چاپ کد خبر: 104884
2 اسفند 1401

کسی از سهام عدالت بیش از دو میلیون شهروند استان فارس خبر دارد؟

شرکت تعاونی سهام عدالت فارس که با در اختیار گرفتن سهام بیش از دو میلیون نفر از شهروندان فارس از سرمایه ۲۷ هزار میلیارد تومانی برخوردار است تا کنون از هرگونه اطلاع رسانی از نحوه هزینه‌کرد آن خودداری کرده است.

تاریک‌خانه‌ای بنام شرکت تعاونی سهام عدالت فارس

خبرگزاری فارس از شیراز نوشت : با ابلاغ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، هیأت وزیران اولین آیین نامه افزایش ثروت خانوارهای ایرانی را در تابستان سال ۸۴ به تصویب رسانید که حاصل آن توزیع تا ۴۰ درصد از مجموع ارزش سهام بنگاه‌های قابل واگذاری (۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی) به ۴۹ میلیون نفر از مردم به‌صورت فروش اقساطی با دوره ۱۰ ساله و اولویت دو دهک پایین درآمدی با تخفیف ۵۰ درصد در قیمت سهام واگذار شده بود.

پس از آن به استناد مصوبه مورخ ۸۵/۰۸/۲۸ هیأت وزیران شرکت های تعاونی سهام عدالت در استان های مختلف از جمله فارس شکل گرفت و بدین ترتیب ۲۶ شرکت تعاونی سهام عدالت در ۲۶ شهرستان استان فارس در نیمه اول سال ۸۵ تاسیس شد و به دنبال آن با سهامداری این تعاونی ها ، شرکت سرمایه گذاری استان فارس با ماهیت سهامی خاص شکل گرفت و افشین انصاری به سمت مدیر عاملی آن رسید که تا کنون نیز سکان دار این پست است.

14011202000039 Test PhotoN

بیش از دو میلیون استان فارسی اختیار اداره سهم خود را به شرکت تعاونی سهام عدالت سپردند

در پی فعالیت این شرکت از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۴ حدود ۳/۳۵۰/۰۰۰ هزار نفر از جمعیت ۴ میلیون نفری استان فارس (طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۸۵) در قالب طرح سهام عدالت شناسایی و ثبت نام نمودند.

با آزاد سازی سهام عدالت در سال ۹۹ شورای عالی بورس طی مصوبه‌ای دو روش آزاد سازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم را در اختیار صاحبان سهام قرار داد.

منظور از روش مستقیم این است که فرد سرمایه گذار خودش به تنهایی به تحلیل و معامله می پردازد و مدیریت حسابش را تحت کنترل می گیرد. اما در روش غیر مستقیم، سرمایه گذار از طریق نماینده یا نائب خود در بازارهای مالی وارد می شود و فقط بر روند کار نظارت می کند.

شیوه غیر مستقیم مسیر قدیمی و پرطرفداری است و بیشترین حجم سرمایه گذاری های جهان نیز به این شیوه انجام می شود. به عبارت دیگر اکثر سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای آنکه خودشان تصمیم به خرید و فروش و تحلیل معاملات بگیرند و درگیر مباحث تخصصی شوند، با استفاده از یک تیم معتبر و متخصص، سرمایه گذای خود را کلید بزنند.

بر همین منوال از مجموع کل مشمولین سهام عدالت استان فارس، بنا به اعلام سایت شرکت تعاونی سهام عدالت، دو میلیون و بیست هزار نفر روش غیر مستقیم را برای مدیریت سبد سهام خود انتخاب نمودند و با این اتفاق سرمایه این شرکت جهش یافته و افزایش قابل توجهی یافت.

سهام عدالت استان فارس 1 سهام عدالت استان فارس 2 سهام عدالت استان فارس 3

جهش سرمایه شرکت تعاونی سهام عدالت

طبق اطلاعات سایت شرکت تعاونی سهام عدالت فارس، این شرکت که در بدو تاسیس با سرمایه ۱/۲۰۰/۰۰۰ ریال شامل (تعداد۱۲۰۰ سهم ، با ارزش هر سهم ۱/۰۰۰ ریال) فعالیت خود را آغاز نموده بود، طی دو مرحله اقدام به افزایش سرمایه نموده که در آخرین اقدام در تاریخ ۲۶.۵.۹۹ سرمایه آن به چیزی حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پس از ورود سهام متقاضیان روش غیرمستقیم، به شرکت‌های سراسر کشور، با پیگیری هایی که توسط همین شرکتها انجام شد، برخی از آنها توانستند مجوز لازم را برای نقد کردن درصدی از سهام و سرمایه گذاری آن در استان متبوع خود کسب کنند.

هیچ اطلاعی از درآمد و هزینه کرد شرکت تعاونی سهام عدالت فارس در دست نیست

اما متاسفانه در فارس مسئله تا همین لحظه مبهم باقی مانده است و تقریبا هیچ اطلاعی از نحوه فعالیت این شرکت، درآمد و هزینه کردش که جان مایه آن سهام و سرمایه مردم استان است در دست نیست.

یافته‌های فارس نشان می دهد مدیریت شرکت مذکور تا کنون از ارائه هرگونه گزارش کار به استان خودداری کرده است و پس از گذشت بیش از سه سال از تجمع سهام مردم در نزد این شرکت هیچ گونه اطلاع رسانی از سرانجام این اموال نشده است.

شرکت تعاونی سهام عدالت فارس با سرمایه انبوه خود از نقاط رازآلود و مبهم اقتصادی استان است که طبق بررسی فارس تا کنون مدیر عامل آن حاضر به پاسخگویی نشده است و بنظر میرسد با وجود آنکه سرمایه شهروندان فارس در این شرکت انباشته شده اما این استان منفعتی از آن نبرده است.

تنها خبری که در ماه‌های اخیر در رسانه ها مخابره شد، وارد شدن افشین انصاری، مدیر عامل شرکت تعاونی سهام عدالت فارس به جمع هیئت مدیره کارخانه آی تی ام سی بود که به واسطه عهده داری سمت مدیرعاملی شرکت تعاونی سهام عدالت به وی رسید.

سهام عدالت یک سبد سهم از چندین واحد تولیدی مثل فولاد، پتروشیمی و… است و شرکتهای تعاونی سهام عدالت از همه این واحدها دارای سهم است و به همین واسطه امکان حضور در مدیریت این واحدها را دارد و در همین روند، از انجا که شرکت تعاونی سهام عدالت فارس مقدار قابل توجهی از سهام را داراست، مدیر عامل شرکت تعاونی این امکان را یافته در بخش مدیریتی آن وارد شود که در نهایت انصاری در این جایگاه قرار گرفت.

به گزارش فارس مسئله اکنون رمز گشایی از سرنوشت نامعلوم درآمد ها و سرمایه شرکت تعاونی سهام عدالت است که سال هاست هیچ گونه خبر، گفتگو، اطلاعیه یا هرچیز دیگری که رنگ و بوی اطلاع رسانی و روشنگری داشته باشد از این شرکت دیده نشده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

م پنجشنبه , ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۳۳

شما را بخدا برای جاماندگان سازمان کمیته و بهزیستی واریز کنید وضعمان خراب است بدون خونه سرپرست خونه با سه معلولیت شدید کارم نمیتونیم بریم حتی یک بچه ام کودکستان ۳میلیون میخوان از کجا بدم شما را بخدا ما معلولان شدید بدون خونه گرایه نشین در نظر بگیرید مسعولان محترم حتی ماده ۲۷هر سه ماه واریز میشد معلولان شدید و خیلی شدید ۵ ماهه خبری نیست اونم واریزیش لطفا پیگیری کنید بیشتر زجر نکشیم ما معلولان بدبخت????????????????????

آخرین اخبار