چاپ کد خبر: 107747
9 فروردین 1402

بازدید رایگان ، بی‌دردسر و بدون مسافرت از ۸ موزه و مکان دیدنی ایران و جهان

asli 2

این روزها برای بسیاری از ما ایرانیان یک ماه پر از تکاپو و مشغله است. در این بین برخی از افراد به فکر برنامه‌ریزی سفر نوروز و برخی دیگر نیز درگیر جمع‌بندی موارد مربوط به شغل و یا منزل خود هستند.

به گزارش اول فارس ، عید نوروز برای عده‌ای به منزله‌ی یک سفر خوب چند روزه و برای عده‌ای دیگر نیز فرصتی برای تفریح و شادی در کنار خانواده به حساب می‌آید. سرگرمی‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید در این دوران به سراغ آن‌ها بروید. شما می‌توانید از بازی‌های فکری استفاده کنید و یا این که به سراغ مشاهده‌‌ی یک سریال جذاب بروید؛ اما هدف ما یک سرگرمی خاص‌تر و هیجان‌انگیزتر است. اگر شما هم عاشق هنر و معماری و تاریخ و البته موزه‌ها هستید، موزه‌گردی مجازی می‌تواند عید نوروز را برای شما به یک خاطره‌ی به یاد ماندنی در کنار خانواده تبدیل کند.

۸ موزه و یا مکان دیدنی در ایران و جهان برای بازدید و موزه‌گردی مجازی

۸ موزه و یا مکان دیدنی در ایران و جهان برای بازدید و موزه‌گردی مجازی

بسیاری از افراد به موزه‌گردی علاقه دارند و دوست دارند که زمان‌های خالی خود را صرف این کار کنند. از طرف دیگر هزینه‌ی سفر به کشورهای خارجی مقداری بالاست و به راحتی نمی‌توان به همه‌ی کشورها سفر کرد. همچنین موزه‌های جذاب زیادی در کشور خودمان، ایران، وجود دارد که به عنوان مثال در یک سفر یک روزه نمی‌توان از همه‌ی آن‌ها بازدید کرد. به همین دلیل است که طی چند سال گذشته و مخصوصا در زمان کرونا، موزه‌گردی مجازی و بازدید از انواع بناهای تاریخی و یا جدید بسیار محبوب و پرطرفدار شد.

این کار مزایا و معایب بسیاری دارد و هر شخص با توجه به سلیقه و علاقه‌ی خود می‌تواند انتخاب کند تا از یک موزه به صورت حضوری و یا به صورت مجازی بازدید کند. به عنوان مثال مراجعه حضوری به موزه‌ها نیازمند صرف هزینه و زمان است که در بسیاری از موارد اشخصاص قادر به انجام این کار نیستند. از طرف دیگر بازدید از یک موزه به صورت حضوری حال و هوای جذاب‌تری دارد؛ چرا که شما همه چیز را به راحتی و از نزدیکی مشاهده خواهید کرد.

همچنین می‌توان گفت که اکثر موزه‌گردی‌های مجازی ارزان قیمت و یا حتی رایگان هستند. از طرف دیگر شما می‌توانید فقط با استفاده از یک گوشی موبایل و یا لپ‌تاپ در منزل و در کنار خانواه‌ی خود بنشینید و از موزه‌های بسیاری در نقاط مختلف جهان بازدید کنید. احتمالا برای شما هم جالب باشد که تعداد بسیار زیادی از موزه‌ها در کشورهای مختلف دارای قابلیت بازدید مجازی هستند و تعداد موزه‌های ایرانی در این حیطه نیز رو به افزایش هستند.

ما در ادامه‌ی این مطلب ۸ مورد از موزه‌ها و بناهای تاریخی و فرهنگی ایرانی و خارجی که قابلیت بازدید مجازی دارند را به شما معرفی خواهیم کرد. این موارد عبارتند از:

۱) کاخ موزه‌ی سعدآباد

۸ موزه و یا مکان دیدنی در ایران و جهان برای بازدید و موزه‌گردی مجازی

کمتر کسی است که تاکنون نام کاخ سعدآباد را نشنیده باشد. این مجموعه در زمینی تقریبا ۳۰۰ هکتاری در منطقه‌ی شمیران تهران و توسط شاه‌های قاجار و پهلوی احداث و استفاده شد که حدود ۱۱۰ هکتار از آن شامل عمارت‌ها و کاخ‌ها و حدود ۱۹۰ هکتار شامل گلخانه و باغ و موارد دیگر است. این مجموعه در شمالی‌ترین بخش تهران واقع شده و به همین دلیل جزو اقامتگاه‌های ییلاقی خوب برای شاه‌های قاجار و پهلوی شناخته می‌شد. کاخ ملکه‌ی مادر جزو ابتدایی‌ترین کاخ‌های این مجموعه بود. در حال حاضر این مجموعه دارای جنگل‌های زیبا و کاخ‌های متعدد همراه با موزه‌هایی جذاب است.

دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید از تمامی بخش‌های این مجموعه بازدید کنید و تنها برخی از کاخ‌ها و موزه‌ها در دسترس عموم قرار گرفته‌اند و برخی دیگر نیز در اختیار نهادهای دولتی و ادارات مختلف هستند. با این وجود تعداد موزه‌ها و کاخ‌ها در این مجموعه کم نیست و شما می‌توانید با توجه به سلیقه‌ی خود آن‌ها را اولویت‌بندی و سپس بازدید کنید. دکمه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا از این مجموعه‌ی بزرگ تا حد امکان به صورت مجازی بازدید نمایید.

بازدید مجازی از کاخ سعدآباد


۲) موزه‌ی هنر سائوپائولو

موزه‌ی هنر سائوپائولو/بازدید رایگان ، بی‌دردسر و بدون مسافرت از ۸ موزه و مکان دیدنی ایران و جهان

یکی از موزه‌های مهم در آمریکای لاتین، موزه‌ی هنر سائوپائولو (Sao Paulo Museum of Art) است. احتمالا شما هم مثل بسیاری از افراد محو زیبای بی‌کران ساختمان این موزه می‌شوید. با این که موزه‌ی هنر در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد، اما ساختمان اصلی و فعلی آن در سال ۱۹۶۸ به دستور شهردار ساخته شد که ملکه الیزابت انگلستان نیز در افتتاح آن حضور داشت.

این موزه مجموعه‌ای بی‌نظیر و خاص از نقاشی‌ها و هنرهای تزئینی و گران‌بهاست که تعداد آن‌ها حدود ۸۰۰۰ عدد تخمین زده شده. جالب است بدانید که دو اثر مهم و گران قیمت این موزه در سال ۲۰۰۷ دزدیده شدند و تنها یک هفته‌ پس از گذشت این اتفاق، تابلوها پیدا شدند. موزه‌ی هنر اولین موزه‌ی برزیلی بود که به هنر پس از جنگ جهانی دوم پرداخت. دکمه‌ی زیر به شما کمک می‌کند تا در این موزه به صورت مجازی قدم بزنید و همه چیز را با کیفیتی بالا مشاهده کنید و لذت ببرید.

بازدید از موزه‌ی هنر سائوپائولو


۳) تخت جمشید

تخت جمشید/بازدید رایگان ، بی‌دردسر و بدون مسافرت از ۸ موزه و مکان دیدنی ایران و جهان

هر زمان که حرف از تاریخ ایران و مکان‌های دیدنی ایران می‌شود، بنای تخت جمشید جزو موارد اصلی است که از آن یاد خواهد شد. در حقیقت تخت جمشید یک نماد برای شکوه و عظمت تاریخ کشورمان ایران شناخته می‌شود. این بنا در دوره‌ی هخامنشیان یعنی حدود ۲۵۰۰ سال پیش ساخته شد. برخی نیز آن را با نام پرسپولیس (نام یونانی تخت جمشید) می‌شناسند. این بنا طی سال‌های گذشته چندین بار مرمت شده تا آسیب‌های وارد شده به آن کمی جبران شوند.

اکثر ما در کتاب‌های تاریخ خوانده‌ایم که اسکندر مقدونی در حمله‌ی خود به ایران، این بنای تاریخی را به آتش کشید! یکی از نکات جالب این بنا سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب است که آب باران و آب‌های جاری را در کانال‌های مشخصی هدایت می‌کند. تخت جمشید آن‌قدر گران‌بها و باارزش است که در بسیاری از موزه‌های مطرح جهان نیز از نمونه‌ آثار کشف شده در تخت جمشید نگهداری می‌کنند.

بازدید مجازی از تخت جمشید


۴) برج ایفل

برج ایفل+بازدید رایگان ، بی‌دردسر و بدون مسافرت از ۸ موزه و مکان دیدنی ایران و جهان

اکثر افراد کشور فرانسه را با نماد برج ایفل می‌شناسند. این برج تا سال ۱۹۳۰ بلند‌ترین برج جهان بود و در سال ۱۹۹۱ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. جنس این برج از آهن است و به همین دلیل رنگ‌های مختلفی روی آن قرار گرفته تا در برابر باد و باران مقاوم باشد و زنگ نزند. البته لازم به ذکر است که این برج هر ۷ سال یک بار رنگ می‌شود تا عمری طولانی‌تر داشته باشد. برج ایفل همراه با آنتن خود ۳۲۴ متر ارتفاع دارد.

دلیل نام این برج را می‌توان نام سازنده‌ی آن دانست زیرا گوستاو ایفل (کارآفرین و مهندس معروف سازه‌های بزرگ) آن را ساخت. برای بالا رفتن از برج ایفل می‌توانید از آسانسورها و یا پله‌ها استفاده کنید. طبقه اول برج یکی از بخش‌های برجسته آن به حساب می‌آید؛ چرا که مجموعه‌ای از جاذبه‌ها مثل سینما، نمایشگاه‌ها و بخشی از راه‌پله‌ی مارپیچی قدیمی در آن قرار دارد. همچنین بخشی از کف طبقه اول به صورت کاملا شفاف طراحی شده تا بتوانید بخش پایینی این سازه‌ی غول‌پیکر را به خوبی مشاهده کنید.

بازدید مجازی از برج ایفل

بازدید مجازی از برج ایفل


۵) حافظیه شیراز

حافظیه شیراز+۸ موزه و یا مکان دیدنی در ایران و جهان برای بازدید و موزه‌گردی مجازی

حافظیه شیراز جزو زیباترین و البته دیدنی‌ترین نقاط شهر شیراز محسوب می‌شود. آرامگاه شاعر معروف حافظ شیرازی در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه‌ قرآن واقع شده است. آندره گدار یکی از طراحان و معماران مطرح فرانسه بود که این بنا را طراحی و اجرا کرد. حافظیه عمری طولانی دارد و تاکنون چندین بار مرمت شده. این مجموعه حدود ۲ هکتار مساحت دارد و جالب است بدانید که کریمخان زند دستور دارد تا برای شاعر دوران، خواجه حافظ شیرازی یک قبر بسازند.

حافظیه از دو صحن اصلی یعنی صحن شمالی و جنوبی تشکیل شده که مقبره‌ی حافظ در وسط صحن شمالی آن قرار دارد. البته که حافظیه شمالی در گذشته یک قبرستان عمومی بوده و اکنون مقبره‌ی حافظ با ۵ پله حدود ۱ متر از کف صحن بالاتر قرار دارد. همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید در بخش بالایی مقبره‌ی حافظ یک گنبد با ارتفاع ده متر ساخته شده است. بازدید از حافظیه شیراز می‌تواند یک موزه‌گردی مجازی هیجان‌انگیز برای شما باشد و دکمه‌ی زیر در این راه به شما کمک خواهد کرد.

بازدید از حافظیه شیراز


۶) مجسمه‌ی Christ the Redeemer برزیل

مجسمه‌ی Christ the Redeemer برزیل/۸ موزه و یا مکان دیدنی در ایران و جهان برای بازدید و موزه‌گردی مجازی

این مجسمه که تندیس مسیح نیز نام دارد و در در کشور برزیل و در شهر ریودوژانیرو قرار گرفته است. تندیس مسیح در بالای یک کوه حدود ۷۰۰ متری با ارتفاعی حدود ۴۰ متر قرار دارد. بسیاری از افراد این مجسمه را نماد اصلی کشور برزیل می‌دانند. ساخت تندیس مسیح حدود ۱۱ سال طول کشید و در نهایت این مجسمه در سال ۱۹۳۱ تکمیل شد. جالب است بدانید که طول دست‌های این مجسمه ۲۸ متر و وزن کل این تندیس نیز ۶۳۵ تن اعلام شده. مجسمه مسیح ریو پنجمین مجسمه‌ی بزرگ مسیح در دنیا شناخته شده است.

هزینه‌ی ساخت این مجسمه در سال ۱۹۳۱ حدود ۲۵۰ هزار دلار آمریکا اعلام شد. این تندیس ابتدا در قطعات جداگانه با سنگ‌هایی از معادن کشور سوئد ساخته شد و سپس به بالای کوه منتقل شد. احتمالا با خود تصور می‌کنید که این مجسمه چگونه طی این سال‌ها سالم مانده و آسیب ندیده؛ اما بهتر است بدانید که این تندیس در سال ۲۰۰۸ طی یک طوفان عظیم آسیب دید و دولت برزیل به سرعت آن را ترمیم و بازسازی کرد و در نوک تندیس نیز یک برق‌گیر نصب کرد تا مجسمه عمر طولانی‌تری داشته باشد.

بازدید مجازی از تندیس مسیح


۷) برج میلاد

برج میلاد+۸ موزه و یا مکان دیدنی در ایران و جهان برای بازدید و موزه‌گردی مجازی

برج میلاد بلندترین برج ایران و سومین سازه‌ی بلند خاورمیانه با ۴۳۵ متر ارتفاع است. ساخت این برج در سال ۱۳۷۶ آغاز و برای ساخت آن از ۱۷۰۰۰ متر شیشه‌ی مربعی استفاده شد. برج میلاد (برج یادمان سابق) ۱۲ طبقه، ۱۲۰۰۰ متر مساحت و ۶ لاین آسانسور دارد. برج میلاد به صورتی طراحی شده تا در صورت پاک بودن هوا از اکثر نقاط تهران پیدا باشد. همچنین این برج ۱۶۹۳ پله دارد که رکورد بالا رفتن از آن‌ها حدود ۱۱ دقیقه اعلام شده است و برخی تلاش می‌کنند تا این رکورد را به دقایقی کمتر کاهش دهند و با نام خود در گینس ثبت کنند.

برج میلاد چندین موزه مثل موزه‌ی مشاهیر، سکه و هدایا و دست‌ نوشته‌‌های شهرداری تهران را در خود جای داده است. گنبد آسمان برج میلاد در آخرین طبقه‌ی ساختمان یعنی در راس برج میلاد و طبقه‌ی دوازدهم و همچنین در ارتفاع ۳۰۲ متری آن قرار گرفته است. این گنبد ارتفاعی ۱۳ متری دارد و معماری خاص آن توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند. برج میلاد جزو مهم‌ترین و زیباترین نقاط تهران برای بازدید است و به همین منظور بسیاری از امکانات تفریحی نیز در مجموعه‌ی بزرگ این برج ساخته شده‌اند.

بازدید مجازی از برج میلاد

بازدید مجازی از برج میلاد


۸) کاخ گلستان

۸ موزه و یا مکان دیدنی در ایران و جهان برای بازدید و موزه‌گردی مجازی

یکی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث ثبت شده در یونسکو کاخ گلستان است. مساحت اولیه‌ی کاخ گلستان تقریبا ۴۵ هکتار بوده و مساحت کنونی آن حدود ۴.۵ هکتار اعلام شده. بسیاری از پادشاهان قاجار همچون آقا محمدخان، فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمدشاه قاجار از این بنا در زمان‌های مختلف استفاده کرده‌اند. البته که زمان ساخت این کاخ زیبا به دوران حکومت شاه عباس صفوی باز می‌گرد. کاخ گلستان در شهر تهران و در خیابان پانزده خرداد قرار دارد.

کاخ گلستان در طی این دوران دچار تغییرات فراوانی شد. به عنوان مثال ناصرالدین شاه قاجار پس از سفر خود به اروپا، برخی از بخش‌های این کاخ را تغییر داد. از طرفی پهلوی اول و دوم نیز تغییراتی را روی کاخ گلستان اعمال کردند. در حقیقت کاخ گلستان مجموعه‌ای از چندین کاخ و تالار واقعا زیباست. عمارت شمس‌العماره جزو مهم‌ترین و محبوب‌ترین بخش‌های این مجموعه به حساب می‌آید. قدیمی‌ترین بنای تاریخی کاخ گلستان نیز ایوان تخت مرمر است. اکنون اگر شما هم کاخ گلستان را برای موزه‌گردی مجازی انتخاب کرده‌اید، دکمه‌ی زیر مختص به شماست.

بازدید از کاخ گلستان تهران


یکی از مواردی که می‌تواند موزه‌گردی مجازی را برای شما جذاب‌تر کند، استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی است.

Untitled 1

موزه‌گردی مجازی جزو تفریح‌ها و سرگرمی‌های محبوب بسیاری از افراد به حساب می‌آید. در حقیقت کرونا علاوه بر معایب بسیار زیادی که داشت، در برخی موارد مزایایی نیز داشت. یکی از این موارد، پیشرفت سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی موزه‌گردی به صورت مجازی بود. در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها تلاش می‌کنند تا موزه‌گردی مجازی را به شکلی در اختیار کاربران خود قرار دهند تا کاربر بازدیدکننده احساس کمبودی در رابطه با موزه‌گردی خود احساس نکند.

ما نیز تلاش کردیم تا ۸ موزه‌ی برتر و معروف را که موزه‌گردی آن‌ها برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز است، به شما معرفی کنیم. اگر دقت کرده باشید، برای برخی از موزه‌ها دو سایت مختلف را به شما معرفی کردیم تا موزه را از زوایای مختلف و بهتر بتوانید مشاهده کنید. شما تاکنون از چه موزه‌هایی به صورت مجازی بازدید کرده‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید.

سوالات متدوال
چرا موزه‌گردی مجازی برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز و جذاب است؟
سرگرمی‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید در دوران نوروز به سراغ آن‌ها بروید. شما می‌توانید از بازی‌های فکری استفاده کنید و یا این که به سراغ مشاهده‌‌ی یک سریال جذاب بروید؛ اما هدف ما یک سرگرمی خاص‌تر و هیجان‌انگیزتر است. اگر شما هم عاشق هنر و معماری و تاریخ و البته موزه‌ها هستید، موزه‌گردی مجازی می‌تواند عید نوروز را برای شما به یک خاطره‌ی به یاد ماندنی در کنار خانواده تبدیل کند.
موزه‌گردی مجازی چه مزایا و معایبی دارد؟
این کار مزایا و معایب بسیاری دارد و هر شخص با توجه به سلیقه و علاقه‌ی خود می‌تواند انتخاب کند تا از یک موزه به صورت حضوری و یا به صورت مجازی بازدید کند. به عنوان مثال مراجعه حضوری به موزه‌ها نیازمند صرف هزینه و زمان است که در بسیاری از موارد اشخصاص قادر به انجام این کار نیستند. از طرف دیگر بازدید از یک موزه به صورت حضوری حال و هوای جذاب‌تری دارد؛ چرا که شما همه چیز را به راحتی و از نزدیکی مشاهده خواهید کرد.
شما هم نظرتان را برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

سیف الله معطوفی پنجشنبه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

با درود و تبریک سال نو امیدوارم تمام ایران را بت انید اینچنین و با تاریخ واقعی نه تحریف معرفی بفرمایید سپاس و درود و سالی خوش

آخرین اخبار