چاپ کد خبر: 142048
12 اردیبهشت 1403

چگونه کاکتوسی که زیاد آبیاری شده را نجات دهیم؟

رایج ترین مشکل در هنگام نگهداری از کاکتوس ها، آسیب آبیاری بیش از حد آن ها است.گاهی اوقات این آسیب قابل جبران است و گاهی هم کار از کار گذشته و گیاه از دست رفته است. برای اینکه بتوانید کاکتوس بیش از حد آبیاری شده را نجات دهید، اول باید بدانید نشانه های کاکتوسی که غرق در آب بوده چیست؛ سپس اقدامات درمانی را شروع کنید.

نجات کاکتوسی که زیاد ابیاری شده است

موارد زیر نشانه های کاکتوسی هستند که بیش از مقدار مورد نیازش آب دریافت کرده :

۱. کم رنگ و بی رنگ شدن کاکتوس

کاکتوس های سالم و شاداب در رنگ‌ و طیف های مختلفی از رنگ سبز وجود دارند.اما کاکتوسی که بیش از حد آبیاری شده، اغلب رنگ پریده و کسل و پژمرده به نظر می‌رسد. تغییر رنگ معمولا به آهستگی شروع می‌شود، به طوری که حتی ممکن است تفاوت قابل توجهی بین رنگ اصلی و فعلی گیاه مشاهده نکنید. با گذشت زمان، به دلیل کلروز که در نتیجه آب زیاد رخ می‌دهد، رنگ سبز به زرد تبدیل می‌شود. کلروز به از بین رفتن رنگدانه های سبز اشاره دارد و می‌تواند منجر به توقف رشد و گلدهی ضعیف گیاه شود. وقتی آب زیادی در ترکیب گلدان وجود داشته باشد، گیاه دیگر نمی تواند مواد مغذی را به درستی جذب کند.

بنابراین، رشد کاکتوس متوقف می‌شود چون فاقد مواد مغذی اساسی است. البته بهتر است درمان کاکتوس زرد شده هم مطالعه کنید تا اگر به دلایل دیگری کاکتوس در حال مرگ است آن را نجات دهید.

۲. گیاه مرطوب و پژمرده

آبیاری بیش از حد به دلیل رطوبت زیادی می‌تواند باعث گل آلوده و افتادگی گیاهان شود.اگر گیاهتان را لمس کردید و متوجه شدید ساقه آن نرم و مرطوب است، باید نگران باشید. دلیل نرمی و لطافت این است که سلول‌های بنیادی از مولکول‌های آب زیادی پر شده و اکنون به سمت بیرون برجسته شده‌اند. با افزایش این فشار، بافت های گیاه شروع به تورم کرده و در نهایت پاره می‌شوند. ترکیدن بافت ها ساختار حمل و نقل داخلی گیاه را مخدوش کرده به گونه‌ای که دیگر قادر به انتقال آب و مواد مغذی به سایر قسمت ها نیستند.

با گذشت زمان، قسمت‌های مختلف گیاه یکی یکی آویزان شده و ریزش می‌کنند.

نجات کاکتوسی که زیاد ابیاری شده است

راه حل:

وقتی که یک کاکتوسِ بیش از حد آبیاری شده دارید؛ بسته به شدت وضعیت گیاه، چند گزینه برای انتخاب وجود دارد که عبارتند از:

۱-گلدان را دوباره با خاک خشک جدید پر کنید

راه حل اول تعویض گلدان گیاه و پر کردن گلدان با خاک جدید است.

اگر ۱۰۰٪ مطمئن هستید که بیش از حد کاکتوس خود را آبیاری کرده‌اید، بهترین کار این است که گیاه را از گلدان خارج کرده و سپس با مخلوط گلدان خشک جدید دوباره در گلدان بکارید. در گلدان جدید حتما صبر کنید تا خاک کاملا خشک شود و آبیاری را انجام دهید. در طی این فرآیند، حتما وضعیت کلی ریشه ها را بررسی کنید. در صورت کشف پوسیدگی ریشه، از چاقوی تیز و تمیزی برای برش بخش‌های پوسیده استفاده کنید. مطمئن شوید که گیاه را مجدد با بافت‌های آسیب دیده در گلدان نمی‌کارید. اگر هرگونه پوسیدگی را پشت سر بگذارید، هرچقدر هم کوچک باشد، شروع به پخش شدن در سایر قسمت‌های گیاه می‌کند.

۲-جدا کردن ریشه های آسیب دیده

در چنین حالتی باید ریشه های آسیب دیده را شناسایی کنید، آن ها را جدا کرده و مراقب باشید که به ریشه های سالم آسیب وارد نشود.

۳-قرار دادن گیاه در معرض آفتاب

اگر کاکتوس بیش از حد آب خورده باشد، باید زیر نور آفتاب به مدت چند ساعت قرار دهید و هرگز به آن آب ندهید.

۴-از شر تمام برگ ها و ساقه های در حال مرگ خلاص شوید

اگر مشاهده‌گر ریزش بخش‌هایی از ساقه یا برگ ها بودید، یقین بدانید که آبیاری زیاد بوده است.در این مرحله، برای از بین بردن تمام ساقه ها و برگ های در حال مرگ، وقت بگذارید. اگر بخشی از ساقه پوسیده است اما برگ / تیغ ها هنوز سالم هستند، حتی اگر به معنای از بین بردن چند برگ چسبیده به آن باشد ، آن قسمت را قطع کنید. برای زنده ماندن کاکتوس، شما باید تمام قسمت‌های آلوده را ببرید و از بین ببرید.

چون پوسیدگی اگر قطع نشود و از بین نرود،به مناطق دیگر سرایت می‌کند و عملیات نجات کاکتوس در حال مرگ ناموفق می شود

نجات کاکتوسی که زیاد ابیاری شده است

۵-کم کردن میزان آب دهی

باید میزان آب دادن را کم کنید یا برای مدتی؛ اصلاً به گیاه تان آب ندهید.

۶-کاری نکنید

اگر کاکتوس خیلی آسیب دید، آن را دستکاری نکنید و اجازه دهید تا چند روز بدون آب سر کند، به گیاه استرس و فشار وارد نکنید؛ شاید بعد از چند روز گیاه خود را ریکاوری کند.

چه چیزی باعث می شود که به کاکتوس زیاد آب دهید؟

علت قضیه این است که خود فرد نمی داند باید کمتر به کاکتوس آب بدهد و در انجام این کار زیاده روی می کند. یکی دیگر از مشکلات ممکن است این باشد که خاک زهکشی مناسبی ندارد و آب را درون خود جمع می‌ کند.

نکته آبیاری کاکتوس در بهار و زمستان

کاکتوس ها در فصل رشد خود یعنی بهار تا پاییز به آب بسیار کمی نیاز دارند. در این زمان از سال، آبیاری گاه به گاه مفید خواهد بود؛ زیرا به گیاهان کمک می کند تا گل های خود را بهتر حفظ کنند.

اگر در فصل زمستان بیش از دوبار در ماه به کاکتوس آب بدهید؛ یعنی بیش از حد به آن آب داده اید.

یکی دیگر از علت ها می تواند این باشد که کاکتوس به مدت چند ساعت یا چند روز داخل خاکی مانده که هنوز آب داخلش وجود دارد؛ هرگز نباید چنین اتفاقی بیفتد؛ زیرا در صورت عدم کنترل، ریشه های آن پوسیده و گیاه خیلی سریع از بین خواهد رفت.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار