چاپ کد خبر: 125606
20 آبان 1402

انواع قبض جریمه‌های راهنمایی و رانندگی که هر راننده باید بداند

در گذشته برای رانندگان متخلف فقط قبض کاغذی صادر می‌شد. اما در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی‌های نظارتی نیاز به حضور پلیس و صدور فیزیکی قبض جریمه کمتر احساس می‌شود. دوربین‌های هوشمند و اپراتوری پلیس در نقاط مختلف شهر و جاده‌های مواصلاتی نصب می‌شوند.پلیس راهور برای رانندگان متخلف بر اساس جدول تخلفات رانندگی قبض جریمه صادر می‌کند. این جریمه‌ها به صورت سیستمی ثبت می‌شوند. رانندگان با اطلاعات هویتی خودرو مانند شماره پلاک، کد VIN و بارکد کارت ماشین می‌توانند لیست تخلفات‌شان را استعلام کنند.

انواع قبض جریمه‌های راهنمایی و رانندگی

این دوربین‌ها تخلفات رانندگی را در سیستم پلیس ثبت می‌کنند. رانندگان به کمک روش‌های زیادی می‌توانند از مبلغ و نوع خلافی وسایل نقلیه خود آگاه شوند. سپس برای تسویه آن اقدام نمایند.

در این گزارش اول فارس  انواع قبض های جریمهراهنمایی و رانندگی را می خوانید:

قبض جریمه الصاقی:

خلافی‌های الصاقی زمانی رخ می‌دهد که خودرو در غیاب راننده جریمه می‌شود. در این نوع خلافی زمانی که خودرو در جای نا‌مناسب پارک شده (مقابل پارکینگ مسکونی، تابلو توقف ممنوع) و راننده در خودرو حضور ندارد. مامور به علت دسترسی نداشتن به مدارک خودرو اطلاعات عمومی را در برگه خلافی درج می‌کتد و برگه خلافی را به شیشه ماشین می‌چسباند و راننده موظف است آن را پرداخت کند. برای نمونه قبوضی که به شیشه برف‌پاک کن چسبانده می‌شوند همگی از نوع الصاقی هستند.

قبض جریمه تسلیمی:

خلافی تسلیمی نوعی ازخلافی است که افسر راهنمایی و رانندگی خودرو را متوقف می‌کند و با گرفتن مدارک راننده اطلاعات راننده را در قبض خلافی درج می‌کند و قبض را تسلیم راننده می‌کند. نام دیگر قبض تسلیمی، قبض دست‌نویس می‌باشد.

قبض جریمه دو برگی:

در خلافی دو برگی همانطور که از اسمش پیداست شامل دو برگ خلافی است. در این روش خلافی راننده به علت تخلف مورد هشدار پلیس قرار می‌گیرد اما از دستور توقف پلیس سرپیچی کرده و به حرکت خود ادامه می‌دهد. پلیس در این مورد به خصوص دو برگه خلافی برای متخلف صادر می‌کند که برگه اول ناشی از تخلف در هنگام رانندگی است و خلافی دوم به علت بی‌عنایتی به دستور پلیس است.

قبض جریمه دوربین:

برای به حداقل رساندن استفاده انسانی دوربین‌های راهنمایی و رانندگی وظیفه جریمه کردن را در بعضی از موقعیت‌های خاص بر عهده دارند.

قبض جریمه خودداری:

در روش خلافی از نوع خودداری زمانی که راننده توسط خودرو متوقف می‌شوند تا برگه خلافی تسلیمی تحویل او شود، اما راننده به دلیل نپذیرفتن خطای خود حاضر به دریافت برگه خلافی نمی‌شود و فرار می‌کند و اصطلاحا متواری می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار