چاپ کد خبر: 112891
5 خرداد 1402

آکواپونیک|۲۰ گیاه و سبزی خوردنی که براحتی می توانید در آب بکارید

وقتی صحبت از رشد گیاهان می شود، آکواپونیک یکی از پایدارترین سیستم های تولید مواد غذایی در سراسر جهان است. آکواپونیک ترکیبی از آبزی پروری (پرورش آبزیان) و هیدروپونیک (استفاده از مواد مغذی و آب به جای خاک برای پرورش گیاهان) است. معمولاً نسبت به کشاورزی سنتی به آب کمتر، انرژی کمتر و نیروی کار کمتری نیاز دارد.

سیستم آکواپونیک چیست؟

هوشنگ جهانبخش | اول فارس : آکواپونیک با نام لاتین: Aquaponics علم جدیدی شامل ترکیب آبزی پروری و پرورش گیاهان در آب است.در یک سیستم آکواپونیک از پساب ماهی به عنوان کود آلی برای گیاه استفاده و آب تصفیه شده توسط گیاه نیز به استخر پرورش ماهی یا سایر آبزیان منتقل میشود.آکواپونیک از تلفیق سیستم پرورش ماهی مدار بسته با سیستم گلخانه ای هیدروپونیک ایجاد می شود. در سیستم های مدار بسته پرورش ماهی به مرور زمان غلظت برخی از مواد آلی زیاد می شود که برای آبزیان مضر است، ولی همین مواد آلی غذای اصلی گیاهان می باشد و با هدایت آب در سیستم های هیدروپونیک به مصرف گیاهان می رسد. این فرایند نیاز های اصلی گیاهان برای رشد و نمو را تامین می کند و در عین حال آب توسط گیاهان تصفیه شده و به سیستم پرورش ماهی برگشت داده می شود.در این سیستم مواد دفعی ماهی که عمدتا ترکیبات نیتروژندار از قبیل آمونیاک، و ترکیبات غیر نیتروژنی مثل فسفر میباشند بوسیله گیاه جذب شده و از آب حذف میشوند.

00 1

در آکواپونیک عناصر غذایی موجود در آب استخر پرورش ماهی به عنوان کود در سیستم هیدروپونیک و در بستر گیاهان مصرف می‌شود و این عمل برای ماهی نیز سود دارد چون تجمع مواد تولید شده ناشی از تجزیه بقایای گیاهان و میکروارگانیسم‌ها در بستر استخر و ترکیبات ازته و فسفر ناشی از تغذیه ماهیان در آب تجمع یافته و عامل محدود کننده شرایط زیست ماهیان می‌شود.

آب یا پساب حاصل از پرورش ماهیان به عنوان یک منبع کودی آلی است. محصولات تولیدی در چنین سیستمی به عنوان محصول سالم و ارگانیک شناخته می‌شوند و در فروش و بازاریابی ماهیان و گیاهان تولید شده نقش مهمی دارد، ضمن این که از یک واحد تولیدی، دو نوع محصول تولید می‌شود و در مناطق خشک و نیمه‌خشک که با کمبود آب مواجه هستند آکواپونیک نقش مهمی داشته و مدلی برای کشاورزی پایدار است.
یک سیستم آکواپونیک از آب غنی از مواد مغذی موجود در مخازن ماهی به عنوان کود طبیعی برای گیاهان استفاده می کند. این گیاهان به نوبه خود به تصفیه آب برای زیستگاه ماهی ها کمک می کنند و از فرآیند اکولوژیکی طبیعت موجود در دریاچه ها، رودخانه ها و دیگر آبراه ها تقلید می کنند.

هم آب و هم مواد مغذی در یک سیستم آکواپونیک به روشی حلقه بسته بازیافت می شوند، در حالی که اغلب کارآمدتر از کشاورزی معمولی خاک هستند.

ماهی‌های آب شیرین گرم بیشتر از گیاهان برگی سود می‌برند، در حالی که سایر گیاهان بسته به اندازه یا نوع سیستم آکواپونیک و میزان نور خورشید در دسترس، بهتر سازگار می‌شوند. بسیاری از پرورش دهندگان آکواپونیک از ماهی تیلاپیا آب شیرین در مخازن خود استفاده می کنند، اگرچه می توان از گربه ماهی، قزل آلا، باس، سخت پوستان مانند خرچنگ و حتی ماهی های آب شور استفاده کرد.

aquaponic4

هم ماهی ها و هم گیاهانی که برای سیستم آکواپونیک خود انتخاب می کنید باید نیازهای دمایی و pH مشابهی داشته باشند، و در حالی که اکثر تولیدکنندگان تجاری تمایل دارند به محصولات برگی مانند کاهو و گیاهان متمایل شوند، همچنین می توان میوه ها و سبزیجات عجیب تری مانند موز و انار را پرورش داد. .

چه در حال رشد در مقیاس بزرگ باشید یا به تازگی سرگرمی جدیدی را در خانه شروع کنید، در اینجا ۲۰ مورد از بهترین گیاهان برای آکواپونیک آورده شده است.این میوه ها و سبزیجات به راحتی رشد می کنند و غذای خوشمزه تولید می کنند.

۱.کاهو

11 2

کاهوی برگدار احتمالاً متداول ترین گیاه آکواپونیک است که عمدتاً به این دلیل است که ساده ترین و پربارترین است. نیاز به مواد مغذی کم است، در حالی که pH مورد نیاز بین ۶.۰ تا ۶.۲ است، و دما باید بین ۱۶ سانتیگراد و ۲۱ سانتیگراد باشد. کاهو همچنین چرخه رشد کوتاه تری دارد و نور خورشید را دوست دارد، بنابراین برای سیستم های رشد آکواپونیک در فضای باز ایده آل است. نگهداری معمولاً محدود به بررسی سطح pH یک بار در هفته است و شما می توانید کاهو خود را در کمتر از یک ماه برداشت کنید.

۲.کلم پیچ

کلم پیچ

گیاهان کلم پیچ در سیستم های آکواپونیک به قدری خوب رشد می کنند که اگر به طور منظم برداشت نشوند، به راحتی می توانند از کنترل خارج شوند. همچنین، کلم پیچ می‌تواند PH کمی بالاتر با نیاز به مواد مغذی کمتری نسبت به کاهو داشته باشد و تا زمانی که دما بین ۱۳ درجه سانتیگراد تا ۲۱ درجه سانتیگراد باقی بماند می‌تواند مستقیماً در زیر نور خورشید کاشته شود (البته دمای هوای خنک‌تر را ترجیح می‌دهد). این گیاهان در اکثر سیستم های آکواپونیک خوب عمل می کنند، اما نسبت به محیط های رشد شن جزئی هستند. بعد از حدود پنج تا شش هفته، کلم پیچ آکواپونیک آماده مصرف است.

۳.اسفناج

اسفناج

نیاز کم به مواد مغذی و حاشیه خطای بیشتر از نظر pH، اسفناج را به سبزی سبز شگفت‌انگیز دیگری برای کاشت در باغ آکواپونیک تبدیل می‌کند. این گیاه دمای بین ۷ سانتیگراد تا ۲۴ درجه سانتیگراد را دوست دارد، اما آفتاب بیش از حد در فضای باز می تواند باعث پیچ و تاب خوردن و طعم تلخ بعدی در محصول شود. اسفناج از آنجایی که ریشه‌های کوتاه‌تری دارد، برای رشد نیازی به بستر رشد عمیق ندارد، و این باعث می‌شود اسفناج برای تکنیک فیلم‌های غذایی آکواپونیک و سیستم رافت ایده‌آل باشد.

۴.گوجه فرنگی

گوجه فرنگیعکس

اگرچه گوجه فرنگی به مقدار بیشتری از مواد مغذی نیاز دارد، اما می تواند دماهای گرمتر (تا ۲۹ درجه سانتیگراد) را تحمل کند و به طرز شگفت انگیزی در آب رشد کند. از آنجایی که گوجه‌فرنگی‌ها گیاهانی با مواد مغذی بالایی هستند، بهتر است برای سیستم‌های بزرگ‌تر با زمان بیشتری برای استقرار خود نگهداری شوند. درست مانند گوجه‌فرنگی‌هایی که در باغ‌های سنتی رشد می‌کنند، گوجه‌فرنگی‌های آکواپونیک احتمالاً به یک ساختار حمایتی نیاز دارند تا رشد بلند خود را مدیریت کنند – تا ارتفاع ۱۸۳ فوت برای برخی گیاهان. بهترین گزینه برای این گیاهان ماهی هایی هستند که آب گرمتری دوست دارند مانند تیلاپیا، کوی و ماهی قرمز.

۵.شاهی

شاهیعمس

معمولاً بزرگترین مشکل شاهی آبی آکواپونیک سرعت رشد و تکثیر آن است. یک گیاه کوچک به سرعت به چندین گیاه دیگر تبدیل می شود و قبل از اینکه متوجه شوید، خیلی بیشتر از آنچه نیاز دارید شاهی آبی دارید. بعلاوه، اگر به اندازه کافی مرتب برداشت نشود، می تواند به راحتی بستر رشد شما را مسدود کند و مشکلاتی را برای بقیه سیستم شما ایجاد کند. شاهی را می توان حتی به صورت دایره ای کشت کرد، زیرا رشد آن از قلمه ها و دانه ها آسان است، به این معنی که می توانید آن را به طور مداوم و بدون هزینه اضافی تولید کنید.

۶.تربچه

تربچهعکس

از دایکون سفید تا قرمز کلاسیک، تربچه یکی از آسان‌ترین سبزیجات برای رشد از طریق آکواپونیک است. کسانی که به طور منظم آنها را پرورش می دهند سوگند یاد می کنند که از الیاف چوب برای کمک به جوانه زدن دانه ها استفاده کنند، اما خاک رس و پوکه نیز بسترهای مناسبی برای رشد تربچه هستند. آنها دماهای خنک تر را تا۱۶ درجه سانتیگراد اما تا ۲۶ سانتیگراد ترجیح می دهند و سطح pH بین ۶ تا ۷ را ترجیح می دهند، بنابراین تیلاپیا و کوی معمولی اغلب استفاده می شوند.

۷.هویج

هویجعکس

هویج برای رشد به نور خورشید زیادی نیاز دارد، اگرچه آنها دماهای خنک تر را بین ۱۵ تا ۱۸.۵ درجه سانتیگراد ترجیح می دهند. رشد این سبزیجات دشوار است، اما تنها چیزی که لازم است یک سیستم آکواپونیک به درستی تنظیم شده با محیط رشد خوب و خنثی با pH است. حداقل ۶-۸ ساعت نور مستقیم خورشید در روز. سیستم آکواپونیک بستر مدیا برای هویج بهترین است، زیرا در روش‌های دیگر خوب عمل نمی‌کند و می‌توان آن را در مدت دو تا سه ماه از بذر برداشت.

۸.توت فرنگی

توت فرنگی

توت فرنگی بهتر است با استفاده از سیستم آکواپونیک عمودی رشد کند زیرا به سرعت تکثیر می شود و فضای بسیار کمی نیاز دارد. تنها نکته این است که از آنجایی که بیشتر گیاهان توت فرنگی آکواپونیک فقط چند میوه جداگانه تولید می کنند، عاقلانه است که تا آنجا که ممکن است بیشتر بکارید و به آنها فضای زیادی بدهید اگر می خواهید محصول زیادی ایجاد کنید. آنها به مقادیر متوسط تا زیاد مواد مغذی نیاز دارند و pH بین ۵.۵ تا ۶.۵ را ترجیح می دهند، با دمای بین۱۶ درجه سانتیگراد تا ۲۷ سانتیگراد. برخلاف سبزی های برگ دار، توت فرنگی به پتاسیم بیشتری نیاز دارد، بنابراین بیشتر پرورش دهندگان آن را پس از مصرف به سیستم آکواپونیک خود اضافه می کنند. در حال حاضر تثبیت شده است.

۹.ریحان

ریحانعکس

توانایی طبیعی این گیاه در تحمل گرما و رطوبت بالا، آن را به یکی از بهترین گیاهان برای گنجاندن در سیستم آکواپونیک تبدیل کرده است. به سرعت رشد می کند و می تواند در کمتر از یک هفته جوانه بزند و گیاهان آماده برداشت و خوردن در عرض ۲۵ روز هستند. ریحان نیاز به مواد مغذی کمی دارد و درجه حرارتی بین ۱۸.۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد دارد. درست مانند ریحان سنتی که در خاک رشد می کند، مهم است که گل ها را در حین شکل گیری حذف کنید تا عملکرد را افزایش دهید، و مطمئن شوید که آن را کم برداشت کنید تا عمر آن طولانی شود.

۱۰.نعناع

نعناععکس

مهم نیست که کدام نوع نعناع را برای رشد انتخاب می کنید، تقریباً مطمئناً در سیستم آکواپونیک شکوفا می شوند. این همیشه چیز خوبی نیست، زیرا نعنا به قدری سریع رشد می کند که خطر غلبه بر کل سیستم رشد و جلوگیری از رشد بقیه گیاهان را دارد.

اگر می خواهید نعناع بکارید، گیاهان را در فاصله ۴۶ تا ۶۱ سانتی متری از هم قرار دهید تا ریشه ها بر سر آب گرانبها و مواد مغذی رقابت نکنند. نعناع همچنین به سایه جزئی، دمای ۱۸.۳۳ سانتیگراد تا۲۱.۱۱ سانتیگراد و PH بین ۶.۵ و ۷.۰ نیاز دارد.

۱۱.خیار

خیارعکس

خیاربه عنوان دوستداران آب و هوای گرم، خیارها در مناطقی با دسترسی زیاد به نور خورشید و رطوبت (در صورت رشد در داخل خانه، نورهای مصنوعی) بهترین رشد را دارند. ریشه های پیچیده آنها را به دقت زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که لوله ها را در سیستم آکواپونیک مسدود نمی کنند و گیاهان را بین ۷۱ تا ۱۵۰ سانتیمتر از هم دور نگه دارید تا نیتروژن را از بقیه گیاهان انباشته نکنند.

۱۲.گل کلم

گل کلمعکس

به لطف سختی طبیعی گل کلم، به نگهداری کمی نیاز دارد و در سیستم آکواپونیک مبتنی بر آب رشد می کند. از آنجایی که در برابر آفات و بیماری ها نیز بسیار مقاوم است، یکی دیگر از بهترین سبزیجات آکواپونیک برای مبتدیان است. گل کلم خود را از نور مستقیم خورشید و به خصوص یخبندان، اگر در بیرون رشد می کند، دور نگه دارید. همچنین می تواند در گلخانه رشد کند.

۱۳.کلم

کلمعکس

یکی دیگر از گیاهان آسان برای رشد در آکواپونیک، کلم با pH 6.2 تا ۶.۶ و در دمای بین ۷.۵ سانتیگراد تا ۲۴ سانتیگراد بهترین عملکرد را دارد. خارج از تماشای آفات و پوسیدگی معمولی. کلم آکواپونیک را بعد از نه هفته برداشت کنید.

۱۴.آفتابگردان:

آفتابگردانعکس

آکواپونیک فقط برای میوه ها و سبزیجات نیست، بلکه برای گل ها و گیاهان زینتی نیز کاربرد دارد. در شرایط مناسب، گل آفتابگردان با سیستم آکواپونیک می تواند از دانه به ۱۲۱ یا ۱۵۲سانتی متر برسد و هم در گلخانه و هم در فضای باز در آب و هوای گرم عملکرد خوبی دارد. آنها را می توان بدون استفاده از کودهای شیمیایی یا آفت کش ها رشد داد و هم خوراکی هستند و هم از نظر زیبایی.

۱۵.فلفل

فلفل

برای حمایت از گیاهان فلفل آکواپونیک خود از بذر تا بلوغ، محیط‌های رشد خنثی با pH مانند سنگ‌ریزه‌های شیل یا خاک رس را انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که آنها بهترین رشد را با ریشه‌هایشان در آبی بین ۱۶ تا ۲۴ سانتیگراد دارند. با این حال، فلفل‌های تند مانند کاین یا habanero احتمالاً نسبت به دماهای گرمتر تحمل بیشتری خواهد داشت. آنها همچنین سطوح اسیدی متوسط را بین ۵.۵ تا ۶.۵ ترجیح می دهند، بنابراین با چندین گزینه ماهی کار می کنند (حتی ماهی های کوچکتر مانند تترا در کنار گیاهان فلفل رشد می کنند).

۱۶.زنجبیل:

زنجبیلعکس

زنجبیل یک گیاه عالی برای سیستم‌های آکواپونیک است، به شرطی که در یک سیستم بستر مدیا قرار داشته باشد که از ریشه‌های آن پشتیبانی کافی می‌کند. محیط گرم و مرطوب را دوست دارد و برای رشد به نور مستقیم خورشید نیاز ندارد. pH ایده آل بین ۵.۵ تا ۶.۸ و دما بین ۲۴ سانتیگراد و ۲۶ سانتیگراد است.

۱۷.بادمجان:

بامجانعکس

بادمجان در سیستم بستر مدیا با پشتیبانی از ریشه هایش به خوبی عمل می کند. میوه ها اگر آفتاب بیشتری داشته باشند بزرگتر می شوند، بنابراین به طور ایده آل آنها را در مکانی قرار دهید که ۱۴ ساعت در روز نور خورشید داشته باشند. بلوغ آنها بیشتر طول می کشد، حدود ۳ تا ۴ ماه از زمان بذر، با دمای بین ۲۱ سانتیگراد و ۲۷ درجه سانتیگراد و سطح pH بین ۵.۵ و ۷.

۱۸.لوبیا:

لوبیاعکس

انواع مختلفی از لوبیا وجود دارد – قطب و بوته – و میله برای آکواپونیک بهترین هستند زیرا به شما امکان می دهند فضای رشد را به حداکثر برسانید. تکیه گاه ها را قرار دهید تا بتوانند بالا بروند و فضا را آزاد کنند. آنها در شرایط گرم تر، با دمای بین ۲۲ سانتیگراد و ۲۶ درجه سانتیگراد، عملکرد خوبی دارند. آنها آفتاب کامل را دوست دارند، اما می توانند مقداری سایه را تحمل کنند، بنابراین ۶ تا ۸ ساعت در روز آفتاب بگیرید.

۱۹.بامیه:

عکس بامیه

بامیه یک بستر مدیا با سطوح pH خنثی بین ۶.۵ تا ۷ را دوست دارد. دمای ایده آل گرم است، بین ۲۱ سانتیگراد تا ۲۹  سانتیگراد، بنابراین شما می خواهید از ماهی هایی مانند تیلاپیا، گربه ماهی و ماهی موری استفاده کنید که گرمای مشابهی را دوست دارند. گیاهان به حداقل ۸ ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند.

۲۰.موز:

موز

موز ممکن است انتخاب شگفت انگیزی به نظر برسد، اما در سیستم های بزرگ آکواپونیک بسیار خوب عمل می کند. آنها خیلی سریعتر از زمانی که در خاک رشد می کنند میوه تولید می کنند. آنها به ۱۰ تا ۱۲ ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند و دمای آن باید ۲۰ درجه سانتیگراد تا ۲۱ درجه سانتیگراد متوسط باشد و PH آن ۵.۵ تا ۶.۵ باشد. تیلاپیا بهترین ماهی برای مطابقت با موز است.

مزایای استفاده از سیستم آکواپونیک:

aquaponic1

  • امکان تولید گیاهان و آبزیان در مناطق کم آب
  • توان تولید یکسان با مصرف ۲% آب مورد نیاز در سیستم های سنتی
  • کاهش نیروی کارگری
  • مصرف کود ارگانیک و تولید محصول ارگانیک
  • افزایش تولید با استفاده از کود طبیعی ماهی
  • کاهش اتلاف انرژی با ترکیب کشت
  • افزایش تولید در واحد سطح در سیستم های کشت طبقه ای
  • قابل اجرا در مکان های نزدیک به بازار فروش و کاهش هزینه های نقل و انتقال
  • عدم نیاز به استفاده از علف کش ها و آفت کش ها شیمیایی
  • محیط کشت و محصولات بسیار تمیز نسبت به محیط های کشت خاکی
  • کم هزینه ترین روش برای حذف مواد آلی مراکز پرورش آبزیان
  • امکان تولید خارج از فصل
  • سیستم آکواپونیک بهترین گزینه برای تولید گیاهان ارگانیک در سیستم های گلخانه ای می باشد

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

داود مرندی گشتی یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۳۰

بسیار عالی امیدوارم توجه بیشتری به کشاورزی در کشور بشود

آخرین اخبار