چاپ کد خبر: 29727
20 خرداد 1399

اختلاف‌نظر نمایندگان درباره شیوه تائید اعتبارنامه تاجگردون

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: درباره رای گیری اعتبارنامه آقای تاجگردون در صحن علنی مجلس اختلاف نظر وجود دارد برخی می گویند باید رای گیری شود و برخی معتقدند فقط قرائت در صحن کفایت می کند.

اختلاف‌نظر نمایندگان درباره شیوه تائید اعتبارنامه تاجگردون/ رئیس مجلس باید تصمیم نهایی را بگیرد

به گزارش اول فارس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس  درباره اینکه اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در صحن علنی به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد یا نه گفت: در این باره اختلاف نظر وجود دارد برخی معتقدند باید رای گیری در صحن علنی صورت گیرد و برخی دیگر معتقدند نیازی به رای گیری نیست و قرائت در صحن کفایت می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه هیچ کدام از دو طرف از موضع خود کوتاه نمی آیند بنابراین تصمیم گیری نهایی با رئیس مجلس است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به اینکه تصمیم رئیس مجلس در این باره چیست گفت: اطلاعی ندارم باید از خودشان سوال شود.

براساس این گزارش علیرضا سلیمی ، عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده بود که در جلسه مفصلی که در هیئت رئیسه مجلس برای این موضوع برگزار شد نظر اکثریت اعضا بر این بود که رأی‌گیری در این باره نیاز نیست و اعتبارنامه تنها باید قرائت شود. این در حالی است که مالک شریعتی ، نماینده مردم تهران نیز عنوان کرده که طبق مواد ۲۹ و ۳۵ آیین نامه داخلی مجلس در این باره تصمیم گیری می کند که تصمیم قطعا به معنی شنیدن گزارش شعبه نیست و باید رای گیری شود.

آرا نمایندگان به اعتبارنامه تاجگردون مخفی بود

رئیس شعبه ۱۲ بررسی اعتبارنامه نمایندگان گفت: آراء اعضای شعبه به اعتبارنامه آقای تاجگردون مخفی است.

آرا نمایندگان به اعتبارنامه تاجگردون مخفی بود/ منتخب گچساران مدرک خود را فوق لیسانس اعلام کرده است

سید ناصر موسوی لارگانی  درباره روند بررسی اعتبارنامه محمدرضا تاجگردون در شعبه ۱۲ گفت: شعبه ۱۲ بررسی اعتبارنامه نمایندگان از ابتدای تشکیل تا به امروز ۴ جلسه برای بررسی اعتبارنامه منتخب مردم گچساران تشکیل داد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی بررسی اعتبارنامه این منتخب مجلس یازدهم استعلاماتی در اختیار شعبه قرار گرفت تصریح کرد: مطابق فرصت قانونی تعیین شده در آیین نامه داخلی مجلس درصورتی که در مدت سه روز اعتراضی از سوی نمایندگان به اعتبارنامه ای ارائه نشود، اعتبارنامه در شعبه به تصویب خواهد رسید و اگر اعتراضی در مدت سه روز ارائه شود بررسی های بیشتر بعد از استعلام از شورای نگهبان صورت خواهد گرفت.

رئیس شعبه ۱۲ بررسی اعتبارنامه نمایندگان گفت: در مرحله اول نامه ای به شورای نگهبان زده و موارد اعتراضی از سوی نمایندگان را اعلام کردیم که شورای محترم نگهبان به طور مکتوب اعلام کرد در جریان بررسی صلاحیت های این موارد درباره آقای تاجگردون احراز شده است.

موسوی لارگانی گفت: برخی نمایندگان مانند امیرحسین قاضی زاده از جایگاه نائب رئیسی مجلس نامه ای را به شورای نگهبان فرستاده و موارد اعتراضی خود را که ۱۵ مورد بود، اعلام کردند.

نماینده فلاورجان ادامه داد: امروز ساعت ۱۲:۴۰ پاسخ شورای نگهبان به نامه دوم به دست ما رسید. که در این نامه اعلام شده بود ۱۲ مورد قبل از این در جریان بررسی صلاحیت آقای تاجگردون احراز شده است، درباره اعتراض به مدرک دکترا هم شورای نگهبان پاسخ داد که وی درجریان ثبت نام انتخاباتی مدرک خود را فوق لیسانس اعلام کرده است. درباره دو مورد دیگر هم شورای نگهبان اعلام کرده بود که پیوستی از سوی نمایندگان ارائه نشده است.

موسوی لارگانی گفت: در جلسه امروز ۱۶ نفر از اعضای شورا حضور داشتند که ۹ نفر اعتبارنامه تاجگردون را تایید و ۷ نفر آن را رد کردند.

وی درباره اینکه چه کسانی رای منفی و چه کسانی رای مثبت دادند تصریح کرد: آرا به صورت مخفی از اعضای شورا گرفته شد و نمی دانیم چه کسانی موافق و مخالف بودند.

موسوی لارگانی درباره زمان بررسی این اعتبارنامه در صحن علنی مجلس گفت: هر زمانی که هیئت رئیسه مجلس بررسی این اعتبارنامه را در دستور کار صحن قرار داد.

همچنین علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام گفت: در این جلسه محمدباقر قالیباف غایب بود و رای نداد.

بر اساس این گزارش، محمد علیپور، سخنگوی شعبه ۱۲ نیز به دانا گفت: براساس آیین نامه داخلی آرا نمایندگان مخفی است و تنها در صورتی می توان آرا را به طور شفاف اعلام کرد که آیین نامه داخلی مجلس با تصویب نمایندگان تغییر کند.

در شعبه رسیدگی به اعتبارنامه تاجگردون چه گذشت؟

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت ساعت ۱۲ امروز رأی گیری با حضور ۱۶ نفر از اعضای شعبه انجام شد که ۷ نفر رأی در رد اعتبارنامه و ۹ نفر رأی در تأیید اعتبارنامه دادند و من رأی جهت رد اعتبارنامه دادم و از آن دفاع می‌کنم.

حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خاورستان، در خصوص بررسی اعتبارنامه تاجگردون گفت: روز گذشته جلسه شعبه بررسی اعتبارنامه آقای تاجگردون حدود ۵ ساعت طول کشید که نمایندگان معترض به اعتبارنامه وی، مستندات خود را ارائه کردند و آقای تاجگردون از خود دفاع کرد.

وی افزود: نمایندگان مجلس اعلام کردند برخی مدارک و مستنداتی که به شورای نگهبان ارسال شده، جدید است چراکه شورای نگهبان گفته بود قبلا تمام مستندات را در اختیار داشته است.

در شعبه رسیدگی به اعتبارنامه تاجگردون چه گذشت؟/ خسروی: در رد اعتبارنامه رأی دادم

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل این که روز گذشته شورای نگهبان پاسخ نامه نمایندگان مجلس را نداده بود، رأی گیری به امروز موکول شد.

خسروی افزود: نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان، ۱۲ بند داشت که شورای نگهبان پاسخ داد ۸ بند را قبلا در اختیار داشته و بررسی کرده و ۴ بند جدید را نیز بررسی کرده است.

 وی اظهار کرد: ساعت ۱۲ امروز رأی گیری با حضور ۱۶ نفر از اعضای شعبه انجام شد که ۷ نفر رأی در رد اعتبارنامه و ۹ نفر رأی در تأیید اعتبارنامه دادند و من رأی جهت رد اعتبارنامه دادم و از آن دفاع می کنم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در شعبه، رأی اکثریت بر رد اعتبارنامه می بود، بررسی اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق و تفحص می رفت که جهت بررسی فرصت بیشتری داشت اما رأی اکثریت بر تأیید بود و اعتبارنامه در شعبه تأیید شد.

خسروی تصریح کرد: برخی از نمایندگان معتقدند طبق قانون اساسی، رأی نماینده قابل واگذاری نیست و لازم است موضوع اعتبارنامه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود که احتمالا فردا این موضوع در صحن علنی بررسی می شود و این موضوع، بستگی به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

یعقوب خسروانی چهارشنبه , ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴

سلام ،تاجگردون نماینده باسوادوباتجربه هست ،نیمه پرلیوان را اکرنگاه کنیم ،خوبی های ایشون خیلی بیشتر از ایرادات ایشنون هستش،من گچساران نیستم.

آخرین اخبار