چاپ کد خبر: 108367
17 فروردین 1402

سرزمینی ناشناخته با مردمان ایرانی +عکس

اوستیا منطقه ای است که در دو طرف رشته کوه های قفقاز واقع شده که مردمان این منطقه ایرانی تبار هستند و به زبان اوستیایی یکی از زبان های ایرانی شرقی از خانواده هندواروپایی سخن می گویند. با وجود زیبایی وصف ناپذیر این منطقه و مردم خونگرم و مهمانوواز این خطه، کمتر کسی از روس ها برای استراحت به این نقطه سفر می کنند.

مردم ایرانی اوستیا 2

اوستیا منطقه ای است که در دو طرف رشته کوه های قفقاز واقع شده که مردمان این منطقه ایرانی تبار هستند و به زبان اوستیایی یکی از زبان های ایرانی شرقی از خانواده هندواروپایی سخن می گویند. با وجود زیبایی وصف ناپذیر این منطقه و مردم خونگرم و مهمانوواز این خطه، کمتر کسی از روس ها برای استراحت به این نقطه سفر می کنند.
در ایران به غیر از کارشناسان حوزه روسیه و قفقاز، به ندرت کسی با این نام و این مردمان آشنایی دارد. کم لطفی به این منطقه در روسیه دلایل تاریخی دارد و در ایران تنها دلیل آن بی اطلاعی از وجود چنین گوهری در همسایگی ماست.

مردم ایرانی اوستیا 1

اینجا سرزمینی است که خود را ایرونی یا اِرونی می نامند و وقتی از محلی ها سوال می کنی به چه زبانی سخن می گویید، در جواب می گویند به زبان ایرونی. آثار باستانشناسی و اشتراکات فراوان فرهنگ این مردم با فلات ایران و آسیای مرکزی اثبات کننده نفوذ تیره های هندواروپایی و سکاها بوده است. سکاها گروهی از تیره سرمت ها هستند که توانستند نواحی گسترده ای از قفقاز شمالی یعنی دریای آزوف تا دریای مازندران را در اختیار بگیرند. سرمت ها از دید اسطوره ای پسران سلم در شاهنامه فردوسی هستند که برادر ایرانیان و تورانیان بوده اند. آلان ها در ادامهِ راه تیره های سکاها در قفقاز شمالی، کم و بیش هزار سال دوام آوردند. از دید تاریخی و باستانشناسی، سکاها، سرمت ها و آلان ها از هم جدا نبوده-اند. کوچ و زندگی کوچ نشینی بسیاری از تیره های سکاها را وادار به تغییر مکان می کند، اما در سرزمین قفقاز مرکزی همیشه گروهی ایرانی زبان به جای مانده اند.

چشم انداز کوهستان های اطراف با لایه های برفی از همان ابتدا زیبایی این منطقه را به رخ می‌کشد. دره کورتاتینسک، دره داریال، دره کارمادون و دره خورشید هر یک منحصربفرد و زیبا، کو ها به رنگ قهوه ای، سرمه ای و خاکی برافراشته و سربلند، مایه افتخار مردم این منطقه هستند.

جمهوری اوستیای شمالی-آلانیا (به روسی: Республика Северная Осетия — Алания, Respublika Severnaya Osetiya — Alaniya) یکی از واحدهای فدرال کشور روسیه است. مرکز آن شهر ولادی‌قفقاز است. جمعیت این جمهوری در سرشماری سال ۲۰۱۰ میلادی ۷۱۲٬۹۸۰ نفر اعلام شد.

مردم این جمهوری سرزمین خویش را «ایرستان» می‌نامند. زبان مردم این جمهوری زبان آسی است که یکی از زبان‌های ایرانی است.

نام
نام آلانیا به قوم ایرانی اَلان‌ها اشاره دارد. اَلان تلفظی دیگر از واژه ایران است که معنای اصلی آن سرزمین آریاییان است.

در سال‌های پایانی اتحاد جماهیر شوروی، همزمان با فراگیر شدن جنبش‌های ملی‌گرایانه در سراسر قفقاز، بسیاری از روشنفکران در اتحاد جماهیر شوروی سابق اوستیای شمالی خواستار احیای نام آلانیا، پادشاهی قرون وسطایی آلان‌ها، شدند. اصطلاح «آلانیا» به سرعت از طریق نام شرکت‌های مختلف، یک کانال تلویزیونی، سازمان‌های سیاسی و مدنی ، انتشارات، تیم فوتبال و غیره در زندگی روزمره آسی‌ها (اوستیاییان) محبوب شد. در نوامبر ۱۹۹۴، نام «آلانیا» رسماً به نام جمهوری اضافه شد.

جغرافیا
این جمهوری، یکی از بخش‌های ناحیه فدرالی قفقاز شمالی است. مساحت این جمهوری در حدود ۸۰۰۰ کیلومتر مربع است. حدود ۲۲٪ از مساحت این جمهوری را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین رودی که از این جمهوری عبور می‌کند، رود تِرِک است.

RussiaNorthOssetia Alania2005

 

این سرزمین در سال ۱۹۲۴ میلادی، ابتدا به یک استان خودمختار و سپس در ۵ دسامبر ۱۹۳۶ به یکی از جمهوری‌های خودمختار کشور شوروی تبدیل شد. بر طبق تقسیم‌بندی‌های اداری در سال ۲۰۱۴ میلادی، این سرزمین از ۸ بخش و ۶ شهر تشکیل شده‌است. مرکز این جمهوری خودمختار، شهر ولادی قفقاز است.

تاریخ
در قلمرو اوستیای شمالی نخست قبایل قفقازی زندگی می‌کردند. برخی از اَلان‌های کوچ‌نشین در قرن ۷ در منطقه مستقر شدند و پادشاهی آلانیا را تشکیل دادند. اهالی این پادشاهی سرانجام توسط مبلغین بیزانس به مسیحیت گرویدند.

اصلیت الان‌ها از سکاها بود. سکاها مجموعه‌ای از قبایل ایرانی و کوچنده‌ای بودند که از قرن هفتم پیش از میلاد بتدریج بر منطقه‌ای گسترده در دو سوی دریای خزر، از شمال دریای سیاه تا مغولستان امروز، مسلط شدند. تیره ای از آن‌ها نیز به نام سرمت‌ها (سکاهای غربی) از سده دوم پیش از میلاد بر منطقه شمال دریای سیاه شمال دریای و قفقاز شمالی تا رود دانوب تسلط یافتند که از قرون پس از میلاد به نام «آلان» ها از آنها یاد شده‌است.

Wapen Ossetien.svg

نشان رسمی جمهوری اوستیایی شمالی-آلانیا

سرمت‌ها از دید اسطوره‌ای پسران سلم در شاهنامه فردوسی هستند که برادر ایرانیان و تورانیان بوده‌اند. الانان در ادامهِ راه تیره‌های سکاها در قفقاز شمالی، کم و بیش هزار سال دوام آوردند. زندگی کوچ نشینی ناشی از اقتصاد دامپروی بسیاری از تیره‌ها و قبایل سکاها را وادار به تغییر مکان کرده‌است، اما در سرزمین قفقاز مرکزی همیشه گروهی ایرانی‌زبان به جای مانده‌اند.

آلانیا از جاده ابریشم که از قلمرو آن می‌گذشت بسیار سود برد. پس از قرون وسطی، حملات مکرر مغولان و تاتارها باعث کاهش جمعیت منطقه شد که در این زمان به آن‌ها آسی (اوستی) گفته می‌شد.

اسلام در قرن هفدهم توسط کاباردی‌ها به این منطقه معرفی شد. درگیری‌های بین خانات کریمه و امپراتوری عثمانی سرانجام اوستیا را به اتحاد با امپراتوری روسیه در قرن هجدهم سوق داد. کمی بعد، روسیه یک پایگاه نظامی در پایتخت آسی‌ها، یعنی ولادی‌قفقاز بنیاد کرد، و آن را به اولین منطقه تحت کنترل روسیه در شمال قفقاز تبدیل کرد. تا سال ۱۸۰۶، اوستیا تحت کنترل کامل روسیه درآمد.

800px Soviet Caucasus map.svg

مردم
زبان مردم اوستیا ایرونی نامیده می‌شود که از زبان‌های ایرانی به‌شمار می‌رود.

جمعیت اوستیای شمالی در ۱۹۸۵م/ ۱۳۶۴ش، ۶۱۲ هزار نفر بوده‌است که ۷۱٪ آن‌ها در شهرها سکنی داشتند. در سال ۲۰۱۰ میلادی جمعیت این سرزمین ۷۱۲٬۹۸۰ نفر برآورد شد.

نتایج سرشماری سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد: اوستی‌ها ۶۵٫۱٪، روس‌ها ۲۰٫۸٪، اینگوش‌ها ۴٫۰٪، ارمنی‌ها ۲٫۳٪، قموق‌ها ۲٫۳٪، گرجی‌ها ۱٫۳٪، اوکراینی‌ها ۰٫۴٪ و دیگر نژادها نیز ۳٫۸٪ از جمعیت این سرزمین را تشکیل می‌دهند.

شمار زیادی از بازرگانان و کارگران ساختمانی ایرانی در سال‌های قرن ۱۹ میلادی به اوستیای شمالی مهاجرت کردند که با وجوه اهدایی و تلاش‌های آنان مسجد تاریخی ایرانیان در شهر ولادی‌قفقاز ساخته شد. این مسجد اکنون نیاز به بازسازی دارد.

پیش از ساخت مسجد تاریخی از سوی ایرانیان در شهر ولادی‌قفقاز تا سال‌های اوایل قرن بیستم (قبل از تشکیل شوروی) بیش از دو هزار ایرانی بویژه از شهر تبریز با انگیزه فعالیت‌های اقتصادی به منطقه اوستیای شمالی مهاجرت کردند که همراه هشت هزار آذربایجانی جامعه شیعیان را تشکیل می‌دادند.

مردم ایرانی اوستیا 4

اقتصاد
در سال‌های اخیر، توسعه اقتصادی اوستیای شمالی-آلانیا موفقیت‌آمیز بوده‌است. شاخص‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی جمهوری بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ رشدی پایدار در همه بخش‌های اقتصاد و پارامترهای عمده اجتماعی نشان داد. طبیعت و شرایط آب و هوایی جمهوری به توسعه موفقیت‌آمیز بخش‌های مختلف اقتصادی کمک می‌کند که با وجود منابع طبیعی فراوان‌تر می‌شود.  از نظر رشد متوسط دستمزد ماهانه، جمهوری در قفقاز شمالی رتبه اول را دارد.

اولویت‌های اقتصادی دولت منطقه‌ای شامل رشد صنعتی، توسعه شرکت‌های کوچک، آبگرم توریستی و استراحتگاه‌ها و ساماندهی بودجه و مالیات است.

از بزرگترین شرکت‌های منطقه می‌توان به الکتروزینک، سوکافکازانرگو و پوبدیت (تولیدکننده تنگستن و مولیبدن) اشاره کرد.

آنچه ایرانیان باید در باره اشکانیان( امپراتوری پارت ها)  بدانند+ فیلم

خیلی باهوشی ؟ میتونی روباه پنهان در جنگل تاریک را در ۲۹ ثانیه پیدا کنی!

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

جواد چهارشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲:۰۳

آقای برادر مازیار دوستان عشق وعلاقه خودشون رو به هموطنان قدیمیمون ابراز کردن چرا همیشه باید یکی مثل شما بیاد وبا یک جمله وکنایه فاتحه بخونه به علاقه واحساس یکعده ای شما کلتو از ایران بیرون کن ببین چه خبره داداش من زمان شاه رو هم دیدم که مردم بینوا نون خالیشون رو نداشتن بخورن الانشم دیدم که واسه ثبت نام اتومبیل همه ملت صف میکشن دم نمایندگی‌ها برو برادر من اینقدر فاز منفی به مردم نده بجای شعار الکی برید زحمت بکشید از مغزتون استفاده کنید تاپول دربیارید زمان شاه مرغ بود کیلو ۵ تا تک تومنی اما بقرآن قسم ملت همونو نداشتن بخورن توی یک منطقه تعداد اتومبیل‌ها به ده تا نمی‌رسید الان نگاه کن ببین چه خبره برادر من نبودی ببینی قدیم رو امثال شما میخاین بدون زحمت صاحب زندگی بشید که نخواهید شد شما توکل بر خدا رو ندارید واسه همین هشتتون گرو نه تونه امثال شما دارین برعلیه نظام وانقلاب سمپاشی میکنید

مازیار سه شنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸

عقل سالم و اندیشه نیک بیشک این هست که بجای هزینه های بیهوده برای دیگر کشورهایی که فرسنگها با ما فاصله دارند و یا دشمنی با کشوری که حتی همسایه و یا در نزدیکی ما هم نیست به همبستگی با همسایگان و الگو برداری از همسایگان و با سیاست باز پس گیری مناطقی نه چندان دور که جزو خاک ایرانمان بوده مثلا کشور کویت دبی و یا ترکیه با درآمدهای توریست و نفت توانسته اند به بهترین موقعیت برسند در سطح جهانی جالب اینجاست کشور ما که کهنه ترین تمدن و آثار تاریخی را داریم و به غیر از نفت درآمدهای بیلیونی همچون تولید اورانیوم و معادن و منابع داریم حالو روز کشور چه داخلی چه جهانی چنین است بیشک جاسوسان دینی نما توانسته اند در سطح حکومتی و دولتی در آمدهای بیلیونی ایرانمان را چپاول و ایرانمان را هر سال بد تر کنند

ناشناس شنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۲۸

تورو خدابزارید زندگیشونو بکنن خوش بحالشون ایران نیستن

امیر شنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰:۴۰

کاش پول داشتم د
می‌تونستم سفرکنم حتما جای خوبیه ،،?بدبخترازمن

ناشناس جمعه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱

زنده وپاینده باد ایران همیشه مقتدر وایرانیان غیرتمند وعاشق ایران درهرنقطه ای ازجهان هستی
احسنت
درودبرشما
سپاس ازشما بخاطر درج مطالب مفید و تامل برانگیز

ناشناس جمعه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰

لعنت بر روس و انکلیس

ناشناس جمعه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱

امیر هستم….خیلی دلم میخواد اگر امکان مالی داشته باشم.. یک بار
به اوستیا سفر کنم…

ناهید جمعه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

ایران سرزمین زیبا و تاریخی ما…دوستت داریم

داریوش جمعه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

پاینده سرزمین بزرگ ایران

آخرین اخبار