چاپ کد خبر: 122756
11 مهر 1402

این شهرک‌ استان فارس محل بورس بازی و سوداگری زمین و حضور پرشمار افغانی ها شده !

تب بالای فروش زمین به صنعتگران از طریق مزایده و مهیا کردن زمین برای بورس بازی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از سال‌های گذشته تاکنون باعث شده تا این شهرک‌ها علاوه بر اینکه رونقی نگیرند حتی افرادی هم که اقدام به سرمایه گذاری در این نقاط صنعتی می‌کنند با سرنوشتی نامعلوم و ورشکستگی مواجه شوند.

شهرک صنعتی شیراز

 خبرگزاری ایلنا از شیراز در گزارشی با عنوان ” تبدیل شهرک‌ های صنعتی به محلی برای سوداگری و بورس بازی زمین” نوشت:

سال‌هاست که فریاد صنعتگران و سرمایه گذاران از وضعیت نامناسب شهرک‌های صنعتی استان فارس بالا است و علاوه بر این، اتفاق مناسبی در شهرک‌های صنعتی استان رخ نمی‌دهد؛ روز به روز شرایط برای صنعتگران و تولید کنندگان دشوارتر می‌شود و جوانانی که با هزاران امید و آرزو برای رونق اقتصاد و تولید و راه‌اندازی یک واحد تولیدی سرمایه‌هایی را جمع آوری می‌کنند بعد از خرید زمین در شهرک‌های صنعتی و قوانین پیچیده با شکست بزرگی مواجه می‌شوند و باید مدت‌ها برای باز پس گیری همان مبالغی که در سال‌های گذشته برای احداث یک کارخانه در این شهرک‌ها کرده‌اند، دوندگی کنند.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی برگرفته از سیاست‌های بالادستی کشور است، می‌گوید: متاسفانه تولید در کشور مظلوم است و این مظلومیت باعث می‌شود تا شهرک‌های صنعتی هم تحت الشعاع خود قرار بگیرند و هم با چالش‌های متفاوت مواجه شوند.

پاک فطرت در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه سرانه مصرف برق و گاز در ایران از تمام کشورهای منطقه بالاتر است، می‌افزاید: مصرف برق و گاز در ایران با یک کشور بزرگ کاملا صنعتی در دنیا برابری می‌کند و در فصل تابستان مصرف بی‌رویه برق باعث می‌شود تا دولت در مرحله نخست به سراغ قطعی برق صنایع برود که منجر به آسیب رسیدن به بخش خصوصی و تولید کننده شود.

 تجهیز و راه‌اندازی کامل تولید از دست رفته است

پاک فطرت در ادامه با بیان اینکه صنعتگران و تولیدکنندگان  به خرید زمین در شهرک‌های صنعتی روی می‌آروند با امید به اینکه بتوانند سبب رونق اقتصاد و اشتغال شوند، ادامه می‌دهد: نرخ تورم بالا در کشور باعث شده تا تجهیز و راه‌اندازی کامل تولید از دست برود و برای نجات از این بخش به اخذ تسهیلات روی آورده شود؛ از طرفی تولیدکنندگان در میانه راه با مشکل مواجه شده و به سرنوشتی مانند روانه زندان شدن یا فروش تمام دارایی‌ها خود به دلیل تسویه بانک مواجه می‌شوند.

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه اگر خواستار احیا و رونق شهرک‌های صنعتی استان هستیم باید به تمام شعارهایی که ارائه می‌دهیم پایبند باشیم، ادامه می‌دهد: رونق تولید از شهرک‌های صنعتی کوچک از شهرستان و اطراف کلانشهرها آغاز می‌شود و دولت باید تمام امکانات را در اختیار آنها قرار دهد و زمین را به صورت رایگان یا با قیمتی بسیار پایین در اختیار صنعت‌گران قرار دهد.

وی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی هم به دلیل مشکلاتی که دارند از محل فروش زمین به در آمد می‌رسند، بیان می‌کند: شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند سند را تا زمانی که کارخانه و واحد تولیدی به صورت کامل به بهره برداری نرسیده است در اختیار صنعت‌گران ندهد و سند را زمان بهره برداری کامل ارائه دهد.

شهرک صنعتی 1

عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه هدف از ایجاد شهرک صنعتی انسجام تولید محصولات بود، می‌گوید: متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد و در شهری مانند شیراز صنعتگران از سرمایه گذاری و راه اندازی واحد تولیدی در شهرک صنعتی چندان استقبال نمی‌کنند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه در شیراز رونق شهرک دستغیب که صنعتی هم نیست بسیار بیشتر از شهرک صنعتی بزرگ شیراز است، بیان می‌کند: خوشبختانه تولید در شهرک صنعتی دستغیب به مراتب بیش از شهرک صنعتی بزرگ شیراز است و هیچ سوله یا کارگاه تولیدی در شهرک تعطیل نیست.

پاک فطرت با بیان اینکه درصد کمی از کارخانه‌های شهرک صنعتی به دلائل متفاوت مشغول به فعالیت است، می‌افزاید: اگرچه در برنامه هفتم توسعه باید اقتصاد رشد ۸ درصدی داشته باشد و کارگران هم در این موضوع نقش جدی دارند اما ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از کارفرمایان بخش خصوصی میزان حقوق تعیین شده را قبول ندارند و میزان بیشتری را به کارگران پرداخت می‌کنند تا بتوانند محصولات با کیفیت تری تولید کنند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه در جهت جلوگیری از دلال بازی و رونق شهرک‌های صنعتی باید چندین اقدام انجام شود، می‌گوید: در این شرایط نیاز است تا دولت لایحه‌ای مناسب به مجلس ارائه دهد تا دیگر دست دلالان از شهرک صنعتی کوتاه شود.

پاک فطرت با بیان اینکه دولت باید خدمات زیربنایی و روبنایی را برای شهرک‌های صنعتی فراهم کند، بیان می‌کند: در شرایطی که دولت شهرک‌های صنعتی را موظف می‌کند که خودکفا باشند مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی هم اقدام به دریافت پول بیشتر از صنعتگران می‌کنند و بخشی از هزینه‌ها را صرف خدمات زیر بنایی و مابقی هم خرج پرسنل و …. می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌گوید: دولت باید ارائه امکانات و زیرساخت‌ها را برای صنعتگران ارزان کند و به تولید کنندگان سوبسیدهای مناسب دهد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که تولید در جای واقعی خود قرار گرفت شهرک‌های صنعتی هم رونق پیدا می‌کند و در غیر این صورت شهرک‌های صنعتی جهت احیای خود و تامین بودجه به هر روشی دست می‌زنند، می‌گوید: قطعا باید بازنگری‌هایی در این بخش صورت بگیرد.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه بخشی از بیراهه رفتن تقصیرات شهرک‌های صنعتی بر گردن دولت و مجلس است، می‌گوید: در این شرایط باید توجه تمام مسئولان به بخش تولید و منابع انسانی و امکانات بیشتر شود.

شهرک دستغیب شیراز

 تبدیل شهرک صنعتی بزرگ شیراز به منطقه سوداگری زمین

یکی از صنعتگران شهرک صنعتی بزرگ شیراز با بیان اینکه متاسفانه حضور پرشمار کارگران افغانی به شهرک بزرگ صنعتی شیراز مشکلاتی را برای کارفرماها ایجاد کرده است، می گوید: کارگران افغانی بعد از ورود به ایران و شیراز مستقیم به شهرک صنعتی شیراز می‌آیند.

مهرداد آل یاسی  با اشاره به اینکه شهرک بزرگ صنعتی شیراز بستر مناسبی جهت کارگران افغانی است، می‌گوید: حضور کارگران بومی شیراز در شهرک صنعتی جهت کار کردن مقرون به صرفه نیست و کارگران باید برای رفت و آمد؛ موتور سیکلت و خودرو داشته باشند.

این صنعتگر با بیان اینکه کار کردن در شهرک صنعتی بزرگ شیراز برای کارگران ایرانی توجیهی ندارد، می‌افزاید: کارگرانی که دارای وسیله نقلیه هستند بعضا ترجیح می‌دهند به جای کار در کارخانه های صنعتی به مشاغلی مانند اسنپ و … رو بیاورند.

وی با بیان اینکه صنعتگران جهت حفظ کارگران ایرانی و متخصصین سوبسید های زیادی می‌دهند، می‌افزاید: کارگران باید روزانه از آخرین ایستگاه مترو نزدیک به شهرک صنعتی بزرگ شیراز ۵۰ هزار تومان بابت کرایه هزینه کنند که این مبلغ به صورت ماهیانه به یک و نیم میلیون تومان می‌رسد.

این صنعتگر با بیان اینکه پرداخت هزینه کرایه زیاد برای کارگران هیچ توجیهی ندارد، بیان می‌کند: از طرفی دولت به موضوع و مشکلات بیکاری می‌پردازد و از طرفی صنعتگران شهرک بزرگ صنعتی شیراز در تامین نیرو کار با مشکل مواجه‌اند.

آل یاسی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی که باید پیاده‌روهای شهرک بزرگ صنعتی شیراز را ایجاد می‌کرد هنوز اتفاقی رخ نداده است، می‌گوید: به‌رغم اینکه پیاده رو سازی وظیفه شرکت شهرک‌های صنعتی بوده است اما این اقدام در شهرک بزرگ صنعتی شیراز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی بزرگ شیراز به محلی برای سوداگری و دلالی زمین تبدیل شده است، می افزاید: زمین‌های شهرک بزرگ صنعتی شیراز تا چندین سال گذشته ارزش زیادی نداشت اما حدود ۵ الی ۶ سال است که فروش زمین از طریق مزایده وضعیت را دشوار کرده است.

شهرک صنعتی شیراز در اختیار سرمایه گذاران است نه صنعتگران واقعی

وی با بیان اینکه بعضی از افراد که صنعتگر نیستند در شهرک صنعتی بزرگ شیراز واحد یا سوله دارند که به افراد اجاره می‌دهند، می‌گوید: در حال حاضر شهرک صنعتی بزرگ شیراز در اختیار صنعتگران نیست بلکه در اختیار سرمایه گذارانی است که بتوانند واحدهای موجود  را اجاره دهند.

این صنعتگر با بیان اینکه شهرک دستغیب در شیراز که عنوان صنعتی هم ندارد به این دلیل که از امکانات شهری برخوردار است رشد خوبی را در صنعت و تولید داشته است، می‌افزاید: هزینه زیاد فروش زمین صرف سرریز واریز حقوق به نیروهای شرکت شهرک‌های صنعتی می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک‌ها در بعضی از نقاط استان در یک نقطه دور افتاده تنها زیر ساخت فراهم کرده است، بیان می‌کند: اگر زمین‌های شهرک صنعتی در اختیار صنعتگر قرار بگیرد وضعیت  بهتر می‌شود.

شهرک صنعتی 3

شهرک صنعتی شیراز به قبرستان سوله تبدیل شده است

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر ملک‌های نیمه کاره و سوله‌های راه اندازی نشده شهرک بزرگ صنعتی را به قبرستان سوله تبدیل کرده است، می‌افزاید: بسیاری از افراد جهت سرمایه گذاری در شهرک بزرگ صنعتی شیراز اقدام به ساخت سوله کرده‌اند و ذکر این نکته ضروری است که درصد کمی از واحدهای شهرک صنعتی بزرگ شیراز صنعتگر واقعی هستند.

تمام سرمایه‌ام در شهرک صنعتی به باد رفت

صنعتگر دیگری در ادامه می‌گوید: جهت راه اندازی و تسطیح زمین در یکی از شهرک‌های صنعتی استان مبالغ زیادی را خرج تسطیح، خاکبرداری زمین، گود، بارگذاری فنوداسیون، چیدن دیوار و …. کرده‌ام که تمام آن‌ها بی نتیجه ماند.

محمد صادق کشاورز با اشاره به اینکه  پس از آنکه در شهرک صنعتی نتوانستم زمین را به دلائل و مشکلاتی به بهره برداری برسانم شرکت شهرک‌ها زمین را از من پس گرفت، خاطرنشان می‌کند: شرکت شهرک‌های صنعتی تنها پول زمینی را که با قیمت همان روز خریداری کردم به من بازگرداند و هنوز هیچ هزینه‌ای بابت تسطیح، گودبرداری، فنداسیون، دیوار چینی و ….  نپرداخته است.


+جوابیه شرکت شهرک های صنعتی استان فارس


بیشتر بخوانید:

۸ لوازمی که فقط افراد موفق در خانه خود نگه میدارند

سن فرسودگی خودرو‌ها و محدودیت‌های قانونی برای ۱ خودروی فرسوده

دستورپخت فیله ماهی با سس سیر ؛ غذایی بسیار مقوی و خوشمزه

وی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی هزینه کرد را به بنده واریز نکرده است و همواره اعلام می‌کند تا مشتری بعدی نیاید این مبلغ را واریز نمی‌کنیم، می‌گوید: اگر چه تمام داراییم و مبلغی بالغ بر ۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ خرج موارد عنوان شده جهت راه اندازی کارخانه شده است اما این مبلغ هنوز از سوی  شرکت شهرک‌های صنعتی برای من واریز نشده است و جوانی ورشکسته هستم که به‌رغم هزینه زیاد جهت احداث کارخانه و واحد تولیدی معلوم نیست چه سرنوشتی داشته باشم.

به جای راه اندازی کارخانه ورشکست شدم

کشاورز با بیان اینکه در یک بلاتکلیفی نامناسب به سر می‌برم، می‌گوید: در حال حاضر نه سرمایه‌ای جهت راه اندازی کار و درآمد دارم و نه اطلاعی از اینکه چه زمانی شرکت شهرک‌های صنعتی مبلغ هزینه کرد من را پرداخت می‌کند و عاقبت سرمایه گذاری و ورود به بخش تولید نتیجه‌ای جز ورشکستگی برای من نداشته است.

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث ، حوادث استان فارس ، کانال اخبار استان فارس

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باخت شنبه , ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۲

ای کاش باعومل اتش زدن سفارتخانه ها هم برخورد میکردید که نزدیک به یک میلیون پوند به انگلیس وچندین میلیون دولاربه عربستان غرامت نمیدادیم.ونتایجش بردوش ماپدران ،بی آبروشده دربرابر فرزندان وزنانمان تحمیل نشود.کارگرساختمانی بیکاریم به خانه بادست خالی برمیگردیم میفهمید.افغانی بخاطرخانه ۱۸۰میلیونی ۳۵۰میلیون میدهد.بنگاه دار هم دلال است وذات فروش تامیتواندخانه به افغانی میدهد ومن فرزنداین آب وخاک باید دربدر به محله های نامن دنبال خانه بگردم.فرزنگ سرهنگ پاسدار ،وجانباز ومدافع حرم وایثارگر خود و۳برادرم بیکار متاهل ومستاجر نشین هستیم شماحتی به همسنگرهای خود هم رحم نمیکنید چه برسدبه ملت.دولت…….. لطف بفرمایید بیایدمرابکشید زندان کنید به صلابه بکشید.خسته هستم ازبیکاری اجاره نشینی خسته ازبه یدک کشیدن فرزند پاسداروجانبازوایثارگر ومدافع حرم ولی هیچ حاصلی برای فرزندانش نداشته وندارد.عرق خور شد بهتراز من بچه هیعتی

ساعدی جمعه , ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱:۱۶

عزیز من یک افغانی هستم هر روز خیلی سخت کار می کنم وقتی که تسویه حساب می شه هرچی حرف ناسزا هست بارم می کنند هم کار سختشون رو انجام می کنم تا ایرانی آباد بشه اما بازم ما مقصر هستیم ببینین چاره کار از کجاست من چهل سالی است داخل ایرانم تا هنوز پول یک خونه نمی تونم جمع کنم با این همه کار سخت که هنوزم انجام می دم الانم وضعیت خیلی خرابه نمی رسم که کرایه خونم رو هم بدم بعد می گن چرا آفغانی داخل کپر زندگی می کنن مقصر ما فقد دلار و آمریکا است

مجتبی پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱

به لطف این قانون نویس های بی .. ،
کشور از همه لحاظ اوضاع خرابه

ناشناس پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴

ایرانی دنبال پول مفت است وگرنه کار خیلی واسه ایرانی ها است بهتر از کار افغان ها
به ایرانی در مغازه میده ۱۵ملیون به افغانی میده ۵ ملیون
پس چرا نمیره کار کنه ایرانی چون تنبله

ناشناس پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶

چرا هیچکس به فکر ایران نیست چرا مسئول ها هیچ کاری نمیکنن تا افغان ها بیرونمون نکردن

ناشناس پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴

انشاالله به امید خدا صبر کنید
افغانی ها برامون نقشه‌ دارن ما اونا رو بیرون کنیم اونا تعدادشون از ما بیشتر شده تو ایران
همین روزها هست که هممون از ایران بیرون کنن

ناشناس پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹

طرف شاهچراغ که میری انگار رفتی افغانستان جا برای عبور ومرور خودمون نیست

ناشناس پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹

… به اوضاع که افغانی ها مملکت روبه آتیش کشیدن

ناشناس پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲

بکنیدشون بیرون این تروریست ها رو برین بببینین داخل روستا ها چه خبره ببینین داخل بیمارستان وضعیت خونه ها گرونی ها چه خبر شده اینها اصلا قانون قبول ندارن به قانون احترام نمیزارن به مردمم که اصلا مردم ایران رو میزنن کلی جرم جنایت میکنن بی هویت بعدم فرار میکنن

فرشته پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

اگر دولت زورش نمیرسه دستور بدن تا مردهای خودمون اقدام کنن
تو هر محله آدم های باغیرت هستن فورا تخلیه میکنن افغان هارو

مهمان پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

افغانها عامل همه بدبختی های مردم ایران هستند اخراجشان کنید این خواسته مردمی است که با رای آنها شما شدید نماینده میفهمید یا میخواید در مقابل فهمیدن مقاومت کنید مردم از. افغانها بیزارند.

شریف پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

آقای نماینده محترم .در مورد .
دلالان.وسوداگران .ومشاورین املاک
ک شهرک صدرا را غارت می کنند
چیزی نگفتید…شهر صدرا شده جای
دلال.و مشاوراملاک.فکری برای این
شهر کنید.

اردشیر پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

این‌ نمک‌ نشناسها‌ی‌ افغانی‌ رابیرون‌ کنید‌ از‌ خودشون‌ … وجود‌ نداره

شجاع پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

سلام تمام مطالب گفته شده صحیح است اما اصل کلام این است که فرق است میان یک مدیر با چند مدرک دکترا و آگاه به چندین زبان زنده دنیا با مدیری بی‌سواد و چه بی اجازه هر دو اشتباه است آنها باید از این کشور بیرون بروند هرکجا می‌خواهند بروند پس وقتی مدیران از علم اقتصاد و کشورداری بی‌خبر هستند دنبال دلیل نباشید

ناشناس پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۱۴

آقای رشیدی نماینده ی مرودشت؛پاک فطرت؛ودیگرمجلسی ها!!!؟؟:مگرشمانماینده ی مانیستید؟؟؟پس چرامظلومان وکارگران وخانواده هایشان رایاری نمیکنید؟؟مگرشماصدای مردم خودنیستید؟؟؟میزوصندلی قدرت تاکی به شماوفاخواهدکرد؟؟ننگ بادبرکسی که وطن فروشی کند

ناشناس پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۹

آقای پاک فطرت:لطفاصدای حقانیت مردم مظلوم ومحروم استان فارس؛شیرازرامجددا به گوش جهانیان برسانید؛؛؛دولت ومجلس درتلاشنداین گروه راتطهیروهم خون ونژادماکنند!!!؟؟؟امامردم ایران بشدت مخالفند؛واگراعتراضاتشان راخودبه خیابانهابکشانند؛جلوه ی بسیارکریهی پدیدارخواهدشد؛؛مابیش ازنیم قرن است به آنهالطف ومهربانی کرده ایم؛؛
اماشرایط امروزفرق میکند؛این نسل ازاتباع خطرناک وپرحسادت وگویاایران رامتعلق به خودشان میدانند!!؟؟

ناشناس پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۱

اگردرشهرک صنعتی پرازافغانه!!چرااجرای طرح پیاده روهای آنجاخوابیده؟؟بگیریداین افغانهاراببندیدبه گاری تارایگان تاخیابانهاراآبادکنند؛مگه نمیگن هرچه کارسخته مال اتباعه!!پس کو؟؟؟بکنیدبیرون ..بزهکارراماهم کمکتون میکنیمgc”>نکات مهم دندانپزشکی در ۳ ماهه اول بارداری که باید به آنها توجه داشته باشید

حسن پنجشنبه , ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۱۱

من نمیدونم سازمان ملل نفری نود هزار تومن رو میده به دولت ایران برا محاجرها پنج میلیون ضرب در رووزی نود هزار تومن کاسبی خوب برا دولته مرز هم مترسک بزاشتن اینقدر نمبتونستن بریزن

ناشناس چهارشنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶

افغانی ها از ایران بروند غیرت داشته باشید مثل کشورهای عربی بدون ویزای کار از طرف کارفرمایان راه‌شان ندهید تو جهان تنها کشوری که بی سروسامان هست ایران هست آقای بی وجدان مسؤل من ایرانی چرا نمی‌توانم مثل افغانی ها برم کشورهای عربی کار کنم یه کم غیرت داشته باشید

ناشناس چهارشنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

بیشتر افغانی .. و بی ..با مسوولین بی عرضه و بی .. همه چیز را از ایرانی گرفته اند چند روز دیگه ایرانی را از ایران بیرون می‌کنند آمار قتل‌های ایرانیها به دست وحشیان افغان اعلام کنید تا بی غیرتی کسانی که به اینها راه داده اند رو شود

حاجی چهارشنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵

سلام خدا شاهد مسعولین مرودشت بیایید افقانی از مرودشت بیرون کنید
اگر بدانید چه جنایتی دارن میکنن خجالت اوره

مراد چهارشنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

همه افغانی ها به کشورشون بروند، الان اونجا دیگه جنگ نیست، ووضع زندگیشون ازاینجا هم بهتر شده!!؟
برای جه ،ایران ماندند

... چهارشنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰

همه جا پر از فساد شده .بی بندوباری تمومی نداره تو جامعه

آرمان چهارشنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

لطفا ب کارزار اخراج اتباع غیر قانونی افغانی بپیوندید، حضور بی حساب افاغنه باعث لطمه های جبران ناپذیر ب بخش های اقتصادی جامعه میشود.

شریعت چهارشنبه , ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

از این به بعد شاهد شاخ و شونه کشیدن افغانی ها برای مردم ایران خواهیم بود

آخرین اخبار