چاپ کد خبر: 114317
23 خرداد 1402

اعتراض شهروندان به حذف ۸۰۰ درخت در بلوار رحمت توسط شهرداری شیراز

برنامه شهرداری شیراز برای ساخت یک تقاطع غیرهمسطح در بلوار رحمت که منجر به حذف ۸۰۰ اصله درخت می‌شود، با اعتراض ساکنین حاشیه این بلوار مواجه شد. آنها معتقدند جدای از حذف درختان، معضلاتی چون اشراف به خانه‌ها، حذف پیاده‌رو و کاهش امنیت در پی دارد.

اعتراض شهروندان شیرازی
خبرگزاری تسنیم از شیراز نوشت : بلوار رحمت یکی از بلوار‌های اصلی در کلانشهر شیراز است که جنوب غربی شهر را به شرق متصل می‌کند. این بلوار از جنوب غرب شهر یعنی پل کشن آغاز و تا پل غدیر در شرق شهر امتداد دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های شهر شیراز است.

این بلوار در سال ۱۳۷۷ ساخته شده است که به دو قسمت رحمت غربی و رحمت شرقی تقسیم می‌شود، غرب این بلوار از پل کشن شروع شده و پس از طی‌کردن زیرگذر تقاطع غیرهمسطح باهنر و بلوار سفیر به پل تقاطع غیر همسطح عدالت می‌رسد.

در این بلوار با هدف کاهش بار ترافیکی در چند سال گذشته ساخت تقاطعات در دستور کار قرار گرفت و در بهمن ماه ۱۴۰۱ و در ایام دهه فجر بود که سومین مرحله از برنامه‌های افتتاح و کلنگ‌زنی شهرداری شیراز برگزار و طی مراسمی تقاطع جدید سفیر -رحمت با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد. پروژه‌ای که به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با یک تقاطع و دو دوربرگردان احداث می‌شود.

محمد امین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در آیین کلنگ‌زنی این پروژه بیان کرد: اجرای این پروژه در یک فرایند مهندسی ارزش بین ۷ طرح منتخب که به مراحل نهایی راه یافته بود انتخاب شد و مقرر شد پروژه بلوار رحمت در تراز همکف و امتداد این بلوار به عنوان پل روگذر از روی آن عبور کند و تقاطع‌هایی به صورت دوربرگردان‌های غیرهمسطح در طرفین آن اجرایی شود.

با اطلاع‌رسانی احداث این تقاطع، شهروندان ساکن در مجاورت این پروژه مخالفت خود را پیرامون احداث این تقاطع به دلیل جابه‌جایی درختان و اشرافیت این تقاطع به منازل مسکونی در این بلوار اعلام و اعتراضات خود را به دستگاه‌های اجرایی همچون استانداری فارس، شورای شهر شیراز و شهرداری و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند.

براساس گزارشات میدانی که از مکان اجرای این پروژه صورت گرفت براساس اطلاعات دریافت شده معاونت فنی شهرداری شیراز برای ساخت تقاطعات در محدوده بزرگراه رحمت، شهرک گلستان و منطقه پنج با یک پیمانکار برای جا‌به‌جایی ۱۲۰۰ اصله درخت ( در واقع هر یک درخت) با قیمت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرارداد انعقاد کرده است.

این در حالی‌ست که فقط در بلوار رحمت و برای احداث تقاطع سفیر _رحمت قرارداد جا‌به‌جایی تعداد ۸۰۰ درخت در دستور کار است. از سوی دیگر بر اساس نظر کارشناسان حوزه گیاه‌شناسی در جا‌به‌جایی درختان باید تعداد درخت و نوع آن مدنظر باشد و با توجه به اینکه اگر درخت کاج باشد جا‌به‌جایی آن بسیار مشکل بوده و در صورتی که درخت کهنسال باشد خشک می‌شود و امکان احیاء آن‌ها وجود ندارد.

در این راستا یکی از شهروندان ساکن در این منطقه در گفت‌وگو با تسنیم گفت: حسب اطلاعاتی که از سوی شهرداری و شورا اعلام شد در بلوار رحمت احداث سه تقاطع در دستور کار است و با توجه به وجود ۲ هزار درخت در این بلوار، فقط برای احداث تقاطع سفیر رحمت بالغ بر ۸۰۰ درخت در معرض حذف است.

درختان بلوار رحمت 2

وی افزود: در این مسیر ضرورت احداث مترو بیش از ساخت تقاطعات و پل‌ها احساس می‌شود. چرا که در این بلوار از محل دارالرحمه تا مسیر منتهی به محور باهنر بالغ بر پنج پل روگذر وجود دارد و اگر قرار باشد سه پل دیگر به این بلوار اضافه شود به فاصله هر ۱۰ کیلومتر یک پل ایجاد می‌شود.

این شهروند شیرازی همچنین افزود: در احداث این تقاطع جانمایی دوربرگردان‌ها در مکانی است که رأس آن فضای سبز و درختان قرار دارد.

خودداری ۲ ماهه شهرداری از آبیاری درختان این محدوده

وی با اشاره به جلسه برگزار شده در هفته گذشته در محل شهرداری شیراز با حضور دیگر ساکنین این منطقه عنوان کرد: در این جلسه از سوی مسئولین شهرداری عنوان شد احداث این تقاطع با جا‌به‌جایی یک یا دو متری به صورت قطعی در همین مکان انجام می‌شود. همچنین چندین طرح جایگزین وجود دارد که باید بررسی شوند.

این شهروند همچنین اضافه کرد: در خصوص جا به جایی درختان براساس نظر یکی از مدیران حوزه محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز امکان جابه جایی درختان وجود ندارد. چرا که این اقدام ممکن است موجب خشک شدن درختان شود.

وی همچنین یادآور شد: در این جلسه مدیر حوزه محیط زیست و خدمات شهری پیمانکار شهرداری شیراز را به دلیل عدم آبیاری درختان در محل جریمه کرد. در دو ماه گذشته آبیاری درختان انجام نشده بود، اما در حال حاضر هر شش روز یکبار آبیاری درختان انجام می‌شود.

امین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز درباره وضعیت درختان در این محل گفت: در این جلسه از سوی مدیران شهری اعلام شد که جا به جایی درختان با کمترین آسیب انجام می‌شود. از سوی دیگر در خصوص برنامه احداث سه تقاطع دیگر در این بلوار شورای اسلامی شهر شیراز در حال بررسی است و اعلام کرد که اجرای این طرح اشتباه است و با آن مخالف بوده و این طرح در کمیسیون ماده ۷ متوقف شده است.

شروع عملیات اجرایی با پنهان کاری از شهروندان

یکی دیگر از شهروندان ساکن در بلوار رحمت  عنوان کرد: با اجرای این تقاطع علاوه بر اشرافیت کامل که برای دو کوچه ۱۲ و ۱۴ دارد منجر به حذف فضای سبز و درختان کاج می‌شود.

این شهروند معتقد است بلوار رحمت باید تبدیل به یک بزرگراه شود و یکی از ویژگی‌های بزرگراه آنست که دوربرگردان‌های آن کم و یا برچیده شود و نیازی به احداث دور برگردان هوایی در این بلوار نیست.

وی افزود: به دلیل هزینه‌بر بودن اجرای پل سفیر به سفیر ابتدا به صورت آزمایشی احداث این تقاطع در دستور کار قرار گرفت و در صورتیکه بار ترافیکی کاهش نیافت سایر تقاطعات اجرا می‌شود. این در حالیست که شهردار شیراز در دهه فجر این پروژه را کلنگ‌زنی کرد، اما باید اولویت بر احداث تقاطع سفیر به سفیر می‌بود.

این شهروند با بیان اینکه احداث این تقاطع منجر به کم شدن عرض کوچه خواهد شد، گفت: ساخت این پل به منزل شهروندان اشرافیت دارد و منجر به ایجاد آلودگی صوتی برای شهروندان می‌شود.

درختان بلوار رحمت 1

کاهش قیمت مسکن شهروندان از دیگر موضوعات مورد اشاره این شهروند بود و وی عنوان کرد: بیش از ۱۵۰ واحد مسکونی در این کوچه است که ممکن است با اجرای این پروژه بر روند کاهش قیمت تآثیرگذار باشد.

او همچنین یادآور شد: باتوجه به اینکه یک پیاده رو سلامت در این محله طراحی و ساخته شده بود قسمتی از این پیاده‌رو تخریب و تمام صندلی‌های این پیاده‌رو جمع‌آوری شده است و روشنایی این مسیر حذف شد که از لحاظ امنیتی در شب مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است که منجر به وقوع سرقت برخی از اموال شخصی شهروندان شده است.

این شهروند در ادامه سخنان خود بیان کرد: باتوجه به آغاز بکار شهرداری از دی ماه برای عملیات نقشه برداری و تخمین زه و آزمایش خاک منطقه در راستای پرسش شهروندان از انجام این آزمایشات متآسفانه متولیان این اقدام به دروغ به شهروندان اعلام کردند که این آزمایشات برای اجرای پل سفیر به سفیر است و پس از گذشت مدتی با پیگیری شهروندان این موضوع روشن شد که تمام اقدامات برای اجرای این تقاطع بوده است. این در حالی‌ست که این اقدام به نوعی دورویی است و این پنهان‌کاری توهین بزرگی به مردم این محل بود.

بر اساس این گزارش، کلانشهر شیراز همواره به شهر باغات سر سبز، بهار نارنج‌های باشکوه و کاج‌های سر به فلک کشیده مشهور بود، اما طی چندین سال است که باغات و فضای سبز شهری این کلانشهر با تخریب و تغییر کاربری جای خود را به ساختمان‌های سیمانی، تقاطعات و پل‌هایی داده است که احداث آن‌ها از سوی مدیران شهری با مباحث متفاوت همچون خدمات رسانی بهتر به مردم مطرح می‌شود، اما در واقعیت شروع این اقدامات اغازی بر تخریب و آسیب به فضای سبز شهری و محیط زیست است. 

تست بینایی: دوچرخه متفاوت را در ۵ ثانیه پیدا کنید

ردپای شیردال «هیولای باستانی تخت جمشید » از تگزاس تا سیچوان چین !

سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

 ورود به کانال تلگرام 

 ورود به کانال واتساپ 

 ورود به کانال ایتا

 ورود به کانال سروش 

ورود به کانال روبیکا

 ورود به کانال بله 

ورود به کانال ویراستی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی ک چهارشنبه , ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

بیشتر درختانی که در شیراز کاشته شده، با اقلیم شیراز متناسب نیستند. در کشور ما با بارندگی اندک، توسعه فضای سبز صحیح نمی باشد.

آخرین اخبار