چاپ کد خبر: 541
13 مهر 1397
استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کرد

شیوع بیماری MS در ایران بالای صد در ۱۰۰ هزار است

دکتر مسعود اعتمادی فر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان این که شیوع بیماری MS در ایران بسیار بالا، یعنی بالای صد در ۱۰۰هزار است، تصریح کرد: شیوع بیماری MS در استانهای اصفهان، مرکزی، کرمان، شیراز، و تهران بالاترین است، حداقل ۸۰ هزار نفر در ایران درگیر این بیماری شده اند و ۱۰ درصد این بیماران هم در استان اصفهان زندگی می کنند.

 به گزارش اول فارس | avalfars  به  نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، دکتر مسعود اعتمادی فر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان این که شیوع بیماری MS در ایران بسیار بالا، یعنی بالای صد در ۱۰۰هزار است، تصریح کرد: شیوع بیماری MS در استانهای اصفهان، مرکزی، کرمان، شیراز، و تهران بالاترین است، حداقل ۸۰ هزار نفر در ایران درگیر این بیماری شده اند و ۱۰ درصد این بیماران هم در استان اصفهان زندگی می کنند.

رئیس انجمن MS اصفهان، در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، در رابطه با این موضوع که چرا شیوع بیماریهای MS و ALS در استان اصفهان بالاتر است، اظهار داشت: بیماری MS از بیماری ALS کاملا مجزا است، این دو بیماری از نظر علت شیوع و علائم بالینی کاملا متفاوت هستند.

ALS یک بیماری نادر است

استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: بیماری ALS یک بیماری نادر و همانطور که از اسم آن اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(Amyotrophic lateral sclerosis) مشخص است به معنای آسیب قسمتهایی از نخاع،  ستون لترات و ستون قدامی نخاع است.

وی ادامه داد: ALS یک بیماری درگیری شاخ قدامی نخاع است که معمولا با ضعف عضلانی دست و یا پا و یا عضلات بلع و تکلم و صورت شروع شده و آنقدر بیماری پیش می رود که این ضعف عضلانی بیمار را ناتوان می کند.

اعتمادی فر، گفت: ALS معمولا بیماری بالای ۵۰ سال و حدود ۵۰ تا ۶۰ سال است، سیر بیماری ALS کوتاه است و معمولا بیمار در عرض سه تا پنج سال بعلت ضعف عضلات تنفس فوت می کند، شیوع این بیماری در مردان کمی بیشتر از زنان است.

he2924

در دو دهه اخیر بیماری MS در خاورمیانه و بخصوص ایران شیوع یافته است

رئیس انجمن MS اصفهان، با تاکید بر این که بیماری ALS یک بیماری با پیش آگهی کاملا متفاوت از MS است، تصریح کرد: بیماری MS همانطور که از اسم آن مالتیپل اسکلروزیس(Multiple sclerosis) مشخص است با اسکلروزها و کانونهای متعدد تخریب بافت سفید مغز در مغز مشخص می شود،‌ بیماران معمولا سن نرمال و طبیعی دارند تا سالها عمر می کنند و با توجه به داروهایی هم که داریم می توان گفت قابل درمان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد: بیماری MS برخلافALS که شیوع خیلی نادری دارد شیوع بالاتری دارد، MS یک بیماری سنین جوانی بین ۲۰ تا ۳۰ و ۳۵ سال است، شیوع این بیماری در بین زنان چهاربرابر بیشتر از مردان است.

وی تاکید کرد: عمده MS دنیا در زمان قدیم در کشورهای شمال اروپا، امریکا، کانادا و استرالیا  بود، اما در دو دهه اخیر در مناطق متعدد دنیا مثل خاورمیانه و مخصوصا در ایران شیوع بیماری زیاد شده است.

مناطق شیوع بیماری MS از بسیار پایین تا بسیار بالا تقسیم بندی می شود

استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیان داشت: شیوع بسیار پایین بیماری  MSبرای مناطقی است که شیوع کمتر از ۵ در صدهزار دارد، شیوع بیماری با میزان ۵ تا ۲۵ در صد هزار متوسط می باشد، همچنین مناطقی با میزان شیوع ۲۵ تا ۵۰ و یا  ۱۰۰ در صدهزار در دسته مناطق با شیوع بالا قرار می گیرد.

مسوؤل انجمن MS اصفهان، اذعان کرد: در این طبقه بندی چنانچه شیوع بالای صد در ۱۰۰هزار وجود داشته باشد، مناطق در طبقه با شیوع بسیار بالایی قرار می گیرد.

استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر در اصفهان و بسیاری از شهرهای ایران شیوع بالاتر از صد در ۱۰۰هزار اتفاق افتاده است.

وی در توضیح  میزان شیوع بیماری گفت: شیوع صد در ۱۰۰هزار بدین معنی است که یک نفر در هزار نفر مبتلا است، که چنانچه میزان آن برابر۲۰۰ در صد هزار شود بدین مفهوم است که دو نفر در هزار نفریا یک نفر در ۵۰۰ نفر مبتلا شده است.

مسوؤل انجمن MS اصفهان، با تصریح  این که متاسفانه در استان اصفهان شیوع  بالای صد در ۱۰۰هزار داریم، افزود: اصفهان و بعد از آن مناطق دیگری از ایران شامل اراک، کرمان، شیراز، و تهران نیز استان هایی هستند که بالاترین شیوع بیماری MS را دارند.

 علت شیوع بالای این بیماری در کشور چیست

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در پاسخ به این سوال بیان داشت: واقعا علت بیماری MS هنوز مشخص نیست، فرضیه های متعددی مطرح است، آن چه می دانیم MS یک بیماری خود ایمنی است.

دکتر اعتمادی فر، خاطرنشان کرد: بیماریهای خود ایمنی در دهه های اخیر در دنیا افزایش پیدا کرده است، طیف وسیعی از بیماریها خود ایمنی را داریم که بدن بر علیه خودش وارد عمل می شود و با ساختن آنتی بادیها و مواد دیگری یک قسمتی را از بین می برد.

فاکتورهایی بعنوان عوامل مستعد کننده بیماری MS مطرح می شوند

وی با بیان این که در بیماری MS ماده سفید مغز و مغز و نخاع دچار آسیب می شوند، تصریح کرد:  علت این که چرا این بیماری خود ایمنی ایجاد می شود و چرا سیستم ایمنی بر علیه خودش وارد عمل می شود مشخص نیست، اما فاکتورهایی مثل کمبود ویتامینD3، چاقی، تغییر رژیمهای غذایی، بعضی از مواد توکسینها و مواد سمی و سیگار می توانند بعنوان عاملهای مستعد کننده بیماری MS مطرح شوند.

علائم بیماری MS کدامند؟

استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در پاسخ به این سوال، با تاکید بر این که علائم بیماری MS متنوع است، گفت: معمولا علائم این بیماری تاری دید، ضعف دست یا پا و یا ضعف دو دست و یا دوپا، ضعف اندامها، علائم حسی بصورت گزگز و مورمور شدن دست و پا، دوبینی و طیف وسیعی از علائم عصبی می تواند باشد.

 وی تاکید کرد: توجه داشته باشید در یک فرد جوان هر گاه علائم عصبی غیر معمول مشاهده شد باید به فکر بیماری MS باشیم.

وضعیت آماری بیماری MS در ایران و اصفهان چگونه است؟

مسوؤل انجمن MS اصفهان، در پاسخ به این سوال، اظهار داشت: آماری که در کل ایران است احتمالا نزدیک به ۸۰ هزار بیمار MS وجود دارد و ده درصد این بیماران در استان اصفهان زندگی می کنند.

هزینه های درمان این بیماری چگونه است؟

دکتر اعتمادی فر، در مورد  این سوال که هزینه درمان این بیماری چه وضعیتی دارد، گفت: در حال حاضر خوشبختانه با حمایتهایی که وزارت بهداشت و درمان از داروهای بیماران خاص بخصوص بیماران MS می کند از نظر درمان مشکلی نداریم و اکثر درمانهای بیماران MS در ایران رایگان است.

وی با اشاره به این مسئله که یک سری داروهایی هم در دنیا وجود دارد و به دلیل قیمتهایی خیلی بالایی که دارند در ایران قابل دسترس  نیست، گفت: تلاش می کنیم که این داروها را از خارج وارد کرده و یا این که در خود کشور تولید کنیم.

استاد بیماریهای مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یادآور شد: خوشبختانه اکثر داروهایی که کشورهای خارجی توان تولید آن را دارند در ایران هم تولید می شود و بیماران معمولا هزینه زیادی برای درمان دارویی نمی پردازند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار