چاپ کد خبر: 825
20 مهر 1397
آبشار مارگون از زیباترین آبشارهای ایران است

آبشار مارگون ، شاخص ترین جاذبه های طبیعی استان فارس

یکی از شاخص ترین جاذبه های طبیعی در استان فارس، در ۱۰ کیلومتری مرز این استان با کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان سپیدان، واقع است که با نام آبشار مارگون شناخته می شود. این آبشار در واقع سرچشمه ی رودخانه ی زیر پای خود است و آب آن از دل کوه و از چشمه هایی که بر دیواره ی آن قرار دارند، تامین می گردد.

به گزارش  ” اول فارسآبشار مارگون از مرتفع ترین و بزرگترین آبشارهای چشمه ای جهان به شمار می آید و به دلیل امکاناتی همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی و محوطه هایی برای چادر زدن پذیرای بسیاری از گردشگران است.

بهترین فصل سفر: بهار

فاصله از شیراز: ۱۴۰ کیلومتر

راه دسترسی: از شیراز باید به سمت سپیدان حرکت کنید که حدود ۱۳۰ کیلومتر راه در پیش دارید. تا حدود ۸۰۰ متری آبشار مسیر ماشین رو وجود دارد و بقیه مسیر را بر روی سنگ فرش هایی که مسیر را نشان می دهند باید پیاده به سمت مارگون پیش بروید.

آشنایی با آبشار مارگون | بهشت آبشاران

آبشارها از زیباترین مواهب طبیعت به شمار می روند و ریزش مداوم آب از بلندای صخره ها یکی از تماشایی ترین چشم اندازهای دنیا محسوب می شود. چشم اندازی که شما را مبهوت هیبت و عظمت خود می کند و صدای برخورد پر قدرت آب با زمین، شما را به دنیایی دیگر می برد. سفر امروز ما نیز به یکی از همین آبشارهای باعظمت و زیباست؛ آبشار مارگون که در دره های غرب شهرستان اردکان (سپیدان) از بلندای صخره ها به زمین فرو می ریزد و جلوه تکرارنشدنی از طبیعت ایران را پیش چشمان شما قرار می دهد؛ آبشاری با ۷۰ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر عرض که یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران به حساب می آید و با جلوه تماشایی خود از گردشگران دلبری می کند. آبشار مارگون همچنین در زمره یکی از باشکوه ترین آبشارهای کشورمان قرار دارد و از نظر زیبایی، بزرگی و حجمِ آبِ خروجی با آبشار شِوی دزفول در رقابت است. جذابیت و ویژگی خاص این آبشار اما در چیز دیگری ست، در بالای کوهی که آبشار مارگون از آن به پایین می ریزد تعداد زیادی چشمه وجود دارد و آب با شدت از آنها به بیرون می ریزد. این چشمه ها در کنار هم آبشار را تشکیل می دهند و شگفتی های آن را کامل می کنند. گفته می شود آبشار مارگون یکی از بلندترین آبشارهای چشمه ای جهان نیز هست. بیشتر آبِ مارگون از کمر و دیواره وسط کوه به پایین سرازیر می شود و در پایین دست، رودخانه ای درست می کند که تا نزدیکی شهر اردکان امتداد دارد. در انتهای این رود، آب به صورت نهری بزرگ به رودخانه کُمهر می‌پیوندد.

آبشار مارگون | Photo by : farzad-afzali
آبشار مارگون فارس | Photo by : Unknown

دیدنی ها و تفریحات 

برای رسیدن به آبشار مارگون باید مسافت به نسبت زیادی را طی کنیم؛ اما خود آبشار و محیط اطراف آن به قدری زیباست که ارزش طی این همه راه را دارد.

۱- تماشای چشم انداز آبشار 

برای اینکه به آبشار برسید باید مسیری ۸۰۰ متری از راهی سنگفرش شده را طی کنید که از میان صخره ها و درختانی که از میان سنگ ها سر برآورده اند می گذرد. این راه را که پشت سر می گذارید و مقداری جلو می روید چشم اندازی گسترده از آبشاری بلند و وسیع در برابر شما قرار می گیرد. بزرگی و زیبایی آبشار مارگون در همان نگاه اول شما را میخکوب و منظره چشمنواز آن روح تان را تازه می کند. شدت ریزش آب از آبشار در قسمت های مختلف باعث به وجود آمدن رنگین کمان های کوچک می شود و زیبایی آبشار را چند برابر می کند. صدای پر ابهت برخورد آب با زمین بسیار گیرا و در عین حال دلنشین است و بند بند وجودتان را با نوای مداوم خود زنده و شاداب می سازد.

*همنشینی با مردم بومی استان فارس

آبشار مارگون پیوندی جدا نشدنی با مردم این بخش استان فارس دارد و بسیاری از اهالی روستاهای نزدیک به این آبشار، همچنین عشایری که از این منطقه عبور می کنند، در زمان عروسی با لباس های رنگارنگ محلی خود برای ثبت تصاویر و برپایی مراسم شادی به آبشار می آیند. شما هم اگر خوش شانس باشید و در این زمان در آبشار حضور داشته باشید می توانید از جشن و شادی اهالی لذت ببرید و تجربه متفاوتی کسب کنید.

۲- عکاسی

امکان ندارد در میان این همه زیبایی قرار بگیرید و دست به دوربین نشوید. منظره تماشایی آبشار و طبیعت اطراف آن از بهترین مکان ها برای ثبت دیدنی ترین عکس های شماست. سعی کنید کمی تخیل تان را به کار گیرید تا تصاویر بهتر و جذاب تری از زیبایی های آبشار را در قاب دوربین تان جای دهید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار