چاپ کد خبر: 124559
5 آبان 1402

با این کارها افراد بی ادب را سرجایشان بنشانید

حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که هنگام رانندگی و یا عبور از فروشگاهی شلوغ با افراد بی ادب برخورد کرده باشید. باید بدانید که این افراد در همه جا حضور دارند و بی ادبی فراگیر شده است. خیلی اوقات نیز این منفی نگری بر ما تاثیر می گذارد. فکرش را بکنیدتازه روز کاری‌تان را شروع کرده‌اید که یکباره با موجی از بی‌ادبی‌ مواجه می‌شوید که ممکن است شما را دچار لکنت زبان کند.

شما نمی توانید رفتار شخص دیگری را کنترل کنید اما از طرفی هم نمی خواهید که با بداخلاقی شخص دیگری نیز تحریک شوید. خب حالا دراین موقعیت چکار می کنید؟ در این قسمت چند راهکار آزمایش شده و واقعی ذکر شده است که افراد باهوش برای کنترل موثر خود در برابر افراد بی ادب استفاده می کنند.

با این کارها افراد بی ادب را سرجایشان بنشانید

راه‌های هوشمندانه‌ای هست که می‌توانید بدون به کار گرفتن جملات و واژگان بی‌ادبانه به این افراد پاسخ دهید. در این گزارش با اول فارس همراه باشید تا چندین روش برای پاسخ به بی‌ادبان را با هم مرور کنیم:

۱.مرسی به خاطر به گفتن این موضوع به من…
فرض کنید در موقعیتی هستید که فردی سخن بی‌ادبانه و آزاردهنده‌ای را خطاب به شما بیان می‌کند. به جای اینکه غمگین شوید یا با بی‌ادبی متقابل به او جواب بدهید، این جمله را امتحان کنید: «مرسی که باهام به اشتراک گذاشتی.»

به این ترتیب با خونسردی و خیلی خلاصه بدون اینکه با آن‌ها موافقت کرده باشید، واکنش نشان داده‌اید. این عبارت حق آن‌ها برای بیان عقایدشان را معتبر می‌شناسد اما به معنای پذیرش عقاید آن‌ها نیست. درواقع روشی بالغانه است که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدانند شما حرف‌شان  را شنیده‌اید اما بی‌ادبی آن‌ها روی شما اثری نداشته است.

این عبارت حتی ممکن است که فرد بی‌ادب را خلع سلاح کند و باعث شود که به رویکردشان بیش‌تر فکر کنند. بهرحال شما وقار و متانت‌تان را به برخورد مبتذل ترجیح داده‌اید.

۲.از صداقت تو خوشم آمد
یک سناریو دیگر را فرض کنید: صداقت بی‌رحمانه فردی در قبال شما رنگ‌وبوی بی‌ادبی به خود گرفته است. به جای اینکه مقابله به مثل کنید، کافی است بگویید: «صداقتت برام ارزشمنده.»

این عبارت نشان می‌دهد با اینکه حرف‌های آن‌ها خوب نبوده اما شما هنوز به دلیل اینکه در کلام‌شان صادق بوده‌اند، آن‌ها را تحسین می‌کنید. این شیوه‌ای ظریف برای واکنش نشان دادن به بی‌ادبی به جای جبهه گرفتن و مقابله‌ به مثل‌ کردن است. ضمنا، نشان می‌دهد که می‌توانید با انتقادها کنار بیایید و برای حقیقت ارزش قائلید؛ حتی اگر حقیقت پوشیده در زرورقی از شیرینی به شما عرضه نشده باشد.

پس دفعه بعدی که با صداقت بی‌پرده و شدید مواجه شدید، این عبارت را یادتان باشد. این عبارت در عین حال که نوعی خود-احترامی تلقی می‌شود، می‌تواند باعث تلطیف موقعیت نیز بشود.

افراد بی ادب 1

۳.از موضوع بحث خارج نشویم
گاهی بحث‌ به قلمروهای شخصی کشیده می‌شود. گاهی افراد به جای صحبت درباره موضوع به شخصیت هم می‌تازند. اینجاست که فرد معذب می‌شود و گفته‌ها را توهینی به شخصیت خود تلقی می‌کند.

در این موقعیت‌ها، کافی است بگویید: «بیا از موضوع اصلی خارج نشویم.» این عبارت کمک می‌کند تا بحث به مسیر اصلی بازگردد.

شما هم مودبانه عمل کرده‌اید و هم به قدر کافی جرئت‌مندانه و محکم برخورد کرده‌اید تا به همه یادآوری شود نباید حملات به شخصیت که غیرضروری و غیرمولد است، صورت بگیرد.

این عبارت کمک می‌کند تا گفت‌وگو بر محور مسائل حرفه‌ای متمرکز بماند و به یک بحث همه‌جانبه که ابعاد شخصیتی طرفین را آماج حمله قرار می‌دهد، تبدیل نشود.

۴.حدس می‌زنم سر این موضوع هم‌عقیده نیستیم
این شیوه‌ای دیپلماتیک برای پایان دادن به گفت‌وگو یا جدلی است که به هیچ جایی نمی‌رسد. به جای اینکه چرخه بی‌ادبی و منفی‌بافی را ادامه بدهید، فقط بگویید: «حدس می‌زنم که فقط با هم اختلاف عقیده داریم.» این جمله به شکل کارامدی یک گفت‌وگوی بی‌پایان را تمام می‌کند و از مشاجره‌های بعدی پیش‌گیری می‌کند.

پذیرش اختلاف عقاید می‌تواند رضایت از روایت را بهبود ببخشد. اگر هر دو طرف بپذیرند که رویکردهای متفاوتی دارند و به تفاوت‌های هم احترام بگذارند، به فهم بهتر و درگیری کم‌تر در بلندمدت منجر می‌شود.

هر زمانی که متوجه شدید با فردی بی‌ادب در یک مشاجره گیر افتاده‌اید، از این عبارت استفاده کنید. این کار نه تنها باعث می‌شود موقعیت را بهتر کنترل کنید بلکه باعث بهبود رابطه شما با آن‌ها در آینده می‌شود.

۵.دوباره بگو!
گاهی‌اوقات ساده‌ترین عبارات می‌تواند عمیق‌ترین تأثیرات را داشته باشند. یکی از این عبارت‌ها این عبارت است که «میشه یکبار دیگه بگی؟»

وقتی در برخورد با آدم‌های بی‌ادب از آن‌ها می‌خواهید کلمات‌شان را یکبار دیگر تکرار کنند، به آن‌ها زمان می‌دهید که یکبار دیگر به آنچه گفته‌اند فکر کنند.

افراد در میان بحث داغ و پرحرارت ممکن است اصلا فکر نکنند که واژگان‌شان تا چه اندازه می‌تواند آزاردهنده باشد. وقتی از آن‌ها می‌خواهید یکبار دیگر تکرار کنند، درواقع به آن‌ها فرصت می‌دهید که یکبار دیگر واژگان‌شان را بشنوند و احتمالا بازنگری کنند.

هدف از کاربرد این عبارت به روی آوردن بی‌ادبی آن‌ها یا به چالش کشیدن آن‌ها نیست بلکه تشویق‌ کردن به فهم و آگاهی بیش‌تر است.

این عبارت نشان‌دهنده همدلی و صبر است، و این‌ها ویژگی‌هایی هستند که اغلب در گفت‌وگوهای پرحرارت فراموش می‌شوند. این عبارت می‌تواند در را به بروی دلسوزی و مهربانی بیش‌تر باز کند.

۶.احتمالا امروز روز بدی برایت بود 
فرض کنید وارد فروشگاه مواد غذایی می‌شوید و صندوقدار خیلی بی‌ادبانه با شما رفتار می‌کند. به جای اینکه به شکلی منفی واکنش بدهید، بگوید «فکر کنم روز بدی داشتی!»

ممکن است خیلی سریع متوجه شوید که او مسائل شخصی داشته و واقعا روز سختی را پشت سر گذاشته است. این واژگان، به جای آنکه موقعیت را داغ‌تر کنند، به او نشان می‌دهند که موقعیت او را درک می‌کنید و می‌توانید با او همدلی کنید.

این عبارت یادآوری ظریفی است از اینکه همه ممکن است روزهای بدی داشته باشند و برخی‌اوقات، بی‌ادبی آدم‌ها ارتباطی با مخاطب‌شان ندارد بلکه نشان‌دهنده آن است که با چیزی در درون خودشان کلنجار می‌روند.

این روش نشان‌دهنده همدلی با دیگران است و درضمن به آن‌ها یادآوری می‌کند که فارغ از حال بدی که در آن قرار دارند، ملزم‌اند با دیگران مودبانه و مهربانانه رفتار کنند.

۷.الان زمان مناسبی برای صحبت کردن درباره این موضوع نیست
گاهی‌اوقات بحث کردن اصلا ارزش ندارد. به خصوص وقتی که گفت‌وگو پرحرارت می‌شود و احساس می‌کنید که روی میدان مین راه می‌روید. اینجاست که باید یک قدم به عقب بردارید و بگویید: «حالا زمان مناسبی برای صحبت کردن درباره این موضوع نیست.»

معنای این عبارت این نیست که دارید از مشکل فرار می‌کنید. بلکه با فاصله زیاد از این معنی، به این معنی است که آنقدر بالغ هستید که می‌دانید برخی بحث‌ها را زمانی باید از سر گرفت که هر دو طرف خونسرد و مسلط باشند.

ما در اوج احساسات ممکن است چیزهایی بگوییم که واقعا حرف دلمان نیستند و بعد نمی‌توانیم این حرف‌ها را پس بگیریم.

پس دفعه بعدی که احساس کردید یک گفت‌وگو در حال خارج شدن از کنترل است این عبارت را استفاده کنید. این عبارت باعث می‌شود چیزی نگویید که بعدها پشیمان شوید و احتمالا رابطه‌تان را با آن فرد حفظ می‌کند.

۸.«چیزی که گفتی اطلاعات بیش‌تری درباره خودت می‌دهد تا من.»
این عبارت هم قدرتمند است و هم خیلی ظریف به آن شخص بی‌ادب یادآوری می‌کند که بی‌ادبی‌اش بازتاب‌دهنده شخصیت خود اوست، تا شخصیت شما.

این عبارت نشان می‌دهد که واژگان ما بازتاب‌دهنده افکار و نگرش‌های ما هستند. آدم‌ها اغلب به جای اینکه احساسات نامطلوب‌شان را بپذیرند و با آن‌ها کنار بیایند، احساسات و عواطف نامطلوب و ناخواسته‌شان را به شخص دیگر فرافکنی می‌کنند.

وقتی شخصی با شما بی‌ادبانه رفتار می‌کند این عبارت را یاد آورید. این عبارت ممکن است به این اشخاص کمک کند به آنچه گفته‌اند فکر کنند و حس خود-ارزشمندی شما را نیز تقویت می‌کند. شما به خودتان نیز یادآوری می‌کنید که بی‌ادبی آن‌ها مسئله شخصی آن‌هاست و ارتباطی با شما ندارد.

۹ امیدوارم روزات به خوبی/ قشنگی خودت باشد
به جای آنکه بی‌ادبی را با بی‌ادبی پاسخ دهید، فقط بگویید: «امیدوارم که روزتون به قشنگی خودتون بشه!» این عبارت را با لبخندی مهربانانه در جواب رفتار نامطبوع آن‌ها به آن‌ها بگویید.

این عبارت نشان می‌دهد که شما خودتان را به سطح آن‌ها تنزل نمی‌دهید و انتخاب‌تان این است که علی‌رغم مواجه شدن با یک موقعیت منفی، مثبت بمانید.

یادتان باشد شما نمی‌توانید نحوه رفتار دیگران را کنترل کنید اما می‌توانید واکنش خودتان به رفتار آن‌ها را کنترل کنید.

وقتی بی‌ادبی کسی تهدیدی علیه روز شماست، این عبارت را استفاده کنید. این کار نه تنها آن‌ها را خلع سلاح می‌کند بلکه نگرش مثبت شما را نیز تقویت می‌کند.

افراد بی ادب 2

۱۰.وقتی خونسردتر شدیم، می‌توانیم درباره‌اش بیش‌تر صحبت کنیم
گفت‌وگو در شرایطی که هر دو طرف در اوج احساسات هستند هیچ نتیجه مثبتی ندارد. واژگانی که از سر خشم بیان می‌شوند و بحث‌وجدل‌های پرحرارت به ندرت به راه‌حل مطلوبی منجر می‌شوند. این موقعیت‌ها فقط باعث می‌شوند که انرژی‌تان تخلیه و غمگین شوید.

پس وقتی متوجه شدید در چنین بحثی گیر افتاده‌اید، کافی است بگویید: «می‌تونیم وقتی جفت‌مون خونسردتر شدیم درباره این موضوع بیش‌تر صحبت کنیم.»

این عبارت به منظور اجتناب از دعوا استفاده نمی‌شود. این عبارت یعنی پذیرش این نکته که گفت‌وگوی معنادار زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که هر دو طرف چارچوب ذهنی درستی برای شنیدن حرف و درک یکدیگر را داشته باشند.

۱۱.چرا از من ناراحتی؟
گاهی بی‌ادبی ریشه‌های عمیق‌تری دارد. شاید ناراحتی ابراز نشده یا سوء تفاهمی در زیر این لایه سطحی وجود دارد. چگونه می‌توانیم پای این بحث را وسط بکشیم؟ باید یک سوال ساده بپرسید: «چرا از من ناراحتی؟»

این پرسش نشان می‌دهد که برای گفت‌وگو آغوشتان باز است و مشتاق هستید که مسائل و مشکلاتی را که در زیرلایه‌ها وجود دارد بررسی کنید. ممکن است این عبارت همیشه به گفت‌وگوهای صمیمانه منجر نشود اما حداقل درها را برای گفت‌وگو باز می‌کند.

اوضاع را تشدید نکنید

هنگامی که کسی شما را آزار می دهد، اولین غریزه شما ممکن است این باشد که به آن ضربه بزنید. اما به یاد داشته باشید، شما همیشه و فقط بر خودتان کنترل دارید. انتخاب کنید که تسلیم اتفاق نشوید. مهم نیست که شخص دیگری چگونه رفتار می کند، شما مالک رفتار خود هستید، همانطور که آنها باید مالک رفتار خود باشند.آرامش خود را حفظ کنید، از راه های حفظ آرامش در دعوا این است که نفس عمیق بکشید و اگر کسی شما را ناراحت کرده است به خودتان فضایی بدهید تا آرام شوید. به یاد داشته باشید، لازم نیست تا سطح آن ها خم شوید و انجام این کار احتمالا فقط اوضاع را بدتر می کند. وقار خود را حفظ کنید و بالاتر از مبارزه بایستید.

راهکار های کنترل رفتار افراد بی ادب

بدانید که بی ادبی چیز جدیدی نیست
به نظر می رسد بی ادبی بخشی از ذات انسان است. رفتار های بی ادبانه در بسیاری از افراد به راحتی تبدیل به یک عادت می شوند و مهربانی، همدردی و درک دیگران به سادگی نادیده گرفته و فراموش می شوند.

رفتار بی ادبانه مسری است یعنی این رفتار تمایل به ایجاد رفتار منفی بیشتری دارد اما اگر بدانیم این رفتارهای منفی بهره وری، خوشبختی و سلامتی ما را مختل کنند می توانیم اهمیت توقف چنین رفتاری را تشخیص دهیم.

 زنجیره بی ادبی را متوقف کنید
اگر بگذارید که رفتار بی ادبانه مانند یک بیماری گسترش یابد این عمل می تواند همانند یک زنجیره شده و باعث بی ادبی های بیشتر و گسترش آن شود. درک چگونگی این اتفاق آسان است و شما توانایی متوقف کردن چرخه بی ادبی را دارید. با کمی همدلی می توانید بی ادبی را با مهربانی خنثی کنید.

 بی ادبی ها را به خودتان نگیرید
اولین قدم برای پیشگیری از چرخه بی ادبی توقف رفتارهای بی ادبانه خودمان است. همه ما روزهای بدی داریم که به نظر می رسد دنیا ما را شکست داده است. این شرایط برای همه ما ممکن است رخ دهد بنابراین درک کنیم شاید فرد بی ادب روزهای بدی را سپری می کند و در شرایط مناسبی قرار ندارد. هنگامی که با فرد بی ادبی مواجه شدید غالبا می توانید با پیشگیری از پاسخ دادن به او چرخه بی ادبی را بشکنید.

بی ادبی را با مهربانی پاسخ دهید
اجازه ندهید یک فرد بی ادب باعث شود پاسخ اورا با بی ادبی بدهید. یکی از بهترین راه های خنثی سازی رفتارهای بی ادبانه ومنفی، دوستی و مهربانی است. این امر به او فرصت می دهد تا آرام شود و رفتار خود را مطابق با رفتار شما تنظیم کند . مهربانی می تواند پادزهر فوق العاده ای برای بی ادبی باشد.

ابراز مهربانی نسبت به کسی که بی ادبی یا توهین می کند بسیار دشوار است اما با ارائه یک مثال می توانید اورا وادار کنید از شما پیروی کند. اگر این مهربانی موثر واقع نشد افتخار کنید که ارزش خود را پایین نیاورده ورفتار بی ادبانه ای را به این ترکیب اضافه نکرده اید و درعوض خونسردی خود را حفظ کرده اید و او باعث نشده که شما از کوره در بروید.

 برای خنثی کردن بی ادبی از شوخ طبعی استفاده کنید
یک فرد بی ادب می تواند به خود واطرافیانش تنش و اضطراب وارد کند. به خاطر داشته باشید ممکن است آن ها از موضوعی ناراحت یا عصبانی باشند. شوخ طبعی می تواند راهی انحرافی باشد تا با کاستن تنش واضطراب سعی در خنداندن داشته باشید. شوخ طبعی می تواند یک خلع سلاح باشد .

از رفتار شخص بی ادب انتقاد کنید
روش دیگر برای متوقف کردن چرخه بی ادبی این است که از رفتار شخص بی ادب انتقاد کرده و درخواست توقف آن را داشته باشید. اگر نمی توانید از شخصی که بی ادبی کرده دور شوید مستقیما به این مسئله رسیدگی کنید. هرگز اجازه ندهید کسی با شما بی احترامی رفتار کند. درباره آنچه می گذرد گفتگو کنید. آیا فرد متوجه می شود که اعمالش چقدر بد است؟ شاید او متوجه اعمالش نباشد بنابراین با آگاهی دادن به فرد این فرصت را به او می دهید تا عذرخواهی کرده و سعی دررفتاری مودبانه داشته باشد.

رفتار او را تشدید نکنید
وقتی کسی شما را آزار میدهد اولین کاری که برحسب غریزه می کنید عقب کشیدن است اما به یاد داشته باشید شما بر خودتان کنترل دارید . مهم نیست اشخاص دیگر چگونه رفتار می کنند شما مالک رفتار خود هستید همانطور که آن ها نیز باید بر رفتار خود کنترل داشته باشند.

خونسردی خود را حفظ کنید و نفسی عمیق بکشید . اگر شخصی شمارا ناراحت کرده است به خود کمی فرصت دهید تا آرام شوید. رفتار متقابل فقط اوضاع را بدتر می کند و بنابراین سعی کنید عزت نفس خود را حفظ کنید .

جهت مطالعه بیشتر:

راهنمای انتخاب و خرید بهترین کاپشن زنانه و مردانه برای فصل سرما

نشانه‌های یک زن پول پرست که آقایان فکرش را هم نمی کنند

نشانه های علاقه زن شوهردار به مرد دیگر چیست؟

همدلی و همدردی نشان دهید
نشان دادن همدلی مستلزم این است که سعی کنید بفهمید چرا شخصی بی ادب است. شاید آن فرد با یک وضعیت دشوار در زندگی خود روبرو شده باشد یا احساس ضعف کرده است. اگر می توانید راهی پیدا کنید تا نشان دهید که علت بی ادبی آن ها چیست که این گونه در واقع به آن ها اهمیت داده اید.

اگر می دانید شخصی روزهای سختی را سپری می کند به او بگویید که او را درک کرده و رهایش نمی کنید . ممکن است با ذکر این که شما هم روزهای سختی داشته اید با او ارتباط برقرار کنید.

 الگوی خوبی باشید
همه افراد رفتار های پنهانی دارند که در موقعیت هایی خاص ازآن ها استفاده می کنند. این موضوع را به خاطر داشته باشید برخی افراد رفتارهای بی ادبانه را راهی برای نشان دادن سلطه یا نمایش قدرت استفاده می کنند. اجازه ندهید چنین افرادی از دیدن عصبانی شدن شما احساس رضایت داشته باشند.

با الگوی خوب و رفتاری مهربانانه، همدلانه ومنصفانه نوع رفتاری را که از اطرافیان انتظار دارید نشان دهید .

از شخص بی ادب دوری کنید
زمانی که راهکار های فوق با شکست منجر شد به خاطر داشته باشید که بعضی اوقات دوری کردن بهترین راهکار است. اگر تمام تلاش خود را برای آگاهی فرد از اقدامات خود انجام داده اید و سعی در ابراز مهربانی و همدلی داشته اید ممکن است این شخص نتواند با خوش اخلاقی و ادب با شما برخورد کند.

با اجتناب از افراد بی ادب درواقع مخاطب و معاشرت های آن ها کم می شود که این امر برابر است با خنثی کردن وضعیت. گاهی اوقات دوری مخاطبان شاید زنگ خطری باشد برای رفتاری مودبانه و صحیح.

شما هم نظر بدهید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار