چاپ کد خبر: 126530
1 آذر 1402

آشنایی با فنستراریا گیاه همیشه سبز و چندساله و نحوه صحیح پرورش آن

فنستراریا روپالوفیلا یک گیاه ساکولنت همیشه سبز و مقاوم چند ساله است که می تواند تا ارتفاع ۱۰ سانتی متر رشد کند. این ساکولنت یک گیاه بدون ساقه است و یا داراری ساقه های بسیار کوچکی است. در برگ های آن نوک شفاف بوده و نور را در بقیه برگ پخش می کند که به آن پنجره می گویند.

شرایط نگهداری گیاه فسنتراریا

این گیاه ریشه های ضخیم و گسترده ای دارد. گل های آن در اندازه های متوسط تا بزرگ تا قطر ۳ سانتی متر، به رنگ زرد طلایی پر رنگ، و برخی واریته ها سفید به صورت تکی یا چندتایی (تا ۳ تایی) روی یک ساقه بلند به وجود می آید.در ادامه این مطلب بیشتر درمورد این گیاه و نحوه نگهداری آن آشنا می شوید پس تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی ساکولنت فنستراریا اورانتیاکا (fenestraria aurantiaca)

ساکولنت فنستراریا اورانتیاکا با نام انگلیسی Fenestraria aurantiaca در زبان عامیانه با نامهای فنستریا، سم اسبی یا پنجهٔ کودک نیز شناخته می شود. (عامه به خاطر ظاهر گیاه که شبیه به سنگ است، نام سنگ زنده را نیز به آن اطلاق می کنند اما ساکولنت های دیگری نیز به همین نام خوانده می شوند.)

سایر اطلاعات درمورد این گیاه:

  • فنستراریا اورانتیاکا بومی نامیبیا و جنوب قاره ی آفریقا است.
  • گیاه همیشه سبزی است که در طبیعت در صحراها و لابلای شن ها رشد می کند.
  • سطح شفاف برگهای آن به گیاه کمک می کند تا نور را کامل دریافت کرده و عمل فتوسنتز به خوبی انجام شود.
  • دوره رشد این گیاه در زمستان است.
  • فنستراریا همیشه به رنگ سبز است و عمدتاً زیر زمینی است.
  • ریشه ای ضخیم دارد که تقریباً فاقد ساقه ی واحدی می باشد.
  • تنها نوک برگ ها در بالای خاک قرار می گیرد.
  • نگهداری از آن به نسبت بسیاری از ساکولنتهای دیگر راحت تر است و به آسانی رشد می کند.
  • برگها بسیار صاف و نازک و دارای یک لایه ی مومی هستند و به صورت کشیده رشد می کنند.
  • سطح فوقانی هر برگ روشن تر از تنه ی برگ است تا بتواند نور را بهتر و بیشتر جذب کند.

نگهداری گیاه فنستراریا

گلدهی گیاه سم اسبی یا فنستراریا
گیاه سم اسبی یا فنستراریا از اواخر تابستان تا اوایل بهار شروع به گلدهی می کنند و گلهای خود را در دسته های دو یا سه تایی تولید می کنند. رنگ این گلها معمولا سفید یا زرد بوده و معمولا هیچگونه رایحه ای ندارند. گل های ۳ اینچی آفتاب گردان مانند گیاه فنستراریا آرانتیاکا، عرضی تقریبا دو برابر خوشه های برگ گیاه دارد.

پرورش و نگهداری

مکان مناسب :

گیاه سم اسبی وقتی در فضای بیرون قرار می گیرند به طور کامل تحمل خورشید و نور را دارند؛ هرچند، این گیاهان می توانند در نور خورشید جزئی نیز به رشد خود ادامه دهند. باید اطمینان حاصل کنید که گیاه شما حداقل ۶ ساعت زیر نور مستقیم خورشید قرار می گیرد.اگر گیاه خود را داخل خانه پرورش می دهید، بهترین گزینه این است که آن را در نقطه ای قرار دهید که نور روشن اما غیرمستقیم دریافت می کند. پنجره ای که نور روشن و جنوبی دارد، بهترین مکان برای قرار دادن گیاه می باشد.

خاک:

فنستراریا خاک شنی را ترجیح می دهد و بهتر است خاک این گیاه به مقدار دو سوم شن و ماسه بدون خاک باشد و گلدان گیاه نیسز زهکشی مناسبی داشته باشد.برای تهیه خاک مناسب این گیاه روی این متن کلیک کنیدتجریه شخصی مدیر سایت: طبق تجریه شخصی این گیاه در گلدان سفالی به مراتب بهتر و مقاوم تر زندگی می کند.

آبیاری :
از آنجا که این ساکولنت مانند اکثر ساکولنت ها در فصل زمستان رشد می کند،و در فصل تابستان استراحت می نماید، باید دقت شود در فصل تابستان آبیاری را محدود کنیم.آبیاری بیش از اندازه در فصل تابستان باعث پوسیدگی ریشه می شود.آبیاری فنستریا بعد از خشکی خاک و معمولاً هفته ای یکبار در زمستان انجام می شود.البته این میزان با توجه به شرایط و دمای محیط نگهداری، قطعاً متغیر خواهد بود.

گیاه فنستراریا

نور:

در فضای باز، آن ها را در مکانی قرار دهید که آفتاب کامل یا نسبی دریافت کنند. تجریه شخصی مدیر سایت: اما برای این کار گیاه را به مرور به زیر آفتاب منتقل کنید و سعی کنید از گلدان های بزرگ برای نگهداری استفاده نمایید.در داخل خانه نور پشت پنجره فراهم کنید.

دما :
بهترین دما برای رشد این گیاه ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد.البته در زمستان و در صورت خشک بودن خاک، تا دمای منفی ۳ درجه سانتی گراد را تحمل می کند.ولی بهتر است گیاه در چنین وضعیت دمایی قرار نگیرد!

تکثیر:

معمولا با بذر تکثیر می شوند اما گاهی نیز می توان آن ها را با تقسیم بوته تکثیر کرد. مانند بسیاری از ساکولنت ها، فنستراریاها وقتی خوشه های برگ بالغ می شوند و گسترش می یابند، پاجوش می دهند. این پاجوش ها را می توان به راحتی از توده اصلی جدا کرده و گیاه جدیدی تولید کرد. بذرهای این گیاه کم سبز شده و رشد بسیار کندی دارند.

بیماری ها و علل خرابی:

تجریه شخصی مدیر سایت:  فنستراریا گیاهی مقاوم در برابر اکثر بیماری ها بوده تنها با رعایت اصول آبدهی و تامین نور مورد نیاز سلامتی گیاه تامین می گردد. اکثر پرورش دهندگان به علت نگهداری این گیاه در کنار کاکتوس ها در فصل تابستان اقدام به آبیاری های مرتب می کنند که باعث از بین رفتن این گیاه می شود. پیشنهاد میگردد کلیه گیاهان خانواده آیزوسه آ از جمله لیتوپس، فنستراریا ، پلیوس پیلوس و … از باقی ساکولنت ها و کاکتوس ها جدا شده و آبیاری مناسب با شرایط زندگی شان در فصل های مختلف انجام پذیرد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار