چاپ کد خبر: 121699
1 مهر 1402

اتوبان اصفهان شیراز که بزودی افتتاح می شود چند باجه عوارضی دارد؟ ۷ ماه بعد به شیراز وصل می شود!

بهره برداری از آزادراه اصفهان شیراز یک تحول حمل و نقلی در جنوب کشور به ویژه استان های هرمزگان و بوشهر نیز به حساب می آید که در آینده به منظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بازدید از اتوبان اصفهان شیراز گفت: آزادراه شیراز اصفهان به عنوان طولانی ترین و بزرگترین آزادراه کشور با ارزش روز ۲۵ هزار میلیارد تومان در دسترس هموطنان قرار می گیرد.

به گزارش اول فارس از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی در سفر به استان فارس از آخرین مراحل اجرایی اتوبان اصفهان شیراز با هدف ساماندهی ترافیک در استان های فارس، اصفهان و استان های جنوبی کشور بازدید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر خط کشی های کل مسیر ۲۱۲ کیلومتری آزادراه انجام شده است، مبلمان های جاده ای مسیر نصب شده است و برای اولین بار طولانی ترین بهره برداری از یک مسیر آزادراهی در کشور با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی موجود انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، ارزش روز این پروژه را بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بهره برداری از این پروژه ضمن افزایش ایمنی، کاهش زمان سفر با رعایت استانداردهای جهانی سبب کاهش ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت در سال معادل مصرف حداقل یک روز کل کشور می شود.

 باجه عوارضی آزادراه شیراز اصفهان اتوبان اصفهان شیراز

خادمی اتصال آزادراهی دو مرکز فرهنگی و گردشگری کشور را دستاورد دیگری از دولت مردمی دانست و افزود: بهره برداری از این آزادراه یک تحول حمل و نقلی در جنوب کشور به ویژه استان های هرمزگان و بوشهر نیز به حساب می آید که در آینده به منظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.

وی در تشریح آخرین وضعیت اجرایی قطعه ۷ این آزادراه توضیح داد و گفت: خوشبختانه عملیات اجرایی در این قطعه با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال اجرا است و به منظور بهره برداری از سرمایه گذاری های انجام شده در این آزادراه ابتدا ۶ قطعه اول به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهره برداری می رسد و با برنامه ریزی انجام شده ظرف ۷ ماه آینده عملیات اجرایی این قطعه نیز تکمیل و آزادراه به شهر شیراز متصل می شود.

وی اعلام کرد: تلاش می شود یک باند از ۹ کیلومتر ابتدایی قطعه ۷ نیز همزمان با بهره برداری از آزادراه حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست زیر عبور قرار گیرد.


 آزادراه چند باجه عوارضی دارد و عوارض آن چقدر است؟

در آستانه افتتاح آزادراه اصفهان شیراز این پرسش برای متقاضیان تردد در این آزادراه ایجاد شده است که رانندگی در اتوبان مذکور برای آنها چقدر آب خواهد خورد؟!

به گزارش اول فارس، عبور از اتوبان اصفهان شیراز که طی روزهای آینده شاهد گشایش آن خواهیم بود قطعا با امنیت و آرامش بیشتری نسبت به مسیر قبلی همراه خواهد بود. این امنیت و آرامش هزینه هایی هم در بردارد که موجب نگرانی برخی متقاضیان استفاده از این اتوبان را فراهم کرده است.

دغدغه گرانی عوارض این آزادراه از آنجا کلید خورد که چندی پیش یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره این اتوبان سخنانی گفت. در این سخنان وی به این نکته اشاره کرد که پیش بینی چند نقطه برای اخذ عوارض آزادراه اصفهان شیراز انجام شده است.

یک آزادراه اصفهان شیراز و چند بار عوارض دادن!

بر این اساس به نظر می رسد با محور مواصلاتی مواجه خواهیم بود که عوارض آن در ۲ یا ۳ مرحله از تردد کنندگان دریافت می شود. این اتفاق اگر روی دهد چندان خوشایند نیست و بسیاری از رانندگان از این که برای عبور از یک اتوبان چند بار از آنها عوارض اخذ شود، گله خواهند کرد.

از سوی دیگر، اظهارات دست اندرکاران ساخت این آزادراه نشان می دهد اتوبان فوق الذکر هزینه های سنگینی داشته که توسط سرمایه گذاران مختلف تامین شده است. طبعا این سرمایه گذاران انتظار دارند سرمایه گذاری آنها با سود و بازدهی مناسبی به آنها بازگردد اما آیا این خواسته موجب تعیین عوارض گران برای آزادراه اصفهان شیراز نخواهد شد؟

تجربیات تا حدی مشابه به ما نشان می دهد آزادراه هایی که در سال های اخیر افتتاح شده اند همواره عوارض بالاتری از حد انتظار متقاضیان و تردد کنندگان داشته اند. نمونه بسیار روشن آن، آزادراه تهران شمال است که عوارض آن از نظر بسیاری از استفاده کنندگان گران تعیین شده و این گرانی کاملا ملموس است.

اگر عوارض اتوبان اصفهان شیراز  نیز به سبک و سیاق محورهایی مثل اتوبان تهران شمال تعیین شود، انتقاد بهره برداران و رانندگان این اتوبان را در پی خواهد داشت.

شایان ذکر است؛ از اظهارات مسئولان احداث این اتوبان این طور استنباط می شود که تاکنون حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان برای این اتوبان هزینه شده است.  در میان ترکیب سرمایه گذاران متنوع این محور وزارت دفاع نیز حضور دارد.

طرز تهیه کباب بیتی یک وعده متفاوت و بسیار خوشمزه ترکی

هوش مصنوعی هر کشور را شبیه یک پسر نوجوان شبیه سازی کرد؛ نوجوان ایرانی زیباترین +فیلم

خبر نماینده شیراز از گروگانگیری در خانه های نساخته نهضت ملی مسکن

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار