بیچاره سعدی و حافظ در شیراز بَدجور غریب اند!

بیچاره سعدی و حافظ در شیراز بَدجور غریب اند!

سعدی و حافظ اگر چه هر دو رند و زیرکند و سیاست را خوب میدانند و گاه در شعرهایشان بر اهل سیاست تاخته یا از آنان خرده ها گرفته اند و به نحوی رفتار حاکمان زمانشان را گاه مذموم و با لطایف و ظرایف شعری عملکردشان را نقدی جدی نموده اند سید محی الدین حسینی […]

سعدی و حافظ اگر چه هر دو رند و زیرکند و سیاست را خوب میدانند و گاه در شعرهایشان بر اهل سیاست تاخته یا از آنان خرده ها گرفته اند و به نحوی رفتار حاکمان زمانشان را گاه مذموم و با لطایف و ظرایف شعری عملکردشان را نقدی جدی نموده اند

سید محی الدین حسینی ارسنجانی

سید محی الدین حسینی ارسنجانی ،روزنامه نگار در یاداشتی نوشت: شیراز،شهرشعر و دیار غزل که روز و روزگاری هفت دروازه ورودی علم و فرهنگ و ادب،فلسفه، عرفان و حکمت و هنر بوده امروز از غربت فزاینده فرهیختگانش بویژه شعرای نامداری همچون حافظ و سعدی رنج بسیار میبرد و خواجوی کرمانی شاعر نامدار ایرانی که در شیراز مدفون و مهمان ما شیرازیها است غربتی بیش از این دو شاعر دارد .

شیراز را صرفا به دو شاعر جهانی یعنی حافظ و سعدی نباید شناخت چرا که این شهر زیبا و پر آوازه شاعران و ادیبان نامی و صاحب سبک و سیاق ادبی فراوان در خود دیده و طی قرنها در آن پرورش یافته اند.متاسفانه علاوه بر آنکه نهاد های فرهنگی فارس که هنوز حق مطلب را در رابطه با این دو چهره نامدار شعر و ادب پارسی ادا نکرده اند و بطور مستمر درباره این دو شخصیت بی بدیل ادبی کشورمان برنامه ها و رویدادهای فاخر و ماندگار نداشته و ندارند،برای چنین مهمی اهداف و چشم اندازهایی نیز تعریف نکرده اند و همه امور این دو بزرگ ادبی را منحصر به یادروزها یشان نموده اند،شور بختانه بنیادهای حافظ شناسی و سعدی شناسی و دانشکده های ادبی و انجمنهای شعری در شیراز نیز فعالیت های مشخص و مدون و مثمر ثمری در پرداختن به ابعاد مختلف این دو شاعر و حکیم نامدار ایرانی نداشته و همچنان طبق سنوات اخیر در بهت و سکوتی معنادار و بلا تکلیفی محض به سر برده و میبرند.

حتی دریغ از یک سلسله نشستهای تخصصی نقد و بررسی اثار تالیفی و مقالات فنی مربوط به حافظ یا سعدی که در طول سال برگزار کنند! اجرای برنامه های تکراری و کلیشه ای و بی روح و محتوا در یکی دو روز قبل و بعد از یادروزهای حافظ و سعدی آنهم با عجله و بعضا سمبل کاری و سطحی، توهین به این دو اسطوره ماندگار ادب ایران و جهان است.

این که در حافظیه هنوز فرد یا افرادی آموزش دیده،باسواد و دوستدار واقعی لسان الغیب که دمادم دیوان حافظ به دست باشند و به طور دائم بر سر تربت او در حافظیه حضور داشته تا برای مردم دوستدار او شعر و غزل حافظ بخوانند اما نیستند،دچار اشکال نیست؟دریغ از یک حافظ پژوه و حافظ خوان کاربلد و خوش بیان که از دیوان خواجه اهل راز برای مردم دوستدار حافظ که بر بالین وی و برای ادای احترام به او به حافظیه آمده اند تفالی بزند!

حتی در همایشها و تجمعات محدودی که در باره این دو چهره برجسته ادبیات فارسی برگزار میگردد مفسران و شارحان و خطیبانی بی غرض و مرض که سرانجام سخنانشان درباره حافظ یا سعدی به حاشیه هایی که این دو چهره شاخص ادبی از آنها دور مانده اند، نکشد یا سخنرانیهای با موضوع حافظ و سعدیشان با طعنه به اهل سیاست و اجرا تمام نشود نداریم یا اگر جانب انصاف را بخواهیم رعایت کنیم از این دست آدمهای حافظ پژوه که شعر حافظ را به جاهایی که نباید حواله کنند و نکنند کم داریم و اندک هستند و این مساله، رنج و مصیبتی دردناک تر و فزاینده تر از نبود جلسات مستمر و تاثیر گذار و تخصصی حافظ خوانی یا سعدی خوانی در شیراز است!

سعدی و حافظ اگر چه هر دو رند و زیرکند و سیاست را خوب میدانند و گاه در شعرهایشان بر اهل سیاست تاخته یا از آنان خرده ها گرفته اند و به نحوی رفتار حاکمان زمانشان را گاه مذموم و با لطایف و ظرایف شعری عملکردشان را نقدی جدی نموده اند اما هرگز در دنیای سیاست زدگی و مردم فریبی آلوده نگشته اند، پس چرا جلسات حافظ و سعدی که باید جلسات بیان و بازگویی عاشقانه ها و عارفانه های این دو عنصر تابناک ادبی باشد گاه دچار خدشه و مسائل بی ربط و برخی حواشی خارج از موضوع خافظ و سعدی گردد که غربت این دو خورشید فروزان شعر و غزل در این شهر که مالکان و ساکنان هفتصد و هشتصد ساله این دیارند بیش از پیش خود نمایی کند.؟!

مطالب مرتبط

مسیر غرب به شرق کنارگذر رودخانه خشک شیراز بازگشایی شد

عرضه خارج از شبکه مرغ تنظیم بازار با قیمت گران در شهر شیراز

کشف یک ستون سنگی قاجاری در بلوار آفرینش شیراز+عکس

نظرات

  • باهر

    تاریخ : ۲۴ - بهمن - ۱۴۰۲

    پیشنهاد میشود از دبیران ادبیات و با تجربه و باسواد مدارس شیرازو نیز از اساتید ادبیات دانشگاه شیراز که باز نشست شده اند در صورت علاقه آنها برای انجام حافظ خوانی و سعدی خوانی و سایر شاعران نامدار چون مولوی و خیام و فردوسی و خواجوی کرمانی و نظامی گنجوی و …..استفاده شود.هم برای آنها خوب هست و هم برای مردم مسافر.