چاپ کد خبر: 134638
29 بهمن 1402
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان هشدار داد:

انبارها پر از کود ازته است اما کشاورزان بعنوان سرک در گندم استفاده نکنند

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست به منظور جلوگیری از اپیدمی شدن بیماری زنگ زرد از دادن کود سرک ازته در مزارع گندم خودداری کنند.

کود ازته

به گزارش اول فارسف سیدصمد ضیائی  در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از تهدیدات جدی در زمینه کشاورزی و مخصوصاً در کشت‌های غلات، بیماری زنگ زرد یا زنگ نواری گندم است.

وی با توضیح اینکه بیماری زنگ زرد به علت افزایش رطوبت هوا و بارندگی‌های ممتد ظاهر می‌شود، گفت: این بیماری علاوه بر گندم، به جو، چاودار، یولاف و حتی بسیاری از علف‌های هرز خانواده گندمیان حمله می‌کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: کشاورزان در خصوص مبارزه به بیماری زنگ زرد باید هوشیار بوده و به موقع عمل کنند زیرا این بیماری می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به محصول کشاورزان و به مصرف‌کنندگان وارد کند.

ضیائی با اشاره به اینکه کود ازته به اندازه نیاز  کشاورزان در انبارهای استان ذخیره‌سازی شده و جای هیچ گونه دغدغه و نگرانی نیست، گفت: بهتر است  تا اطلاع ثانوی جهت جلوگیری از شیوع این بیماری از دادن کود ازته به مزارع گندم خودداری کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان همچنین به تمامی پیمانکاران تکثیری بذر سطح  شهرستانهای هشدار داد: در صورت آلودگی شدید این بیماری، می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را بر روی کمیت و کیفیت محصول بذری ازطریق کاهش تعداد دانه در سنبله، کاهش وزن هزار دانه و چروکیدگی دانه وارد کند.

این مقام مسئول به پیمانکاران تکثیری گندم که به ویژه مزارع آنها در مناطق آبی هستند توصیه کرد: برای جلوگیری از ایپدمی شدن این بیماری با  مشورت کارشناسان  مراکز خدمات تابعه و کلینیک های گیاهپزشکی نسبت به سمپاشی و کانون کوبی مزارع خود از مرحله پنجه زنی تا پایان ساقه دهی  اقدام نمایند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار