چاپ کد خبر: 126196
27 آبان 1402

با رعایت این ۵ نکته از ریزش مو در دوران یائسگی جلوگیری کنید

ریزش مو پس از یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن و افزایش هورمون‌های مردانه در بدن باعث به ریزش مو به‌ در خانم ها می شود.همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای جلوگیری از ریزش مو در یائسگی پیشگیری مهم‌ترین توصیه است.

ریزش مو

ریزش مو  از رو اعصاب ترین مشکلاتی است که خانم‌ها در دوران یائسگی ممکن به آن دچار می‌شوند که همانطور که گفته شد به دلیل تغییرات هورمونی در بدن به وجود می‌آورد.در ادامه این مطلب به نکاتی اشاره خواهیم خواهید که با رعایت آنها می توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

نکاتی مهم برای جلوگیری ریزش مو در دوران یائسگی:

  • تغذیه سالم
  • مراقبت مناسب از مو
  • انتخاب مدل موی مناسب
  • خشک کردن طبیعی موها
  • ماساژ مو

۱-صبر کنید تا موها به طور طبیعی خشک شوند
مو پروتئین خالص است و حرارت بالا به پروتئین مو آسیب می‌رساند. زمانی که از سشوار و دستگاه‌های خشک‌کن استفاده می‌کنید، بدون داشتن آگاهی در حال آسیب زدن به موهای خود هستید. اجازه دهید بعد از دوش گرفتن و شستشوی مو، خودشان به صورت طبیعی خشک شوند تا پروتئین و همچنین تارهای مو استحکام بیشتری پیدا کنند و با محیط بیرون در تبادل قرار گیرند.

۲-اهمیت تغذیه سالم

تغذیه سالم برای سلامت و زیبایی مو اهمیت زیادی دارد. برای این منظور، بدن باید با بیوتین (ویتامینB۷ که دارای یک هستهٔ ایمیدازول است) تغذیه شود و منابع غذایی آن جگر، زرده تخم مرغ، جو دوسر، جوانه گندم، آجیل، غلات، قارچ و سویا است.همچنین تامین آهن بدن که منابع غذایی آن گوشت قرمز، عدس، کنجد و بذرکتان است، بسیار مهم است. غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات به جذب آهن در بدن کمک می کنند.

۳-مدل موی مناسب را انتخاب کنید

به طور کلی تراکم موهای نازک را می‌توان با استفاده از شامپوی خشک یا پودر مو افزایش داد. برای این منظور کافی است موها را با شامپو یا پودر ماساژ دهید تا از داشتن موهای پرپشت لذت ببرید.

جلوگیری از ریزش مو

۴-ماساژ سر را فراموش نکنید
ماساژ سر و پوسته آن می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند. زمانی که موهای خود را در حمام شامپو زده‌اید، کمی کف سر را ماساژ دهید. این کار باعث بهبود گردش خون در پوسته سر می‌شود و رشد مو را تحریک می‌کند. انگشتان خود را به آهستگی و به شکل دورانی روی تمام سر حرکت بدهید. می‌بینید که با ماساژ سر استرس شما هم کم خواهد شد و آرام می‌شوید.

۵-مراقبت مناسب

۱-توجه به مراقبت مناسب از مو نیز مهم است. برای این منظور باید از روغن آرگان استفاده شود که گردش خون را تحریک کرده و از پیدایش سموم و عفونت‌ها و بروز لکه‌های طاسی جلوگیری می‌کند.روغن آرگان همچنین دارای اثر مرطوب‌کنندگی و ضد باکتریایی است که از تحریک و خارش پوست سر جلوگیری می‌کند.

۲-همچنین باید از تونیک مو استفاده کرد، مخصوصاً تونیکی که حاوی عصاره گزنه است، که گردش خون را در پوست سر تحریک کرده و ریشه‌های آسیب دیده مو را بازسازی می‌کند، علاوه بر این مو را از ریشه تا انتهای آن، با مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌هایی مثل B۱، B۵، C، D و E تغذیه می‌کند.

جلوگیری از ریزش مو

۳-استفاده از محصولات پاک‌کننده و مراقبتی با اثر ملایم ضروری است. همچنین مهم است که از رنگ کردن مکرر خودداری کنید، زیرا خطر ریزش مو را افزایش می دهد. این امر در مورد استفاده بیش از حد از ابزارهای آرایشی مانند اتوی صاف کننده یا فر مو نیز صدق می‌کند.

۴-همچنین باید از استرس که یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش مو است جلوگیری کرد. با انجام تمرینات آرام‌بخش مانند یوگا و مدیتیشن می‌توان با آن مقابله کرد.

آیا امکان رشد دوباره‌ موهای ریخته‌شده وجود دارد؟

مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی در زمینه ارتباط یائسگی با ریزش مو انجام شده است. نتایج این مطالعات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از زنان در دوران یائسگی خود ریزش مو را تجربه می‌کنند. متاسفانه نمی‌توان از رسیدن به دوران یائسگی فرار کرد، اما می‌توان این دوران را راحت‌تر سپری کرد.

فراموش نکنید شما تنها انسان کره زمین نیستید که ریزش مو به دلیل یائسگی را تجربه می‌کنید و تقریبا از هر دو زن یک نفر به این اتفاق ناخوشایند دچار می‌شوند. نگران نباشید! موهای ریخته‌شده به علت نوسانات هورمونی مجددا رشد می‌کنند و شما می‌توانید به شرایط سابق خود برگردید.

بهتر است در این دوران از شامپوهای معمولی و بدون سولفات استفاده کنید. زیاد دوش آب گرم نگیرید و موهای خود را در حمام چنگ نزنید. توصیه می‌کنیم موهایتان را با کش به شکل محکم و به گونه‌ای که از شقیقه‌هایتان کشیده شود، نبندید. این کار باعث کم‌حجم شدن موهای جلوی سر شده و در دوران یائسگی ریزش بیشتری متوجه آن بخش می‌شود.

استفاده مداوم و بیش از اندازه از رنگ مو، اسپری مو، تافت، اتو مو، سشوار و… هم می‌تواند موهای شما را ضعیف و مستعد ریزش کند. در ادامه این بخش چند راهکار مهم و کاربردی به شما می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سبک زندگی خود را به کلی تغییر داده و در سلامت کامل دوران یائسگی‌تان را بگذرانید.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار