چاپ کد خبر: 125743
22 آبان 1402

با ۲ شیوه موثر لباس های آب رفته خود را ترمیم کنید

تصور کنید چندین هفته به دنبال لباس مورد علاقه خود بگردید، و آنها را با قیمت بالایی خریداری کنید  ولی بعد از یکبار شستن  ببینید که سایزآن چند شماره کوچکتر شده! در چنین حالتی می گویند که لباس آب رفته اما بسیاری از ما می توانیم با اختصاص دادن زمان و تلاش بیشتر، آب رفتگی لباس را بهبود ببخشیم.

آب رفتگی لباس

در ادمه دو روش برای بازگرداندن لباس به حالت اولیه خود پس از آب رفتگی را شرح می دهم.

روش ترمیم لباس های آب رفته

روش اول:شامپو بچه

آب رفتن الیاف نخی شاید متداول ترین نوع آبرفت لباس است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد به راحتی قابل حل است. شما فقط یک شامپو بچه یا نرم کننده، آب ولرم، یک حوله و یک تشت نیاز دارید. تشت را پر از آب کنید و دو قاشق شامپو بچه درون آن بریزید و لباستان دردون آن بگذارید تا ۳۰ دقیقه خیس بخورد. مرحله بعدی این است که لباس خود را تا حد ممکن خشک کنید. راه آسان این است که لباس را روی حوله قرار دهید و  هر دو را باهم رول کنید، به طوری که حوله آب اضافی را بگیرد و آب از آن چکه نکند. سپس لباس خود را با دقت باز کنید و آن را صاف پهن کنید تا خشک شود. حتما باید لبه‌ها را بکشید یا از اجسام سنگین برای لبه‌ها استفاده کنید تا در طول فرایندخشک شدن، مواد پارچه جمع نشود.

برای از بین بردن حالت آب رفتگی، پارچه های طبیعی مثل کتان، لینن یا ابریشمِ قابل شستشو، باید از نرم کننده لباس، آب و یک عدد حوله استفاده کنید و سپس جسم سنگینی را روی آن بگذارید تا لباس را سرجای خودش نگه دارد تا زمانی که به طور کامل خشک شود.

سینک یا یک لگن بزرگ را با آب در دمای اتاق پر کنید و مقداری شامپو بچه داخل آن بریزید و لباس هایی که می خواهید حالت آب رفتگی آنها از بین برود را داخلش ریخته و ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید.اکنون دست خود را زیر لباس ها برده و آن ها را کمی بالا بیاورید و مراقب باشید که شکل خود را از دست ندهند و کش نیایند.

به آرامی پارچه را پرس کنید تا آب اضافی آن بیرون بریزد اما آن را مچاله نکنید.سپس آن را روی یک حوله صاف بیندازید. حوله را به شکل رولی بپیچانید و تمام قسمت های آن را پرس کنید تا آب اضافه بیرون بزند.

سپس حوله را باز کرده و یک حوله صاف دیگر روی آن پهن کنید.حال از دستان خود کمک بگیرید و سعی کنید قسمت های تا خورده را به حالت اولشان برگردانید.هنگامی که شکل هر قسمت را تغییر دادید، از یک وسیله سنگین استفاده کرده و روی آن ها بگذارید تا چروک لباس باز شده و حالت آب گرفتگی از بین برود.

حال اجازه دهید که در معرض هوا خشک شود، سپس آماده پوشیدن خواهد بود.

درست کردن آب رفتگی لباس

روش دوم: با استفاده از سرکه

این روش برای لباسهایی با الیاف دارای منشاء حیوانی (مثل پشم و کشمیر) جواب می دهد. الیاف پنبه ای هم ممکن است با این روش اصلاح شوند، اما مطلقا لباسهای دارای الیاف بافت متراکم طبیعی و مصنوعی (مثل ابریشم و ریون) را با این روش امتحان نکنید!

حداقل یک لیتر و یا به اندازه مورد نیاز آب ولرم برای غوطه ور کردن لباس، در یک لگن یا سینک روشویی بریزید. آب سرد و یا گرم، در حین انجام مراحل به الیاف لباس شما آسیب خواهد زد.

به ازای هر لیتر آب و بسته به میزان آب رفتگی لباس، بین یک تا دو قاشق غذاخوری (۱۵ تا ۳۰ سی سی) سرکه سفید به آب اضافه کنید. از آنجا که سرکه جزو پاک کننده های قوی محسوب می شود، زدن آن بصورت مستقیم به لباس باعث آسیب به آن خواهد شد و حتما باید پیش بصورت رقیق شده استفاده شود. بنابراین سرکه را پیش از غوطه ور کردن لباس در آب، اضافه نکنید.

بعد از اینکه لباس حدود ۳۰ دقیقه در آب خیس خورد، آن را با دست و زیر آب، به نرمی در جهات مختلف بکشید. سپس اجازه دهید تا ۵ دقیقه دیگر هم در آب بماند. حالا لباس را از آب خارج کنید و با ملایمت فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. هنوز لازم نیست که آن را آب بکشید. اجازه دهید سرکه تا تکمیل مراحلی که باید انجام شود، روی الیاف لباس بماند.

چند حوله را بصورت لوله یا مچاله شده داخل لباس بگذارید تا فرم خود را حفظ کند. این کار کمک می کند تا نیازی به کشیدن الیاف با دست نباشد و برای لباسهایی با الیاف ظریف، مفید است. فقط دقت کنید که سطح لباس حالت نسبتا مسطح و یکدست داشته باشد. برآمدگی ناشی از جمع و مچاله شدن غیریکنواخت حوله ها، باعث می شود که حالت آن قسمت از لباس هم ناهماهنگ با بقیه پارچه، تغییر کند. در ضمن، این حوله ها به خشک شدن سریعتر لباس هم کمک می کنند.

راه حل آب رفتگی لباس

اجازه دهید تا حوله ها به مدت ۳۰ دقیقه داخل لباس بمانند. اگر بتوانید حوله های بیشتری هم روی لباس اضافه کنید، نتیجه بهتر و سریعتری خواهید گرفت. در حین خشک شدن، شکل پارچه را چک کنید و اگرجایی نیاز به اندکی صاف کردن یا کشیدن با دست دارد، انجام دهید.

حالا زمان آن است که حوله ها را از داخل لباس بیرون بیاورید و آن را از چوب لباسی یا بند رخت آویزان کنید و در معرض هوای آزاد و دور از نور مستقیم ،تاب قرار دهید. بعد از خشک شدن، اگر احساس کردید که بافت پارچه به نرمی اولش نیست، آن را بصورت معمولی و با آب سرد بشویید.

برای لباسهایی که نگران هستید با آویزان کردن، فرمشان تغییر کند، آنها را روی حوله پهن کنید تا خشک شود. اگر سایز لباس شما با مراحل بالا بطور کامل اصلاح نشد، قدمهای فوق را چند بار دیگر تکرار کنید.

چطور آب رفتن را متوقف کنیم؟

معمولا برای جلوگیری از آب رفتن لباس، تمرکز ما روی درجه حرارت آب برای شستشو می باشد، در حالی که عوامل دیگری هم دخیل هستند، مثل نحوه خشک کردن پارچه یا دور چرخش ماشین لباسشویی.برای جلوگیری از آبرفت باید تنظیمات را روی شستشوی سرد و چرخش کم تنظیم کنید و بهتر است که قبل از خشک شدن و تمام شدن دور کامل ماشین لباسشویی در حالی که هنوز لباس خیس است آن را خارج کنید و در هوای آزاد و سطح صاف پهن کنید.

اگر یک محصول تهیه شده از الیاف نخی را می شویید مخصوصا اگر اولین بار است، ابتدا آن را مرطوب کنید و بگذارید تا استراحت کند و الیاف با آب به تعادل برسند، این عمل بستگی زیادی به مقدار جذب آب توسط پارچه دارد ولی در کل این روش کم ترین شدت از نوع آب رفتگی است که خیلی به ندرت متوجه تغییر آن خواهید شد.

راه حل آب رفتگی لباس های جین

  • برای لباس هایی مثل جین آن ها را داخل آب ولرم بیندازید و کمی نرم کننده مو به آن اضافه کنید.
  • ۵ دقیقه صبر کنید و در این پنج دقیقه لباس را بِکِشید تا جایی که به حالت اولیه خود برگردد و سپس آن را بیرون بیاورید و یک حوله روی آن بیندازید.
  • کمی روی لباس راه بروید. حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه این کار را انجام داده تا فیبر های پارچه باز شوند و از فشردگی خارج گردند، سپس آن را در معرض هوای آزاد خشک کنید.
  • لباس های پشمی هم معمولاً به همین روش بهبود پیدا می کنند، فقط به زمان بیشتری نیاز دارند. اگر بعد از نیم ساعت اتفاقی نیفتاد، مقدار نرم کننده آن ها را اضافه کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار