چاپ کد خبر: 121778
2 مهر 1402

اگر هر روز مرغ بخورید چه اتفاقی برای بدن تان رخ خواهد داد؟

علیرغم آن که مرغ بدون شک یک منبع تامین کننده پروتئین است آیا خوردن هر روز آن سالم است و برای بدن مان مفید می باشد؟

غذا با مرغ

به گزارش اول فارس ، مرغ یکی از محبوب ترین منابع پروتئین در سراسر جهان است. به دلیل تطبیق پذیری آن می توانید هر روز مرغ های درست شده به اشکال گوناگون را برای ماه های متمادی به عنوان یک وعده غذایی میل کنید. با این وجود، علیرغم آن که مرغ بدون شک یک منبع تامین کننده پروتئین است آیا خوردن هر روز آن سالم است و برای بدن مان مفید می باشد؟

آیا مرغ واقعا سالم است؟

به گزارش اول فارس به نقل از یاهونیوز، وقتی صحبت از سالم بودن مرغ در وعدم شام می شود این موضوع بستگی به نحوه پخت مرغ دارد. قرار دادن مرغ در ماهیتابه یا قابلمه درون آب و اجازه دادن به آن برای به آرامی پخته شدن بهترین روش برای پخت مرغ است. گریل کردن نیز راه سالمی برای تهیه مرغ است زیرا در تهیه آن از چربی اضافه کم تر در مقایسه با سرخ کردن در تابه با روغن یا کره استفاده می شود. تا زمانی که مرغ به یکی از این روش‌های سالم پخته شود می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. به طور کلی، مرغ می ‌تواند یک منبع عالی پروتئین کم‌ چرب و یک انتخاب مغذی برای مصرف چندین بار در هفته باشد.

اگر هر روز مرغ بخورید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اگر صرفا مرغ را به روشی سالم و پخته شده مصرف کنید و آن را با سس های سرشار از نمک و شکر آغشته نکنید مصرف چند بار در هفته آن ضرری برای سلامتی تان نخواهد داشت. البته باید توجه داشته باشید که سایر منابع پروتئین دارای مواد مغذی ای هستند که مرع فاقد آن است. بنابراین، اگر مرغ تنها منبع تامین پروتئین تان باشد آن مواد مغذی مهم را از دست خواهید داد.

کسی که هر روز مرغ را به عنوان منبع اصلی پروتئین خود می خورد احتمالا امگا ۳ کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کند که ماده مغذی موجود در منابع پروتئینی از جمله ماهی، تخم مرغ و برخی از مغزها مانند گردو می باشد. دریافت مقدار کافی اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار مهم است زیرا انرژی بدن را تامین کرده و از سلامت قلب و مغز حمایت می کند.

هم چنین، مرغ برخلاف گوشت گاو، عدس و توفو (پنیر سویا) منبع خوبی از آهن نیست. این بدان معناست که فردی که برای تامین پروتئین به مرغ متکی است ممکن است این ماده مغذی را از دست بدهد که می تواند منجر به کمبود انرژی و در موارد شدید کم خونی شود. سایر مواد مغذی که ممکن است افرادی که هر روز مرغ می خورند از دست بدهند عبارتند از فیبر (موجود در منابع پروتئینی گیاهی) و ویتامین د (موجود در ماهی، تخم مرغ و لبنیات).

اگر کسی اصلا به خوردن مواد غذایی غنی از پروتئین عادت ندارد و شروع به استفاده از مرغ در وعده های غذایی روزانه خود می کند تغییرات مثبتی وجود دارد که می تواند انتظار تجربه آن را داشته باشد. نخستین تغییر آن که به دلیل محتوای پروتئین بالا در مرغ آن فرد انرژی بیش تری خواهد داشت و در طول روز گرسنه نخواهد شد.

فردی که عادت به خوردن غذاهای غنی از پروتئین ندارد و شروع به خوردن مرغ می کند ممکن است تغییر مثبتی در خلق و خوی خود تجربه کند. مرغ حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که با افزایش سطح سروتونین در مغز مرتبط است که اغلب به عنوان هورمون “احساس خوب” شناخته می ‌شود. متخصصان تغذیه می گویند در دراز مدت خوردن مرغ می تواند بر سلامت قلب تاثیر بگذارد.

با این وجود، بهتر یا بدتر بودن این تاثیر بستگی به نحوه پخت مرغ و نوع مصرف آن دارد. اگر هر روز سینه مرغ بدون پوست می خورید این موضوع بر سلامت قلب تان تاثیر مثبت خواهد گذاشت به خصوص اگر به جای  گوشت قرمز یا منابع پروتئین فرآوری شده سرشار از سدیم مصرف شود. شواهد حاصل از بررسی ای که در سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شد و در نشریه Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشر شده بود نشان می داد که مصرف بیش تر طیور تاثیر نامطلوبی بر خطرات ناشی از بیماری های قلبی و عروقی ندارد.

با این وجود، اگر هر روز مرغ را با پوست و یا به صورت سرخ شده مصرف می کنید این امر بر سلامت قلب تان تاثیر منفی می گذارد زیرا به دلیل میزان بالای چربی اشباع شده کلسترول بد یا ال دی ال را افزایش می دهد و این امر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در افراد افزایش دهد.

در نتیجه، مرغ یک غذای سالم است البته تا زمانی که به صورت آب پز یا گریل شده پخته شود البته این بدان معنا نیست که باید هرروز مرغ بخورید. خوردن مواد غذایی متنوع بهترین راه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

طرز تهیه شاورما مرغ ، غذای خوشمزه لبنانی که در ایران عجیب پُرطرفدار است

اصول صحیح شستن شلوار جین که همیشه شیک پاتون بمونه

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار