شرکت آرین پارس موتور، همزمان با اعلام شرایط فروش لاماری از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو و قطعیشدن قیمت رسمی ۹۸۹ میلیون تومان برای این محصول جدید، در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ که در اردیبهشتماه برگزار شده است، برای نخستینبار از لاماری ایما رونمایی کرد. کراساور چینی آرین موتور، با طراحی جذاب و جوانپسندش، قرار است جای پای دانگفنگ را در بازار کشورمان، محکمتر کند.
آرین موتور به بازار کراس اورهای چینی آمد
بعد از عرضه میتسوبیشی و DS در قالب واردات و با در نظر گرفتن مباحث اقتصادی و ممنوعیتهای مربوطه، شرکت آرین پارس موتور سراغ یک محصول چینی رفت که طبق پیشبینیها باز هم یک کراساور توربوشارژ است. آنطور که مدیران این شرکت میگویند، فعالیتهای مربوط به مونتاژ خودروهای سواری آرین پارس موتور از این به بعد در قالب برند لاماری عرضه خواهد شد و ایما اولین عضو این خانواده است.
این خودرو که در حقیقت همان دانگفنگ T5 EVO به حساب میآید، ماحصل دیگری از گسترش فعالیتهای دانگفنگ در ایران است. شرکتی که پیش از این یک بار طعم تلخ تحریمها را در کنار ایرانخودرو چشیده بود، ولی اکنون قصد دارد به استراتژی متفاوت و با تکنیک ریبجینگ، بار دیگر شانس خود را در بازار خودروی کشور بیازماید. درست مانند پروژهای که پیشتر با گروه بهمن (دیگنیتی)، فردا موتور (SX5) و احتمالاً در آینده با ایستا موتور (AX7 Pro) به اجرا خواهد گذاشت.
احتمالاً این چینی در کارخانه «آرین پارس موتور» به تولید میرسد؛ کارخانهای که در اختیار شرکت آرین دیزل و هماکنون محصولاتی تجاری جک (JAC) یعنی جک سانری و انواع کامیونت جک را مونتاژ میکند.
فورتینگ در چین؛ لاماری در ایران
سال ۲۰۱۹ خبر مهمی از چین شنیدیم؛ خودروسازی دانگفنگ (DFM) خبر داده بود که نام زیرمجموعه خودروسازش، یعنی فنگژینگ (Fengxing) را میخواهد تغییر دهد تا محصولات این برند را با نام و لوگویی جدید، دوباره به بازار چین بفرستد. اما ۲۰۱۹ تمام شد و اتفاقی نیفتاد؛ سال ۲۰۲۰ هم آمد و رفت و بازهم خبری نشد. تا اینکه سرانجام از سال ۲۰۲۱، دانگفنگ نام جدید این برند را فورتینگ (Forthing) اعلام کرد و لوگوی شیرنشان آنرا رونمایی نمود.
اگر برند فورتینگ را نمیشناسید، باید بگوییم همان شرکتی است که قبلا هم خودروهای معروفی را با لوگوی دانگفنگ به بازار فرستاده؛ ازجمله کراساور دانگفنگ T5 و سدان دانگفنگ S50 که قرار بود در سال ۱۳۹۹ و توسط خودروسازی آذویکو، در کشورمان مونتاژ شود اما نشد که نشد! حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید کراساورهای شرکت خودروسازی فرداموتور، یعنی فردا SX5 و فردا SX6 نیز هردو محصول فورتینگ هستند.
اما نخستین محصولی که با برند جدید فورتینگ به بازار چین عرضه شده، کراساوری کامپکت است که چینیها نامش را T5 EVO گذاشتهاند اما در بازار ایران آنرا با نام لاماری ایما میشناسیم. حتما با شنیدن نام این، حدس زدهاید که ارتباطی با دانگفنگ T5 دارد که حالا به فورتینگ T5 تغییر نام داده است. حدستان درست است! هردوی این خودروها از پلتفرمی مشترک بهره میبرند و موتور و گیربکس یکسانی دارند.
بررسی طراحی لاماری ایما
سبک و سیاق بصری لاماری ایما، برگرفته از جریان نوظهوری خودروسازی در چین است. پدیده استفاده از چراغهای باریک که نسخههای مشابه آن را روی امویام X22 Pro و کرمان موتور K7 هم دیدهایم. این زبان گرافیکی ابتدا توسط جیپ چیروکی معرفی شد و حالا تبدیل به یکی از ترندهای اصلی خودروسازان نوگرای چینی شده است.
ایما بیتردید با توجه به فرم چراغها و صد البته حالت خاص جلوپنجره خود، با زبانی خشن و تهاجمی صحبت خواهد کرد که این روزها مشتریان جوانتر را هم مخاطب قرار میدهد. استفاده از الگوی مهشکنهای بزرگ عمودی در کنار گریل عظیمالجثه، میتواند ایما را تبدیل پیشگام سبک طراحیهای اروپاییپسند کند.
نکته جالب توجه در طراحی این خودرو دقت در اجرای زوایای روی گلگیرهای جلو و عقب بوده است. درست برخلاف بسیاری از کراساورهای هموطن که در نمای جانبی خود ساده و محافظهکار رفتار کردهاند.
در نمای عقبی نیز میتوان نوار زیبا و سرتاسری LED را دیده که هماهنگی معنادار با چراغ سوم ترمز آروارهای آن دارند. رینگهای عریض و روف لاین منطقی، لاماری ایما را تبدیل به یک کراساور چشمنواز کرده است.
در طراحی داخلی با حذف دکمههای مکانیکی، بخش عمدهای از رابط کاربری به یک نمایشگر دیجیتالی سرتاسری واگذار شده که در یک سوی خود اطلاعات و سرگرمی را به نمایش درمیآورد و در سوی دیگر دادههای مربوط به پشت فرمان را. به نظر میرسد ایده استفاده از دریچههای تهویه مطبوع دایرهای با طراحی خاص، ادای احترامی بهویژه به مدلهای جدید مرسدسبنز بوده است.
یکی از جزئیات خاص لاماری ایما، محفظه موتور آن بود که به طرزی عجیب مانند یک پکیج سربسته بخشی از المانهای فنی را زیر خود پنهان کرده بود.
مشخصات فنی لاماری ایما
لاماری ایما را میتوان قویترین کراساور ۱.۵ لیتری بازار ایران قلمداد کرد. چراکه توان ۱۹۵ اسببخاری و گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتری آن دستکم روی کاغذ بیرقیب است. همانطور که انتظار میرفت، این پیشرانه نیز با فناوری میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است. جعبهدنده لاماری ۷ سرعته دوکلاچه و سیستم انتقال قدرت آن FWD محور جلو است.
»» کاتالوگ لاماری ایما آرین موتور (PDF) ««
اگرچه هنوز اطلاعات مربوط به شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی آن منتشر نشده ولی با در نظر گرفتن این خروجی و لحاظ کردن وزن ۱.۵ تنی آن میتوان پیشبینی کرد که با خودرویی چابک طرف باشیم.
از دیگر اطلاعات فنی این خودرو میتوان به مصرف سوخت ۷.۵ لیتری و باک ۵۵ لیتری آن اشاره کرد. در ضمن بد نیست بدانید فضای قسمت بار ایما ۴۸۰ لیتر برآورد شده است.
بررسی آپشنهای ایما
در کاتالوگ رسمی این خودرو تجهیزات استانداردی مانند سیستم تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی، رادار پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی، سیستم نگهدارنده در سربالایی، سیستم کمکی در سرازیری، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، شش کیسه هوا، پاور ویندوز، سانروف، سیستم صوتی مجهز به نویگیشن، سیستم تشخیص صدا، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده ۶ حالته، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی و فرمان کمکی برقی اشاره کرد.
همچنین گفته میشود لاماری ایما در تست تصادف موسسه CNCAP چین موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شده است.
رقیبان لاماری ایما در ایران
در بازار چین، خودروهایی مانند چانگان CS55 پلاس و هاوال H6 ازجمله رقبای اصلی لاماری ایما هستند. اما در بازار ایران، کراساور لاماری ایما باید با انبوهی از رقبای هموطنش رقابت کند؛ از کیامسی K7 کرمان موتور بگیرید تا دیگنیتی بهمن موتور، از اسکیلاس T60 شهر خودرو و سوئیست DX3 دیار خودرو بگیرید تا چری تیگو۷ پرو مدیران خودرو و دوقلوهای SWM سیف خودرو.
قیمت لاماری ایما
در بازار چین، قیمت فورتینگ T5 EVO از حدود ۱۰۰ هزار یوآن شروع شده و تا ۱۳۷ هزار یوآن هم بالا میرود؛ یعنی تقریبا ۱۵ تا ۲۱ هزار دلار باید برای خریدنش هزینه کنید.
با این حال یکی از بحثبرانگیزترین آیتمهای مربوط به لاماری ایما، قیمت فروش آن است. از آنجایی که مدل پایه از لاماری ایما وارد بازار کشورمان شده، قیمت خارجی آن در حدود ۲۰ هزار دلار است. برهمین اساس برای اولین عرضه، قیمت آن ۹۸۹ میلیون تومان اعلام شده است.”باما”
نظرات