ویار بارداری ، زمان آن و رابطه آن با پسر یا دختر بودن نوزاد

ویار بارداری ، زمان آن و رابطه آن با پسر یا دختر بودن نوزاد

ویار در بارداری گاهی به تمایل شدید و ناگهانی به خوردن چیزی خاص و ماده غذایی می گویند گاهی هم به شکل بیزاری از طعم ها و بوها می باشد که زمان خاصی دارند. در این متن نگاهی می اندازیم به این که چرا هوس ها در دوران بارداری اتفاق می افتند و علت آنها […]

ویار در بارداری گاهی به تمایل شدید و ناگهانی به خوردن چیزی خاص و ماده غذایی می گویند گاهی هم به شکل بیزاری از طعم ها و بوها می باشد که زمان خاصی دارند.

در این متن نگاهی می اندازیم به این که چرا هوس ها در دوران بارداری اتفاق می افتند و علت آنها چیست؟ ویار در بارداری تا کی ادامه دارد و آیا اجتناب از آن ها بی خطر است؟

شروع ویار بارداری و مدت زمان و پایان آن
ویار بارداری یکی از بخش های عجیب دوران بارداری است که اکثریت خانم ها آن را تجربه می کنند. در اکثر موارد، ویار بارداری تهدید جدی برای مادر یا جنین نیست اما خوردن مواد غیر خوراکی و جایگزین کردن هوس های غذایی به جای مواد غذای مناسب و مغذی در این دوران بزرگترین نگرانی مادران باردار و پزشکان آنهاست.

بنظر شما زمان دقیق شروع ویار بارداری چند ماهگیست و هوس های بارداری تا چه اندازه طول می کشد و چه زمانی تمام می شود؟ اگر در دوران شیرین بارداری قرار دارید و از دست ویار و هوس های گاه و بی گاهتان کلافه شده اید، پیشنهاد می کنیم این بخش از بارداری و نوزاد نمناک را مطالعه کنید.

ویار بارداری به چه معناست؟
تمایل شدید، ناپایدار و ناگهانی به خوردن یک چیز خاص و ماده غذایی را ویار می گویند. ویار در بارداری ممکن است میل به غذاهای شیرین و خوشمزه، ترش یا شور را افزایش دهد. ویار در دوران بارداری فقط به غذا محدود نمی شود. گاهی اوقات بعضی از افراد به چیز هایی مثل گل، آلودگی، سفال، خاک و … هم ویار پیدا می کنند.

ویار در دوران بارداری گاهی به شکل بیزاری از غذاها، طعم ها و بوها بروز می کند و باعث می شود که خانم باردار هنگام تماس با آنها حالت تهوع شدید پیدا کند. بی میلی به خوردن غذاهای مفید برای مادر و جنین می تواند باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

ویار بارداری از چه زمانی شروع می شود؟
ویار در دوران بارداری اصلا اتفاق جدیدی نیست و از سه ماهه اول شروع می شود و در سه ماهه دوم قدرت پیدا می کند و دوباره در سه ماهه سوم کاهش می یابد. البته این موضوع برای همه خانم های باردار یکسان و یک شکل نیست.

در بعضی از موارد ویار بعد از زایمان هم وجود دارد و در بعضی دیگر با خوردن یک غذای خاص از بین می رود همچنین ممکن است ویار به چند غذای مختلف باشد و تغییر کند.

همانطور که گفتیم بیزاری از غذا و تهوع ناشی از آن نیز جزو ویارهای بارداری محسوب می شود و بیشتر اوقات حالت تهوع در هفته ششم بارداری شروع می شود اما در برخی افراد در هفته چهارم بارداری آغاز می شود.

ویار بارداری چقدر طول می کشد و کی تمام می شود؟
بعضی از خانم ها در دوران بارداری ویار دارند و بعضی فقط در یک دوران محدودی این ویار را تجربه می کنند و بعضی اصلا ویار ندارند. گاهی اوقات ویار یک روز، گاهی یک هفته و گاهی یک ماه طول می کشد. همه چیز بستگی به سیستم بدن و گاهی اوقات محیط اطراف دارد.

زمان پایان تهوع بارداری نیز کاملا مشخص نیست و به تغییرات هورمونی شما بستگی دارد اما در سه ماهه دوم بارداری علائم حالت تهوع محو می شود و در برخی از مادران ممکن است تا آخر بارداری ادامه داشته باشد.

تنفر غذایی چیست؟ 
تنفر غذایی، برعکس هوس های غذایی است. تنفر غذایی می تواند احساساتی به همان اندازه غیرمعمول ایجاد کند. بیزاری یا تنفر غذایی اغلب با علائم زودهنگام بارداری در سه ماهه اول بارداری همراه است (هنگامی که احتمال دارد یک دوره بیماری صبحگاهی یا حالت تهوع در بارداری وجود داشته باشد). هوس غذا و تنفر از مواد غذایی در دوران بارداری معمولاً تقریباً به طور همان زمان شروع می شوند. جالب اینجاست که محققان دریافتند که هوس غذایی ممکن است هیچ ارتباطی با حالت تهوع در بارداری (بیماری صبحگاهی) نداشته باشد، اما احتمالاً باعث پرهیز از خوردن برخی از غذاها می شود. گوشت، عمده ترین ماده غذایی است که اغلب در دوران بارداری باعث حس بیزاری می شود. دیدن گوشت خام و یا بوییدن آن، بوی پخت و پز و بافت گوشت ممکن است برای برخی از زنان باردار آزار دهنده باشد. تحقیقات منتشر شده نشان داده است که زنان هنگام مصرف گوشت در مقادیر زیاد، بیماری صبحگاهی (تهوع در بارداری) را بیشتر تجربه می کنند.

رایج ترین موارد ویار بارداری: 
بیشتر هوس های بارداری، بی ضرر هستند و حتی مکن است به نوعی خنده دار باشند. برخی از مواد غذایی متداول گزارش شده در ویار حاملگی عبارتند از: شیرینی ها مانند بستنی و آب نبات، لبنیات مانند پنیر و خامه، کربوهیدرات های نشاسته ای، میوه ها، سبزیجات، فست فود مانند پیتزا و تنقلات. بررسی های جدید انجام شده، نشان می دهد که شکلات، میوه و مواد غذایی یخ زده و ترشیجات از رایج ترین مواد غذایی مورد علاقه زنان باردار هستند. همچنین زنان باردار گاهی ترکیباتی عجیب از مواد غذایی را هوس می کنند مانند ترکیب مواد ترش و شیرین.

چه موقع باید در مورد ویار بارداری نگران بود و به پزشک مراجعه کرد؟ 
در حالی که مطمئناً برخی از موارد ویار حاملگی کمی عجیب به نظر می رسد، اما در اکثر موارد، تهدید جدی برای مادر یا جنین نیستند. ولی در صورتی که هوس بارداری برای مواد غیر خوراکی باشد، این مساله می تواند به طرز چشمگیری تغییر کند. این بیماری که به پیکا معروف است یکی از خطرات هوس بارداری می باشد که ممکن است منجر به تمایل زیاد برای مصرف هر مقدار ماده غیر خوراکی شود که برخی از آن ها می توانند برای مادر و جنین بسیار مضر باشند.

در دوران بارداری، یک زن ممکن است هوس موادی مانند خاک، پودر لباسشویی، مداد رنگی، سفال، مهر نماز یا یخ خرد شده فریزر را کند و حتی آن ها را بخورد. در حالی که هنوز علت بیماری پیکا (خوردن مواد غیر مغذی) مشخص نشده است، اما محققان معتقدند گاهی اوقات این هوس ها نشان دهنده کمبود مواد مغذی، به ویژه نیاز بدن به آهن است، اگرچه هیچ مطالعه ای برای اثبات این امر وجود ندارد. در بعضی موارد، هوس ها می توانند یک زمینه فرهنگی یا قومی نیز داشته باشند، چیزی که در واقع میل به خوردن این مواد خطرناک غیر خوراکی را تقویت می کند. هوس در برخی جوامع فرهنگی تشویق می شود. 

از جمله خطرناک ترین موارد هوس در بیماری پیکا، مصرف سرب است (به ویژه هنگامی که زنان خاک یا خاک رس می خورند). این مساله می تواند منجر به مشکلات رشد جنین، ضریب هوشی پایین کودک، اختلال شنوایی و اختلال در مهارت های حرکتی شود. تحقیقات دیگر همچنین افزایش خطر ناتوانی در یادگیری و اختلالات کمبود توجه را در صورت قرار گرفتن در معرض سرب پیش از تولد، نشان می دهند.

اگر هوس مواد غیر خوراکی دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید و از نظر کم خونی فقر آهن یا سایر کمبودهای غذایی مانند کمبود روی، که به بیماری پیکا نیز ارتباط داده شده است، آزمایش شوید.

برای اکثر زنان، هوس های غذایی در دوران بارداری در چند دسته قرار می گیرند: مواد غذایی شیرین، تند، شور یا گاهی ترش. بررسی ها نشان می دهد که تنها ۱۰٪ از زنان باردار در طول بارداری میل به خوردن میوه ها و سبزیجاتی مانند هلو، زغال اخته یا کلم بروکلی آن هم به میزان کم دارند.

بزرگترین نگرانی پزشکان این است که هوس های غذایی در بارداری جایگزین مواد غذای مناسب و مغذی شوند و خانم باردار خوراکی های مورد نظر خود را به مقدار زیاد مصرف کند و بدن خود و کودکش را از دریافت مواد مغذی محروم کند. این مساله نه تنها می تواند باعث مشکلات جدی در جنین و مادر شود، بلکه ممکن است منجر به افزایش وزن بیش از حد نیز گردد، زیرا اغلب غذاهایی که در دوران بارداری هوس می شود، پر کالری هستند. مطالعات نشان داده است، افزایش بیش از حد وزن در دوران بارداری خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش می دهد (یک وضعیت تهدید کننده زندگی که اغلب با افزایش سریع فشار خون مشخص می شود).

مصرف بیش از حد شیرینی، بستنی و شکلات پر چرب، می تواند باعث افزایش وزن، افزایش قند خون و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به دیابت بارداری (دیابت تشخیص داده شده در دوران بارداری که می تواند بر سلامتی کودک و مادر تأثیر بگذارد) گردد که یکی دیگر از خطرات هوس بارداری است. پس تا جایی که ممکن است تسلیم هوس های بارداری با قند بالا نشوید.

آیا مصرف غذاهای فست فودی برای خانم های مبتلا به ویار بارداری مجاز است؟ 
اکثر پزشکان معتقدند که تسلیم شدن در برابر هوس های نمکی، پر چرب و دارای کربوهیدرات زیاد، کار درستی نیست، حتی اگر این هوس ها مدت کوتاهی طول بکشند. زیرا رژیم غذایی پر کالری و غذاهای ناسالم که دارای چربی، قند و یا مواد شیمیایی زیادی هستند، می تواند منجر به افزایش وزن بیش از حد، دیابت بارداری یا مشکلاتی گردد که ممکن است پس از زایمان نیز وجود داشته باشند.

آیا ویار بارداری دختر یا ویار بارداری پسر صحت دارد؟
برخی فکر می کنند اگر زن باردار هوس چیزهای شیرین کند، ویار بارداری دختر دارد و جنینش دختر است، در حالی که اگر هوس مواد غذایی شور کند، ویار بارداری پسر دارد و نشان دهنده پسر بودن جنینش است. اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد، هوس غذا در دوران بارداری می تواند جنسیت جنین را نشان دهد. در نتیجه داشتن ویار بارداری دختر یا ویار بارداری پسر صحت ندارد.

درمان ویار بارداری:
برای درمان ویار بارداری و جلوگیری از مصرف مواد عذایی پر کالری و مضر، کافی است که بدانید واقعا چه هوسی دارید، سپس می توانید هوس بارداری  خود را با گزینه های سالم تر برطرف کنید.

در صورت که ویار حاملگی تان یک غذای بسیار سالم است، آن را میل کنید؛ اما اگر هوس شما فاقد مواد مغذی سالم می باشد، به دنبال گزینه های سالم تری برای درمان ویار بارداری خود باشید.

 نکته اصلی این است که سریع به هوس بارداری خود پاسخ ندهید، بلکه چند دقیقه وقت بگذارید تا متوجه شوید که بدنتان دقیقا چه می خواهد. اگر به عنوان مثال هوس بستنی توت فرنگی کرده اید، به این فکر کنید آیا میل به خوردن یک خوراکی سرد، نرم، خامه ای و شیرین دارید، یا طعم توت فرنگی را می خواهید؟

هنگامی که شما آنچه را که واقعا هوس کرده اید درک کنید، انتخاب گزینه جایگزین سالم تر و در نتیجه درمان ویار بارداری، ساده تر خواهد بود. شاید یک توت فرنگی نیازهای شما را برطرف کند، یا ظرفی از توت فرنگی تازه که دارای بستنی کم چرب است، یا حتی ممکن است یک ماست توت فرنگی پاسخگوی هوس شما باشد. اگر از فکر کردن به طور متمرکز در مورد آنچه که هوس کرده اید دست بردارید، می توانید به راحتی گزینه سالم تر را پیدا کرده و جایگزین کنید.

به طور مثال اگر ویار حاملگی برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن باشد، می توانید یک مکمل کلسیم مصرف کنید یا از سایر محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، دوغ و کفیر برای پاسخ به این هوس استفاده کنید.

در ادامه برای اینکه به شما در جهت پیدا کردن نیاز واقعی بدنتان و پاسخگویی سالم تر به هوس تان کمک کنیم، پیشنهاداتی را ارائه می دهیم که می تواند هوس شما را برآورده کرده و سلامت شما را به خوبی حفظ کند:

اگر هوس بستنی کرده اید: شربت یا آبمیوه یخ زده یا ماست بدون چربی یخ زده را جایگزین کنید؛

اگر هوس نوشابه کرده اید: آبمیوه یا آب معدنی گازدار را جایگزین کنید؛

اگر هوس کیک کرده اید: نان کدوسبز یا موز کم چرب را جایگزین کنید؛

اگر هوس چیپس سیب زمینی کرده اید: چیپس کم نمک و کم چرب، پف فیل یا چوب شور را جایگزین کنید؛

اگر هوس کمپوت میوه کرده اید: میوه تازه، میوه یخ زده یا میوه در آب میوه را جایگزین کنید.

مطالب مرتبط

زوج استان فارسی پس از ۲۳ سال انتظار صاحب فرزند شدند

انواع سقط جنین و عوارض آن

۱۲ کار ممنوعه که خانم های باردار هرگز نباید انجام دهند

نظرات