چاپ کد خبر: 42999
27 دی 1399

آخرین خبر از زلزله شدید ۵.۵ ریشتری در هرمزگان

زلزله‌ای به بزرگی پنج و پنج دهم ریشتر، منطقه کنگ را در استان هرمزگان لرزاند.

به گزارش گروه حوادث اول فارس و به نقل از مرکز لرزه نگاری کشور، این زمین لرزه در ساعت ۰۱:۰۱:۰۳ شنبه ۲۷ دی ۹۹ روی داد.عمق این زلزله​ ۱۹ کیلومتری زمین بوده است.این زلزله در محدوده ۲۸ کیلومتری کنگ ۳۵ کیلومتری بندر لنگه و ۴۶ کیلومتری جزیره تنب بزرگ در هرمزگان گزارش شده است.

زلزله هرمزگان

اگر چه کانون زمین‌لرزه در جنوب شرقی کنگ و در غرب جزیره قشم در آبهای خلیج فارس عنوان شده اما برخی سایت‌های لرزه‌نگاری جهانی، کانون زمین‌لرزه را در منطقه دژگان و حدود ۳۰ کیلومتر شمالی تر از کانون اعلامی، ذکر کرده‌اند.

از بندر خمیر خبر می‌رسد که بخشی از کوه در محدوده پل و غار در مسیر این شهر به بندرلنگه ریزش کرده است.

شدت زمین‌لرزه در منطقه دژگان بسیار بالا بوده به طوری که مردم شب گذشته در خیابان‌ها بسر می‌برند.

از برخی خانه‌های مردم قشم در روستاهای باسعیدو و گورزین نیز تصاویری ارسال شده که نشان از ترک‌خوردگی منازل دارد.

در روستاهای سایه خوش در نزدیکی کانون زلزله نیز ترک دیوار منازل گزارش شده است و برخی دیوار منازل مسکونی مردم نیز دچار آسیب شده است.

برخی منابع محلی از قطعی موقت برق در غرب بندرخمیر خبر می‌دهند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر در مناطقی از استان هرمزگان، گفت که عمق زیاد این زلزله، احتمال اینکه خسارت بالایی برجای گذاشته باشد را کم کرده است.

علی بختیاری  گفت: حوالی ساعت ۱:۰۱ بامداد شنبه (۲۷ دی) زلزله‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر در جنوب کشور رخ داد که برابر اطلاعات اولیه، کانون آن در حوالی کنگ در استان هرمزگان بوده و در مناطقی از جمله بندرلنگه و جزیره تنب بزرگ نیز احساس شده است.

وی با بیان اینکه “این زلزله در عمق ۱۹ کیلومتری زمین رخ داده است”، اظهار کرد: عمق زیاد زلزله، احتمال اینکه خسارت بالایی را برجای گذاشته باشد، کم کرده است.

حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: با گذشت حدود دو ساعت از زمین لرزه، تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است و با توجه به اینکه کانون زمین لرزه در دریا و عمق زیاد بوده، خسارت های مالی گزارش شده در حد ترک خوردگی و ریزش شماری دیوارهای قدیمی بوده که در حال بررسی و جمع بندی است.

وی افزود: در مسیر بندرلنگه بندرخمیر ریزش جزئی کوه ناشی از زمین لرزه در محدوده پل غار گزارش شده بود که تیم راهداری به محل اعزام و جاده باز و ایمنی سازی شد.

حسن زاده افزود: اکنون فرمانداری های بندرلنگه، بندرخمیر، قشم و بندرعباس آماده باش هستند و گروه های ارزیاب نیز در منطقه در حال بازدید و بررسی شرایط هستند که گزارش نهایی خسارت پس از جمع بندی و در طول روز اعلام می شود.

وی از ساکنان خانه های قدیمی و ناایمن خواست با توجه به پس لرزه های احتمالی، احتیاط های لازم را در نظر بگیرند.

آسیب دیدگی یک نفر در سایه خوش بندرلنگه

حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان: زمین لرزه بامداد امروز در روستای سایه خوش بندرلنگه موجب آسیب دیدگی یک نفر شده بود که به صورت سرپایی درمان شد.

کانال تلگرام

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار