چاپ کد خبر: 113186
9 خرداد 1402

استفاده از اسامی و گویش های محلی و اقلیت‌های دینی در نامگذاری اماکن و محصولات آزاد شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشنامه‌ای از بلامانع بودن استفاده از نام‌های رایج در گویش‌های محلی و قومی در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه‌ها و اماکن خبر داد.

به گزارش اول فارس، در بخشی از این بخشنامه خطاب به معاونان، روسا و مدیران کل ستادی و استانی این وزارتخانه آمده است:
در اجرای مادۀ ۶ آیین نامۀ اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب سال ۱۳۷۸ هیئت محترم وزیران و اصلاحات بعدی در سال ۱۳۹۴ مطابق نص صریح آیین نامۀ یادشده، استفاده از نام‌های رایج در گویش‌های محلی و قومی در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه‌ها و اماکن مانعی ندارد.

در این بخش نامه همچنین از بلامانع بودن استفاده از اسامی خاص اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی نیز در نامگذاری‌های فوق الذکر اشاره شده است.
استفاده از اسامی محلی و اقلیت‌های دینی در نامگذاری اماکن و محصولات آزاد شد

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی موظف است دستورالعمل صدور مجوز تبلیغات و نامگذاری اسامی محصولات، خدمات، مؤسسه ها، اماکن و سر در فروشگاه ها، واحد‌های صنفی و مؤسسات تجاری مربوط از جمله مناطق مرتبط با اقوام و گویش‌های محلی را با رعایت مفاد این بخشنامه تهیه و پس از تصویب در کمیتۀ مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور به اجرا گذارده و گزارش آن را هر سه ماه یکبار ارائه نماید.

در این بخش نامه همچنین آمده است همه دفاتر و ادارات کل ستادی و استانی در این زمینه موظف به همکاری با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی هستند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر سه شنبه , ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

حال که نام های غربی ماب را گسترده کرده اید و در تمام زوایای فکری مردم و روح و روان آنها برای همیشه کاشته آید یاد نام های محلی و مردمی ایران زمین افتاده اید؟!
یعنی بعداز مرگ‌سهراب و‌نوشدارو؟!

آخرین اخبار