چاپ کد خبر: 125330
16 آبان 1402

با این ۷ ترفند شیرآلات خانه خود را به راحتی برق بیاندازید

یکی از مواردی که از اهمیت بالایی در تمیزکاری برخوردار است تمیز کردن شیرآلات است.با چند ترفند ساده و آسان می توان شیرالات را درخشان کرد .شیرآلات بخش مهمی از سرویس‌های بهداشتی و نظافتی در خانه و محل کار ما هستند که درخشندگی آن‌ها نقش مهمی در حس تمیزی محیط دارد.

تمیز کردن شیرآلات
شیر آشپزخانه از مهم ترین و پر استفاده ترین شیرآلات در هر خانه ای است.تمیز کردن شیرآلات با پارچه به تنهایی به طور کامل آلودکی و رسوبات را پاک نمی کند، پس برای از بین بردن مواد معدنی جدی‌تر، باید از روش‌های دیگری استفاده کنید.

روش‌های تمیز کردن شیرآلات

مواد مختلفی هستند که می‌توانیم برای پاک کردن لکه‌ها و جرم گیری شیرآلات از آن‌ها استفاده کنیم. در بازار انواع متخلفی از شوینده‌های شیمیایی موجود هستند اما می‌توانید بسته به شرایط خود از مواد زیر هم استفاده کنید

۱- از اسفنج استفاده نکنید
برای ضدعفونی کردن از سرکه یا سفید کننده استفاده کنید. هنگامی که حس کردید شیر آب با میکروب‌ها و باکتری‌ها تماس پیدا کرد، می‌توانید از سفید کننده یا سرکه برای ضدعفونی کردن استفاده کنید. برای استفاده از این محلول از اسفنج استفاده نکنید، زیرا اسفنج به سرعت باکتری‌ها و میکروب‌ها را در خود جذب می‌کند.

۲-تمیز کردن شیرآلات با سرکه

سرکه یکی از مایعاتی است که به علت ph مناسب می‌تواند برای تمیز کردن انواع سطوح به کار آید و آن‌ها را ضدعفونی کند. این ماده به لایه آبکاری شیرآلات آسیبی نمی‌رساند و قدرت پاک‌کنندگی بالایی هم دارد. به منظور استفاده از سرکه برای تمیز کردن شیرآلات مراحل زیر را طی کنید: در یک اسپری خالی، آب و سرکه را با یکدیگر مخلوط کنید. نسبت این دو مایع به هم می‌تواند نصف نصف یا ۶۰ به ۴۰ باشد. مایع را روی سطوح شیر اسپری کرده و ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید.
با دستمال خشک و حوله‌ای شیر را به طور کامل خشک کنید.

۳- پارچه خیس بکشید
لکه‌هایی که معمولی هستند و عمیق نیستند را با آب تمیز کنید. لکه‌های کوچک بدون هیچ محلول تمیز کننده‌ای  پاک می‌شوند. می‌توانید در این حالت شیر آب را با یک پارچه خیس به راحتی تمیز کنید. همیشه بعد از خیس شدن شیر آب، آن را خشک کنید.

۴- با آبلیمو رسوبات را محو کنید
رسوبات قرمز یا قهوه‌ای مایل به قرمز را با آب لیمو تمیز کنید. زنگ زدگی و آهن را باید با اسیدپاشی تمیز کرد.

تمیز کردن آسان شیرآلات

۵- رسوبات سبز رنگ را با آمونیاک نابود کنید
رسوبات سبز را با آمونیاک پاک کنید. برای رسوبات سبز یا سبز مایل به آبی، مقدار مساوی آب و آمونیاک را مخلوط کنید. برای استفاده از مخلوط از دستکش و پارچه استفاده کنید. پس از پایان کار، شیرآلات را به خوبی بشویید تا آمونیاک اضافی از بین برود.

۶-تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین
جالب است بدانید کاربرد جوش شیرین تنها در پختن کیک نیست. به کمک خمیری که از جوش شیرین و آب درست می‌کنید می‌توانید جلایی تازه به شیرآلات خانه خود ببخشید و آن‌ها را به طور کامل برق بیاندازید. مراحل زیر را طی کنید.

یک چهارم پیمانه جوش شیرین را با ۲ قاشق غذا خوری آب گرم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. دقت کنید این خمیر نباید حالت آبکی یا بسیار سفت داشته باشد بنابراین غلظت آن را با اضافه کردن جوش شیرین یا آب، تنظیم کنید.یک پارچه نرم بردارید و به کمک آن خمیر را به طور کامل روی شیرآلات بکشید.پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا جوش شیرین اثر کند.با پارچه‌ای نرم سطح را خشک کنید.

۷- از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید
اثر کف مایع ظرفشویی را با سرکه سفید تمیز کنید. برای از بین بردن کف و به‌ویژه اثر آب از سرکه سفید استفاده کنید. می‌توانید آن را با جوش شیرین مخلوط کنید. سپس روی شیرآلات بمالید و بگذارید بماند. بعد از مدت کوتاهی آن را بشویید و خشک کنید.

تمیزکردن شیرآلات

از بین بردن رسوب زیر دستگیره‌ها و شکاف بین قطعات
به خاطر شکل خاص این بخش‌‌ها ممکن است به راحتی‌ نتوانید با پارچه یا اسفنج جرم آن‌ها را از بین ببرید. یکی ترفند بسیار کارآمد استفاده از نخ دندان است. مراحل زیر را طی کنید.

  •  نخ دندانی ۳۰ سانتی‌متری را جدا کنید.
  •  به طول آن سرکه را اسپری کرده یا کل نخ را برای چند دقیقه در سرکه قرار دهید.
  • نخ دندان را بین دو انگشت خود بپیچید و آن را در در‌ز‌ها بیاندازید.
  •  بخش‌هایی که جرم‌گیری کردید با حوله‌ای نخی خشک کنید.

نکات تکمیلی تمیز کردن شیرآلات

  • مسواک‌های با موی نرم، که به جوش شیرین آغشته شده‌اند می‌توانند در از بین بردن لکه‌های سرسخت و جرم گیری شیرآلات به کمک شما بیایند.
  • به هیچ وجه به جای لیمو، از آبلیمو استفاده نکنید. چرا که ممکن است ترکیبات آبلیمو (مخصوصاً از نوع صنعتی) با لعاب لایه آبکاری شیر واکنش دهد.
  • مواد شیمیایی مثل وایتکس و جوهر نمک می‌توانند به آبکاری شیر‌آلات آسیب بزند و لکه‌های سیاه به وجود بیاورند.

منبع:همشهری

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار