چاپ کد خبر: 124427
2 آبان 1402

آشنایی با گُل بسیار زیبا سروپژیا و شرایط پرورش آن در خانه

گل زیبای سروپژیا، با نام علمی Ceropegia Woodii گیاهی از کشور آفریقای جنوبی است که در سال ۱۸۸۱، کشف شد و پس بعد از ۱۳ سال به باغ بوتانیک انگلیس آورده شد.این گل از همان زمان مورد توجه دوستداران گل و گیاه قرار گرفت. سروپژیا هرچند که گیاهی گرمسیری و نیمه گرمسری است اما اکنون می‌توان آن را در همه نقاط دنیا رشد داد و از زیبایی آن بهره برد.

نگهداری گل سروپژیا

گل سروپژیا  به صورت آویز از گلدان رشد می کند و زیبایی خاصی به محل کار یا منزل می‌بخشد. شرایط نگهداری این گل بسیار آسان است گل زیبای سروپژیا که به صورت آویز از گلدان، به منزل شما زیبایی و شادابی می‌بخشد.

مشخصات ظاهری گل سروپژیا
گل سروپژیا را می‌توان هم در داخل منزل نگهداری کرد و هم می‌توان گلدان آن را در هوای مناسب بعد از زمستان در حیاط منزل قرار داد، اما در کل گیاهی است که در فضای داخلی خانه بهتر می‌تواند رشد و نمو داشته باشد.سروپژیا به ۲ تا ۵ سال مراقبت کافی نیاز دارد تا به گیاهی بالغ تبدیل شود. قطر این گیاه به ۱۰ سانتی‌متر خواهد رسید و شاخه‌های آن نیز تا طول ۲ الی ۴ متر رشد خواهند کرد و فضایی حدود ۱ متر مربع را نیز پوشش خواهد داد.

این گل زیبا در صورتی که میزان نوری که به آن می‌رسد کمتر از حد متوسط باشد، برگ‌های آن که حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر طول دارند به سبز کم‌رنگ درمی‌آیند و درصورتی که بیش از اندازه نور به آن بتابد رنگ برگ‌ها سبز تیره می‌شود. ضمن آن که نور شدید و مستقیم خورشید نیز می‌تواند کلا برگ‌ها را بسوزاند و به رنگ قهوه‌ای درآورد.

گل‌های فانوس شکل این گیاه در رنگ‌های قرمز، سفید و بنفش تا طول ۳ سانتی‌متر رشد می‌کنند و دارای ۵ گلبرگ خواهند بود که در اواخر تابستان می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. سروپژیا هم در داخل خاک و هم در طول ساقه غده‌هایی تولید می‌کند که از آن می‌توانید برای قلمه زدن و تکثیر این گیاه استفاده کنید.

گل سروپژیا

شرایط مراقبت و نگهداری از گل سروپژیا

خاک گلدان سروپژیا

خاک مورد استفاده برای گل‌ها و گیاهان باید متناسب با گیاه مورد نظر تهیه شود اما برای سروپژیا می‌توانید از مخلوط پیت، خاک باغچه و ماسه استفاده کنید. همچنین، چون سروپژیا گیاهی گوشتی است می‌توانید از خاک کاکتوس برای آن استفاده کنید. بهترین رشد و نمو این گل در خاک‌های سبک با زهکشی مناسب و آبیاری و کوددهی به موقع صورت می‌گیرد.

نور متناسب و غیر مستقیم
گل سروپژیا با این که در اصل گیاهی آفریقایی و گرمسیری است که به نوز زیاد نیاز داشته اما این گل‌های گلدانی که برای نگهداری در منزل پرورش یافته‌اند، برای رشد و نمو به نور شدید و تابش مستقیم خورشید نیاز ندارند بلکه باید در مکانی قرار داشته باشند که روزانه ۲ تا ۳ ساعت نور ملایم خورشید بر آن بتابد و سپس در محیط روشن اما سایه قرار داشته باشد.

تابش نور خورشید به طور مستقیم و شدید باعث می‌شود تا برگ‌های این گیاه به رنگ تیره درآمده و نهایتاً دچار سوختگی و ازبین رفتن گیاه شود. نور کم نیز سرعت رشد گیاه را کند می‌کند و رنگ برگ‌ها نیز به سبز روشن تغییر می‌کند و گل شما آن جذابیت و شفافیت لازم را نخواهد داشت.

آبیاری به اندازه نیاز
سروپژیا در کل گیاهی است که به آب زیادی نیاز ندارد. همین اندازه که هفته‌ای ۲ بار به طور مختصر آبیاری شود کفایت می‌کند. در زمان آبیاری باید دقت کنید که خاک گلدان خشک باشد در غیر این صورت ریشه گیاه می‌پوسد. برای اطمینان از فرارسیدن زمان آبیاری، می‌توانید انگشت خود را در خاک گلدان فرو کنید اگر خاک تا حد دو بند انگشت اشاره شما خشک باشد، می‌توانید گل را آبیاری کنید.

سعی کنید سینی زیر گلدان این گل هیچگاه دارای آب نباشد زیرا باعث پوسیدگی ریشه آن می‌شود.

 زهکشی مناسب
خاک مرغوب و زهکشی مناسب یکی از شرط‌های ضروری برای تمام گل‌ها و گیاهان گلدانی است. اگر خاک گلدان سروپژیا زهکشی خوبی نداشته باشد و آب را بیش از مدت لازم در خود نگاه دارد، باعث پوسیدگی ریشه گل می‌شود و اگر بیش از حد آب را از خود عبور دهد باعث می‌شود تا گیاه تشنگی بکشد و رشد آن کم شود. همچنین املاح و مواد مغذی مورد نیاز گیاه به آن نمی‌رسد.

برای زهکشی گلدان حتما دقت کنید که گلدان دارای سوراخ مناسب برای دفع آب اضافه باشد و از طرف دیگر نرمی خاک نیز بیش از حد نباشد که گلدان نتواند رطوبت لازم را حفظ کند. درصورتی که سوراخ ته گلدان بیش از حد بزرگ باشد می‌توان با قراردادن یک تکه سنگ کوچک میزان هدر رفت آب گلدان را کاهش داد.

مراقبت از گل سروپژیا

گلدان مناسب
یکی دیگر از موارد مهم، استفاده از یک گلدان مناسب برای این گل زیباست. سعی کنید گلدان مورد نظر کوچک نباشد زیرا هم زودتر از موعد انتظار خاک آن خشک می‌شود و هم بوته ریشه آن که رشد می‌کند شاید در گلدان کوچک دچار مشکل شود.

نکته دیگر این که سعی کنید هر ۲ سال یکبار گلدان این گل را تعویض کنید. برای این منظور گلدان بزرگ‌تر را آماده کنید. سپس گلدان دارای گل سروپژیا را بردارید. یک دست را زیر گلدان قرار دهید و دست دیگر را روی گلدان و به آرامی گلدان را برگردانید تا گیاه با ملایمت از گلدان فعلی خارج شود. سپس آن را به آرامی در گلدان جدید قرار دهید و فضای خالی را از خاک پر کند.

کود دهی به موقع
مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید کوددهی به موقع به این گیاه است. با توجه به این که گیاهان گلدانی مانند گیاهان موجود در طبیعت از سیلاب‌ها و … برخوردار نمی‌شوند تا مواد مغذی لازم را دریافت کنند باید به خاک گلدان گود لازم را اضافه کنید.

برای کوددهی می‌توانید از کودهای مایع محلول در خاک استفاده کنید. کود مورد نیاز را معمولا در فصل‌های بهار و تابستان به گیاه می‌دهند تا از رشد و نمو خوبی برخوردار شود. در فصل‌های پاییز و زمستان نیاز به کوددهی نیست، ضمن این که در زمستان حتی دفعات آبیاری این گل نیز باید کاهش یابد.

روش‌های تکثیر گل سروپژیا
برای تکثیر این گیاه از ۲ روش می‌توان بهره برد. اولین روش از طریق قلمه زدن که می‌توانید قسمتی از گیاه را از همان قسمتی که روی ساقه غده‌ای دیده می‌شود آن را جدا کنید و در خاک مرغوب یا داخل ظرف اب قرار دهید و پس از این که ریشه کرد آن را در گلدان بکارید. روش دوم هم استفاده از بذر آن است که به پلیل مدت زمان طولانی که برای سبز شدن نیاز دارد، بهترین روش همان قلمه زدن است

هرس کردن گل سرویژیا
به طور معمول گل سرویژیا، نیازی به هرس کردن ندارد، مگر اینکه زیبایی خود را از دست داده باشد. هرس کردن آن به این گونه است که از زیر، یکی از گره های ساقه آن را برش زده که این کار باعث رشد قوی تر گل می‌شود و همچنین قسمت های بریده شده را می توان به عنوان قلمه برای تکثیر گل استفاده نمود.

سروپژیا

میزان رطوبت محیط

گل سروپژیا به رطوبت زیادی نیاز ندارد و به طور کلی می‌توان گفت که همان رطوبت طبیعی محل زندگی شما برای این گل کافی است. البته چنانچه احساس می‌کنید محیط فوق بیش از حد خشک است می‌توانید در سینی زیر گلدان مقداری آب بریزید تا محیط پیرامون گل را تا حدودی مرطوب کند منتها در زیر گلدان چند تکه سنگ ریز قرار دهید تا بین کف سینی و ته گلدان اندکی فاصله ایجاد شود و آب موجود در سینی باعث پوسیدگی ریشه این گل نشود.

دمای محیط 
این گیاه چون بومی منطقه شما نیست بنابراین می‌توانید حدس بزنید که به میزان کاهش یا افزایش بیش از حد دما حساس باشد. اگر سعی کنید دمای محیط در تابستان از ۲۲ درجه سانتی گراد افزایش پیدا نکند و در زمستان و هوای سرد نیز درجه حرارت به کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد کاهش پیدا نکند، می‌توانید اطمینان داشته باشید که گیاه در بهترین دمای موجود به رشد و نمو خود ادامه می‌دهد.

بیماری های شایع گل سرویژیا و روش های مقابله با آن

  • آبیاری بیش از حد و فقدان نور مناسب بر گل باعث زرد شدن برگ این گل زیبا می‌شود.
  • زمانی که هوا سرد بوده و دمای هوا بسیار پایین باشد، برگ های گل دچار ریزش خواهد شد که برای حل این مشکل بایستی، گلدان گل سرویژیا را به مکانی گرم تر انتقال دهیم.
  • وقتی گل سرویژیا، در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد، برگ های آن دچار سوختگی خواهد شد.
  • هنگامی که خاک گلدان خشک باشد، برگ های گل نیز خشک می‌شود که باید گل را به دور از نور مستقیم خورشید آبیاری نمود.
  • عدم بازدید زهکشی و آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن برگ های پایینی گل سرویژیا خواهد شد.

این مطالب را هم بخوانید

همسرم نمی‌خواهد بچه‌دار شویم ، چه‌کار کنم؟

چرا همسرم برای رابطه جنسی میل ندارد؟

سخن نهایی

سروپژیا یکی از گل‌های بسیار زیباست که به صورت آویز از گلدان منظره‌ی بسیار زیبایی به محیط زندگی شما می‌بخشد. بدون شک توجه و مراقبت لازم و حتی نوازش کردن برگ‌های این گل زیبا باعث می‌شود تا گیاه شما احساس دوست داشتن و محبت را درک کند و با شادابی و تلالو بیشتری در نظر شما جلوه کند و محیطی زیباتر را برای شما به ارمغان آورد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار