چاپ کد خبر: 104925
3 اسفند 1401

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

با شروع ماه اسفند، حال و هوای عید نوروز در خانه و خیابان‌ها مشهود است. یکی از سنت‌های دیرینه و بسیار زیبای ایرانیان چیدن سفره‌ی هفت سین در شروع سال نو است. اگر کمتر از ۱۰ روز به عید مانده اما برای سبزه‌ی عید اقدامی نکرده‌اید این مطلب شما را برای داشتن سبزه‌ای شاداب راهنمایی خواهد کرد. با هر بذر یا دانه‌ای که در خانه دارید می‌توانید یک ظرف سبزه شاداب در سفره عید داشته باشید.

سبزه عید نماد چیست؟

عید ایرانیان با شروع بهار آغاز می‌شود، بهار فصل رویش دوباره‌ی عناصر طبیعت است. در گذشته مقداری از غلات متنوع را در نیمه‌ی اسفند سبز می‌کردند تا میزان باروری سال پیش رو را پیش‌بینی کنند. علاوه بر این سبزه نماد شروع دوباره و رویش از دل سکون است. سبزه نماد شادابی، خوش خلقی و شروع دوباره است.

آموزش کاشت انواع سبزه برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

  آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+avalfars.ir

سبزه عید، سمبل تولد دوباره و زایش یکی از الهام‌بخش‌ترین نمادهای سفره باستانی هفت سین است و سبز کردن آن در خانه برای کسانی که عید نوروز را در سرتاسر جهان جشن می‌گیرند اهمیت فراوانی دارد. اما آیا می‌دانید کاشت انواع سبزه چگونه است؟ زمان کاشت انواع سبزه عید چه تفاوتی با هم دارد؟ بهترین سبزه عید کدام است؟ در طرز درست کردن سبزه عید به چه نکاتی باید توجه کنید؟ اگر اهل خانه‌داری هستید سبزه عید را با انواع و اقسام بذرها و تخم مرکبات می‌توانید خودتان در منزل سبز کنید. آموزش کاشت انواع سبزه برای تزیین سفره هفت سین را  بخوانید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد کاشت انواع سبزه‌ی عید پاسخ خواهیم داد.

طرز درست کردن سبزه عید

بهترین سبزه عید کدام است؟ شما می‌توانید انواع سبزه‌ی عید را با استفاده از بذرها و دانه‌های مختلف آماده کنید. سبزه عید نماد حیات و شادابی است و قرار دادن سبزه‌های عید بر سر سفره هفت سین می‌تواند شما را برای شروع یک سال پرنشاط و شاد آماده کند.

قبل از آموزش کاشت سبزه عید باید بدانید که زمان سبز شدن سبزه و همچنین فوت و فن‌های درست کردن سبزه عید و حتی ظرف سبزه با هم متفاوت است. از همین رو شما باید برای درست کردن بهترین سبزه برای عید همه جزئیات را در نظر داشته باشید.

از مهم‌ترین جزئیاتی که لازم است در مورد طرز درست کردن سبزه عید بدانید آشنایی با زمان کاشت سبزه عید، انتخاب ظرف سبزه و آشنایی با مراحل آموزش کاشت سبزه عید است. به یاد داشته باشید که زمان کاشت سبزه گندم با زمان کاشت سیاه دانه برای سبزه عید متفاوت است و از همین رو قبل از درست کردن سبزه باید به این نکات توجه کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با جزئیات درست کردن انواع سبزه عید به روش صحیح و اصولی آشنا شوید.

سبزه عید با هسته مرکبات؛ پرتقال و نارنج و لیمو

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

این روزها که فصل پرتقال و نارنج و البته لیمو شیرین است بعد از میل کردن این مرکبات تخم یا همان هسته آن‌ها را دور نیندازید چون برای سبز کردن سبزه عید حسابی به دردتان می‌خورند. بهترین زمان کاشت سبزه عید با هسته نارنج و سایر مرکبات برای  سفره هفت سین، ۳۰ بهمن یا روزهای ابتدایی اسفند است.

خیس کردن هسته را به این دلیل انجام می‌دهیم که پوست هسته به راحتی جدا شود. بعد از یک روز خیس خوردن پوست هسته به راحتی جدا می‌شود و کوچک‌ترین آسیبی به هسته وارد نمی‌شود. در یک گلدان که زیر آن دارای سوراخ است و زهکشی دارد مقداری خاک سبک بریزید. گلدان را با خاک سبک پر کنید و هسته‌ها را به آرامی و دقت روی خاک بریزید. فاصله هسته‌ها از هم نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد.

در این مرحله از درست کردن سبزه با هسته مرکبات باید روی هسته‌ها یک لایه نازک خاک سبک بریزید. گلدان را با پلاستیک کاور کنید و منتظر جوانه زدن هسته‌ها بمانید. معمولا بین ۲ هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا هسته‌ها جوانه بزنند و از دل خاک بیرون بیایند. بعد از این‌که هسته‌ها جوانه زد کاور پلاستیکی را از دور گلدان بردارید.

سبزه کنجد

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

دانه کنجد خام (بو داده نباشد) یکی از دانه‌هایی است که رشد سریعی دارد و به درد سبزه عید دقیقه نودی می‌خورد. یک هفته قبل از عید هم می‌توانید این سبزه سفره هفت سین را آماده کنید به این ترتیب تا روز سیزده بدر یک سبزه سرحال و شاداب دارید. برای درست کردن سبزه هفت سین با کنجد باید کنجدها را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید. حدود ۷ الی ۸ ساعت کافی است.

بعد از خیس خوردن کنجد، روی ظرف مورد نظرتان یک پارچه نازک نخی بکشید. سپس دانه‌های کنجد خیس خورده را روی پارچه بریزید.

چند روز زمان لازم است تا کنجدها جوانه بزنند و سبز شوند. اگر دوست دارید شکل متفاوتی از سبز داشته باشید می‌توانید سبزه کنجد را دور یک بطری یا کوزه به هر اندازه‌ای که دوست دارید سبز کنید. به همین ترتیب دور بطری یا کوزه گلی تمیز و پاکیزه را با یک پارچه تمیز بپوشانید و روی آن دانه‌های کنجد خیس خورده و لعاب دار را بریزید.

کنجدها چون خیس هستند و لعاب دارند روی پارچه می‌چسبند. کنجد سفید بو نداده و خام هم گزینه خوبی برای سبزه عید است.

سبزه ذرت

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

اگر تصمیم بگیرید برای سبزه عید امسال یک سبزه گلدان مانند داشته باشید بهتر است به سبزه بذر ذرت (بذر ذرت با دانه ذرت که با آن ذرت مکزیکی و پفیلا درست می‌کنند متفاوت است و باید آن را از مغازه‌های بذر فروشی‌ تهیه کنید) فکر کنید.

بهترین زمان کاشت سبزه عید با ذرت سه هفته قبل از عید است اما اگر بار اول‌تان است یک ماه قبل از عید دست به کار شوید که اگر خراب شد دوباره سبزه را درست کنید.. طرز تهیه سبزه بذر ذرت با سبزه‌های دیگر کمی متفاوت است. به مدت ۴ روز ذرت‌ها را خیس کنید و هر روز آب آن‌ها را عوض کنید.

ظرف ذرت‌ها را عوض نکنید فقط آب ذرت‌ها را عوض کنید. بعد از ۴ روز ذرت‌ها را در یک پارچه تنظیف بریزید و روزی چند بار با اسپری روی آن‌ها آب بریزید.

روی پارچه تنظیف را با یک پارچه ترجیحا نخی دیگر بپوشانید تا جوانه‌های ذرت مرطوب بمانند و سبز شوند. بعد از جوانه زدن ذرت‌ها باید آن‌ها را در ظرف مورد نظر برای رشد کردن بریزید. می‌توانید یک کار خلاقانه انجام دهید و تنگ ماهی و ظرف سبزه را یکی کنید.

برای این منظور یک سبد با سوراخ‌های ریز را داخل تنگ ماهی بگذارید. قطر سبد باید به اندازه‌ای باشد که در تنگ ماهی جا شود و ثابت بماند. حالا دانه‌های جوانه زده ذرت را داخل سبد بریزید و داخل تنگ را با آب پر کنید. مقدار آب باید به حدی باشد که ذرت‌ها در آب باشند.

فعلا ماهی‌ها را در تنگ ماهی نیندازید. صبر کنید ۱۰ روز بگذرد، ذرت‌ها ریشه کنند و سبز شوند و سپس ماهی را داخل تنگ بیندازید.

یادتان باشد تعداد دانه‌ها داخل سبد باید متراکم باشد و به هم چسبیده و زیاد نباشند چون در این صورت به جای سبز شدن، پوسیده می‌شوند. تعداد آن‌قدر هم کم نباشد که یک سبزه کم پشت و تنک داشته باشید.

سبزه تخم منداب و خاکشیر و خرفه

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

برای درست کردن سبزه عید زیبا و ابتکاری به صورت ترکیبی می‌توانید روی یک صفحه پلاستیکی محکم و شق و رق شکل یک پروانه بکشید (یا هر شکل دیگری که دوست دارید) دور صفحه را با دقت به شکل پروانه ببرید. روی پروانه را با پنبه بپوشانید و روی پنبه پارچه تنظیف بگذارید. پارچه تنظیف را با نخ و سوزن روی صفحه پلاستیکی بدوزید تا محکم و ثابت شود. تخم منداب را به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید و یک لایه از آن را روی تنظیف بریزید.

تخم خاکشیر و خرفه را که هر دو قرمز رنگ هستند با هم مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید. مخلوط خاکشیر و خرفه را روی جاهایی که دوست دارید قرمز شوند بریزید.

این سبزه باید سه روز در دمای اتاق باشد و روزی چهار الی پنج بار با اسپری آبیاری کنید. بعد از سه روز تعداد دفعات آبیاری را کم کنید و به روزی دو بار اسپری کردن آب اکتفا کنید. مدت زمان لازم برای سبز شدن این سبزه یک هفته است.

می‌توانید این سبزه را به شکل قلب یا هر شکل دیگری که دوست دارید آماده کنید. کافی است صفحه پلاستیکی را به شکل دلخواهتان برش بزنید و به همین ترتیب سبز کنید.

سبزه عدس

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

سبزه عدس از جمله محبوب‌ترین انواع سبزه‌ عید در سفره هفت سین است. اتفاقا نحوه درست کردن سبزه عدس هم بسیار ساده است. برای درست کردن سبزه عدس ابتدا ۱۵ یا ۱۸ روز قبل از عید (حدود ۱۵ اسفند یا یکی دو روز زودتر) در یک کاسه مقداری عدس بریزید.

روی عدس‌ها آب بریزید و چند روز در دمای اتاق بگذارید. عدس خیلی زود آب را به خودش جذب می‌کند پس مرتب آب عدس را هر روز چک کنید تا اگر کم شد دوباره اضافه کنید. بعد از ۴ الی ۵ روز روی عدس‌ها یک پارچه نخی نم‌دار بگذارید و جایی نزدیک پنجره که هوایی معتدل و نه سرد و نه گرم دارد قرار دهید.

هر روز باید عدس‌ها را با آب آبکشی کنید و پارچه نخی را هم بشورید و آب آن را بگیرید و دوباره روی عدس‌ها بگذارید. صبر کنید تا عدس‌ها جوانه بزنند. بعد از این‌که عدس‌ها جوانه زدند آنها را آبکشی کنید و به ظرف اصلی سبزه منتقل کنید. برای اینکه یک سبزه پرپشت داشته باشید دانه‌ها را به صورت کپه‌ای در ظرف بریزید نه به صورت یک لایه نازک.

سبزه ماش

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

سبزه ماش برای سفره هفت سین یکی از انواع سبزه عید پرطرفدار است. دلیل آن‌ هم علاوه بر زیبایی این سبزه، مدت زمان کوتاه برای آماده شدن سبزه ماش است. طرز درست کردن سبزه ماش بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد. ماش‌هایی را که برای تهیه سبزه ماش انتخاب می‌کنید باید سالم و یکدست باشند و در آن‌ها علائمی از شکستگی، پشه زدن، لکه و … وجود نداشته باشد.

به عنوان یک نکته مهم آموزش کاشت سبزه عید باید توجه داشته باشید که از ظرف فلزی استفاده نکنید. بهترین جنس برای ظرف تهیه سبزه ماش، جنس سفالی و چینی است. سعی کنید از ظرف‌هایی استفاده کنید که مجبور نباشید خاک زیادی را در آن بریزید. هر چه ارتفاع خاک کمتر باشد، بهتر است و عمر سبزه ماش بیشتر می‌شود.

سبزه در پوست تخم مرغ

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

سبز کردن سبزه در پوست تخم مرغ یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای درست کردن سبزه فانتزی عید است. نحوه کاشت سبزه عید در پوسته تخم مرغ بسیار ساده است، اما رعایت برخی فوت و فن‌ها به شما کمک می‌کند تا سبزه شما زیباتر و پرپشت‌تر شود و جلوه زیباتری پیدا کند. این ایده سبز کردن سبزه عید برای کودکان نیز بسیار جذاب است، از همین رو پیشنهاد می‌شود برای این کار حتماً از کودکان هم کمک بگیرید.

برای کاشت سبزه عید تزئینی با پوست تخم مرغ ابتدا باید تخم مرغ را با استفاده از ضربه نوک سوزن از سمت بالا سوراخ کنید. سپس سوزن را به دور تا دور قسمتی را که قصد سوراخ کردن دارید، فرو کنید و سوراخ روی تخم مرغ را بزرگ‌تر کنید. بهتر است حدود یک سوم پوست تخم مرغ را جدا کنید تا فضای کافی برای رشد سبزه فراهم شود.

سبزه گندم

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

احتمالا برای همه ما ایرانی‌ها، سبزه گندم نوستالژیک‌ترین سبزه عید نوروز است. سبزه گندم به خاطر شکل و شمایل صاف و یکدست، خواص سبزه گندم و روش آسان کاشت و نگهداری، بهترین سبزه عید به حساب می‌آید. همچنین سبزه گندم به زمان بسیار کمتری برای آماده شدن نیاز دارد.

سبزه سیاهدانه

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

کاشت سبزه عید با بذر سیاهدانه یکی از ایده‌های جذاب برای سبز کردن سبزه عید نوروز است. شما می‌توانید با استفاده از دانه‌های سالم و تازه سیاهدانه یک سبزه فوق العاده زیبا و متفاوت برای نوروز آماده کنید.

در روز سیزده بدر نیز می‌توانید سبزه سیاهدانه را از گلدان به باغچه منتقل کنید و بعد از مدتی شاهد گل‌های زیبای گیاه سیاهدانه باشید. اما طرز تهیه سبزه سیاهدانه چگونه است؟

بهترین زمان کاشت انواع سبزه برای سفره هفت سین عید

آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

  • بهترین زمان کاشت ماش برای سبزه عید ۱۸ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت ارزن برای سبزه عید ۱۶ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت خرفه برای سبزه عید ۲۲ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت عدس برای سبزه عید ۱۵ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت شنبلیله برای سبزه عید ۱۶ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت شاهی برای سبزه عید ۲۲ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت سیاه دانه برای سبزه عید ۱۰ تا ۱۵ اسفند است.
  • بهترین زمان کاشت سبزه گندم برای عید روز ۲۰ اسفند است.

هر نوع دانه برای انواع سبزه عید چقدر باید خیس بخورد؟

برای کاشت انواع سبزه سفره هفت سین باید بدانید هر دانه قبل از کاشت چند ساعت باید خیس بخورد.

دانه‌هایی که باید حدود ۶ تا هشت ساعت خیس بخورند

  • یونجه (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۵ الی ۶ روز)
  • شنبلیله (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۳ الی ۴ روز)
  • تربچه (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۴ الی ۵ روز)
  • کنجد (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۱ الی ۲ روز)

دانه‌هایی که باید حدود ۱۰ الی ۱۸ ساعت خیس بخورند

  • نخود و ارزن (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۳ الی چهار روز)
  • ماش و عدس و سویا (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۳ الی ۵ روز)
  • گندم و چاودار (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۲ الی سه روز)
  • آفتابگردان (مدت زمان لازم برای جوانه زدن ۱ الی دو روز)

انواع بذر سبزه عید

در گذشته تنها از غلات برای سبزه عید استفاده می‌شد اما سال‌های اخیر برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست و ماندگاری بیشتر سبزه‌ها هسته خرما، هسته سیب یا مرکبات نیز می‌کارند. در ادامه روش کاشت و نگهداری انواع سبزه عید را به طور مختصر ارائه می‌کنیم.

۱-روش تهیه سبزه عید با هسته سیب

  • دانه سیب را بدون آسیب دیدن از میوه خارج کنید.
  • برای داشتن یک ظرف سبزه با دانه سیب باید تعداد زیادی دانه داشته باشید چرا که درصد جوانه زنی بذر این میوه پایین است.
  • دانه‌ی سیب نیاز به شکست رکود دارد، این کار با ایجاد زخم سطحی روی دانه و یا ایجاد شوک سرمایی انجام می‌شود.
  • پوست رویین دانه‌ی سیب را به کمک تیغ استریل شده خراش دهید.
  • دانه‌ها درون یک دستمال کاغذی مرطوب پیچیده و دستمال را درون یک کیسه پلاستیکی مانند زیپ کیپ قرار دهید تا هوا به درون آن نفوذ نکند.
  • پلاستیک را در دمای اتاق قرار داده و پس از ۱۵ الی ۳۰ روز به آن سر بزنید.
  • اگر جوانه‌ها را مشاهده کردید در یک ظرف پهن کمی پرلیت بریزید و جوانه‌ها را در پرلیت بخوابانید.
  • کمی آبیاری انجام داده و ظرف را در محیط با نور مناسب و دمای اتاق قرار دهید.
  • پیش از خشک شدن ظرف آبیاری را تکرار کنید.
  • توجه کنید که پیش از رشد ریشه باید دانه‌ها به پرلیت منتقل شوند.
  • اگر کمی دیر سراغ جوانه‌ها رفتید و رشد ریشه‌ها را شاهد بودید بهتر است آن‌ها را در ترکیب خاک و پرلیت بکارید.
سبزه دانه سیب

۲-روش تهیه سبزه عید با هسته خرما

  • هسته‌های خرما را پس از شستشو به مدت ده روز در یک ظرف آب سرد قرار دهید.
  • هر روز آب ظرف را تعویض کنید.
  • پس از ده روز هسته‌ها را درون یک پارچه مرطوب پیچیده و پارچه را درون زیپ کیپ قرار دهید.
  • پلاستیک را در محلی پرنور بگذارید.
  • پس از چند روز ظرف مورد نظر را انتخاب کنید؛ ظرف حتما باید حفره‌های زهکش داشته باشد.
  • درون ظرف یک لایه خاک سبک بریزید.
  • هسته‌ها را در عمق دو سانتی متری بکارید.
  • هر روز روی هسته‌ها آب اسپری کنید.
  • پس از جوانه زنی میزان اسپری را کم کنید.
  • پس از جوانه زنی آبیاری از طریق مرطوب کردن خاک انجام می‌شود.
  • میان دو وعده آبیاری خاک باید خشک شده باشد.
  • پس از چند روز شاهد ظرف زیبایی از سبزه عید با هسته خرما خواهید بود؛ ماندگاری این سبزه در صورت مراقبت درست و آبیاری مناسب بسیار زیاد است.
هسته خرما 865x540 1

۳-روش تهیه سبزه عید با عدس

  • سبزه عید با عدس از آسان‌ترین انواع سبزه عید است. کافی است نیمه اسفند دست به کار شوید.
  • متناسب با ظرف مورد نظرتان مقداری عدس در ظرف ریخته و روی آن آب بریزید.
  • عدس‌ها به مدت دو الی سه روز بخیسانید.
  • آب عدس را هر روز عوض کنید.
  • پس از مشاهده نوک جوانه روی عدس‌ها آب ظرف را تخلیه کنید.
  • درون ظرف مورد نظر یک پارچه نخی قرار دهید و عدس‌ها را روی آن بریزید.
  • پارچه را طوری انتخاب کنید که پس از ریختن عد‌س‌ در ظرف باقی پارچه را تا کرده و روی عدس‌ها را کاملا بپوشانید.
  • هر روز روی پارچه به آرامی آب بریزید و سپس آن را تخلیه کنید.
  • پس از ۳ روز جوانه‌ها با سرعت زیادی رشد می‌کنند؛ به خصوص در محیط گرمتر.
  • زمانی که اولین برگ‌ را مشاهده کردید، احتمالا روز ششم خواهد بود، باید عدس‌ها را از پارچه خارج کرده در ظرف مورد نظر قرار دهید.
  • ظرف را در نقطه‌ای نورگیر گذاشته و هر روز آن را آبیاری کنید؛ آبیاری سبزه عدس به این صورت خواهد بود که به آرامی از کنار ظرف با فشار بسیار کم آب را وارد ظرف و سپس تخلیه کنید. این عمل را دو تا سه مرتبه انجام دهید.
  • آبیاری با اسپری نیز در محیط‌های خشک توصیه می‌شود.
آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

۴-روش تهیه سبزه عید با خاکشیر

کاشت سبزه روی کوزه به چه شکلی است؟ احتمالا سبزه عید روی ظروف سفالی را بسیار دیده‌اید. روی ظروف سفالی باید از بذرهای لعاب دار استفاده کنید؛ بذر خاکشیر، شبدر، منداب و شاهی از بذرهای لعابدار مناسب این عمل هستند.

  • خاکشیر به مدت ۵ ساعت در آب خیسانده شود.
  • کوزه را در یک ظرف آب قرار دهید تا کاملا آب جذب کند.
  • خاکشیر را پس از لعاب دار شدن با دست روی کوزه بمالید.
  • روی آن را آب اسپری کنید.
  • روی کوزه را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.
  • هر روز آن را اسپری کنید.
  • پس از مشاهده جوانه‌ها کیسه را از روی کوزه بردارید.
  • می‌توانید بخشی از کوزه که روی آن بذری کاشته نشده را در آب قرار دهید.
  • پس از ۶ روز سبزه‌ای پرپشت خواهید داشت.
آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

۵-روش تهیه سبزه عید با ماش

  • برای سبز کردن سبزه ماش ۱۲ روز زمان نیاز دارید.
  • ماش را با آب ولرم به مدت یک روز بخیسانید.
  • پس از این مدت یک لایه پنبه روی ظرف مورد نظر پهن کنید.
  • روی پنبه آب اسپری کنید.
  • ماش خیس خورده را روی پنبه پهن کنید.
  • دستمالی را کامل مرطوب کرده و روی ماش بکشید.
  • روزی دو مرتبه پارچه را مرطوب کرده و روی ماش آب اسپری کنید.
  • روز ششم معمولا برگ‌ها ظاهر می‌شوند و زمان برداشتن پارچه فرا می‌رسد.
  • پس از برداشتن پارچه میزان آبیاری را کمی کاهش دهید و ظرف را مقابل آفتاب قرار دهید.
  • آبیاری هر روزه را فراموش نکنید.
آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

زمان مناسب کاشت سبزه عید

در هر بخش با توجه به نوع دانه‌ای که برای کاشت انتخاب می‌کنید زمان کاشت را ذکر کردیم. به طور کلی کمی گرمای هوا و نور سرعت رشد سبزه را بالاتر می‌برد.

کاشت سبزه عید فوری

  • اگر دیر اقدام به کاشت سبزه عید کرده‌اید توصیه می‌کنیم سبزه‌ی شاهی برای سفره عید آماده کنید. کافی است مقداری بذر شاهی را به مدت ۵ ساعت در آب بخیسانید.
  • کف یک ظرف را با پارچه تمیز و مرطوب بپوشانید.
  • بذر شاهی خیس خورده را روی پارچه بریزید.
  • روی بذرها را با پارچه مرطوب بپوشانید و هر روز آب اسپری کنید.
  • پس از ۳ روز شاهد رشد جوانه‌ها خواهید بود.
  • با ظهور برگ‌ها پارچه را برداشته و ظرف را در نقطه‌ای نورگیر قرار دهید و مانند دیگر سبزه‌ها از آن مراقبت کنید.
  • پس از ۶ روز سبزه‌ای پرپشت و شاداب برای سفره هفت سین خواهید داشت.
آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

سالم ماندن سبزه تا آخر عید

  • سالم ماندن سبزه تا آخرین روزهای عید تنها با پوسیده نشدن ریشه سبزه‌ها ممکن است. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه‌ها به چند مورد توجه کنید:
  • هنگام آبیاری ظرف را با شیب ملایمی زیر شیر آب قرار دهید تا آب کف ظرف کاملا تخلیه شود.
  • آبیاری را با آب سرد انجام دهید.
  • ظرف سبزه را در معرض گرمای مستقیم قرار ندهید.
  • یک مرتبه ضدعفونی کردن محیط ظرف کمک کننده خواهد بود. مقدار ۴/۱ قاشق چایخوری وایتکس را در یک لیتر آب ریخته، آب را در ظرف سبزه بریزید و سپس کاملا تخلیه کنید.

    آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

       آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

    اگر تجربه کاشت سبزه کنجد با کنجد سیاه یا سفید و کنجد قهوه‌ای برای عید را داشته باشید، قطعاً می‌دانید که سبزه کنجد یکی از خاص‌ترین و زیباترین انواع سبزه برای تزیین سفره هفت سین است. این سبزه بافت فوق‌العاده پری دارد و البته جزو سبزه‌های آسان عید است که به درد سبزه فوری برای روزهای نزدیک عید می‌خورد.در این گزارش خواندنی می‌توانید با طرز تهیه سبزه کنجد برای عید نوروز آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آموزش کاشت انواع سبزه عید با کنجد پاسخ خواهیم داد.

    آموزش کاشت سبزه کنجد سفید

    آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

    برای کاشت سبزه کنجد سفید بو نداده برای عید باید دانه‌های کنجد را برای ۶ تا ۸ ساعت در آب بخیسانید. سپس کنجدها را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و یک پارچه نخی روی آن قرار دهید و یا دانه‌ها را لای یک پارچه نخی بریزید و داخل طرف بگذارید.

    سپس با اسپری دانه‌های کنجد را آبیاری کنید. تقریباً چند روز طول می‌کشد تا کنجد شما جوانه بزند و سبز شود. هر روز با اسپری دانه‌ها را آبیاری کنید. بعد از چند روز دانه‌های کنجد روی پارچه جوانه می‌زنند و شما یک سبزه کنجد خاص و زیبا خواهید داشت.

    روش کاشت سبزه کنجد برای عید روی کوزه و سطوح شیب‌دار

    به عنوان آموزش کاشت انواع سبزه عید با کنجد باید بدانید که معمولاً بذرهایی برای درست کرده سبزه روی سطوح شیب‌دار مناسب هستند که لعاب‌دار باشند. از آنجایی که کنجد یک بذر بدون لعاب است، بنابراین اگر قصد دارید دانه کنجد را روی سطوح شیب‌دار مثل کوزه و تنگ درست کنید، باید آن را با یک بذر لعاب‌دار مثل تخم شربتی ترکیب کنید.

    برای این کار این مراحل را دنبال کنید:

    ۱- ابتدا باید ابتدا بذر تخم شربتی و کنجد را به مدت ۶ تا ۸ ساعت در آب خیس کنید.

    ۲- سپس دانه‌ها را داخل دستمال نخی بریزید و با اسپری آبیاری کنید تا جوانه بزنند.

    ۳- زمانی که جوانه‌ها ظاهر شدند، باید روی ماکت یا ظرف مد نظرتان را با پارچه نخی بپوشانید.

    ۴- سپس با دست بذرهای جوانه زده را روی ماکت یا ظرف مورد نظرتان بچسبانید. برای درست کردن این سبزه کنجد باید از مقداری تخم شربتی استفاده کنید که کاملاً حالت لعابدار به بذرها بدهد و به راحتی روی ماکت قرار بگیرد.


    آموزش انداختن سبزه کنجد سیاه

    درست کردن سبزه با کنجد سفید و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارد.

    ۱- برای کاشت سبزه کنجد برای عید باید ابتدا دانه‌های کنجد را برای حدود ۶ تا ۸ ساعت در آب بخیسانید.

    ۲- سپس دانه‌ها را داخل یک پارچه نخی بریزید و با اسپری به آن آب دهید.

    ۳- بعد از ۲ تا ۴ روز جوانه‌های کنجد ظاهر می‌شوند. حالا می‌توانید به آرامی دانه‌های کنجد را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و با اسپری به آن آب دهید.

    حتما بخوانید  گردگیری لوازم منزل با ۸ تکنیک و ترفند شگفت انگیز

    ۴- برای رشد سبزه کنجد باید ظرف سبزه را در محلی با نور ملایم آفتاب قرار دهید. از قرار دادن سبزه کنجد زیر نور مستقیم آفتاب اجتناب کنید.

    سبز کردن کنجد برای عید در خاک

    آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

    برای کاشت سبزه کنجد سفید و سیاه در خاک شما به مقداری خاک، دانه‌های تازه کنجد و یک گلدان زیبا نیاز دارید. مرحله به مرحله آموزش کاشت سبزه کنجد در خاک را دنبال کنید:

    ۱- در ابتدا باید همانند روش‌های قبلی دانه‌های کنجد را برای ۶ تا ۸ ساعت در آب بخیسانید.

    ۲- سپس می‌توانید دانه‌ها را در خاک بکارید. برای تسریع رشد سبزه کنجد برای عید می‌توانید چند روز دانه‌های کنجد را داخل پارچه بپیچید و بعد از این که دانه‌ها کمی سبز شدند، آن‌ها را داخل خاک بکارید.

    ۳- کمی خاک با ارتفاع ۵ تا ۸ سانتی‌متر داخل گلدان مورد نظرتان بریزید. بهترین خاک برای سبز کردن کنجد در خاک ترکیب خاک باغچه و مقداری خاک برگ است.

    ۴- سپس با استفاده از اسپری سطح خاک را نمناک کنید. توجه داشته باشید که استفاده از آب زیاد در این مرحله می‌تواند موجب پوسیده شدن دانه‌های کنجد شود. بنابراین خاک را فقط با اسپری کمی خیس کنید.

    ۵- سپس یک لایه نازک دانه کنجد روی خاک بپاشید. از انباشته کردن دانه‌های کنجد روی هم خودداری کنید.

    ۶- در این مرحله  مقداری خاک روی دانه‌ها بریزید. حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر خاک برای روی دانه‌ها کافی است.

    ۷- مجدداً خاک را با اسپری خیس کنید.

    ۸- گلدان را در محلی با نور مناسب و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. بهتر است گلدان را پشت پنجره و جایی که نور مستقیم آفتاب به آن برخورد نمی‌کند قرار دهید.

    ۹- خاک گلدان به هیچ عنوان نباید خشک شود و از همین رو لازم است تا روزانه با استفاده از اسپری خاک را نمناک کنید. بعد از حدود ۱ هفته یا کمی بیشتر جوانه‌های کنجد از داخل خاک بیرون می‌آیند.

    روش کاشت و سبز کردن کنجد قهوه‌ای هم درست مثل کاشت کنجد سیاه و سفید است. بنابراین برای کاشت این نوع کنجد نیز باید از روشی که در این مقاله اشاره شد استفاده کنید.

    بهترین زمان برای کاشت سبزه کنجد

    آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

    از آنجایی که سبزه کنجد زود جوانه می‌زند، بنابراین بهترین زمان برای کاشت سبزه کنجد ۸ تا ۱۰ روز قبل از شروع عید است. فراموش نکنید که مدت زمان رشد سبزه کنجد به نور و آب مورد نیاز آن بستگی دارد، بنابراین سعی کنید که سبزه را در محلی پر نور و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. برای آبیاری سبزه کنجد نیز بهتر است از اسپری استفاده کنید.

    نکات و فوت و فن‌های کاشت سبزه کنجد برای عید

    آموزش کامل کاشت انواع سبزه زیبا برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز+ avalfars.ir

    *برای کاشت سبزه کنجد بهتر است از کنجد تازه و بو نداده استفاده کنید. امکان کاشت سبزه کنجد بوداده وجود ندارد و از همین رو بهتر است حتماً به دنبال کنجد تازه باشید.

    *روش کاشت سبزه کنجد شباهت زیادی به کاشت سبزه ارزن دارد.

    *در زمان کاشت سبزه کنجد برای عید توجه داشته باشید که بذرها را روی هم انباشته نکنید، زیرا این کار موجب پوسیده شدن سبزه شما می‌شود.

    *برای کاشت سبزه سفره هفت سین با کنجد حتماً از کنجدهای سالم و تازه استفاده کنید.

    *سبزه کنجد سفید نسبت به کنجد سیاه، بعد از جوانه زدن به آرامی رشد می‌کند. از همین رو معمولاً سبزه کنجد سفید تا روز آخر عید شاداب و سرحال باقی می‌ماند. اگر دوست دارید سبزه شما کمی زودتر رشد کند از کنجد سیاه استفاده کنید.

    *برای رشد بهتر سبزه کنجد می‌توانید در مراحل ابتدایی کاشت سبزه کنجد برای عید داخل ظرف مد نظرتان، یک پلاستیک یا سلفون روی ظرف بکشید. در این مدت هر دو روز یک بار سبزه را آبیاری کنید. بعد از ۲ تا ۴ روز پلاستیک را بردارید. این کار موجب افزایش رطوبت می‌شود و رشد سبزه را سریع‌تر می‌نماید.

    *سبزه کنجد خیلی زود جوانه می‌زند اما از آنجایی که رشد آن کم است معمولاً تا روزهای آخر عید سرحال و شاداب به نظر می‌رسد و از همین رو برای افرادی که دوست دارند یک سبزه پر و سرسبز برای مدت طولانی داشته باشند، گزینه فوق‌العاده‌ای است.

    *فراموش نکنید که اصول کاشت انواع سبزه با هم متفاوت است. بنابراین قبل از هر اقدامی ابتدا در مورد نحوه کاشت آن تحقیق کنید.

    مطالب جالب پیشنهادی برای شما که بخوانید:

    روش تمیز کردن حمام که مثل روز اول برق بزند

    همه نشانه هایی که می گویند یک مرد از شما سوء استفاده می کند

    راز نوشته فارسی روی مقبرۀ ۵ هزار سالۀ در جزیرۀ «هولی» اسکاتلند+تصاویر

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار