چاپ کد خبر: 134119
23 بهمن 1402

آسیب و مشکلاتی که خوردن زیاد گوشت به بدن وارد می کند

گوشت بخش بسیار مهمی از تغذیه هر انسانی را تشکیل می دهد و بسیاری گوشت را به مرغ ترجیح می دهند.اما لازم است بدانیم که مصرف زیاد این ماده غذایی نیز مانند مواد غذایی دیگر می تواند آسیب هایی را به بدن وارد کند.البته این بدین منظور نیست که به کل دور گوشت خوردن را خط بکشید اما خوب است که از مضرات مصرف بیش از حد آن آگاه باشید.

گوشت قرمز

۱-سنگ کلیه

پروتئین های حیوانی ترکیبات پیچیده ای دارند که این ترکیبات به اوریک اسید شکسته می شوند و اگر مقدار این اسید در بدن خیلی بالا باشد، عاملی برای ایجاد سنگ کلیه خواهد بود. با محدود کردن مصرف گوشت قرمز و نوشیدن آب به اندازه کافی می توانید از ایجاد این مشکل از جلوگیری کنید.

۲-آسیب به سلامت دل و روده

دل و روده نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و بهبود کارکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کنند. مصرف روزانه‌ی گوشت قرمز می‌تواند سلامت روده‌ها را به خطر بیندازد و به همین دلیل تأثیر منفی روی عملکرد بدن شما بگذارد.

اگر هر روز گوشت قرمز بخورید بدن در معرض مواد سرطان‌زا قرار می‌گیرد، جریان خون دچار اختلال می‌شود، استرس اکسیداتیو و نشانه‌های التهاب افزایش پیدا می‌کنند و در کل سلامتی شما به خطر می‌افتد. حتی اگر گوشت قرمز آسیبی به سلامت دل و روده نزند، دست‌کم تأثیر مثبتی روی آن نمی‌گذارد. به معنای دیگر، مصرف روزانه‌ی گوشت قرمز یا لطفی برای روده‌ها ندارد، یا به آن‌ها آسیب می‌زند.

بنابراین، بهتر است گوشت قرمز کمتری مصرف کنید و در عوض غذاهای مناسب برای سلامت دل و روده‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۳-خشکی بدن

مقدار زیاد اوریک اسید که در بالا به آن اشاره کردیم، عاملی برای تشنگی بیش از حد معمول خواهد بود زیرا کلیه ها برای خارج کردن پسماند سمی نیاز به آب بیشتری دارند، در نتیجه با مصرف بیش از اندازه ی گوشت قرمز بدن دچار خشکی بیشتر می شود.

۴-سر درد

کمبود آب در بدن می تواند عاملی برای سردرد باشد که باعث غلیظ شدن خون می شود و جریان اکسیژن را در مغز می کاهد. بعضی از محصولات گوشتی مثل هات داگ که مضر هم هستند، حاوی نیترات می باشند که همگی جریان خون را در مغز افزایش می دهند و منجربه بروز سردردهای شدید می شوند.

عوارض خوردن بیش از اندازه گوشت

۵-یبوست

مواد غذایی بر پایه گوشت به دلیل پروتئین بالا و فیبر کم می تواند عاملی برای ایجاد یبوست باشد. فیبر را می توان از میوه، سبزیجات و حبوبات دریافت کرد بنابراین در کنار گوشت باید به مصرف دسته بندی های دیگر غذایی هم دقت کنید و در کنار گوشت، مصرف سالاد و سبزیجات را فراموش نکنید.

۶-شکل‌گیری بیماری‌های قلبی 

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام مصرف هر نوع غذایی باید در نظر داشته باشید این است که راه میانه‌روی را در پیش بگیرید و هیچ‌وقت زیاده‌روی نکنید. اینکه بخواهید خیلی از غذاها را از رژیم خود حذف کنید، حتی اگر کار مفیدی باشد، همیشگی نخواهد بود و پس از مدتی ممکن است انگیزه‌ی خود را از دست بدهید و به این رژیم جدید پایبند نمانید.

البته این بدین معنی نیست که باید همیشه هر غذایی را که دوست دارید در هر حجمی که دلتان می‌خواهد مصرف کنید. به طور کلی، باید تعادل را برقرار کنید و هر چیزی را به اندازه مصرف کنید تا هم به رژیم غذایی خود پایبند بمانید، هم سلامتی‌تان را به خطر نیندازید.

این موضوع درباره‌ی گوشت قرمز هم صدق می‌کند. اگر بخواهید هر روز گوشت بخورید و حتی یک روز هم به خودتان و چهارپایان بیچاره استراحت ندهید بدون شک با مشکلات و بیماری‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید. یکی از این مشکلات مرتبط با سلامت قلب است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر مرگ‌ومیر، بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین سرطان همراه است. اگر گوشت مصرفی شما شامل گوشت‌های فرآوری‌شده باشد هم این خطرات بیشتر و جدی‌تر می‌شوند. بنابراین، بهتر است تنها گوشت‌های باکیفیت مصرف کنید و حتی مصرف این گوشت‌ها را هم کاهش دهید.

۷-دفعات بالای بیماری

چربی های اشباع موجود در گوشت قرمز و گوشت فراوری شده حاوی آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن نیستند و عامل ایجاد التهابات می شوند. باید به دنبال آنتی اکسیدان های بیشتر در میوه و سبزیجات باشید و رژیم خود را کاملا متنوع و رنگی تر کنید تا احتمال ابتلا به بیماری در شما کاهش پیدا کند.

۸-بوی دهان

رژیمی که در آن پروتئین و چربی بالا به کار رفته باشد اما کربوهیدرات کمی داشته باشد، عاملی برای تولید کتون ها است که تنها در نفس انسان تولید می شوند و بوی استون می دهند. به همین دلیل اگر رژیم کتو را دنبال کرده باشید، احتمالا با مشکلات تنفسی رو به رو خواهید بود و همچنین ممکن است به بدبویی دهان دچار شوید.

۹-بالا رفتن سطح کلسترول

یکی دیگر از مشکلات مصرف روزانه‌ی گوشت قرمز بالا رفتن سطح کلسترول است. کلسترول ماده‌ای است که در خون یافت می‌شود و به کارکرد درست بدن کمک می‌کند، ولی بالا رفتن بیش از اندازه‌ی سطح آن خطرناک است و مشکلات گوناگونی از جمله بیماری‌های قلبی را در پی دارد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز و حتی گوشت سفید می‌تواند با بالا رفتن خطرناک سطح کلسترول همراه باشد. بنابراین، فرقی ندارد چه نوع گوشتی مصرف کنید، در هر صورت باید میانه‌روی داشته باشید تا خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات سلامتی را کاهش دهید.

عوارض خوردن گوشت

۱۰-مشکلات مربوط به مو و ناخن

محصولات گوشتی در موارد نادری حاوی ویتامین C هستند. ویتامین C نقش بسیار مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن پروتئین ضروری برای پوست، مو، ناخن و استخوان است و ظاهر همه این موارد را بهبود می بخشد. اگر در پوست و مو های خود تغییرات ناخوشایندی را مشاهده کردید، احتمالاً باید مصرف گوشت را کاهش دهید و در رژیم خود تجدید نظر کنید.

۱۱-منجر به سکته 

سکته‌ی مغزی یک رویداد بسیار خطرناک است و پژوهش‌گران ادعا دارند خوردن گوشت قرمز می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی را افزایش دهد. اگر شما هم نمی‌خواهید جانتان را به خطر بیندازید بهتر است گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا دست‌کم مصرف آن را کاهش دهید.

یک پژوهش در سال ۲۰۱۱ نشان داد مردانی که روزانه بیش از دو وعده گوشت قرمز می‌خوردند در مقایسه با کسانی که یک‌سوم وعده مصرف می‌کردند، با افزایش ۲۸ درصدی خطر سکته‌ی مغزی روبه‌رو شدند.

البته عوامل گوناگونی می‌توانند منجر به سکته‌ی مغزی شوند و نمی‌توان مصرف گوشت قرمز را علت اصلی در نظر گرفت. ولی پژوهش‌گران ادعا دارند زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز می‌تواند به افزایش خطر این اتفاق کمک کند. به همین دلیل باید تا جای ممکن غذاهای سالم مصرف کنید، ورزش کنید، استراحت کافی داشته باشید و به طور کلی سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید.

۱۲-استخوان های ضعیف

مقدار زیاد پروتئین در رژیم غذایی عاملی برای کاهش کلسیم می شود زیرا کلسیم زیادی از طریق ادرار دفع می گردد. کلسیم قطعاً برای داشتن استخوان های سالم ضروری است زیرا بدن به طور طبیعی کلسیم تولید نمی کند و شما فقط از رژیم غذایی و مکمل می توانید آن را دریافت کنید. پس مصرف بالای گوشت ممکن است عاملی برای ضعف استخوان ها باشد.

۱۳-احساس خستگی شدید

مواد غذایی حاوی گوشت معمولاً دیرتر از سبزیجات و میوه ها هضم می شوند. به همین دلیل بدن بیشتر تلاش می کند که استیک را هضم کند و در نتیجه احساس خستگی بیشتری به شما غلبه می کند.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار