چاپ کد خبر: 132392
3 بهمن 1402

امارات متحده عربی برای ایجاد بارندگی و اطمینان از امنیت آب ابرها را بارور می‌کند

امارات متحده عربی برای مقابله با مشکل کم‌آبی ابرها را بارور می‌کند.این کشور برای ایجاد بارندگی و اطمینان از امنیت آب از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کند، از شلیک منورهای نم‌گیر به ابرها گرفته تا استفاده از پهپاد..

به گزارش اول فارس ، کارشناسان هواشناسی امارات متحده عربی قرار است در سال ۲۰۲۴، در راستای افزایش بارندگی و مقابله با مشکل کمبود آب، ۳۰۰ ماموریت بارورسازی ابرها را در سراسر این کشور اجرا کنند.

برنامه پژوهشی «علم افزایش باران» مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی برای بارورسازی ابرها و افزایش بارندگی در بیش از ۲۳ سال گذشته در جریان بوده است. افزایش گرمایش زمین و تغییر الگوهای آب‌و‌هوایی مشکلات کمبود آب را تشدید کرده و منابع محدود آب شیرین امارات متحده عربی را تحت فشار مضاعف قرار داده است.

Preview AutoPrixF1UaeAbuDhabi

باران در ابوظبی در جریان مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک، امارات متحده عربی، ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸

این مرکز  گفت: «امارات متحده عربی سالانه حدود ۳۰۰ ماموریت بارورسازی ابرها را اجرا می‌کند، و تناوب آن بر اساس عواملی مانند الگوهای آب‌و‌هوایی، وجود ابرها، و شرایط اقلیمی متفاوت است.»

بهینه‌سازی راهبردهای تقویت بارندگی

مرکز ملی هواشناسی متغیرها را تحلیل می‌کند تا تصمیم بگیرد عملیات بارورسازی ابرها چه موقع و چند بار در سال باید انجام شود. هدف بهینه‌سازی اثر راهبردهای تقویت بارندگی برای تامین امنیت آب امارات متحده عربی و سایر مناطق خشک و نیمه‌خشک است.

پیامدهای تغییرات اقلیمی

ماموریت‌های بارورسازی ابرها در حالی صورت می‌گیرد که جهان با چالش محدودسازی گرمایش زمین تا آستانه ۱.۵ درجه سانتیگرد دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

بنابراین، امارات متحده عربی در تلاش است تا از حفظ ذخایر آب کشور اطمینان حاصل کند. با توجه به اختلاف قابل‌ملاحظه میان مصرف آب سالانه و منابع موجود، این کشور به اهمیت حیاتی مقابله با چالش‌های کمبود آب واقف است و از طریق راه‌حل‌های نوآورانه درصدد حفظ منابع نه فقط در امارات متحده عربی بلکه سایر مناطق خشک جهان است.

یافتن منابع آب جایگزین و قابل اعتماد

امارات متحده عربی از طریق طرح‌های ابتکاری فعلی و آتی بارورسازی ابرها، قصد دارد منابع آب قابل اعتماد و جایگزین پیدا کند، انعطاف‌پذیری‌اش در مواجهه با شرایط اقلیمی خشک را افزایش دهد و همکاری جهانی در زمینه مسئله کمبود آب را گسترش دهد.

دانشمندان از روش‌های متفاوتی در ماموریت‌های بارورسازی ابرها استفاده می‌کنند. با آزادسازی نانوذرات نمک، منورهای نمکی آب‌گیر به ابرها شلیک می‌کنند تا روند میعان را تحریک و تسریع کنند و قطرات آب برای بارش تولید شود.

روش بارورسازی ابرها به چه صورت است؟

بارورسازی ابرها با افزودن عوامل بارورساز به بخش تحتانی ابرها انجام می‌شود. این عوامل به سمت بالا و داخل ابرها کشیده می‌شوند و فرایند میکروفیزیکی مانند میعان و درهم‌آمیزی را تقویت می‌کنند، که به افزایش اندازه قطرات منجر می‌شود و آن‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

این روند نیازمند استفاده از شیوه‌های گوناگون مانند استقرار ژنراتور (مولد) روی زمین و هواپیما برای پخش این عوامل بارورسازی در جو است.

مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی از منورهای نم‌گیر حاوی نمک‌های طبیعی و بیشتر پتاسیم کلراید استفاده می‌کند که از هواپیما شلیک می‌شوند.

تلفیق پیشرفت‌های فناوری و نوآوری

امارات متحده عربی طرح بارورسازی ابرها را در دهه ۱۹۹۰ آغاز کرد که با معرفی فناوری‌های جدیدتر، همواره در حال تغییر و تکامل بوده است.

مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی در طرح‌های ابتکاری اخیر از مواد نانو استفاده کرده است که در افزایش بارندگی بهتر از مواد رایج عمل می‌کنند.

علاوه بر این، دانشمندان در آزمایش‌های اندازه‌گیری پراکندگی بار جوی و ابرها، از پهپاد و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که با داده‌های مدل‌های آب‌و‌هوایی آموزش داده شده است.

عملیات میدانی مهم

امارات متحده عربی همچنان به کاوش رویکردهای جدید، کاربردها و فناوری‌های نوین برای بارورسازی ابرها ادامه می‌دهد. عملیات میدانی «برهم‌کنش الکتریکی ذرات معلق ابرها برای آزمایش افزایش بارندگی (CLOUDIX)» که اخیرا انجام شد، یک نقطه عطف مهم بود.

این کشور در نظر دارد به حمایت از پروژه‌ها در آزمایش‌های میدانی در سال ۲۰۲۴ ادامه دهد. البته یک چالش مهم آسیب‌پذیری عملیات‌های بارورسازی ابرها در مقابل تغییرات اقلیمی و همچنین پیش‌بینی‌ناپذیری شرایط آب‌و‌هوایی است که نیازمند راهبردهایی برای بررسی موثر این متغیرها است.

حفظ کانال‌‌های ارتباطی

مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی برای غلبه بر چالش‌ها، با موسسه‌های پژوهشی جهان همکاری می‌کند و کانال‌های ارتباطی با جامعه را حفظ کرده است تا آگاهی عمومی در مورد فواید این فناوری‌های را افزایش دهد.

کشورهای گوناگونی از روش بارورسازی ابرها استفاده می‌کنند، از جمله آمریکا که این پژوهش پیشگامانه در میانه قرن بیستم در آن انجام شد.

سایر کشورهای منطقه نیز برای افزایش بارش سالانه، به بارورسازی ابرها روی آورده‌اند. مرکز ملی هواشناسی عربستان سعودی برای تغییر الگوهای آب‌و‌هوایی و افزایش بارندگی سالانه که بیش از ۱۰۰ میلیمتر نیست، عملیات بارورسازی ابرها را به‌صورت منظم در سراسر این کشور انجام می‌دهد.

طرح بارورسازی ابرها یکی از نتایج «نشست طرح سبز خاورمیانه» است که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در چارچوب «چشم‌انداز ۲۰۳۰» پیشنهاد کرد.

در سال ۲۰۲۳، علی القرنی و ریانه برناوی، فضانوردان عربستان سعودی، در ماموریتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، آزمایش‌هایی در زمینه بارورسازی ابرها انجام دادند. این آزمایش‌ها در شرایط ریزگرانش و برای طراحی فناوری کنترل آب‌و‌هوا انجام شد که در آینده برای ایجاد باران مصنوعی در اقامتگاه‌های انسان در ماه و مریخ کاربرد خواهد داشت.منبع:العربیه

ناگفته های تاریخی کتیبه های باستانی فارس از زانو زدن ۲ امپراتور روم جلوی شاهنشاه ایرانشهر که باید بدانید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار