چاپ کد خبر: 120000
11 شهریور 1402

پاساژی در شیراز وقتی بحرین مالِ ایران بود

کشور بحرین  از دوران  هخامنشیان ،ساسانیان و پس از آن در قلمرو ایران بود تا اینکه ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ رسماً اعلام استقلال کرد و ساعتی بعد ایران نخستین کشوری بود که این جدایی تلخ سرزمین جنوبی ایران در حاشیه جنوبی خلیج فارس را پذیرفت..

پاساژی در شیراز وقتی بحرین مالِ ایران بود
پاساژ یا مجتمع خرید، در گذر دوران گوناگون با جای دادن حجره ها و مغازه ها در درون خود، نقش نوعی بازارچه یا مرکز خرید را ایفا می کرد. امروزه، پاساژها در درون یک ساختمان یا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها قراردارند که شامل فروشگاه‌های گوناگون هستند  و با راهروهای مرتبط با هم باعث آسانی دیدار مشتریان از فروشگاه‌ها می‌شوند.
راهروهای یک پاساژ می توانند بن بست یا مرتبط با راهروهای دیگر باشند.  پاساژهای امروزی معمولاً چند طبقه بوده و راهروها درطبقات گوناگون بر روی هم قرار گرفته اند.

از نخستین و مهم ترین پاساژ های خیابان زند شیراز ، پاساژ بحرینی بود، که توسط فردی به نام حاج جعفر رویان واقع درخیابان زند، نبش خیابان انوری ساخته شد.

حاج جعفر که متولد جنوب پارس بود در زمانی که هنوز بحرین جزیی ازخاک ایران بود به استان بحرین مهاجرت کرد و بعد از تهیه سرمایه لازم اقدام به تاسیس داروخانه ای در بحرین ایران نمود .

پاساژی در شیراز وقتی بحرین مالِ ایران بود

حاج جعفر رویان بعد از بدست آوردن سرمایه ای هنگفت به شیراز بازگشت و زمین بزرگی را در نبش خیابان زند خریداری و سپس شروع به ساخت پاساژی نمود. این پاساژ در سال ۱۳۴۵ شروع به ساخت و در سال چهل و شش به بهره برداری و در سال چهل و هفت به اتمام رسید.

این مرکز تجاری؛ شامل یک زیرزمین و سه طبقه بود، که زیرزمین این پاساژ که پارکینگ محسوب می شد؛ بعد در دهه شصت به مغازه تبدیل شد. فروشندگان طبقه همکف این پاساژ از اهالی جنوب کشور بودند و میشود گفت رونق این پاساژ در دهه پنجاه بود.

در اوایل  جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مدتی طبقات بالای پاساژ، محل سکونت هموطنان جنگ‌زده بود.

حاج رویان بعد از جدایی تلخ بحرین از ایران و فروش واحدهای متعلق به خود در پاساژ بحرین به آقایان خلیل بها و کاووسی؛ همراه با خانواده به بحرین بازگشت و در داروخانه سابق خود در این کشور شغل خود را ادامه داد تا اینکه چندین سال پیش فوت شدند.

کشور بحرین  از دوران  هخامنشیان ،ساسانیان و پس از آن در قلمرو ایران بود تا اینکه ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ رسماً اعلام استقلال کرد و ساعتی بعد ایران نخستین کشوری بود که این جدایی تلخ سرزمین جنوبی ایران در حاشیه جنوبی خلیج فارس را پذیرفت.

مجمع الجزایر بحرین از قدیم الایام بخشی از امپراتوری ایران پیش از اسلام بوده است،‌ ولی اعراب ساکن آن جزیره به علت دوری از شعاع عمل حکومت و نیروهای مرکزی ایران به طور مکرر مشکلات و دردسرهای زیادی برای حکومت مرکزی ایران ایجاد می‌کردند؛‌ بنابراین منطقه خلیج فارس را توأم با اغتشاش و آشوب و راهزنی ساخته بودند. تا اینکه شاپور دوم پادشاه ساسانی ( ملقب به شاپور بزرگ و ذوالکتاف ،‌۳۰۹-۳۳۷ م) با قوای کامل و کشتیهای متعدد جنگی به بحرین لشکرکشی کرد و شورشیها را با شدت عمل سرکوب کرد. به نحوی که تا زمان سقوط دولت ساسانی به دست اعراب ( ۶۵۱.م) آرامش کاملی در آنجا برقرار بود. عربها بعد از اسلام تشکیلات اداری سرزمینهای فتح شده را تغییر نمی‌دادند؛‌ زیرا تشکیلات اداری که جانشین آن کنند نداشتند به جای آن،‌ از مردم آن سرزمینها که آنها دارای تمدن و فرهنگی درخشان و بعضا بالاتر از تمدن اعراب بودند برای ایجاد و اداره تشکیلات اداری– اسلامی استفاده می‌نمودند و این روش به آنان کمک شایانی می‌کرد.

پس از حمله اعراب به ایران،‌ بحرین کماکان جزء ایران اسلامی باقی ماند و تا قبل از به قدرت رسیدن سلسله صفویه- که پس از مدتهای طولانی ایران مجددا دارای یک حکومت واحد و متمرکز شد- سرزمین ایران شاهد حکومتهای غیرمتمرکز و محلی متعددی بود که همواره در رقابت قدرت و جنگ و نزاع با یکدیگر بودند،‌ بویژه اینکه ‌حمله وحشیانه و گسترده مغولها به ایران نیز (‌در سال ۱۲۲۰ .م )‌همه چیز را بکلی دگرگون و آشفته ساخت. تا اینکه در اوایل قرن شانزده میلادی با هجوم استعمار پرتغال به منطقه اقیانوس هند و خلیج فارس (‌در سال ۱۵۰۶ )،‌ بسیاری از نقاط استراتژیک منطقه و از جمله جزیره هرمز و مجمع‌الجزایر بحرین نیز (‌در سال ۱۵۲۱ ) به تصرف و اشغال آنها درآمد. پس از گذشت حدود یک قرن از اشغال پرتغالیها،‌ شاه‌عباس در سال ۱۶۰۲ با لشکرکشی به بحرین آنجا را از تصرف اشغالگران خارجی آزاد کرد و مجددا به ایران ملحق شد . پس از آن، ‌مجمع الجزایر بحرین مدت ۱۸۰ سال در اختیار و تحت نظر کامل حکومت ایران بود. سپس،‌ در سال ۱۷۸۳ (‌یا ۱۷۸۲ ) شیخ احمد بن خلیفه ‌ از قبیله ‌بنی عتبه ‌ و از خاندان ‌خلیفه ‌ که از منطقه نجد در مرکز عربستان به کویت مهاجرت کرده بود‌ به این سرزمین حمله و پس از شکست سربازان ایرانی بر آن استیلا یافت. از آن پس،‌ حکومت بحرین با حمایت همه جانبه سیاسی– استعماری انگلستان در اختیار اعضای خاندان ‌ خلیفه ‌ ( آل خلیفه )‌ قرار گرفت.

باید به این نکته مهم اشاره کرد که وضعیت و ثبات حکومتها در ایران همواره مستقیما در اوضاع سیاسی و سرنوشت بحرین نیز تأثیر گذار بوده است،‌ چنانکه مثلا پس از فوت شاه عباس اول– پادشاه قدرتمند صفوی- ،‌ و ضعف جانشینان او، راهزنان دریایی عرب تبار مستقر در بحرین نیز شروع به دست‌اندزی به خلیج فارس و مناطق اطراف آن کردند و در واقع تا مدتی اثری از حاکمیت ایران بر بحرین باقی نماند. در خلال این مدت نیز استعمار کهنه و قدرتمند انگلیس در رقابت با قدرتهای استعماری دیگر در منطقه،‌ و نیز در راستای سوء استفاده از اوضاع آشفته و نابسامان منطقه و ضعف قدرتهای همجوار آن،‌ شیوخ عرب خلیج فارس را در کنترل و اراده خود در آورد و بالاخره در سال ۱۸۲۰ پس از قلع و قمع دزدان دریایی و برده فروشان،‌ قرادادها تحت الحمایگی را با رهبران شیخ نشینهای خلیج فارس و از جمله بحرین به امضا رساند.

بحرین از سال ۱۷۸۳ میلادی، به دست آل خلیفه «که از اعراب شبه‌جزیرهٔ عربستان بودند» افتاد که از قرن نوزدهم تا سال ۱۹۷۱ میلادی، تحت‌الحمایهٔ انگلیس بودند. با این حال، در دوران قاجار و پهلوی، انگلیس هنوز حاکم خودخوانده بحرین بود.

به گفته میرزا علی کازرونی، نماینده بوشهر در دوره چهارم مجلس شورای ملی در حدود سال ۱۲۹۶ هجری قمری «۱۲۵۸ خورشیدی» دولت عثمانی ادعای حاکمیت بر بحرین می‌کند و برای حل این مناقشه، مجمعی برای حکمیت در برلن با حضور نمایندگانی از دولتهای فرانسه و انگلیس تشکیل می‌شود و این مجمع رأی می‌دهد که جزیره بحرین متعلق به ایران است اما دولت انگلیس اظهار می‌کند که تا وقتی دولت ایران حتی چهار ناو جنگی در خلیج فارس ندارد، حفاظت از بحرین را عهده‌دار می‌شود.

محمدرضا شاه و جدایی بحرین از ایران

شاه در دیدار رسمی خود از هندوستان، ‌در یک مصاحبه مطبوعات در “دهلی نو”‌ در تاریخ ۴ ژانویه ۱۹۶۹ اعلام کرد که “‌اگر مردم بحرین خواهان پیوستن به کشورم [ایران]‌ نباشند‌ ایران از ادعاهای سرزمینی اش نسبت به این جزیره خلیج فارس دست خواهد کشید”. وی گفت چنانچه سیاست بین المللی خواهان آن باشد،‌ ایران نیز خواست مردم بحرین را می‌پذیرد. شاه تأکید کرد که ایران مخالف استفاده از زور برای حل مسأله ارضی بحرین است. وی در پاسخ به این سوأل که آیا او پیشنهاد انجام یک انتخابات عمومی یا رفراندومی در رابطه با کسب نظر مردم بحرین را دارد یا خیر پاسخ داد:‌ من نمی خواهم دراین زمان وارد جزئیات مربوط به این سوال بشوم؛ ولی هر نوع وسیله ای که بتواند به یک روش رسمی و مورد پذیرش شما و ما و تمامی جهان نشانگر خواست مردم بحرین باشد،‌ مطلوب خواهد بود.

اعلامیه استقلال استان بحرین از کشور ایران در تاریخ ۱۴ اوت ۱۹۷۱ منتشر شد. دولت ایران تنها یک ساعت پس از استقلال بحرین آن را به رسمیت شناخت.

درباره‌ی پاساژ بحرین

پاساژ بحرین (بازار و مرکز خرید) در محله زند شیراز و خیابان انوری واقع شده است. این مجتمع یکی از سی و چهار بازار و مرکز خرید در محله زند شیراز می‌باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند بیمارستان مسلمین و مجتمع تجاری مهستان و همچنین باغ و عمارت شاپوری، پیتزا همبرگر ۱۱۰، هتل ارم شیراز، کافه رستوران عتیق و پاساژ شهر شب قرار گرفته است. با توجه به نزدیکی این مجتمع به ایستگاه مترو زندیه، برای دسترسی راحت‌تر و کمک به داشتن هوایی پاک‌تر، می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی برای مراجعه به آن استفاده کنید.

نظر بدهید

دیگران دارند این مطالب را می خوانند:

عتیقه هخامنشی برق از چشم جهان پراند ! + عکس

بچۀ محل دربِ شازده شیراز که روز جمعه درگذشت !

روش پرورش « گل کالاتیا » یا گیاه دُعا که توی آپارتمان عجیب قشنگ است

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس جمعه , ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲:۱۲

دهدشت ی کشور.پایتختش ایران بود.. میشه بگید الان دهدشت کجای نقشه ایرانِ؟

امیرحسین ازشیراز پنجشنبه , ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸

.. توبابای انگلیس که جزیره بحرین رو ازایران کند. خداغضبشون کنه الهی

ایرانی تبار پنجشنبه , ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

دریای خزر هم مال ایران بود دانش روسیه رفت

عبدالله پنجشنبه , ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸

هزاران حیف که بوشهر هم قرار بود جدا شه……. نزاشت

ناشناس چهارشنبه , ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

اگه مردم اصیل وادب پرورشیراز؛نسبت به کلونی جمعیت افغان هابازادوولدهای هولناکشان!!اقدام مثمرثمری نکنند؛تاچندسال آینده توریست ها بجای بچه شهری؛؛بچه افغانی میزبانی میکنه؛ومغازه هاوبازارهاوپاساژهابه نام آنهاسندمیخوره؛ودیگرهیچ????استاندارفارس؛لیاقت تصدی براین استان راندارد????شیرازی هابایدخودشان دست بکارشوندوبااتحادوهمدلی عرصه رابه افغانها تنگ کنند؛وکارونان وکاشانه به آنهاندهندتاانشاالله شهررازراازناامنی شغلی،جانی؛۰۰۰نجات دهند????✌

مهدی چهارشنبه , ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

بنظرم حفظ سرزمین و ساکنان و اقوام فعلی ایران باید مد نظر همه مدعیان و خصوصا حکومت باشه این وضعیت فاجعه بار و تبعیض آمیز مذهبی و اعتقادی و صد البته اقتصادی باعث شده حسرت بحرین رو اکثریت داشته باشیم که جدا شده نه بقیه که موندن

ناشناس چهارشنبه , ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۳:۴۲

غربگداهای کاسه لیس وطن فروش خاندان پهلوی به زباله دان تاریخ پیوست حالا هی شماها خودتون جر بدین

شیرازی سه شنبه , ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱

تف تو روت محمدرضا بی غیرت. خوب که انقلاب شدوگرنه الآن هیچی ازایران نمونده بود. سلطنت طلبان بی غیرت چخخخخخخ

علی با غم سه شنبه , ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

میدان آرژانتین تهران هم مال زمانی هست که آرژانتین جزئی از خاک ایران بوده ????

علیرضا سه شنبه , ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱

ببین یه دوتا شبکه چطور تونسته مغز اینهارو بشوره جوری که جمله خود نخست وزیر وقت رو که گفت بحرین دختر ایران بود و شوهرش دادیم رو کتمان میکنن.

یاد جوکی افتادم که دکتر به پرستار میگه برو اتاق ۲۳ میت رو ببر سردخونه،پرستار اشتباه میره اتاق ۳۲ بیچاره مریض رو میبره سردخونه ،طرف میگه آقا من زنده‌ام پرستار میگه بخواب هیچی نگو تو بهتر میفهمی یا دکتر…
شده حکایت این بنده‌های خدای …

جلال سه شنبه , ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

درود بر مردم عزیزم ایران ، واقعا که شماها تاریخ رو خوندید و به حق ۸۰ درصد مردم ایران آگاه از تاریخ ایران هستند هرچند عده ای می‌خواهند دست به تاریخ ایران برده و به نفع خود تاریخ را برگردانند ولی خوشبختانه نمی‌توانند تاریخ رو عوض یا جابه جا کنند

ایرانی دوشنبه , ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

اینکه محمدرضا پهلوی در مورد مالکیت بحرین گفته اگر مردم بحرین خواستار جدایی هستند ما به زور متوسل نمی‌شویم و خواسته مردم بحرین را اجرا می‌کنیم
یعنی حداقل ۱۰۰سال از زمان جلوتر بوده اند

ناشناس دوشنبه , ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

چرا شما اقد تاریخ رو تحریف میکنین.البته این حرفا دست وپای الکی زدن هست.راستی ما تو شیراز یک پاساژی هم داریم بنام کویتیها یک مطلبی هم درباره کویت بزنید و بگید کویت هم در زمان پهلوی از ایران جداشد.دروغ که مالیات نداره

مجتبی دوشنبه , ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۲۷

لطفاً دروغ بافی نکنید پس از اسلام بحرین جزو خاک سلسله اموری وسپس عباسیان بود و پس از هزار سال در زمان شاه عباس دوباره ضمیمه خاک ایران شد وحدود ۱۵۰سال بعد در زمان ناصرالدین شاه برای همیشه از ایران جدا شد و دست پرتغال وسپس انگلیس بود و مالکیت ایران در زمان شاه پهلوی فقط در حد ادعا بود ضمنا شاه پهلوی چهار جزیره را که سیصد سال در سلطه انگلیس بود به کشور ملحق کرد

بچه جنوب فارس دوشنبه , ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲:۲۲

بیوگرافی حاج جعفر مالک اصلی پاساژبحرین اگر امکان دارد..‌

بچه جنوب فارس دوشنبه , ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲:۱۹

میشه بفرماییدمالک اصلی پاساژبحرین اهل کدوم شهریاروستای جنوب فارس بود؟
ممنون میشم ..

محسن یکشنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲

محمد رضا شاه بحرینی که از زمان قاجار رسما جدا شده بود و در اشغال بریتانیا بود رو به رسمیت شناخت و در عوض سه جزیره رو پس گرفت . اگر به رسمیت نمیشناخت نه بحرینی بود و نه جزایر. تو دنیای ارتباطات حتی با سرعت کم اصلا نمیشه تاریخ رو بالا پایین کرد

حجت یکشنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳

وافعیت این نیست، بحرین خیلی قبل تر از ایران جدا شده است نه در زمان شاه، درضمن خوب شد که جدا شدن حداقل چند صد هزار ایرانی ساکن بحرین تورم و فقر ایران رو ندارن، کاشکی همه ایران تکه تکه بشه ..

ایران آباد یکشنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

چرا از حمله مغولها نام بردی اما از حمله اعراب مسلمان نام نبردی که……..

ممد یکشنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

بگو میخاستن همین سه تا جزیره جنوبی هم بردارن ولی شاه نزاشت

حافظ یکشنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

جدایی در زمان قاجار بوده تاریخ رو نمیشه گول زد متأسفانه زمان قاجار بدترین دوران ایران بوده وحالا هم……..

ناشناس یکشنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۳:۲۵

مرگ به فقر فرهنگی به فقر طرز تفکر.به جای اینکه به اصل قضیه توجه کنند که چه ننگی هست واقعا،موضوعات بدون ربط به قضیه مد نظرشونه.حماقت و کمبود عقل تا چه حد.

ناشناس یکشنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۳۴

با این بلائى که سر مردم اوردن همه ارزوى جدائى دارن
یک عده محدود تمام درامد یک کشور را میخورند واقعا در قرن حالى این یک فاجعه تاریخى است

ناشناس شنبه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹

اگه جدا نشده بودن الان باید منتظر یارانه شهریور بودن.

ناشناس شنبه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸

در زمان قاجار .. جداشده بود وانگلیس … زاده. کارخودش کرده بود وخوش بحالشون که رفتن جدا شدن

سعید شنبه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸

ازایران جداشدن زندکیشون خیلی بهترماست ۴۵سال زندگی ماهمین که هست

کیوان شنبه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

قیمتاش خیلی گرونه

آخرین اخبار