• 02 / شهریور 1402 / 16:46
  • شناسه خبر : 119379

پرکارترین راننده اسنپ روزی چند در میاره ؟

درآمد روزانه 1 راننده اسنپ چقدر است؟

سرویس‌هایی مانند اسنپ و تپسی با ارایه یک راهکار ساده و البته کاربردی، هزاران مسافر در سطح کلان‌شهر‌ها و حتی شهرهای کوچک را به رانندگان متصل می‌کنند و درصد خود را از سفرها برمی‌دارند. از طرفی مسافرین مجبور نیستند تا برای گرفتن تاکسی به سر خیابان یا یک محل پر عبور و مرور بروند و در آفتاب یا باران به امید عبور تاکسی بایستند و یا سر قیمت با آن‌ها چانه بزنند.

کار در تاکسی های اینترنتی به یکی از منابع اصلی درآمد برای بسیاری از مردم ایران تبدیل شده است. در این میان ادعاهای مختلفی نیز درباره ی درآمد حاصل از کار در تاکسی های اینترنتی مطرح می شود.درآمد اسنپ در تهران چقدر است؟ آیا می‌توان کار در اسنپ را به عنوان یک شغل ثابت در نظر گرفت؟ کار کارمندی بهتر است یا کار در اسنپ و تپ‌سی؟ تفاوت‌های این‌ها در چیست؟

روزنامه اینترنتی «فراز» در گزارشی به بررسی درآمد کار در یکی از این تاکسی های اینترنتی، اسنپ پرداخته و آن را با میزان هزینه های معمول زندگی با توجه به تورم بالای کشور مقایسه کرده است. در ادامه این گزارش را می خوانید:

تاکسی‌های اینترنتی در کشور، در اواسط دهه ۹۰ به عنوان محل‌هایی برای درآمدزایی اضافه برای تامین مخارج فرعی زندگی معرفی شدند. با گذشت زمان و افزایش دشواری‌های معیشتی اما عضویت در تاکسی‌های اینترنتی به ضرورت ناگزیر طبقات متوسط به پایین تبدیل شد. تا جایی که در روزهای بیکاری، گرانی و رکود، همان سرگرمی درآمدزا، جای خالی مشاغل اصلی را برای شهروندان پر کرد.

تعداد رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. قیمت استفاده از این خدمات نیز با گذر زمان با افزایش چشم‌گیری مواجه بوده‌است. این اتفاق، علاوه بر افزایش تصاعدی درآمد صاحبان این استارت‌آپ‌ها،‌ درآمد رانندگان را نیز افزایش داده اما این درآمد هرگز نتوانسته از تورم و گرانی در کشور سبقت بگیرد. در ادامه، به بررسی دخل و خرج رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌پردازیم.

در گزارش سالانه اسنپ، میانگین درآمد ماهانه رانندگان این شرکت ۱۶ میلیون تومان عنوان شده است. با احتساب کمیسیون ۱۵درصدی، هزینه‌های بنزین و استهلاک خودرو می‌توان متوسط درآمد خالص ماهانه رانندگان این شرکت را حدود ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفت. این رقم به فرض روزانه ۸ ساعت رانندگی محاسبه شده است. به عبارت دیگر، هر راننده اسنپ به طور میانگین، روزانه ۴۰۰هزار تومان و ساعتی ۵۰هزار تومان درآمد دارد.

به فرض اینکه یک راننده مالک یک خانه باشد و به فرض نداشتن هزینه‌های درمانی، خسارت تصادف و هزینه‌های جانبی خرابی خودرو، ۱۲ میلیون تومان شاید درآمد قابل قبولی برای زنده‌ماندن در تهران باشد. در این صورت، هر راننده اسنپ می‌تواند با درآمد یک روز کار در پایتخت، ۶۶۰ گرم گوشت گوسفندی یا ۲ عدد مرغ کامل یا ۵ عدد تن ماهی بخرد.

احتمال دوم اما پررنگ‌تر است. مرکز آمار ایران، سهم هزینه مسکن، سوخت و روشنایی را از درآمد خانوارهای شهری حدود ۳۸درصد اعلام کرده بود. مشکلات معیشتی اما شاید تنها پدیده‌ای باشد که با هیچ شعار، دستاوردسازی و پویش‌های سازمان‌یافته رسانه‌ای قابل تغییر یا انکار نباشد. به کلام ساده‌تر، با وجود اینکه مقامات دولتی و رسانه‌های متبوع‌شان هر روز از تورم کاهش و بهبود شرایط معیشتی برای مردم ایران سخن می‌گویند، شرایط در پس بازار، مغازه‌ها، خانه‌ها و خیابان‌ها روز به روز به وخامت می‌رود.

حرف حساب و درد دل رانندگان با «اسنپ» + اقدام جدید اسنپ برای تنبیه مسافران!

امروز، هزینه اجاره یک خانه ۵۰ متری در شهرک کیانشهر تهران، حدود ۲۰۰ میلیون رهن و ۵ میلیون تومان اجاره، معادل ۱۰ میلیون تومان است. با این حال، برای در نظر گرفتن این هزینه در سبد هزینه‌های یک راننده تاکسی اینترنتی، به آمار غیرسفارشی اکتفا می‌کنیم.

با این حال، با احتساب سهم ۷۰ درصدی اجاره‌خانه و سهم ۱۱درصدی هزینه‌های درمانی از درآمدها در کشور، ۹ میلیون و ۷۲۰‌هزار تومان از درآمد ۱۲ میلیونی راننده تاکسی اینترنتی به صورت پیش‌فرض کسر شده و آن‌چه باقی‌ می‌ماند، معادل روزانه ۷۶ هزار تومان است.

این درآمد، معادل روزانه یک عدد تن ماهی یا ۱۵ عدد تخم مرغ یا ۱۳۰ گرم گوشت گوسفندی است. آن هم به شرط این‌که باقی مایحتاج را با درآمد روز بعدی تهیه کند.

با تمام این اوصاف، در روزهایی که تاکسی‌های اینترنتی به ابزارهای پرآوازه‌ای برای درآمدزایی تبدیل شده‌اند، بررسی دقیق‌تر متوسط دخل و خرج رانندگان این استارت‌آپ‌ها می‌تواند از واقعیت پرده‌بردارد. شاید عده‌ای چنین توجیه کنند که این ابزارها، بیشتر به عنوان شغل دوم افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مشاهدات میدانی اما، تعداد افرادی که به رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی به عنوان شغل اصلی نگاه می‌کنند روز به روز در حال افزایش است. به عبارت بهتر، رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی، تبدیل به شغل کاذبی شده که از امکانات اولیه یک شغل مثل بیمه،‌ امید به ارتقا و امنیت شغلی برخوردار نیست. در واقع، شغل‌هایی که شغل نیست…

شما هم اگر نظری دارید برای ما بنویسید

دیگران الان دارند این مطالب را می خوانند: 

پاساژی در شیراز وقتی بحرین مالِ ایران بود

گل مرجان مینیاتوری ۱ گزینه زیبا برای آپارتمان شما با نگهداری آسان

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

مطالب مرتبط

تدابیر اسنپ برای اینکه ۸۱۲ هزار راننده اش برای مسافران کولر بزنند

تعزیرات: دستور حذف گزینه «عجله دارم» اسنپ و تپسی به قوت خود باقی است

تسهیلات ویژه و طرح‌های تشویقی اسنپ برای کولر زدن راننده ها در تابستان

نظرات

  • باران

    تاریخ : ۱۴ - تیر - ۱۴۰۳

    من قبلا اسنپ کار میکردم.اقساط،معوقه داشتم مجبور بودم سخت کار کنم تا بدهیم رو تصفیه کنم..باز اقساطم عقب میفتاد .بر خورد اسنپ هم بد بود به جای تشویق کاری هر بار حسابم ۱ساعت به عنوان تنبیه بسته میشد.هر بار هم سوال میکردم جواب میدادند سفرهات فیک بوده برای گرفتن پاداش اینکار رو انجام دادی.در حالیکه هیچوقت طرح تشویقی هم نگرفتم.شروع کردم برای تپسی کار کردن تا تعداد سفرهام تقسیم بشه واسنپ بهم گیر نده باز حسابم رو ببنده.اللن چند ماهی هست دارم برای تپسی کار میکنم.خدارو شکر راضیم.نه تنها حسابم رو نبست شروع کرد به طرح دادن بهم .تقریبا میشه گفت تو این مدت کمیسونی پرداخت نکردم.حمایت پشتیبانیش هم از راننده عالی.در حال حاظر فقط برای تپسی کار میکنم.ودر این شرایط بد اقتصادی واقعا کار در تپسی مشکلاتم را حل کرده.


  • باران

    تاریخ : ۱۴ - تیر - ۱۴۰۳

    من قبلا اسنپ کار میکردم.اقساط،معوقه داشتم مجبور بودم سخت کار کنم تا بدهیم رو تصفیه کنم..باز اقساطم عقب میفتاد .بر خورد اسنپ هم بد بود به جای تشویق کاری هر بار حسابم ۱ساعت به عنوان تنبیه بسته میشد.هر بار هم سوال میکردم جواب میدادند سفرهات فیک بوده برای گرفتن پاداش اینکار رو انجام دادی.در حالیکه هیچوقت طرح تشویقی هم نگرفتم.شروع کردم برای تپسی کار کردن تا تعداد سفرهام تقسیم بشه واسنپ بهم گیر نده باز حسابم رو ببنده.اللن چند ماهی هست دارم برای تپسی کار میکنم.خدارو شکر راضیم.نه تنها حسابم رو نبست شروع کرد به طرح دادن بهم .تقریبا میشه گفت تو این مدت کمیسونی پرداخت نکردم.حمایت پشتیبانیش هم از راننده عالی.در حال حاظر فقط برای تپسی کار میکنم.ودر این شرایط بد اقتصادی واقعا کار در تپسی مشکلاتم را حل کرده.


  • حسام

    تاریخ : ۱۰ - بهمن - ۱۴۰۲

    اگه اسنپ نبود همه بدبخت بودیم الکی ناشکری نکن کار کن


  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۲

    هرکه از جونه خودش وماشینش سیره می اید اسنپ قسم می خو م


  • محمد کرجی

    تاریخ : ۱۴ - آذر - ۱۴۰۲

    سلام دوستان،خود ما راننده ها کم مقصر نیستیم ،چرا باید کرایه زیر بیست هزار تومن رو تایید کنید و برید؟ چرا مسیری که میبینی کرایش به مسافتش نمیخوره تایید میکنی میری؟ یک ماه فقط و فقط یک ماه مسافت های مسخره رو نرین اتومات کرایه رو زیاد میکنه هوش مصنوعی اسنپ و تپسی،وقتی هر سفری میخوره تایید میکنین همین میشه دیگه، بابااااا سرویس ۱۶هزارتومنی خورد تو تهران دیدم تایید شد و رفت پشمام ریخت،حداقل یک ربع وقتت و میگیره یه سرویس چهارتا بری تو یه ساعت میشه ۶۰.۰۰۰ تومن بعدم میای میگی نمیصرفه بابا مسیر پر ترافیک و نرو بزار کرایه رو ببره بالا مسیر کم کرایه رو نرو بزار کرایه رو ببره بالا فرودگاه امام و تا میخوره قبول نکن بزار کرایه رو ببره بالا،فقط تو دهاتای اطراف تهران بودی سریع سرویس قبول کن و برگرد تهران داخل تهران وسواس داشته باش تو سرویس گرفتن ضرر نمیکنی، ضمنا دیدم یکی از افغان ها بد گفت،ببین رفیق برادر های افغان ما خیلی بهتر از ایرانی ها کرایه میدن و درکشون خدایی خوبه از یه سری سختی های کارگری تو ایران چه کارگر ساختمون باشی چه کارگر اسنپ دوستون دارم مردم ایران عزیز ما لیاقت بهترین هارو دارن


  • رضا

    تاریخ : ۱۳ - آذر - ۱۴۰۲

    سلام به تمام رانندگان زحمت کش اسنپ رانندگانی که بیشتر ازاین که نان به خود برسانند به اسنپ نان میرسانند وگردن اسنپ راکلفت تر میکنند وهیچ کس از میسئولان اسنپی به فکرشان نیست درود بر شما عزیزان راننده که برای خرج زندگی انقدر باغیرتید که از جان خود در جاده ها میگذرید تا چند غاز در بیا ورید در پایان سفر در اپلیکیشن اسنپ ، اسنپ خدا قوت مینویسد البته درستش این است که بنویسد خدا قوت راننده عزیز که خودت وماشینت جر خوردی که کمسیون خوبی به ما دادی خدا قوت قهرمان که پدر صاحب ماشینت در ترافیک تهران واصفهان ومشهد درآمد تا کمسیون عالیی به ما دادی و ما جریمه ات نمیکنیم تا بیشتر پاره شوی واقعا که خوب گفتند هر که به فکر خویشه کوسه به فکر ریشه


  • امیر

    تاریخ : ۵ - آذر - ۱۴۰۲

    اسنپ فقط در یه صورت خوبه.مسیری که میخوای خالی و تک سرنشین بری،یکی رو برسونی پول بنزینت دربیاد.غیر از این حماقت محضه


  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - مهر - ۱۴۰۲

    سلام وقت بخیر من یک خانم با ۶۷ سال سن مجبورم تو این مملکت… شده برای خرج زندگیم تو اسنب کارکنم
    چون کاردیگه ای ازم برنمی‌آید ولی به هیچی نمیرسه کمر درد وپادرد هم امانم رو بریده
    تورو خدا ی فکری به حال ما اسنبی های بدبخت بکنید یا بنزین بدید یا کرایه ها را بالا ببرید بخدا گناه داریم


  • محمود

    تاریخ : ۲۱ - شهریور - ۱۴۰۲

    اخه به تو ی احمق چه ربطی داره که من چقدر در امد دارم ایا وجود اینو داری ۱ساعت پشت خودرو بنشنی از کوچه های درب و داغون که خودرو به چپ و راست میره جلو بندی داغون میشه درب خونه خاتم بایستی با فیس قیافه که ملک ماشینه دو زار کرایه میده منو خریده در این کشور هیچ وقت فهم اینو پیدا نخواهند کرد که نباید فکر کنن که با دو زار مالک منو ماشینن خیر خانم کرایه کردی نه مالک من شدی مدیران اسنپ فقط جیبشون رو پر گنن با خودتون
    انشا…به قبر بهشت زهرا ببریدلنعت بر شما
    ———–
    نکات مهم پرورش فیلودندرون ، گیاه زیبا و ماندگار آپارتمانی محبوب همه


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۱ - شهریور - ۱۴۰۲

    من ی سوال از اسنپ و تپسی بپرسم .شما چه خدماتی به راننده ها دادید که کمسیون شهرستنها ۲۰ درصد و کلان شهرها رو ۱۵ میگیرید .جز اینکه یه برنامه زپرتی با کلی اشکال به راننده ها دادی .به خودتون بیایید راننده ها ….ی روزی تعیین کنید که هیچ کس درخواست قبول نکنه .


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۱ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام .نمیدونم از کجا شروع کنم .صبح که از خونه میرم بیرون به امید اینکه پولی واسه زن بچه در بیارم ولی هر روز یا واسه تعمیر ماشین میره یا بنزین و یا مسافر اینقدر واسه کولر بحث میکنه که دیگه من خسته میشم …به مولا قسم مجبورم …به علی قسم مجبورم
    اگر مجبور نبودم واسه هیچ تاکسی اینترنتی کار نمیکردم
    هیچ مسولی نظارگر کارهایی که با ما راننده ها میکنن نیست
    اصلا توجی نمیکنن
    فشار فقط روی راننده است
    حالا شما هی بگید …فقط در حال برسین


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۸ - شهریور - ۱۴۰۲

    خدمت همکارای عزیز .همه اینها که گفتید عین حقیقته اما چرا قیمت کرایه ها رو بعد از قبول سفر .کم می‌کنند مثلا سفر ۱۰۰ تومانی رو بع از قبول ۸۵ میشه وای از دست این اسنپ


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۵ - شهریور - ۱۴۰۲

    دوستان من از صبح تا شب میزدم بیرون تازه گرایشهای بالای ۲۰تومن هم قبول میکردم آخرش می دیدم شده ۳۰۰ با بنزین آزاد .دیدم هر روز هر ماه لنگم توی هزینهای زندگیم زاییدم .دیدم اصلا جور درنمیاد روزی خودشو بکشه ۳۰۰ روزی ۵۰۰۰ خرجمخونه. ماشینو عوض کردم به وانت تازه چقدر هم دوندگی تغیر کاربری.مثل یک پشیمون .روزی دوسه تا درخواست میاد دونه ای ۳۵۰۰۰تومن یعنی یه فحش در حد لالیگا .قبر پدر کسی که بخواد تو این … بازار نون حلال دربیاره


  • علی

    تاریخ : ۱۵ - شهریور - ۱۴۰۲

    لاشیا چرا خایه مالی اسنپو میکنید،داخل هرشغلی یه مشت .. هستن که عجر بقیه رو پامال میکنن. اسنپ فقط به‌ فکر پورسانت خودشه. یه مشت..لیسم هستن طرفداریشو میکنن.


  • راضیه

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    من ساری کار میکنم الان چند روزه کرایه ها به شدت پایین اومده،نمیدونم بقیه جاها همینه؟ چند روزی کار نمیکنم اصلا نمیصرفه


  • محمد جواد

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    با عرض سلام خدمت هم میهنان عزیز
    به خدا تعجب کردم این همه پیام از راننده های ناراضی اسنپ خوندم.
    واقعا شما هنوز امید دارید که دولت یا اسنپ براتون شغل آماده کنه ؟؟؟
    دولت تو مخارج خودش مونده و هر روز با ی روش جدید دست تو جیب مردم می کنه. ی روز بورس ، ی روز مالیات ، ی روز مسکن ملی ، ی روز خودرو وارداتی و …
    چه موقع قراره فکر ی شغل درست و حسابی باشید ؟؟؟


  • رسول

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    زندگی … ازبین رفتن خود واطرافین خود


  • مجید

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    من تو اسنپ بت نام کردم فقط برای زمانی ک میخوام دور دور کنم پول بنزین رو از مسافر در بیارم تازه اگه احساس کن مسافر میخواد پر رو بازی در بیاره همونجا لغو سفر میکنم که تا ماتحت مسافر بسوزه


  • M.j.n

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام دوستان تمامی پیامهاوانتقادهای شمامور قبول میباشدوقتیکه شخصی مستاجرمیباشدودامادوعروس دار بقول معروف درب خانه بازی زیادداره دختره میرودعروس میادونوه هاایا میتوان هرموقعی که میایندجلوفرزندانش نان وپنیربگذاردیاصاحبخانه رابگویی این ماه پول ندارم ارمن کرایه خانه نگیروالله نمیشه بازهم این اسنپ وتپسی درحقمان اجحاف مینمایدبلاخره میتوان یک لقمه نان باهاش دراورداگراین نبودچه میکردیم دولتمردان که فکرمن وشما نیستندفقط شعارمیدهندوعمل درکارشون نیست بله بنده هم همانندشما شاکی هستم ۷الی۸ماه پول بنزین واریزنشده لااقل بااین درامدمیلیاردی شدکت میتواندمبالغی رابعنوان پاداش واریزنمایدتادل رانندگان رابدست بیاوردمیتواندبرایشان سهام خریدنمایدجبران بنزین رانمایدولی متاسفانه دولت که …..باشه این چنین تاثیراتی داردبامیدموفقیت کلیه دوستان راننده من الله توفیق


  • محمد

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    سلام .هرکسی یه مدت بیاد تو این کار وضرر بده فکر کار خودشو میکنه.


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    اگراینطوربودکل ایران می آمدن اسنپ،شغل دیگه کنارمیزدن حتی مغازه داران؟!!!الکی جوسازی نکنید،این راه کاریه برای فریب راننده های جدید.حتی مسافرین که سرکارشون باآژانس وخط واحدهم هست
    متوجه مفت بودن اسنپ میشن وبعضیاشون به راننده میگن صرف میکنه اصلا؟!.یه قطعه برای ماشین میگیری ۱۰برابربایدهزینه بدی
    بعدکرایه روبایددرحدصدقه بگیری تواسنپ؟!


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    در دنیا تاکسی تلفنی وسیله لوکسی وهزینه لوکس پرداخت میشه ولی اینجا رانندگان مثل برده می‌مانند برای شرکت استپ کار می‌کنند اگر خودش شرکت راننده وماشین میگداشت همچین نرخی می‌داد چون خر است دیگر شرکت ماشین وراننده برای چی تامین کنه


  • حسن هاشمی

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    کرایه اسنپ رو چه حساب میکنی این قزیه شناور بودنش چقدر مزخرفه یک کرایه معقول مثل آژانس خیلی بهتره چرا ایقدر در حق راننده نامردی میکنید کرایه همیشه پایینه چرا همش به فکر خودتون هستید حداقل کرایه آژانسی همان شهر حساب کنید


  • مهدی

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    اثنپ …
    من یه سفر دو مقصده گرفتم
    ولی بمحض رسیدن به مقصد اول
    مقصد دوم خودبخود پاک شد
    با این حالیکه اسکرین شات گرفته بودم
    شرکت اثنپ قبول نکرد
    و عکس اسکرین شات رو فرستادم اصلأ باز نکرد
    و پول دو مقصده ازمن دریافت شد
    این مشکل چندین بار پیش آمده بود


  • فاضل

    تاریخ : ۱۲ - شهریور - ۱۴۰۲

    یعنی داره حالم بهم میخوره از اینکار،،واقعا بعضی مسافرها کرایه که نمیدن هیچ به چشم یه برده ونوکر وحمال نگاهت میکنند