چاپ کد خبر: 124032
26 مهر 1402

آیا خنک ‌کننده و ضد یخ یکی هستند؟

آیا خنک ‌کننده و ضد یخ یکی هستند؟

آیا می‌دانستید که ضد یخ و خنک‌کننده دو چیز متفاوت هستند؟

ضد یخ از یخ زدن موتور جلوگیری می‌کند، در حالی که مایع خنک‌کننده به تنظیم دمای موتور کمک می‌کند. این مقاله جزئیات مهمی را در مورد این دو مایع خودرو از جمله تفاوت آن‌ها توضیح می‌دهد. بنابراین، اگر در مورد ضد یخ و مایع خنک‌کننده کنجکاو هستید یا می‌خواهید در مورد سیستم ماشین خود بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید!

ضد یخ یا خنک‌کننده

گرمای شدید و سرمای شدید می‌تواند ماشین را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین وقتی فصل‌ها تغییر می‌کنند، ایده خوبی است که در مورد نحوه مراقبت صحیح از سیستم خنک‌کننده موتور خود تجدید نظر کنید. برای حفظ عملکرد سیستم خنک‌کننده، باید از ضد یخ و خنک‌کننده استفاده کنید. با این حال، ممکن است دقیق ندانید که اصطلاحات خنک‌کننده و ضد یخ به چه معنا هستند و تفاوت آن‌ها با یکدیگر چیست – به خصوص که بسیاری از افراد از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. آیا خنک‌کننده همان ضد یخ است؟ در ادامه خواهیم دید.

ضد یخ چیست

به طور خلاصه، ضد یخ مایعی است که به سیستم خنک‌کننده موتور اضافه می‌شود تا دمای یخ زدن آب را کاهش دهد. در هوای سرد، آب به طور طبیعی نقطه انجماد صفر درجه سانتی‌گراد دارد. با این حال، هنگامی که ضد یخ اضافه می‌شود، این دما به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. معمولاً از اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول تولید می‌شود و نقطه انجماد مایع خنک‌کننده را کاهش می‌دهد تا از یخ زدن آن جلوگیری کند.

هر مقدار از مایع خنک‌کننده یخ زده، در هوای سرد می‌تواند فشار ایجاد کند و قطعات موتور را دچار ترک‌خوردگی کند. ضد یخ، همچنین نقطه جوش آب را بالا می‌برد و به جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک می‌کند. پیش از هر چیز، بهتر است عوامل موثر کاهش سطح ضد یخ را بشناسید.

موتور خودرو گرمای زیادی تولید می‌کند و اگر این گرما کنترل نشود، می‌تواند باعث آسیب جدی شود. به همین دلیل است که ضد یخ برای نگهداری از خودرو حیاتی است. هنگامی که این ماده با آب مخلوط شده و به رادیاتور اضافه می‌شود، به تنظیم دمای موتور کمک می‌کند؛ در عین حال از قطعات فلزی مختلف در سیستم خنک‌کننده موتور محافظت و آن‌ها را روانکاری می‌کند.

ضد یخ چگونه کار می‌کند

ضد یخ بخش جدایی‌ناپذیر از مایع خنک‌کننده است. این مایع تضمین می‌کند که مایع خنک‌کننده می‌تواند به خوبی در موتور ماشین شما گردش کند و گرما را (بدون تبدیل‌شدن به یخ یا بخار) جذب کند. این فرآیند موتور را در دمای ثابتی نگه می‌دارد، خواه هوای محیط بیرون گرم باشد یا سرد.

در تابستان، ضد یخ گرما را از موتور دور می‌کند و به رادیاتور می‌برد و در آنجا تخلیه می‌شود. مخلوط ضد یخ بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، عملکرد روان خنک‌کننده را تضمین می‌کند.

خنک‌کننده

مایع خنک‌کننده مخلوط رقیق‌شده آب و ضد یخ است. موتور را به گردش در می‌آورد و گرما را جذب می‌کند. با این حال، مایع خنک‌کننده حاوی آب بیشتری نسبت به ضد یخ است، بنابراین نمی‌تواند در برابر دماهای شدید مقاومت کند – به همین دلیل است که برخی از ترکیب‌ها و نسبت‌های خاص، متناسب با خودروهای خاص و در آب و هوای خاص تولید شده‌اند. یک مخلوط ضد یخ – خنک‌کننده با نسبت‌های مناسب، نقطه جوش بسیار بالایی دارد و می‌تواند در برابر دمای بالا در مناطق گرم مقاومت کند.

خنک‌کننده چگونه کار می‌کند

خنک‌کننده با گردش در موتور و جذب گرما کار می‌کند. سپس گرما به رادیاتور منتقل و در آنجا دفع می‌شود. به طور خلاصه، خودروی شما به هر دو ضد یخ و خنک‌کننده نیاز دارد تا کارکرد نرمی داشته باشد.

تفاوت بین ضد یخ و خنک‌کننده

4ea02358 091c 4e79 888d e8834ee8e932

تفاوت اصلی بین ضد یخ و خنک‌کننده، به ترکیبات آن ها مربوط میشود. ضد یخ عمدتاً از اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول تولید شده است، در حالی که خنک‌کننده از مخلوط ۵۰-۵۰ آب و ضد یخ تشکیل شده است. ترکیب آب و ضد یخ به خنک‌کننده کمک می‌کند تا خنک‌کنندگی کافی داشته باشد و همچنین بتواند از یخ‌زدگی موتور جلوگیری کند.

آیا می‌توان به جای خنک‌کننده از ضد یخ استفاده کرد

ضد یخ و خنک‌کننده هر دو عملکرد یکسانی دارند. این فقط یک مورد است که آیا نوع از پیش مخلوط شده یا کنسانتره را خریداری می‌کنید. ضد یخ چه به عنوان محلول از پیش مخلوط شده (خنک‌کننده موتور) و چه به عنوان کنسانتره‌ای که می‌توانید در خانه مخلوط کنید، در ترکیب با آب به روانکاری اجزای داخلی موتور نیز کمک می‌کند.

خنک‌کننده موتور معمولاً یک تقسیم ۵۰/۵۰ ضد یخ و آب است. با این حال، برخی از خنک‌کننده‌ها از تقسیم ۷۰/۳۰ ضد یخ و آب تشکیل شده‌اند. این‌ها برای جلوگیری از خوردگی طراحی شده‌اند و معمولاً کمی گران‌تر از همتایان ۵۰/۵۰ خود هستند. می‌توانید ضد یخ را با آب مقطر در هر یک از این نسبت‌ها مخلوط کنید.

همان‌طور که گفته شد، ضد یخ به عنوان مایعی که ماشین شما را روشن نگه می‌دارد، برای رانندگی در تابستان و زمستان بسیار مهم است. هیچ «جایگزین» واقعی برای آن وجود ندارد، زیرا در طول سالیان متمادی فرموله شده است تا عملکردهای گرمایش و سرمایش خود را بهتر از هر چیز دیگری انجام دهد.

ضد یخ یک مایع تخصصی و هوشمند است که به محرک‌های وسیله نقلیه شما پاسخ می‌دهد و این اشتباه است که فکر کنید آب یا مایعات دیگر می‌توانند به همان شیوه عمل کنند. بنابراین، به جرات می‌توان گفت که ضد یخ واقعاً بهترین دوست خودروی شماست.

اگر در وضعیت اضطراری هستید، آب مقطر بهترین گزینه برای رفع موقت مشکل است. به هر حال بهتر است مقداری مایع در سیستم خنک‌کننده وجود داشته باشد.

با این حال، استفاده از آب به عنوان خنک‌کننده جایگزین، با یک هشدار همراه است. چون برخلاف ضد یخ، نقطه انجماد آب بسیار بالاتر است. اگر ماشین شما برای مدت طولانی در محیط با هوای سرد بماند، این امر خطر یخ زدن لوله‌های شما را به دنبال دارد. از این رو آب باید فقط به عنوان یک جایگزین بسیار موقت استفاده شود، نه به عنوان یک جایگزین اصلی.

از آنجایی که خنک‌کننده موتور از آب و اتیلن گلیکول (مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده ضد یخ) تولید شده است، برخی از افراد گزینه موقت را انتخاب می‌کنند. با این حال، اکیداً توصیه می‌شود که هنگام دست‌کاری موتور و مایعات داخل وسیله نقلیه با یک مشاوره حرفه‌ای مشورت کنید؛ زیرا می‌تواند بسیار خطرناک باشد.منبع:totalenergies.co.uk

صفر تا ۱۰۰ کاشت و پرورش درخت گردو که هر باغداری باید بداند

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ممداقا پنجشنبه , ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹

ممنون بابت اطلاعات فنی و با ارزش شما.واقعا مفید بود.

آخرین اخبار