چاپ کد خبر: 118421
22 مرداد 1402

یکه تازی گُسترده افغانی ها در بازار میوه و تره بار شیراز با سوءاستفاده از اخلاق شیرازی ها

اتباع بیگانه یا همین افغانی ها فت و فراوان در استان فارس نقش برجسته‌ای در بازار میوه و تره بار شیراز و خصوصا دلالی و واسطه‌گری میدان مرکزی این شهر دارند و تعیین کننده قیمت‌ها هستند که این وضعیت به گرانی قیمت میوه در این کلان شهر منجر شده گلایه شهروندان و حتی میوه فروشی‌ها را در پی داشته است.

ایرنا نوشت:بساط میوه فروشی‌های شیراز خصوصا در فصل تابستان به میوه‌های رنگارنگ تزیین شده که هر رهگذری را به سمت خود می کشاند تا مقداری از این میوه‌های متنوع و وسوسه کننده را خریداری کند تا خنکای تن گرمازده شهروندان شود،اما زمانی که چشم به قیمت‌ها می افتد اغلب از خرید منصرف می شوند.

میوه فروشی 3

این روزها اگر سری به میوه‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار در سطح شهر بزنید متوجه می‌شوید قیمت‌های سرسام‌آور و گران‌ میوه که از شب عید امسال آغاز شده کماکان اعمال می‌شود، قیمت‌هایی که بسیار غیرواقعی است و در نبود نظارت، از سوی واسطه‌گران اعمال می‌شود و کشاورزان نیز بهره‌ چندانی از این قیمت‌ها ندارد و سود هنگفت بازار میوه اغلب نه به جیب کشاورز و میوه فروش بلکه سهم دلال ها و واسطه ها است.

در واقع واسطه‌گران بازار، میوه را از کشاورز خریداری می‌کنند و با چند دست به دست شدن بین دلالان بالاخره به میوه فروش و مشتری می رسد که بنابر مشاهدات در میدان میوه و تره بار شیراز سهم اتباع بیگانه در فعالیت‌های میدان مرکزی شیراز و واسطه گری در این بازار نقش انکار نشدنی دارند و میوه را با نرخ‌های گزاف به دست مردم می‌رسانند و در نبود نظارت، سودهای کلان به جیب می‌زنند.

میوه فروشی 1

میوه فروش‌های شیرازی: واسطه گری دلیل گرانی است/سهم ما ناچیز است

نقش بارز دلالان بیگانه

براساس مشاهدات ، در میدان میوه و تره بار مرکزی شیراز دو دسته از اتباع حضور دارند؛ عده‌ای از آنها کارگر و عده‌ای دیگر نیز فروشنده و دلال هستند.

فعالیت دسته دوم به نحوی است که باری را از باغدار یا میدان‌دار می‌خرند و با اضافه کردن سود خودشان ، بار را به سایر دلالان می‌فروشند و این روال تا صبح و زمان پیدا شدن سرو کله میوه فروشان و خریداران در بعضی موارد تا بیش از پنج بار نیز تکرار و بین دلالان مختلف دست به دست می شود.

بسیاری از اتباع بیگانه واسطه گر میدان مرکزی شیراز به دلیل قدرت مالی که دارند به صورت نقدی بار میوه و تره بار را به حتی ارزان‌تر از نرخ خریداری می کنند اما به قیمت بالاتر از نرخ مصوب به مغازه داران می فروشند و در این میان سود خوبی عایدشان می‌شود.

اگرچه دلال به معنی دلالت کننده و راهنمایی کننده در هر صنفی وجود دارد اما اگر این نقش بیش از اندازه باشد و در جایگاه اصلی خود یعنی هدایت بازار قرار نگیرد عاملی برای رشد قیمت‌ها خواهد شد، این روزها دلالی به خصوص توسط اتباع بیگانه در میدان مرکزی بیش از اندازه مشهود است.

مشاهدات خبرنگار ما از میدان مرکزی حاکی است که دلالان نصف شب که کامیون‌های میوه به میدان مرکزی می‌رسد را ارزانتر خریداری کرده و صبح به قیمت‌های هنگفت به دیگر دلالان یا حجره داران می‌فروشند.

یکی از فعالین بازار میوه و تره بار شیراز که به نظر واسطه گر می آمد به خبرنگار ایرنا گفت:‌ در بعضی مواقع یک بار میوه و بعنوان مثال موز از بامداد یک روز تا صبح همان روز حتی پنج دست بین دلالان می‌چرخد و همین باعث می‌شود که قیمت هر کیلو موز فقط ظرف ۴ تا ۵ ساعت بیش از ۱۰ هزار تومان در میدان افزایش یابد.

وی افزود: در بقیه موارد نیز همینطور است و یک بار میوه که نصف شب به میدان می‌رسد، صاحب بار می‌خواهد هرچه زودتر آن را خالی کرده و از بازار خارج شود و این فرصت بسیار ویژه ای برای دلالان بازار مرکزی شیراز است.

براساس مشاهدات میدانی ،بسیاری از اتباع بیگانه فعال در بازار میوه و تره بار شیراز اکنون فارغ از کارگر ساده و فروشنده به کارهای دیگری ازجمله دلالی و واسطه‌گری مشغول‌اند به نحوی که اجاره بهایی را به بعضی غرفه داران پرداخت کرده و میوه را از غرفه‌دار، کشاورز و … خریداری و واسطه‌گری می‌کنند که براساس آن واسطه افزایش و در پی آن قیمت‌ها نیز گران‌تر خواهد شد.

برخی از این واسطه گران اتباع بیگانه میدان میوه و تره بار شیراز در نرخ گذاری میوه در شیراز و افزایش قیمت نهایی میوه نقش برجسته‌ای دارند.

یکی از شهروندان میانسال و خانه دار شیرازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قیمت میوه در شیراز گران تر از سایر شهرهای اطراف و شهرستان های فارس است.

زهرا صالحی افزود: زمانی که به میوه فروشی های سطح شهر برای قیمت بالای میوه ها اعتراض می کنیم آنها اعلام می کنند که قیمت خرید میوه از میدان میوه و تره بار بالا است.

یکی از میوه فروشی های سطح شهر شیراز گفت: واسطه گری و دلالی در میدان میوه و تره بار شیراز بیداد می کند و فعالیت اتباع بیگانه و افغانستانی های ساکن در شیراز در این محل زیاد است.

وحید زارع افزود: بسیاری از فروشندگان و دلال های بازار میوه و تره بار شیراز افغانستانی هستند و این موضوع جدای از تبعات اقتصادی و بیکاری جوانان ایرانی و شیرازی در قیمت تمام شده میوه در سطح کلانشهر شیراز نیز اثرگذار است.

وی ادامه داد: میوه فروشی های شیراز میوه را از بازار مرکزی گران خریداری می کنند و به ناچار با اعمال سود مصوب به مردم در شیراز عرضه می شود.

میوه فروشی 2

دود میهمان نوازی به چشم شیرازها

این میوه فروش شیرازی اضافه کرد: ساماندهی و نظارت بر فعالیت اتباع کشورهای دیگر امری ضروری است که در همه کشورهای دنیا اعمال می شود در صورتیکه این موارد به دلیل میهمان نوازی شیرازی ها و عقاید مذهبی کمتر اجرایی شده ولی باید ابعاد دیگر این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد و برای آن چاره اندیشی شود.

پای واسطه ها در میان است

یکی از فعالین بازار میوه و تره بار شیراز نیز  گفت: بسیاری از غرفه داران بازار میوه و تره بار شیراز در خرید و فروش محصولات وارد نمی شوند واغلب سرمایه و پول واسطه ها در میان است.

وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: در هر غرفه میدان مرکزی شیراز سه نفر یا بیشتر دخیل هستند به نحوی که هرکدام وجهی بعنوان اجاره به غرفه دار اصلی پرداخت و بطور مستقل واسطه گری می کنند و گاهی نیز یک بار چندین مرتبه بین واسطه ها دست به دست شده تا به دست میوه فروش و سپس به مردم عرضه شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از این دلال ها و واسطه های بازار میوه و تره بار شیراز افغانی هستند،گفت: به جز کارگری ساده و دلالی،اتباع بیگانه فروشندگی غرفه ها را نیز انجام می دهند و عملا قیمت میوه در بازار مرکزی شیراز توسط اتباع بیگانه که تعداد آنها در این میدان نیز زیاد است تعیین می‌شود.

سهرابی عنوان کرد: واقعیت بازار میوه و تره بار شیراز اکنون به نحوی است که عملا اتباع بیگانه در بطن آن نفوذ دارند و در همه مشاغل این بازار به وفور به چشم می خورند که این وضعیت از همه نظر می تواند مشکل ساز باشد.

براساس تصمیم قرارگاه ساماندهی اتباع بیگانه در شیراز غرفه داران یا مباشرین غرفه‌های میدان میوه و تره بار شیراز از این پس در صورت استفاده از اتباع بیگانه مجاز باید تعهد محضری ارایه دهند تا اتباع بکارگرفته شده آن هم صرفا در مشاغل مشخص رفتاری خارج از مقررات جدید نخواهند داشت.

محمد پویافر یکی از فروشندگان میوه ‌در بلوار پاسداران شیراز درباره دلایل گرانی میوه‌ها به خبرنگار می‌گوید که ‌ریشه همه این گرانی‌ها در میدان مرکزی میوه و تره بار نهفته است که مغازه داران میوه را از آنجا تهیه می کنند، هیچ نظارتی در این بازار وجود ندارد حجره ‌داران و اتباع بیگانه شاغل در میدان که به عنوان دسته دوم فروش، کاری ندارند که نرخ مصوب چیست و هر قیمتی که خودشان بخواهند میوه را به فروش می رسانند و اغلب کاری با نرخ مصوب ندارند.

این فروشنده میوه ادامه داد: به میدان میوه و تره‌بار که بیایید متوجه می‌شوید که ماجرا چیست ، حجره به حجره قیمت‌ میوه‌ها متفاوت است.

میوه فروشی 4

سهم مردم از فعالیت افغانی ها ،گرانی میوه

این میوه‌فروش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در میدان مرکزی میوه، فاکتورهای خرید را مهر می زنند؟ ضمن نشان دادن چندین فاکتور گفت: همانطور که می‌بینید فاکتورها هیچ مهری ندارد و در چنین شرایطی فروشنده‌ها بازار مرکزی که اغلب واسطه گر و دلال هستند به دلخواه قیمت می‌دهند.

میوه‌فروش شیرازی: سود در جیب میدان داران بازار میوه است

‌خبرنگار به سراغ یکی دیگر از میوه‌فروشی‌های همین خیابان رفت و ‌از متولی فروش پرسید که چند درصد به قیمت میوه ای که از میدان خریداری می‌کند، می‌افزاید؟ که او گفت: اگر بخواهیم خلاصه کنم اکنون ریشه همه گرانی‌های میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار است که هیچ نظارتی بر فعالیت آنها نیست و در واقع نظارت ها در این بازار تعطیل است.

او ادامه داد: در حال حاضر اغلب میوه فروشی های شیراز به دلیل نابسامانی بازار میوه و تره بار مرکزی شیراز مجبورند سودی کمتر از نرخ مصوب اتحادیه را برای عرضه میوه به مشتری اعمال کنند.

شرمنده مردم هستیم؛ اما کاری از ما بر نمی‌آید

این میوه فروش شیرازی اظهار کرد: با اینکه انتظار می‌رفت قیمت میوه در بازار با ورود به فصل تابستان امسال و زمان برداشت میوه‌های تابستانه، کاهش یابد اما قیمت اکنون و با گذشت بیش از نیمی از فصل تابستان هنوز بالا است، قیمت‌هایی که با درآمد مردم همخوانی ندارد، به گفته کارشناسان افزایش هزینه‌ تولیدات کشاورزی، دلالی و واسطه گری، عدم نظارت بر قیمت بازار و انتظار تورمی از مهمترین عاملی است که به این افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

وی در پایان گفت: در بسیاری از موارد در طول روز شرمنده مشتری ها و مردم هستیم اما چه کنیم که کاری از دستمان بر نمی‌آید.

رییس میدان میوه و تره بار شهرداری شیراز گفت: طی روزهای اخیر با روش‌های مختلف اطلاع رسانی ازجمله نصب بنر در محل و … به اطلاع کلیه کارفرمایان و غرفه داران میدان مرکزی شیراز رسیده که نظر به دستور کار تعیین شده در قرارگاه ساماندهی اتباع خارجی در شیراز از ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ فعالیت و اشتغال اتباع خارجی در میدان مرکزی میوه و تره بار این شهر ممنوع است.

مهران رستمی ادامه داد: مسئولیت عدم رعایت این حکم و بروز تخلف مستقیم بر عهده کارفرما و غرفه دار شناسایی شده خواهد بود.

وی اضافه کرد: ماموران اداره اماکن موظف به مهر و موم واحد صنفی متخلف هستند و کارفرمایان متقاضی بکارگیری کارگر اتباع خارجی آن هم صرفا بعنوان تخلیه و بارگیری می توانند با ارایه درخواست کتبی به اتحادیه مربوطه مراجعه کنند.

احتیاط « افغانی ها » را بکنید ! چگونه در شیراز به خانه تیمی رفت و آمد می کردند؟!

یک پنجم جمعیت افغانستان در ایران/ روزی ۱۰ هزار افغانی جدید وارد می‌شوند/ ۲ روزه صاحب شغل و مسکن می‌شوند!

غارت گنج و عتیقه های زرین گور باستانی«کافر تپه» مازندران و فروش به تاجر ترکمنستانی +تصاویر

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

کورش یکشنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۴:۱۹

برن کشورشون کارکنن ایناغلط اضافی میکنن…پررو شدن

مجتبی شنبه , ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲

تو رو خدا این ا…لا رو بندازید بیرون

مجتبی شنبه , ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰

افغانی ایقد پرو شده که به نوامیس مملکت ما تیکه میندازه مگه شما غیرت ندارید اهای مسولین بهوش باشید این افغانیای ک…و از خاک ایران بیرون کنید

ناشناس۶ شنبه , ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۸

اینارو بیرون کنید ما دیگه امنیت نداریم از دست اینا هر جا میری فقط افغانی مبینی

محمد حسین شنبه , ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۳:۳۳

در ترکیه مردم ترکیه مغازه های سوری ها رو … چون غیرت دارن تعصب دارن رو کشورشون، حالا من نمیگم مغازه افغانی ها رو … اما با
ید از دولت درخواست کنیم که یه طرحی انجام بدن جلو این همه بی نظمی افغانی ها رو بگیرن

محمد جمعه , ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

.. بر افغان ..بر طالبان مرگ بر تولید کننده مواد

بهزاد چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

توشهرستان ایرانشهر هم ما این مشکل داریم.. افغان ها بازار میوه..بازار پارچه بازار برنج به دست گرفتن ک هر قیمتی دلشون میخواد میفروشن.

اسماعیل سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴

…دولت ما که هیچ نظارتی نه مورد افغانها دارد نه در مورد نظارت بر بازار نه مملکت مردم خودمون دارن از بی کاری و فشار اقتصادی زیر پا به میشن نه دولت فکره نه هیچ کس دیگه از ماست که بر ماست وقتی که که گندها که از خود ملت هستن باعث بی نظمی بازار و اقتصاد میشن دیگه چه برسه به افغان یا هر کشور بیگانه

کوروش سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

معضل اجتماعی امروز سه چیز هست بی حجابی زنان سگهای ولگرد و اتباع افغانی

حسین سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۵۳

مگرمرز کنترل نمیشه که افاغنه سرازیرشدن به ایران افاغنه بایدبه کشورخودشان برگردانده شوند .مگرطالبانازورودایرانی به افغانستان خوش آمدمیگویداکثرآنها جنایت کارند.

سعید سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۲۲

کشورهایی‌مثل‌المان‌وسوئد‌واتریش‌هرکدام‌پناهنده‌چه‌ایرانی‌چه‌افغان‌دارند‌وهیچکدام‌گرانی‌ها‌ی‌مملکت‌خودرابرسرضعیف‌ترازخودنمیکوبدمتاسفانه‌مردم‌کشورما‌ازبی‌عرضه‌ترین‌مردم‌است‌چون‌نمیتواندیقه‌دولت‌رابگیرد‌‌قشرضعیف‌تررامقصرمیداند‌اخرافغانی‌که‌سیم‌کارت‌به‌نامش‌نمیشودچطورمیتواند‌جولان‌دهد‌

جواد سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۰۷

چرا کسی به داد مردم مظلوم ایران نمی رسد. کم مشکل داشتیم این افغانیها هم قوز بالا قوز شدند.

امید سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۳:۴۵

من شغلم جوری هست روزانه اکثر محله های شیرازو میرم ۹۰درصد محله ها ک میرم احساس میکنم تو خود افغانستانم…فکر کنم در اینده ای نزدیک ارگ کریم خان رو ب تصرف خودشون دربیارن…برا تولد فرزندم تو بیمارستان شوشتری بودیم بخدا ۱۰تا افغانی متولد شده بود ۳تا ایرانی

علی سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۵۰

در تهران نیز احزاب تروریستی و تجزیه طلب.. با حمایت‌های مالی خود تمام مغازه های میوه فروشی شهر و میادین میوه و تره باررا قبضه کرده و در بزنگاه خطر بسیار بزرگی برای کشور است

م ب سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۳۳

سلام مسعولین کشور ایران بهخداقسم ایران شده افغانستان بچه های مادارهاز گشنگی وبیکاری همه داره فلج میشه یه فکری هم بحال کارگر بدبخت بی چاره کشور خودمون باشیم

Sayed qasem دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸

پراید را هم افغانیها گران کردن

هموطن دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۷

بدون ذره ای دلسوزی باید همه افغغانیها را از ایران اخراج کرد ، داریم میشیم فلسطین

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷

شما فقط یه چشمه شو دیدید بجااهای دیگه هم سربزنید ببینید چخبره.

اسماعیل دوراندیش دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱

در اکثر مجتمع ها افغانی‌ها سرایدار هستنداگر کار ما با آنها بر سراب هیرمندبه مشگل بخورد وکار به درگیری بینجامد .سرایداری اگر متحد شوند ویک شبه مخزنهای آب واحد هارا مسموم کنند و فرار کنند چه فاجعه ای رخ میدهد

راد دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

لطفا افغانی ها را از شیراز بیرون کنید

مجید دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹

شما باید از کشورهای اروپایی و آمریکایی در خصوص مهاجرت یاد بگیرید تا ببینیم میتوانید هشت میلیون ایرانی بیسواد وفاقد تحصیل را به آمریکا یا اروپا یا حتی به ترکیه وحتی حتی کشور جنگ زده عراق بفرستید لطفا مسئولین جهادی کلاهشان را کمی بالاتر بگزارند

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹

قابل‌توجه‌مسولین‌کامنتا‌ونظرها‌بخوانید/خود‌افغانها‌میگویند‌ایران‌از‌همه‌جای‌دنیا‌برای‌ما‌بحتره‌ازاد‌کار‌مسکن‌خوراک‌داریم‌/کجا‌بریم/روزانه‌سیل‌افغنا‌روانه‌میشوند/انها‌باید‌کنترل‌شوند/همه‌جا‌هستند/مردم‌درعذاب‌هستند‌ازدست‌اینها/اجاره‌خانه/گران‌شد‌بخاطر‌همینها/چون‌سود‌جویان‌/گرانتر‌به‌اینها‌میدهند/۸‌ملیون‌افغان/

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

یک روز تعطیل خانوادم را پس از سالها بردم پشت ارگ کریم خانی.تعداد افغانی ها اینقدر زیاد بود که احساس ترس کردم.همه هم جوان و پسر بودن و چنان با نگاههای کثیف به ناموس ایرانی نگاه میکردند که مجبور شدم اونجا را ترک کنم.رشد زاد و ولد افغانی ها سه تا چهار برابر ایرانی هاست و به زودی طغیان خواهند کرد و کشور را در چنگ می‌گیرند

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴

ما مردم که هزاران مرتبه گفتیم ومیگوئیم
اتباع خارجی اخراج کنید نگذارید بدترازاین بشود خوبیش به این هست که خودتون رفتید مشاهده کردید نه تنها بازارمیوه بلکه بازار آهن وغیره وغیره….درتمام کشوربدست افغانهاست
ورود وخروج اتباع خارجی هر کشوری قانون ومقررات خاص خودشو دارد بجر درایران ما
چرا مثل دبی وکویت وووو برا قاچاقیها جرم سنگین وجریمه اعمال نمیکنید تمام نا خریدن از نانوایی ها قُرق افغانهاست بنزین برا موتوروماشینهاشون
اونوقت زجروبدبختیش براملت ایران
قانون مملکت باید خشک و قاطع کنید برای برخوردشدید با اتباع خارجی تموم خانه ها اشغال کردند خانه اجاره ای گیرنمیاد وزمینهای سبزی ومیوه جات تصرف افغانهاست

تادیرتر نشده بگیریدشان بفرستید افغانستان وجرم سنگینی برای اتباع خارجی که قاچاق درکشورهستند درنظربگیرید

حسین ادهمی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹

به نام خودتان ثبتش کنید خود وکیلی حتی بازار شیطان را گرفته اند.تریاکشان هم دیگر مرغوب نیست فصل کرونا نزدیک است.اصلا دنبه گرانتر از گوشت شده.چه وضعی درست کرده اید.ولی ثبت کنید توهین نکردم اینبار .نادری باید بیایید تا که سلطانی رود.

حسین ادهمی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸

میگویند من به انها هین کردم. ببخشید تو هین کردم.بعد خودشان به ما توهین میکنند مینویسند محترم .ابرو برای ایرانی نمانده من به تو. هین کردم.چرا نظرم را پخش نکردی.

حسین ادهمی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

دولت برای هر افغانی از سازمان ملل چند پول میگیرد .سود خوبی است. دو هزار دلار ضربدر بیست میلیون حدااقل.راست میگویند ما بچه هستیم نمیدانیم.فقط یکبار دعوتم کنید برویم پخش مستقیم .تا جواب دولتمردانتان را بدهم ایران را نابود کردید.بس است.بار اخر بس است.

پیرو دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

این … رو از کشور بیرون کنید
اینا آبشون کمه و الا شناشون زیاده
بپرسید از روزی ک افغانی ها کاری ب سر ملت بیارن ک ب کوه و غار پناه ببرن
مسولان بی لیااااااقت بیدار شین

حسین ادهمی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

میگویند من به انها هین کردم. ببخشید تو هین کردم.بعد خودشان به ما توهین میکنند مینویسند محترم .ابرو برای ایرانی نمانده من به تو. هین کردم.چرا نظرم را پخش نکردی.

آخرین اخبار