چاپ کد خبر: 113163
8 خرداد 1402

آغاز برداشت گلایول از ۲ هزار هکتار مزارع گلگاری کازرون/انواع گل گلایول و نماد آن

مدیر جهاد کشاوزی شهرستان کازرون گفت: برداشت گل گلایول از ۲ هزار هکتار مزارع این شهرستان آغاز شده است.

آغاز برداشت گلایول از ۲ هزار هکتار مزارع گلگاری کازرون/انواع گل گلایول و نماد آن
حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به برداشت گل گلایول از ۲ هکتار از مزارع کازرون، اظهار کرد: این گل در کازرون به صورت پائیزه کشت و برداشت آن از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

رشیدی با بیان اینکه در هر هکتار حدود ۲۳۰ هزار پیاز گلایول کاشت و از هر پیاز یک شاخه گل برداشت می‌شود، افزود: شهرستان کازرون دارای حدود ۲۳۰ هکتار سطح زیر کشت گل‌های شاخه بریده از جمله نرگس، رز و گلایول است.

او گفت: دمای مطلوب آبیاری و تغذیه مناسب در کیفیت و عمر پس از برداشت گل نقش عمده‌ای دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اضافه کرد: گل‌ها پس از برداشت بلافاصله بسته بندی و به مقاصد فروش که عمدتا بازار گل تهران و شیراز است حمل می‌شوند.

آغاز برداشت گلایول از ۲ هزار هکتار مزارع گلگاری کازرون/انواع گل گلایول و نماد آن

او با بیان اینکه نیاز آبی کم، هزینه پایین نسبت به کشت در گلخانه، تنوع کشتی و درآمد مناسب از ویژگی‌های کشت گلایول در فضای باز است، تصریح کرد: همچنین در بحث ارائه مشاوره، کمک به بازاریابی این معاونت آماده هر گونه همکاری با بهره برداران است.


به گزارش اول فارس ، گل گلایول نام گلی است که اغلب در کناره های دریای مدیترانه در رنگ و گونه های متنوعی می‌روید. این گل ها با رنگ های سفید، صورتی پررنگ، یاسی،نارنجی، آبی و حتی سبز یافت می شوند.
گل گلایول، شامل ۲۶۰ نوع گونه مختلف می‌شود. حدود ۲۵۰ نوع از این گونه‌ها متعلق به صحراهای آفریقا، بخصوص بخش جنوبی آن است. از این بین، تنها ۱۰ گونه از گلایول هستند که به اوراسیا ( آسیا و اروپا) تعلق دارد.
فرقی نمی‌کند چگونه از گلایول نگهداری می‌کنید؛ در گلدان آب، گلدان خاک، باغچه، شاخه‌ای و حتی در دسته گل! گلایول برای تمام منظورها عالی و بی‌نظیر است.
در یونان باستان، نام این گل Xiphium بوده است. این کلمه به معنی شمشیر است!برای نخستین بار در قرن هجدهم، گلایول‌های آفریقایی در مقیاس زیادی به اروپا برده شد و بلافاصله به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد.

انواع گل گلایول

این گل تنوع زیادی دارد و در رنگ های مختلف یافت می‌شود. انواع گلایول عبارتند از:

  • گل گلایول سفید
  • گلایول قرمز
  • گلایول صورتی
  • گلایول بنفش
  • گلایول زرد
  • گلایول مشکی
  • گلایول پاپیلیو
  • گلایول نارنجی

نماد و معنی گل گلایول

گلایول گل یادآوری و تداعی خاطرات است. به گیرنده خود می‌گوید که فردی عاشق و شیفته اوست. گلایول همچنین نماد استقامت، قوی بودن، ایمان داشتن و افتخار کردن است.

برای پرورش گل گلایل به نکات زیر توجه کنید

  • نگهداری گل گلایل در آپارتمان و باغچه امکان پذیر است. مقدار Ph خاک باید بین ۶ تا ۶.۵ بوده و جنس خاک می تواند از ترکیب رس و ماسه و یا ترکیب پیتماس، کوکوپیت و خاک معمولی باشد. که ترکیب دوم برای این گیاه مناسب تر است.
  • آبیاری این گل باید مرتب اما با رطوبت کم باشد. زیرا به رطوبت زیاد حساسیت داشته و واکنش نشان می دهد. سعی کنید گل را ۱ بار در هفته و در فصل تابستان ۲ بار در هفته، آبیاری کنید. مراقب باشید که گل هیچ وقت بدون رطوبت نماند. زیرا خشک شده و زیبایی خود را از دست می دهد.
  • دمای مناسب آن در بهار و تابستان ۵ درجه سانتی گراد است. اما توجه کنید که این گل در دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه بهترین رشد را داشته و در زیر دمای ۷ و بالای ۳۰ درجه رشد نمی کند.
  • نوری که این گل باید دریافت کند، بسیار کم بوده و مدت زمان نوردهی به گل، بین ۱۳ تا ۱۴ ساعت در روز و با طول ملایم می باشد. نور زیاد کیفیت گل را افزایش داده اما باعث می شود که دیر تر گل بدهد.
  • پیاز های بزرگ این گل بهتر و زیباتر از پیاز های کوچک آن، گل می دهند. بنابراین از پیاز های بزرگ این گل استفاده کنید. همچنین پیاز این گل می تواند زود گل یا دیر گل باشد. پس هنگام کاشت حتماً از نوع گل دهی آن اطلاعات کسب کنید.
  • اگر قصد کاشت و پرورش گل گلایل را دارید، بهتر است آن را در بهار تا اوایل تیر ماه بکارید. زمان کاشت پیاز گلایل اواخر بهار و ابتدای تابستان است.

جالب است بدانید امکان نگهداری طولانی مدت گل گلایول نیز وجود داشته و شما می توانید طول عمر آن را افزایش دهید. همچنین خاصیت این گل برای پرورش مو و ناخن بسیار مفید می باشد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار