابق شکل »
2082056359 talab org
نکات مقادیر ارائه شده در جدول زیر برای خودرو های بنزینی بدون بار بوده که سرنشینان از اتومبیل خارج شده باشند. عطف به برچسب فشار باد تایر ماشین «برچسب فوق» میزان باد تایر برای حالت گاز سوز ماشین مشخص می باشد. منظور از رانندگی در اتوبان، رانندگی در مسیرهای طولانی بین شهری با سرعت های‌ بالا می‌باشد.493802588 talab org

توجه داشته باشید که در خودروهای دوگانه سوز و یا خودروهایی که معمولا در صندوق عقب آن ها بار اضافی حمل می شود، میزان فشار باد لاســــتیک های عقب آن ها باید به میزان ۲ الی ۳ واحد psi نسبت به حالت اســــتاندارد بیشتر باشد. همچنین اگر قصد دارید در جاده های بین شهری تردد داشته باشید باید میزان فشار باد لاســــتیک های خودرو خود را به میزان ۱ الی ۲ واحد psi افزایش داشته باشد. همچنین این مقدار می تواند هنگامی که از گاز نیتروژن در لاســــتیک ها اســــتفاده می کنید نیز متفاوت باشد.

فشار باد دورن لاســــتیک ها معمولا با یکای psi سنجیده می شود و در آپاراتی ها نیز معمولا دستگاه فشار سنج با همین یکا کار می کند. اما برخی از خودروها ممکن اســــت میزان اســــتاندارد آن ها با یکای بار یا کیلو پاسکال نمایش داده شده باشد. هر یک کیلو پاسکال که با یکای Kpa نمایش داده می شود برابر با psi 0.145038 و هر یک بار که با نماد Bar نمایش داده می شود برابر با ۱۴.۵۰۳۸ psi می باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

شهرام شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲:۵۰

عالی بود ممنون

آخرین اخبار